پزشکی

کولر ماشین سرطان زاست؟

افرادی که در اتومبیل خود کولر دارند جهت حفظ سلامتی در هنگام سوار شدن به ماشین و قبل از روشن کردن کولر ماشین باید پنجره‌ها را پایین بکشند تا هوای گرم داخل از ماشین خارج شود. حتما می‌پرسید چرا؟

با ویکی روان همراه باشید.

تعجبی ندارد که این روزها مردم بیشتر از قبل به سرطان مبتلا می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند. این سوال پیش می‌آید چرا؟! اجازه دهید یکی از مواردی که موجب سرطان می‌شود را برای‌تان توضیح دهیم.

اولین و آخرین جایی که مردم هر روز و هفت روز هفته به آن قدم می‌گذارند و یا آن را ترک می‌کنند اتومبیل‌های خود می‌باشد. لطفا به محض سوار شدن ماشین کولر ماشین را روشن نکنید. در ابتدا پنجره‌های ماشین را پایین کشیده و بعد از چند دقیقه کولر ماشین خود را روشن کنید.

با توجه به تحقیقات بعمل آمده، داشپورد خودرو، صندلی، جبعه کولر و در واقع همه اشیاء درون خودرو از پلاستیک ساخته شده است که در محیط دربسته ماده‌ای بنام بنزن؛ سمی که موجب سرطان می‌شود از خود ساتع می‌کنند. شکی نیست که همگان این بو را در هنگام بازکردن درب ماشین استشمام کرده‌اند.

ماده بنزن علاوه بر ایجاد سرطان موجب مسموم کردن استخوان‌های شما هم می‌شود که باعث کم‌خونی و کاهش گلبول‌های سفید خون می‌گردد. قرار گرفتن در معرض طولانی این ماده موجب سرطان خون و خطر ابتلا به برخی سرطان‌های دیگر را نیز افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند موجب سقط جنین در زنان باردار شود.

کولر

سطح ماده بنزن « قابل قبول» در داخل خانه برابر با ۵۰ میلی‌گرم در هر ۰٫۰۹ متر مربع است.

یک اتومبیل پارک شده در داخل خانه، با پنجره‌های بسته شامل ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌گرم بنزن یعنی ۸ برابر سطح قابل قبول است. اگر خارج از منزل خودروی خود را در آفتاب با دمای بالای ۱۶ درجه سانتیگراد پارک کنید، سطح بنزن بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی‌گرم، یعنی ۴۰ برابر سطح قابل قبول است.

افرادی که وارد اتومبیل خود شوند و پنجره‌ها را بسته نگاه دارند در نهایت مقادیر زیادی از سم بنزن را استنشاق می‌کنند. ماده بنزن سمی است که کلیه‌ها و کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بدتر از آن این است که خروج این سم از بدن شما بسیار دشوار است.

اگر برای سلامتی خود و سرنشینان اتومبیل خود ارزش قائلید لطفا قبل از سوار شدن به خودرو پنجره و درب‌های اتومبیل خود را باز نگاه دارید تا هوای داخلی ماشین و این سم مرگبار از ماشین خارج شود و سپس در اتومبیل خود بنشینید.

دکتر سید بدر حسین – متخصص مغز و اعصاب

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا