تربیت فرزندروانشناسی کودک و نوزاد

راه هایی برای رفع بهانه‌گیری کودک در غذا خوردن

بهانه‌گیری کودک در غذا خوردن در واقع بهانه ای برای تسلط وی بر والدین و بر کرسی نشاندن خواسته های خود است.

با سایت روانشناسیویکی روان همراه باشید.

ناهید ازغندی روانشناس کودک و نوجوان درباره موضوع بهانه‌گیری کودک در غذا خوردن بیان کرد: برخی کودکان هنگام غذا خوردن بهانه گیری هایی دارند که در واقع سعی می کنند با این روش بر والدین خود تسلط یابند، اما با رعایت راهکارهایی می توان این رفتار نادرست را برطرف کرد که اولین نکته این است که هیچگاه مادر نباید چند نوع غذا را برای پخت به فرزند خود پیشنهاد دهد، بلکه باید برای تمام اعضای خانواده یک نوع غذا پخته شود تا کودک بیاموزید که قانون منزل با رستوران تفاوت دارد.
بهانه‌گیری

وی افزود: اگر کودک علاقه ای به خوردن غذا نداشت، به او توجهی نکنید و اجازه دهید هر آنچه که دوست دارد میل کند، پس از اتمام زمان غذا خوردن ظرف غذایش را بردارید و همان غذا را چند روز بعد دوباره آماده کنید که احتمالا این بار خواهد خورد، زیرا وی می داند که در این زمینه بهانه‌گیری اش باعث جلب توجه والدین نمی شود.

پیشنهاد ما:مدت­ زمانی که کودکان باید به صفحات­ نمایش (تلویزیون، گوشی و …) اختصاص دهند

ازغندی تصریح کرد: پدر و مادر باید در برابر رفتارهای کودک خود وحدت کلمه داشته باشند، به طور مثال هر ۲ به فرزند بگویید تنها خوردن۳ قاشق کافیست و اگر از خوردن غذایش امتناع کرد او را به زور مجبور به خوردن نکنید و از دادن بیسکویت یا خوراکی دیگر به وی بپرهیزید تا بیاموزد که جایگزینی بجای غذا وجود ندارد.

این روان شناس کودک در پایان بحث در مورد بهانه‌گیری کودک در غذا خوردن گفت: اگر دلیل بی علاقگی و بهانه گیری کودک در خوردن غذا تنها به علت احساس نامطلوب غذا در دهانش است، شیوه پخت غذا را تغییر دهید و همان گونه که او دوست دارد برایش تهیه کنید.

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا