تغذیه و سلامتروانشناسی

بررسی راه های کنترل پیش فعالی با تغذیه مناسب

پیش فعالی امری است که از کودکی دامن گیر آنها شده است. اما خب پیش فعالی درمان های متعدد و مختلفی دارد که ما سعی کرده ایم مختصر و مفید به مقوله کنترل پیش فعالی با تغذیه بپردازیم. اگر شما هم تصمیم گرفته اید برای پیش فعالی پسر یا دختر خود آستین بالا بزنید و در مسیر درمان بیماری وی قدم بردارید حتما این مطلب را بخوانید.

آشنایی با راه های کنترل پیش فعالی با تغذیه

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه شوید.

کنترل اختلالات پیش فعالی

کنترل پیش فعالی با تغذیه روغن ماهی

روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد. مکمل‌های امگا ۳ عموما به‌عنوان “عذای مغز” شناخته می‌شود زیرا توانایی تقویت عملکرد مغز و کاهش علائم ناهنجاری‌های مغزی مانند افسردگی و بیش‌فعالی و کم‌توجهی را دارد.

بدن انسان خودش این اسیدهای چرب را تولید نمی‌کند

حتی به زنان باردار هم توصیه می‌شود پیش از زایمان از ویتامین‌های حاوی امگا۳ استفاه کنند چون به‌طرز شگفت‌انگیزی موجب بهبود رشد مغز جنین می‌گردد.

در روشهای کنترل پیش فعالی با تغذیه خواهرم هر روز به پسر بیش‌فعالش مکمل روغن ماهی می‌دهد (با دوز مناسب وزن و سنش) و شاهد بهبودهای چشمگیری در رفتارش بوده‌ است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان

تغییر در تغذیه

هر بچه‌ی بیش‌فعالی متفاوت است. حوزه‌هایی که در آن درگیر هستند و با آن رشد می‌کنند همگی با هم تفاوت دارند و هر بچه‌ ای به درمان واکنش متفاوتی نشان می‌دهد.

برای خواهرزاده من، غذایی که می‌خورد روی عملکردهای بدنش تاثیرات عظیم و گوناگونی دارد. برای مثال، هرگاه در رژیم غذایی‌اش رنگ قرمز و زرد باشد، علائم بیش‌فعالی او به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. پس باید برای کنترل پیش فعالی با تغذیه از خوردن این موارد جلوگیری کند.

غذایی که می‌خورد درست مانند زدن دکمه‌ی ظرفیت و توانایی‌های اوست

وقتی پسر خواهرم تا مدتی تغذیه‌ای بدون رنگ تند دارد، خیلی بهتر می‌تواند با دنیای پیرامونش انسجام و هماهنگی برقرار کند، تمرکز و توجهش کمی بهتر می‌شود و زمان بیشتری می‌نشیند. با برگرداندن رنگ‌ها به غذایش، دوباره جدال‌ها و چالش‌ها شروع می‌شوند.

والدینش همچنین باید حواس‌شان به شکری که مصرف می‌کند هم باشد، اما نباید به‌طور کلی از تغذیه‌اش حذف شود. بچه‌های دیگر باید تمام افزودنی‌ها، نگهدارنده‌ها و عناصر مصنوعی را از رژیم غذایی‌شان حذف کنند تا به آرامش برسند.

هر کسی متفاوت است، اما تغییرات تغذیه‌ای، تاثیرات بسیار زیادی روی کنترل این اختلال دارد.

رفتار درمانی

بعضی از افراد فکر می‌کنند”درمان” یعنی لم دادن روی مبل و حرف زدن درباره مشکلات. خیلی از افراد هم فکر می‌کنند درمان تنها مربوط به افسردگی، اضطراب، و رهایی از تراژدی است.

اما درمان کاملا شکل و اندازه‌های متفاوتی دارد، و می‌تواند به طیف عظیمی از مشکلات کمک کند مانند اختلال بیش‌فعالی و کم توجهی.

برای بچه‌های بیش‌فعال، رفتاردرمانی مانند کنترل پیش فعالی با تغذیه انتخابی عالی است چون می‌توان هنگام بازی این رفتارهای را همزمان کرد، بدون‌این‌که کودک بداند در حال یادگیری است.

گاهی در این درمان‌ها باید با بچه‌ها وارد نقش بازی کردن شد، گاهی هم باید در موقعیت‌های حقیقی زندگی رفتارهای مثبت او را تشویق کرد. درمانگرها گاهی اجازه می‌دهند این بچه‌ها با سایر بچه‌های بیش‌فعال بازی کنند.

والدین هم درطول این جلسات درمانی، چیزهای زیادی یاد می‌گیرند، آنها می‌آموزند چگونه به رفتارهای کودک بیش‌فعال‌شان به‌طور مثبت واکنش نشان دهند و به آنها توصیه‌های عملی و کاربردی درباره چگونه عمل کردن هنگام بروز مشکل ارائه می‌گردد.

کنترل اختلالات پیش فعالی

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان

پروبیوتیک‌ها

آیا می‌دانستید که سلامت روانی ارتباط قوی با سلامت گوارشی دارد؟ بله درست است!

درباره‌اش فکر کنید. چند بار پیش آمده که نگرانی و دلشوره‌تان به شکم‌درد ختم شده؟ چند بار شنیده‌اید که بعضی‌ها از اصطلاح” اسهال عصبی” استفاده می‌کنند؟ این واقعیت دارد! میان روان و معده و روده ارتباط وجود دارد که شامل واکنش‌های فراوان و اصطلاحات بیولوژیکی بیشمار دیگری می‌شود.

پروبیوتیک‌ها سرشار از باکتری‌های خوب و مخمرهایی هستند که به معده و روده‌تان کمک می‌کنند آن‌طوری که درست است عمل کنند. این مکمل‌ها تقریبا برای همه خوب و بی‌ضرر هستند و خیلی خوب می‌توانند مشکلات گوارشی را از شما دورنگه‌دارند اما ابتدا با پزشک‌تان مشورت کنید.

هرچقدر معده و روده شما سالم‌تر باشد، مغزتان سالم‌تر است. برای بچه‌های بیش‌فعال، این هدفی است که باید آن را نشانه بگیرید!

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا