تربیت فرزند

۱۰ نقش والدین در خانواده و تربیت فرزندان

نقش پدر و مادر در خانواده همان چیزی است که آنها را به عنوان والد معرفی می کند. در واقع وظایف پدر و مادر در تربیت فرزند و خانواده به یک خانواده شکل می دهد و آنها را در مسیری که به آن فرهنگ خانواده گفته می شود قرار می دهد. در جلسات مشاوره آنلاین خانواده سایت ویکی روان، توضیحات جامعی درباره اینکه دو نقش اساسی پدر و مادر در خانواده چیست و نقش والدین در تربیت فرزندان داده می شود. با این حال، در این مقاله با در نظر گرفتن ابعاد بیولوژیکی، روانشناسی، اجتماعی و مالی، درباره عملکرد و نقش والدین در خانواده بحث می کنیم.

نقش والدین در خانواده چیست؟

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

بارها درباره تعریف خانواده صحبت کردیم و گفتیم مانند چتری است که تمام اعضا زیر آن آسایش را تجربه می کنند. به همین خاطر والدین در خانواده می توانند دیدگاه اعضا به موضوعات، آینده بینی و زندگی فرد فرد آنها را مشخص کند.

وجود والدین در خانواده، اهمیت زیادی برای رشد کودکان دارد. برخی از اساسی ترین نقش های والدین در خانواده عبارت اند از:

  • پرورش و آموزش کودکان
  • نظم دادن به اعضای خانواده
  • مدیریت خانه
  • پشتیبانی مالی از اعضای خانواده
  • استفاده از تکنیک های خانواده درمانی برای هدایت فرزندان

همچنین نقش های مدرن و مشارکت فعال پدران در رابطه با مراقبت از کودکان را برایتان توضیح می دهیم.

ایده اصلی این است که والدین باید فرزند محور باشند و باید به رشد و توسعه مطلوب فرزندان خود، به منظور کمک به آن ها توجه کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

دو نقش اساسی پدر و مادر در خانواده چیست؟

یکی از سوالات مهم این است که دو نقش اساسی پدر و مادر در خانواده چیست و چطور باید آن را انجام دهند؟

در روانشناسی هم موضوع اینکه دو نقش اساسی پدر و مادرها در خانواده چیست بسیار مورد بحث قرار می گیرد که در ادامه به آن می پردازیم:

  1. تامین ابزار آرامش و آرایش فرزندان
  2. تربیت اصولی و قاعده مند بچه ها

دو نقش اساسی پدر و مادرها در خانواده شامل موارد بالا می باشند و اگر هر کدام به خوبی رعایت شوند، نتایج درخشانی به همراه خواهد داشت. در ضمن تربیت اصولی و قاعده مند فرزندان شامل مواردی می باشد که در کنار یک روانشناس کودک و نوجوان به دست بیاید، نه چیزی که والدین گمان می کنند برای فرزندشان بهتر است.

این مهم ترین نکته در آشنایی با وظایف والدین در تربیت فرزند است! حتما سوالات ذهنی خود را از یک روانشناس کودک آنلاین یا حضوری بپرسید و از او راهنمایی بخواهید تا کمکتان کند.

نقش پدر و مادر در خانواده و تربیت فرزند از دید روانشناسی

در بررسی نقش والدین در خانواده همچنین باید هدف بهینه ای را در زمینه رشد بیولوژیکی، اجتماعی، روحی با احساسی رضایت بخش را مد نظر داشته باشند. در ادامه به مهم ترین وظایف پدر و مادر در خانواده پرداخته می شود:

۱- مراقبت از نیازهای زیست محیطی کودکان

۱۰ نقش والدین در خانواده و تربیت فرزندان

اولین نقش والدین در تربیت فرزند و خانواده این است که مراقبت از نیازهای بیولوزیکی کودک را بر عهده بگیرند.

مراقبت های فیزیکی برای برآورده شدن نیاز های کودک است

این بدان معنی است که غذای مناسب، هوای تازه، روشنایی خوب، خواب کافی، زمان تفریح و غیره را به درستی در حیطه وظیفه خود انجام دهند.

۲- ارائه محیط خوب نشان دهنده نقش والدین در خانواده است

شما باید یک محیط امن و پرورشی با حمایت و پشتیبانی ایجاد کنید تا به کودک اجازه رشد سالمی را دهد.

برای توسعه بهینه، کودکان نیاز به محیط مناسب فیزیکی، یک پناهگاه آرام بخش و مطلوبی نیز دارند که دارای شرایطی جهت تغییرات مثبت و پیشرفت و موقعیت هایی برای کشف و آزمایش در محیط خانه خود با روالی ثابت و همیشگی بتوانند داشته باشند.

۳- محافظت از کودکان مهم ترین نقش والدین در خانواده است

باید مطمئن باشید که محیط آن ها امن است. شما باید از فرزندان خود محافظت کنید. آن چه را که آن ها درباره امنیت نیاز دارند برایشان انجام دهید، این می تواند شامل قانون گذاری برای کودکان در منزل هم باشد.

قبل از آن که احساس خطر کنند، باید به آن ها هشدار دهید. به کودکانتان تفاوت بین درست و غلط را آموزش دهید، زیرا اشتباهات ممکن است برای او و دیگران مضر باشند.

در واقع هدفتان این است که برای محافظت از فرزندان خود از خطراتی که ممکن است آسیب پذیر باشند، آن ها را نیز حفظ کنید. در صورتی که تداوم و انسجام در خانواده حاکم باشد، کودک همچنین احساس امنیت می کند.

به ویژه هنگامی که فضایی دوستانه و صمیمی در خانه حکمفرما باشد.

۴- در آموزش و تربیت فرزندانتان کوشا باشید

نقش والدین در کمک به تربیت فرزندان تنها به خورد و خوراک بچه ها محدود نمی شود.

در واقع علم روانشناسی کودکان هم می گوید که در بررسی موضوع نقش والدین در خانواده باید بدانید که وظایفتان تنها محدود به خوراک، پوشاک، خانه و محافظت از او نیست.

بلکه او نیاز به تعلیم و تربیت نیز دارد. یادگیری علم و دانش و شخصیت، فرزندانتان را برای مقابله با دنیای واقعی آماده می کند.

بنابراین نقش والدین وظیفه شناس این است که فضای مناسب یادگیری را به هنگام فعالیت هایی چون پیاده روی و صحبت با همدیگر، خواندن و نوشتن نیز آموزش دهند

( البته والدین برای سهولت یادگیری این فعالیت ها باید اندکی صبر و درک داشته باشند) یادمان باشد که هدف اصلی این است که فرزندان را به بهترین شکل ممکن آموزش دهیم.

والدین باید بتوانند ناظر خوبی باشند تا بتوانند رفتار و فعالیت های فرزندشان را با آموزگارش به خوبی کنترل نمایند.

۵- نقش پدر و مادر در خانواده الگو سازی مناسب است

اگر می خواهید در فرآیند آموزش موفق باشید، باید بتوانید الگوی فرزندتان باشید، به خصوص الگوی جنسیتی که به او نشان دهید چگونه یک زن یا مرد هستید.

اطفال خود را در مورد آن چه که در هسته واقعی مردانگی یا زنانگی هستید به عنوان نمونه کامل آموزش دهید. (نقش های جنسیتی در خانواده را به دقت بررسی کنید) این از بارزترین نقش والدین در خانواده است، خوب به آن دقت کنید.

در واقع با افزایش مسئولیت پذیری کودکان، به فرزندان خود فرصت های مختلفی بدهید تا نهایتا به یک عضو سالم جامعه تبدیل شوند.

برای موفقیت فرزندتان در جامه، باید دانش کلام فرهنگی خود را به او تحویل دهید تا او بتواند اطلاعات و مهارت های مورد نیاز جهت بالابردن سطح رشد را داشته باشد

این نکته حائز اهمیت است که فرزندانتان را به سمت و سوقی سازگار و ادغام اجتماعی راهنمایی کنید. برای کمک به بچه های خود مهارت های پیشرفته مناسبی را در اختیار آن ها قرار دهید و به آن ها کمک کنید تا مستقل شوند.

سعی کنید توضیحات و انجام وظایف را با فرزند خود انجام دهید.

باید مشاور خوبی باشید و بتوانید به درستی فعالیت های وی را بررسی و کنترل نمایید

زمان مناسبی را برای توضیح آموزش خود بیابید. نقش سوال والدین نباید به گونه ای باشد که یک نقش واحد و اساسی وجود داشته باشد. برای پدر و مادر نقش ها و مسئولیت های زیادی وجود دارند که می توانند بسیار ضروری به نظر برسند. در حالی که بقیه آن ها در اولویت بعدی قرار دارند.

۶- مقدمات راهنمایی، راهکار، کمک و مساعدت را فراهم سازید

۱۰ نقش والدین در خانواده و تربیت فرزندان

گاهی اوقات می توانید به عقب برگردید و به حرف های کودکتان گوش کنید. از ارائه دیدگاهتان خودداری نکنید و فقط جهت و راهنمایی مناسبی را پیشنهاد دهید.

دیگر نقش والدین در خانواده این است که راهنمایی و همکاری را در روند توسعه و رشد شخصیتی کودک فراهم سازند.

موثرترین راه برای کمک به کودکان این است که به جای آن که فرماندهی کنید، آن ها را راهنمایی کنید و بدون توجه به کار خود به پیشرفت کودک متمرکز شوید. به آن ها کمک کنید ولی مشکلاتشان را حل نکنید.

برای آن ها راه کارهایی را تعیین کنید و حمایت کافی برای موفقیت آن ها را در نظر داشته باشید و احساس کنید که آن ها منبع موفقیت هستند. می توانید از تکنیک های تشویق کردن کودکان که قبلا در ویکی روان درباره آنها صحبت کردیم استفاده کنید.

۷- فرزندتان را زیاد وابسته به خود نکنید

مطمئن باشید که کودکان احساس استقلال می کنند. آن ها را همچنین تشویق کنید که مستقل باشند.

مطابق نقش والدین در خانواده باید همیار آن ها باشید تا نیازهایشان را برای استقلال و خود مختاری به دست آورند. نقش پدر و مادر در خانواده این است که نیازشان را برای استقلال طلبی بدون از دست دادن قدرتشان، درک کنند.

هنگامی که کودکان سطح مشخصی از مسئولیت ها را نشان می دهند، استقلال، اعتبار و آزادی های خود را افزایش می دهند. اما زمانی که رفتار آن ها اشتباه است، آن را نادیده می گیرند.

نقش والدین در خانواده بسیار مهم می باشد برای نمونه در مرحله اول برای فرزندانتان تصمیم می گیرید اما در مرحله نوجوانی به آن ها کمک می کنید تا تصمیم بگیرند

به فرزندتان در دستیابی به یک موفقیت تنها زمانی که لازم است و تا جایی که ممکن است کمک کنید. بر اساس وظیفه والدین در تربیت فرزند و نقش والدین در خانواده:

فرزندان خود را با جوانب مختلف زندگی اعم از مثبت و منفی و انتخاب مزایای مناسب ترین شیوه های زندگی آشنا کنید

اجازه دهید شغل خود را انتخاب کنند. سولات مختلفی را که دقیقا همان چیزها را می خواهد انجام دهد، یا می داند از کودک بپرسید.

اما اگر به هر دلیل با فرزندتان اختلاف سلیقه دارید، حتما از مشاوره کودک و نوجوان برای حل این مشکل کمک بگیرید. در واقع مهم ترین وظیفه پدر و مادر در تربیت فرزند و خانواده این است که نظرات و خواست خود را به دیگران تحمیل نکنند.

۸- برای انجام صحیح نقش والدین در خانواده حتما کودک را حمایت کرده و به او انگیزه دهید

اگر می خواهید فرزندتان موفق شود و به اهدافش برسد، او را تشویق کنید و به او انگیزه دهید. انگیزه های مثبت و تشویق کردن امری ضروری است، سعی کنید بچه های خودتان را در هر دو حالت موفقیت و شکست، انگیزه دهید.

در واقع تشویق و همدلی و همچنین به حداقل رساندن ناامیدی و شکست، به عنوان پاداشی برای نائل شدن به موفقیت است. کودک را همیشه در وضعیت یادگیری نه در یک موقعیت شکست بنگرید.

برای دستیابی به موفقیت، فرزندان را انگیزه داده و آن ها را نیز متقاعد کنید تا بیشتر فکر کنند

 اگر می خواهید فرزندتان اراده قوی داشته باشد، او را تحریک کنید و به آرامی به او فشار آورید تا سخت تر تلاش کند.

فکر نکنید که داشتن فرزند، کافی است و خودشان رشد می کنند و بزرگ می شوند! بلکه کودکان باید به طور شخصی برای دستیابی به وظایفشان به آن ها انگیزه داده و سپس آموزش داده شوند.

به طور خلاصه نقش والدین در کمک به تربیت فرزندان این است که باید مربی خصوصی فرزندان خود باشید. به فرزندان دل و جرات و روحیه مثبتی بدهید و برای رشد و پیشرفت آن ها فعال بوده و بر آن ها تاثیر بگذارید.

فرزندتان را ستایش کنید.

پیشنهاد می کنیم حتما مقاله تعریف تقویت مثبت و منفی در کودکان چیست؟ را در ویکی روان مطالعه نمائید.

۹- از مهارت های احساسات اجتماعی آن ها مراقبت کنید

از وظایف و نقش والدین در خانواده کمک به کودکتان برای به دست آوردن احساس خوشبختی است که عوامل مثبتی در این باره وجود دارد:

ستایش، تشویق، گفتگو و واکنش های آرام، توجه دلسوزانه و غیره که می تواند به ایجاد احساسات سالم کمک کند. تلاش برای از بین بردن عوامل منفی مانند، نابودی، سرزنش، غفلت و یا قلدری بسیار مهم است.

هر کودک منحصر به فرد است پس او را با کسی مقایسه نکنید، مخصوصا وقتی که او را ضعیف مشاهده می کنید.

 بلکه به او کمک کنید تا متفاوت باشد و حتی او را تشویق کنید تا منحصر به فرد باشد.

کمک به کودکان در یادگیری نحوه بیان، احساسات و خواسته ها و کمک به آن ها در ایجاد روابط سالم اهمیت فراوانی دارد. بنابراین فرزند خود را متحول کنید.

نظارت بر رشد عاطفی کودکان و جلوگیری از وقوع حوادث اصلی آسیب پذیر که می تواند جنبه عاطفی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

به کودکتان کمک کنید تا احساسی مثبت و همچنین هوشمند و قوی درون خود ایجاد کند و مطمئن شوید که آن ها شما را دوست دارند

اگر می خواهید والدی بالغ و سالمی داشته باشید، آرام و احساسی رفتار کنید. به او آموزش دهید که چگونه بر تغییر افکار، احساسات و رفتار کنترل داشته باشد. به فرزندان خود آموزش دهید بهترین راه های کنترل خشم کودکان چیست و چطور باید از آن استفاده کنند؟

حالا می دانید که وظیفه پدر و مادر در خانواده این است که ابتدا خودشان به انسان های بهتری تبدیل شوند و این بهتر بودن را به بچه ها و نوجوانان آموزش دهند.

۱۰- نقش والدین در تربیت فرزند : به تدریج او را منضبط کنید

درمان عدم تمرکز کودکان

آنچه که کودک به طور مستقیم یا غیر مستقیم با نگرش و رفتار خود ارتباط برقرار می کند را درک کنید.

همانطور که قبلا در مقاله آموزش نظم به کودکان در ویکی روان گفتیم، یکی از مهم ترین نقش والدین در خانواده، حفظ نظم و انضباط در خانواده است که نیاز به دستور العمل مشخصی دارد.

زمانی که رفتار او نامناسب است، واکنش آرامی داشته باشید. به طور مداوم، مناسب و واضح پاسخ دهید، همچنین به طور منظم بازخورد را به کودک بدهید.

بحث آرام و محرمانه به کودکان کمک می کند تا از اشتباهات خود آگاهی یابند. یک واکنش نارحت باعث می شود تمایل به دفاع او را افزایش دهد

به جای آن که روش های رفتاری را نادیده بگیرید، باید آن چه را که برای کودکتان مناسب است، انجام دهید.

بتدریج روش مستحکم و منضبطی را تمرین کنید

کی پرسید وظیفه پدر و مادر در خانواده چیست؟ اگر بخواهید یک اراده قوی را پرورش دهید، مرزها و محدودیت هایی را برای کنترل فرزندان تعیین کنید.

قوانین و استانداردهای اساسی را تنظیم کنید. وقتی رفتار کودک نامناسب است، هرگونه تایید، ستایش و یا پاداشی از خود بروز ندهید.

وظیفه والدین این است که بچه ها را قبل از انجام تکلیف، به دنیای کودکی خود بسپارند تا خودشان بازی و تلویزیون را رها کنند.

مدیریت خانواده خوب و برتر، قطعا یکی از سخت ترین کارهایی است که باید یک فرد انجام دهد.برای اینکه بتوانیم عشق به خانواده داشته باشیم، مستلزم این هستیم که یکسری آموزش هایی را زیر نظر مشاور خانواده به صورت آنلاین یا حضوری ببینیم که در سایت ویکی روان این امکان را برای شما دوستان تدارک دیده ایم.

اگر می خواهید در زمینه تربیت فرزند با تجربه باشید، باید تکنیک های والدین موفق را پیش بگیرید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان درباره نقش پدر و مادر در خانواده چیست؟

پدر و مادر از ارکان اصلی هر خانواده ای هستند. حالا که متوجه شدید دو نقش اساسی پدر و مادرها در خانواده چیست بهتر می توانید برای تربیت فرزندان خود برنامه ریزی کنید.

یادتان باشد تربیت صحیح بهترین و اصولی ترین روش سرمایه گذاری برای آینده فرزندتان است. بهترین کار برای آگاهی از وظایف پدر و مادر در تربیت فرزند این است که با یک متخصص و روانشناس کودک و نوجوان در این باره مشورت کرده و بر اساس نظریات او پیش بروید.

مشاور روانشناس به خوبی شرایط را به طور اختصاصی بررسی کرده و راهکارهای عملی ارائه می دهد.

بخش مشاوره روانشناسی سایت دارای متخصصین روانشناس بسیاری می باشد که می توانند شما را در تربیت فزرنداتان به بهترین شکل راهنمایی کنند:

مشاوره غیرحضوری کودک

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا