روانشناسی کودک و نوزاد

بررسی تاثیر فضای سبز بر کودکان

در محیط‌های شهری رو به رشد، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تاثیر فضای سبز بر کودکان می‌تواند اثر مثبت در پرخاشگری و افسردگی دوران کودکی داشته باشد. ماریانیتو با حالتی غمگین و افسرده به دفتر کلینیک آمد. او به دلیل نزاع هایش در مدرسه برای مراقبت اولیه کلینیکی به من ارجاع داده شده بود. در ادامه به بررسی تاثیر فضای سبز بر کودکان میپردازیم.

با ویکی روان همراه باشید.

داستانی از تاثیر فضای سبز بر کودکان

علیرغم شکایت ها از طرف مدرسه راجع به پرخاشگری، برای من، روانپزشک کودک و نوجوان، او مانند یک پسر ۱۲ ساله آرام با طرز بیان صحیح از پدر و مادری اهل السالوادور معرفی شد. بعد از اینکه کمی در مورد بازی‌های ویدئویی موردعلاقه‌اش گفت، ادامه داد که بعضی از دوستان در مدرسه سربه‌سر من می‌گذاشتند به‌ این‌ علت که من چاقم و بو می‌دهم.

ماریانیتو به شکل بیمارگونه‌ای چاق بود و آنچه که شرایط بدتر را برای یک کودک ۱۲ ساله به وجود می‌آورد این بود که او عارضه ای بنام بی اختیاری دفع داشت که در مدرسه خروج مدفوع بدون اینکه او اطلاعی داشته باشد منجر به بوی بد و تحقیر اجتماعی او می‌شد. گذشته از یک رژیم از طرف پزشک متخصص اطفال برای بهبود کنترل دفع و روان درمانی به نظرم رسید که فعالیت ورزشی بیشتر او با توجه به وضع روانی، انزوای اجتماعی و چاقی او ممکن است به نفع او باشد.

ماریانیتو کمی خوشحال شد وقتی‌ که ما ایده شرکت کردن در یک فعالیت ورزشی را مطرح کردیم. او اقرار کرد که اغلب در خانه کسلبود و واقعاً دوست دارد که بخصوص در فوتبال شرکت داشته باشد یا شاید فوتبال بازی کند. زمانی که احتمالات ورزش را با مادرش موردبررسی قرار دادم متوجه شدم که این برنامه‌ ریزی ساده برای ورزش بیشتر، در هوای آزادتر و تازه یک ایده ظاهراً غیرممکن است.

مادر او دو شغله بود و اغلب زمانی که ماریانیتو بیداربود در منزل حضور نداشت. این دو در یک خانه بزرگ با درآمد کم خارج از واشنگتن دی سی زندگی می‌کردند. هیچپارکی در آن نزدیکی وجود نداشت که زمین‌های چمن کوچک خارج از پیاده‌روها را در جهت آبادسازی حفظ کند.

بعلاوه، مادر نمی‌خواست که ماریانیتو دور از او جایی برود.مادر گفت :گاهی انسان‌های شریری در اطراف ما زندگی می‌کنند. او در مورد پسر دیگرش هم روایتی را نقل کردکه او الآن با یک دختر زندگی می‌کند که وقتی به خانه آمد در همین نزدیکی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. صرف هزینه برای یک تیم خارج از مدرسه نیز ممکن نبود.

چگونه آن ها می‌توانند هزینه ورودی برای حضور در یکتیم را بپردازند؟ چگونه او در تمرینات حاضر می‌شود؟ زمانی که من وضعیت خطرناک ماریانیتو را موردبررسی قرار دادم، به موضوع فضای سبز در جوامع و اثری که می‌تواند بر روی کودکان و نوجوانان در محیط‌های شهری بگذارد، علاقه‌مندتر شدم.

شهری

تاثیر فضای سبز بر کودکان

مطالعه‌ای ابتکاری در ماه جولای توسط ژورنال آکادمی آمریکایی روان‌پزشکی کودک و نوجوان منتشر شد که میزان پرخاشگری را در ۱۲۸۷ دوقلو و سه‌قلو که در سالهای ۱۹۹۰ و ۱۹۹۵ در کالیفرنیای جنوبی به دنیا آمده بودند، مورد بررسی قرار می‌داد. این محققان از تصویرسازی ماهواره‌ای برای پی بردن به میزان کل رشد گیاهی با استفاده از شاخص رشد افتراقی بهنجار شده (NVDI) در محیط اطراف خانه استفاده کردند.

این مطالعه نشان داد که چه درکوتاه‌مدت (۶ ماه تا ۱ سال) و چه در درازمدت (۱ تا ۳ سال) وجود حدود ۱۰۰۰ متر فضای سبز با کاهش رفتارهایپرخاشگری در این گروه ۹ تا ۱۸ ساله مرتبط می‌باشد. حتی وقتی مواردی نظیر فاکتورهای اقتصادی- اجتماعی، سن،جنس، نژاد، وضعیت یکسان محله ارزیابی شده، افسردگی مادری، میزان آمدوشد، حتی درجه حرارت محیط تحت کنترل قرار گرفت، تفاوت در رفتارهای تجاوزکارانه و پرخاشگرانه حفظ شد.

در این نمونه مورد مطالعه، پسران، افرادی با دارا بودن کیفیت پایین‌تر محلی، کودکان مادران سیگاری، و آن‌هایی که وضعیت اجتماعی- اقتصادی پایین‌تری داشتند برای رفتار پرخاشگرانه مستعدتر بودند. محققان تخمین زدند که مزایای افزایش فضای سبز معادل ۲ تا ۲٫۵ سال بلوغ رفتاری می‌باشد. تفاوت میزان واقعی هرفرد در رفتارهای پرخاشگرانه نسبتاً پایین بود اما وقتی از منظر سلامت عمومی تفاوت کلی بررسی شد این میزانچشم‌گیر بود.

چه عاملی در مورد فضای سبز وجود دارد که باعث کاهش پرخاش و رفتار تهاجمی می‌شود؟ آیا تنها دسترسی کودکانبه یک زمین یا پارک به آن ها این امکان را می‌دهد که فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشند؟ آیا باوجود درختان و چمنارتباط پیدا می‌کند؟ یا با فرض اقدامات ایمنی مناسب، فضای سبز مکانی برای کودکان و نوجوانان ایجاد می‌کند تا باهم تعامل اجتماعی داشته باشند.

در راستای بررسی تاثیر فضای سبز بر کودکان اخیراً چندین مطالعه نشان داده که ورزش افسردگی و نگرانی را در نوجوانان کاهش می‌دهد، عواملی که ممکن استدر پرخاشگری دخالت داشته باشند. برای مثال، یک فراتحلیل در همان روزنامه گزارش داد که تمرین هوازی حداقل سهبار در هر هفته به مدت ۷ هفته اثرات تعدیل‌کننده در افسردگی نوجوانان سنین ۱۳ تا ۱۸ سال داشته است.

آیا تنها تمرین و ورزش هست که مفید واقع می‌شود یا این محیط طبیعی؟ بهداشت همگانی BMC مطالعه مروریسیستماتیک دیگری را منتشر کرد که در آن کشف شد که به نظر می‌رسد محیط طبیعی برای فعالیت ورزشی بیشتر ازمحیط‌های مصنوعی مانند محل تمرین بوکس مفید باشد. فاکتورهای بالقوه ارائه شده به‌ وسیله سایر مؤلفان سر و صدایکم و کاهش آلودگی را در رشد بهتر گیاهان دخیل می‌دانند.

از طرف دیگر، ممکن است که فاکتورهای مشاهده / شناسایی نشده دیگری وجود داشته باشد که خانواده‌های ساکن اطراف فضاهای سبز را از سایر خانواده ها که در محیطشان فضای سبز ندارند متمایز می‌کند. قطعا برای ماریانیتو، وجود یک پارک در حوالی منزل نمی‌تواند درمان همه دردهایش باشد، برای مثال، حس ناامیدی که در این مادر و پسر وجود داشت – احساس اینکه مشکلات غیرقابل تفوق بودند – چیزی که درمان را تحت تأثیر قرارمی‌داد و شاید، با کمک به مادر که در درمان خودش همکاری کند.

انتخابات، سوریه و سلامت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری – وسواس های فکری فعلی سیاست تفرقه انداز آمریکا هستند. اما اگر اضافه کردن فضای سبز در شهرها می‌تواند باعث کاهش افسردگی، پرخاشگری، سلامت بیشتر جوانشهری شود – آیا این سیاستی نیست که همه ما می‌توانیم آن را دنبال نمائیم؟ حداقل ماریانیتو سپاسگزار می‌شود.

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا