مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

سندروم افسردگی بعد از تعطیلات چیست و راه های درمان آن کدامند؟

بسیاری از مردم پس از یک دوره نسبتا طولانی تعطیلات، به دلیل اجبار به برگشت به کار و کاسبی و فعالیت‌های روزمره پیش از تعطیلات خود، دچار افسردگی بعد از تعطیلات می‌شوند. اما چگونه می‌توان به روال عادی برگشت؟

بی شک هر فردی در ایام تعطیلات بعلت راحتی ها و استراحت هایی که در یک مکان یا شرایط خاص به آن عادت کرده است که در شمار زیادی از افراد پس از آن یحتمل دچار افسردگی هایی ناشی از عادت کردن به شرایط یا مکان یا اشخاصی خاص میشوند که قطعا پس از آن ناچارا باید آنها را راها کند.

افسردگی بعد از تعطیلات چیست؟

در اینجا به این موضوع با دید روانشناسی پرداخته و راهکارهایی برای درمان افسردگی بعد از تعطیلات ارائه داده ایم.

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه شوید.

روزهای تعطیل برای‌تان حال و هوای خوبی دارد یا نه؟ نگران عصرهای روزهای تعطیل هستید؟ اگر این‌طور است، باید بدانید حال و احوال‌تان خیلی عجیب و غریب نیست چون مردمان بسیاری در سراسر دنیا احساس شما را دارند و امروزه این حالت را با نام نشانگان افسردگی تعطیلات می‌شناسند.

داشتن برنامه ای هیجان انگیز روشی برای دور کردن و درمان افسردگی

افسردگی بعد از تعطیلات

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

افسردگی بعد از تعطیلات چیست؟

اگر چه زمان حلال همه چیز است و بسیاری از این نارسایی ها به تدریج فروکش می کند و زندگی عادی،کار و تلاش روزانه آغاز می شود، اما همان مدت و مقطعی که فرد در سندروم افسردگی طی می کند، آنقدر آزار دهنده و ناراحت کننده است که می طلبد با اتخاذ تدابیر و تمهیداتی خاص  و برنامه ریزی مدون و اصولی به مصاف آن رفت.
رضا وطن خواه روانشناس و کارشناس مسائل اجتماعی در تشریح علل یا عوامل موثر در بروز سندروم افسردگی می گوید:
راحتی، رفاه، آسایش، موفقیت، سرخوشی، خوشایند است و بطور طبیعی افراد از چنین حالات و وضعیتی استقبال می کنند و تعطیلات مستمر در زمره ایامی است که می تواند حس چنین مواردی را تشدید کند.
وی افزود: به تبع افرادی که به هر دلیلی با فشارهای روحی، روانی و یا فیزیکی ناشی از شغل خویش برخوردارند با ورود به مقطع تنفس و استراحت، فرصتی برای ریکاوری و بازیابی خود می یابند
وطن خواه درباره پدیده افسردگی بعد از تعطیلات عنوان کرد:
در چنین شرایطی، فرد به دلیل سرخوشی و خوشایند بودن ایام استراحت و تجربه وضعیتی که پس از دوران سخت و سنگین کاری با آن مواجه می شود، دلبستگی و وابستگی به وضعیت مورد اشاره پیدا می کند که دل کندن از آن تا مدتی پس از تعطیلات سخت و دشوار است.

نشانه‌های افسردگی بعد از تعطیلات چیست؟

تعادل برقرار کردن و نظم دادن به برنامه تعطیلات، برنامه‌ریزی برای مهمانی‌ها، ‌عمل کردن به دستورات خانوادگی، مهمان‌داری و… می‌توانند نشانه چه باشند؟ اینکه شما یک تنه همه کارها را انجام می‌دهید؟ نشانه اینکه مودب و اجتماعی هستید؟

نشانه یک مادر یا پدر پر مشغله؟ نه، گاهی این رفتارها نشان می‌دهد فرد فشارهای عصبی زیادی را در این ایام تحمل می‌کند و به نوعی می‌خواهد خود را با این رفتار نشان دهد اما در واقع هم از درون آسیب می‌بیند و هم از بیرون و دچار عوارضی مانند سردرد، ‌تشنگی بیش از حد، زیاده‌خوری و بی‌خوابی می‌شود.

البته برخی هم این علائم را در همان زمان تعطیلات نشان نمی‌دهند و بعد از تعطیلات چنین حالت‌هایی را تجربه می‌کنند. اگر احساس نارضایتی و خستگی از این همه کار را هم به آنها اضافه کنیم، دیگر اوضاع تقریبا وخیم می‌شود.

شدت این افسردگی و غم در افراد تفاوت دارد؛ برخی ساعتی این حس را تجربه می‌کنند و برخی دیگر چند روزی این حس را دارند ولی بعضی‌ها خیلی بیشتر از اینها از این وضعیت رنج می‌برند.

آنها دچار افسردگی‌های جدی‌تری هستند، مثل افسردگی فصلی و اختلال‌های عاطفی. این افراد به غیر از حالت‌های بد روحی دچار علائم فیزیکی هم می‌شوند، مثلا سردردهای طولانی‌مدت را تجربه می‌کنند، با اینکه کار زیادی انجام نداده‌اند خستگی شدیدی دارند، با هر بهانه‌ای و به مدت طولانی گریه می‌کنند.

سندروم افسردگی بعد از تعطیلات چیست و راه های درمان آن کدامند؟

تغییر حالت‌های شدید روحی پیدا می‌کنند و در فاصله کمی شاد هستند و دوباره غمگین می‌شوند، ‌زودرنج می‌شوند، ‌نمی‌توانند تمرکز کنند، بدن درد دارند، بی‌میلی جنسی پیدا می‌کنند، بی‌خواب می‌شوند، فعالیت بدنی‌شان پایین می‌آید، اشتهای زیادی پیدا می‌کنند و همین باعث بالا رفتن شدید وزن‌شان می‌شود.

اگر در خود و یا اطرافیان‌تان چنین نشانه‌هایی را سراغ دارید بهتر است کمی به افسردگی از نوع تعطیلاتی‌اش بیشتر فکر کنید.

میل و رغبت نداشتن به کار و فعالیت دوباره یکی از پیامد های تعطیلات طولانی مدت است، معضلی که با اتخاذ تدابیری خاص می توان آن را مهار کرد.
یکی از مشکلات جدی برخی از افراد و گروه های جامعه به افسردگی و بی حوصلگی بعد از تعطیلات باز می گردد، موضوعی که بعد از تعطیلات تابستان به روشنی در چهره برخی افراد مشاهده می شود.
گلایه و بی میلی به بازگشت محیط کار یا مدرسه و دانشگاه از نمونه های بارز روزهای بعد از تعطیلات است، ناراحتی از اینکه چرا زمان خواب های کش دار، تفریحات متعدد و متنوع، دید و بازدید ها، شب زنده داری ها و…به پایان رسیده و حالا باید همچون گذشته در گیر کار شد.
اینکه تعطیلات خوش گذشته، دیدارها تازه شده، از نقاط بکر و جذاب بازدید شده و یا هیچکدام از این ها،تعطیلات را بدون دغدغه و استرس خاص در منزل سپری کرده ایم، هر کدام از این موارد برای بروز سندروم افسردگی بعد از تعطیلات کفایت می کند تا در اولین روز کاری،سخت ترین آغاز کلید بخورد، آغازی که در طی چند روز گریبان بسیاری از افراد را می گیرد .

بسیاری از مردم پس از تعطیلات، ممکن است زندگی روزمره قبلی شان را مانند نیروی شدید جاذبه زمین پس از روزها بی وزنی احساس کنند و بازگشت به روال عادی زندگی برایشان بسیار مشکل شود.

اما با چند روش ساده می توان از پس این احساس بد برآمد و زندگی معمول را دوباره از سر گرفت.

راه های درمان افسردگی بعد از تعطیلات

این روانشناس و کارشناس مسائل اجتماعی گفت:
طبیعتا در وضعیت مورد اشاره، فرد باید از فضایی توام با آرامش به شرایط مسئولیت پذیری و انجام وظایف محوله پای گذارد که تحمل و ورود به آن، کمی سخت و ناخوشایند به نظر می رسد.
وی افزود: البته عکس این حالت نیز مصداق دارد،بگونه ای که فرد در ایام تعطیلات دچار افسردگی یا سندروم تعطیلات می شود که عموما چنین وضعیتی گریبان افرادی را می گیرد که نتوانسته اند از تعطیلات به نحو شایسته ای بهره مند شوند که دلایل بسیاری همچون وضعیت نامساعد مالی، افکار منفی،کسالت و بیماری و…از نمونه عوامل این امر محسوب می شود.
وطن خواه گفت:
در شرایطی که فرد نتوانسته لذت لازم را در ایام تعطیلات احساس و تجربه کند، طبیعتا دچار ناراحتی و بی قراری می شود.

نقش برنامه ریزی و آینده نگری در پیشگیری و مهار افسردگی ناشی از تعطیلات

این روانشناس و کارشناس مسائل اجتماعی افزود:
سندروم افسردگی بعد از تعطیلات چیست و راه های درمان آن کدامند؟
در اغلب قریب  به اتفاق مواقع، یک وجه اشتراک در هر دو حالت مشاهده می شود و آن بی برنامگی است که باعث بروز افسردگی در ایام تعطیلات یا بعد از آن می شود.
وی افزود: کلید مقابله با چنین افسردگی هایی، برنامه ریزی مدون و اصولی است، در غیر اینصورت معضل مذکور می تواند ساعات و روزهای آزار دهنده ای را برای فرد رقم بزند.

آینده نگری راهی برای مقابله با افسردگی بعد از تعطیلات

محمد رضا جلایی وند،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی، به نقش موثر و تعیین کننده آینده نگری به عنوان مولفه ای برای مهار افسردگی و پیشگیری از وقوع آن یاد می کند.
وی می افزاید: از سوی دیگر توجه به سخن بزرگان و تاکیدات دینی مبنی بر ضرورت و جایگاه کار در توسعه و پیشرفت فردی و اجتماعی و پرهیز از خیالات واهی می تواند علاوه بر مهار و پیشگیری از افسردگی یکی از شاخص های سبک زندگی شاد اسلامی را نیز به تصویر بکشد، سبکی که متکی بر شادابی، تلاش و کار برای پیشرفت مضاعف است.

برنامه ریزی مناسب راهی برای درمان افسردگی بعد از تعطیلات

یک دوره تعطیلات به منظور نوعی آرامش واقعی است و می تواند فرد را به راحتی گرفتار بیماری ضطراب پس از تعطیلات کند. بنابراین برنامه ریزی دقیق برای بازگشت به زندگی عادی بسیار ضروری است.

می توانید پس از تعطیلات کار سخت و پر زحمتی را انجام ندهید و وقت آزاد بیشتری برای خود در نظر بگیرید و با همکاران تان در مورد خاطرات تعطیلات تان صحبت کنید و آرام آرام کار را شروع کنید.

بازگشت به روال عادی

هنگام تعطیلات، افراد کنار اعضاء خانواده و اقوام و دوستان شان خواهند بود و از روزهای بی دغدغه شان لذت می برند و به همین دلیل بازگشت به روال عادی زندگی برایشان سخت می شود.

اما برای اینکه این افسردگی را زودتر از سر بگذرانید به خودتان بگویید که این احساس عادی است و ممکن است چند روز بیشتر طول نکشد. بدین ترتیب کمی اوضاع روحی تان بهتر خواهد شد.

در این خصوص می توانید به تجربه های گذشته تان نگاهی بیندازید. مثلا آیا همیشه پس از تعطیلات گرفتار یکسری دوره رکود و رخوت می شوید؟

یعنی اگر پس از دو دوره تعطیلات گذشته دچار ناامیدی شده بودید پس احتمال اینکه در این دوره هم چنین احساسی را تجربه کنید بسیار بالاست.

بنابراین با دقت بررسی کنید چه چیزی باعث شد که از افسردگی رها شوید و اکنون باید چه کار کنید تا دچار این چرخه از افسردگی نشوید. روشی برای دور کردن افسردگی

توجه به جنبه خوب شغل و حرفه

برای مقابله با افسردگی بعد از تعطیلات سعی کنید تمام جنبه های خوب شغل و حرفه تان را به خاطر بیاورید. مثلا اگر مدیر مجموعه ای هستید، به کارآیی و تولیدی که می توانید در سال جدید داشته باشید، بیندیشید.

همچنین به این موضوع که اگر تنبلی کنید، از رقابت ( البته سالم) با دیگران بازمانده و در عرصه تولید جای خاصی نخواهید داشت، فکر کنید.

اگر هم یکی از کارمندان سازمانی هستید، جذاب ترین بخش کارتان را پیدا کرده و روزهای اول پس از تعطیلات بیشتر به آن موارد بپردازید.

اگر هم حرفه تان را دوست ندارید، بنابراین با این تصمیم که باید حرفه تان را عوض کنید، کارتان را شروع کنید. مطمئن باشید دیگر احساس افسردگی نخواهید کرد.

تغییر زندگی روزمره

در تعطیلات شما به اندازه کافی فرصت استراحت و آرامش داشته اید و از زندگی پر از وقت آزاد و حتی تنبلی روزهای آغازین سال نو بسیار لذت برده اید.

اکنون که تعطیلات تمام شده و به زندگی و کارتان بازگشته اید باید به خودتان امیدوار باشید که می توانید کارهایی انجام دهید تا از زندگی روزمره پیشین تان – حتی اندکی – متفاوت باشد.

در حقیقت هر نوع تغییر در روزمرگی برای روحیه تان خوب است و جان تان را تازه می کند. بنابراین مثلا با ثبت نام در یک کلاس ورزشی و یا هنری و یا هرچیز دیگری که دوست دارید، تعطیلات را به پایان برسانید.

گاهی اوقات هم ممکن است استراحت و تفریح توانسته ذهن تان را به خوبی فعال کند و شما نسبت به زندگی ، حرفه ، روابط و غیره دید تازه ای پیدا کرده باشید.

بنابراین بعد از تعطیلات که با انرژی کافی به کار و زندگی تان برمی گردید، بهترین زمان برای اعمال این تغییرات است.

با این کار نه تنها اوضاع تان را نسبت به پیش از تعطیلات بهتر می کنید، بلکه بی جهت گرفتار افسردگی پس از تعطیلات نمی شوید.

اهداف سال نو یک راه مقابله با افسردگی پس از تعطیلات است

اگر برای سال نو فهرستی از تصمیم ها و اهدافی دست نیافتنی ترتیب داده اید و اکنون با سپری شدن تعطیلات سال نو، خود را در برابر آنها و سختی های عملی کردن شان می بینید و نگران شده اید، خودتان را بیش از این آزار ندهید.

به جای این کار، فهرست خواسته ها و اهداف تان را دوباره بررسی کنید و این بار بر اساس توان و انرژی تان برنامه ریزی کنید.

حتما بخوانید

آن تصمیم هایی که عملی کردن شان بسیار سخت است و شما را مضطرب می کند فعلا حذف کرده و به زمان دیگری که از حال و هوای تعطیلات به خوبی بیرون آمده اید موکول کنید.

این بار موقع برنامه ریزی دقت کنید اهداف تان دست یافتنی و کاملا منطقی باشند

افسردگی و شاد بودن بعد از تعطیلات

بودن در کنار عزیزان روش مقابله با افسردگی بعد از تعطیلات

بخشی از افسردگی بعد از تعطیلات به خالی شدن دور و برتان از خانواده و دوستان و آشنایان تان برمی گردد. اما نگران نباشید باز هم می توانید ارتباط تان با دوستان و اعضاء خانواده حفظ و روحیه خود را خوب نگه دارید.

برای تعطیلات آخر هفته برنامه ریزی کنید و بازهم کنار هم باشید و با این ترفند افسردگی را از خود دور کنید.

فعالیت های جذاب

برای اینکه بتوانید هیجان مشابه سال نو را در وجود خود حفظ کنید، می توانید برای خود فعالیت های جالب ترتیب دهید.

مثلا به ورزش محبوب تان بپردازید و یا به سینما و یا تماشای تئاتر بروید.

می توانید از دوستان تان هم بخواهید که همراهی تان کنند. البته بهتر است نوع فعالیت انتخابی تان با بودجه تان سازگاری داشته باشد.

با این روش می توانید حتی پس از پایان یافتن هیجان و شادی های مربوط به تعطیلات سال نو، همچنان از زندگی تان لذت ببرید.

ورزش و انتخاب غذای مناسب

سعی کنید غذاهایی مصرف کنید که هورمون سروتونین ( هورمون سرخوشی ولذت ) در بدن تان افزایش یابد. غذاهای حاوی تریپتوفان – مانند موز، محصولات لبنی، مرغ و نخود فرنگی – این خاصیت را دارند.

بدون هیچ عذر و بهانه ای ورزش کنید. زیرا ورزش حال روحی تان را خوب می کند.

کمک از مشاوران

همه ما در زندگی مشکلات آزاردهنده ای داریم که معمولا در تعطیلات به دلیل برنامه های تفریحی و دید و بازدید، آنها را موقتا فراموش می کنیم.

اگر پس از تعطیلات این مشکلات شما را افسرده می کنند، نزد مشاوره کارکشته رفته و با کمک او، شروع به حل مشکلات تان نمایید. روشی برای دور کردن افسردگی

تصور اینکه می توانید از پس آن ناراحتی ها برآیید، حال تان را خوب می کند.

روراستی با خود

با خودتان روراست باشید و بررسی کنید که چه چیزی به شما انگیزه کار و زندگی می دهد.

اگر لازم است در حرفه تان، مهارتی را افزایش دهید، پس برای آن برنامه ریزی کنید و با افرادی که می توانند در این راه کمک تان کنند، گفتگو نمایید.

با خود بیندیشید که از زندگی تان چه می خواهید و وقتی به نتیجه درست برسید، برگشتن از تعطیلات و شروع فعالیت های مورد نیاز برای تان آسان تر می شود.

پیشگیری از افسردگی بعد از تعطیلات 


حتما لازم نیست این نوع افسردگی را تجربه کنید تا به فکر درمان آن بیفتید. قبل از اینکه به شما بگوییم چه راهکارهایی این نوع افسردگی را درمان می‌کند بهتر است اصل پیشگیری را رعایت کنیم.

این راهنمایی‌ها می‌تواند در جلوگیری از افسردگی تعطیلات به شما کمک کند:

  • انتظارات واقع‌بینانه از تعطیلات داشته باشید و برای خودتان اهداف واقع‌بینانه تنظیم کنید.
  • بیش از توان‌تان مسئولیت قبول نکنید و حتی توصیه می‌شود در این مدت مسئولیت‌های کمتری قبول کنید.
  • برنامه‌هایی که دارید روی کاغذ بیاورید و زمان‌بندی کنید تا دچار استرس نشوید.
  • در مورد آنچه می‌توانید یا نمی‌توانید انجام دهید، واقع‌بین باشید.
  • تلاش کنید در زمان حال زندگی کنید و از اکنون لذت ببرید و با خوش‌بینی به فردا نگاه کنید.
  • اگر تنها هستید، سعی کنید داوطلبانه بخشی از وقت خود را برای کمک به دیگران اختصاص دهید.
  • آرام بگیرید و مدتی بدون هیاهو به قطره‌های باران، منظره کوه یا خیابان و کوچه‌ نگاه کنید.
  • از افرادی که به شما استرس وارد می‌کنند، تا حد ممکن دوری کنید.
  • از پیدا کردن دوستان جدید نترسید.
  • زمانی را به خودتان اختصاص دهید.
  • بیش از حد و بودجه‌تان در تعطیلات خرج نکنید زیرا این کار احتمال ابتلای شما را به افسردگی تعطیلات بیشتر می‌کند.
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

سال پیش رو

از همان اولین روز کاری، سال پیش رویتان را سالی پر از موفقیت و پر انرژی تصور کنید تا وجودتان از اضطراب آرام شده و گرفتار نگرانی و افسردگی پس از تعطیلات نشود.

با خود تصور کنید در فصل های مختلف سال جدید می خواهید چه کارهایی انجام دهید و در ذهن خود برنامه ریزی کنید. این روش باعث می شود به زندگی و شروع دوباره کارها با شوق و اشتیاق نگاه کنید

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا