هیپنوتیزم

هیپنوتیزم شدن چگونه صورت می‌گیرد؟

در هیپنوتیزم، کسی که علاقه‌مند و آماده همکاری است (و تنها چنین افرادی در اکثر موقعیت‌ها قابل هیپنوتیزم شدن هستند) بخشی از کنترلی را که بر رفتار خود دارد به هیپنوتیزم‌ کننده واگذار می‌کند و تحریفاتی را در واقعیت می‌پذیرد.

برای ایجاد این حالت، هیپنوتیزم‌ کننده از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند. برای مثال، ممکن است از هیپنوتیزم‌شونده بخواهد در حالی که بتدریج آرمیده می‌شود تمام افکار خود را بر شی معینی (مثلا پونزی روی دیوار) متمرکز کند.

می‌توان به هیپنوتیزم‌شونده تلقین کرد که دچار خواب‌آلودگی است زیرا هیپنوتیزم هم مانند خواب حالتی از آرمیدگی است که شخص در آن تماس با بعضی الزامات عادی محیط را از دست می‌دهد اما کلمه خواب در اینجا جنبه استعاره دارد، چون به هیپنوتیزم‌ شونده گفته می‌شود که واقعا به خواب نخواهد رفت و همچنان به صدای هیپنوتیزم‌کننده گوش خواهد داد.   

همه چیز در مورد هیپنوتیزم شدن

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

هیپنوتیزم‌کننده‌های امروزی دستورهای آمرانه به کار نمی‌برند. در واقع آزمودنی‌ها با کمی ‌آموزش می‌توانند خود را هیپنوتیزم کنند.

با فراهم آمدن شرایط مساعد، شخص در حالت هیپنوتیزم قرار می‌گیرد و هیپنوتیزم‌کننده فقط به فراهم ساختن این شرایط مساعد کمک می‌کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

ویژگی های هیپنوتیزم شدن کدامند؟

حتما بخوانید

تغییرات زیر از مشخصات حالت هیپنوتیزم است.

  • برنامه‌ ریزی متوقف می‌شود. کسی که عمیقا هیپنوتیزم شده، مایل نیست خودش دست به فعالیتی بزند و ترجیح می‌دهد صبر کند تا آنچه هیپنوتیزم‌ کننده به او تلقین می‌کند، انجام دهد.
  • توجه، گزینشی‌ تر از معمول می‌شود. هیپنوتیزم شده‌ای که به او گفته شده است تنها به صدای هیپنوتیزم‌ کننده گوش فرا دهد، تمامی‌ صداهای دیگر اتاق را ناشنیده می‌گیرد.
  • در هیپنوتیزم شدن تخیلات غنی به آسانی برانگیخته می‌شود. فرد هیپنوتیزم شده ممکن است متوجه شود که در زمان و مکانی دیگر سرگرم تجربه‌های لذت‌بخش است.
  • واقعیت‌آزمایی کاهش می‌یابد و تحریف واقعیت پذیرفته می‌شود. شخص هیپنوتیزم‌ شده ممکن است بی‌چون و چرا تجربه‌های موهومی ‌را بپذیرد (برای مثال، با شخصی خیالی که تصور می‌کند در کنارش نشسته، سرگرم صحبت می‌شود بی‌آنکه وارسی کند کسی کنارش هست یا نه).

هیپنوتیزم

  • تلقین‌ پذیری افزایش می‌یابد. اصولا هیپنوتیزم شدن شخصی منوط به این است که تلقین‌پذیر باشد، اما اینکه تلقین‌پذیری در حالت هیپنوتیزم، افزایش می‌یابد یا نه، خود نکته بحث‌انگیزی است. تحقیقات دقیق حاکی از افزایش مختصر در تلقین‌پذیری به دنبال هیپنوتیزم شدن است، اما این افزایش به آن اندازه نیست که اغلب تصور می‌شود.
  • در اغلب موارد فراموشی پس هیپنونیزمی ‌دیده می‌شود. کسی که بسیار هیپنوتیزم‌پذیر است، با دریافت دستور، همه یا قسمت عمده جلسه هیپنوتیزم را فراموش می‌کند، اما با صدور علامتی که قبلا تعیین شده، همه خاطرات آن جلسه را به یاد می‌آورد.

بر اساس یافته‌های محققین در مورد هیپنوتیزم شدن همه مردم به یک اندازه هیپنوتیزم‌ پذیر نیستند و حدود ۵ تا ۱۰ درصد مردم را هیپنوتیزم‌کنندگان متبحر نیز نمی‌توانند هیپنوتیزم کنند. بقیه مردم نیز به درجات مختلف هیپنوتیزم پذیرند.

با این حال اگر کسی یک بار هیپنوتیزم شد، می‌تواند بار دیگر نیز هیپنوتیزم شود.

فاطمه صبوری پور

سی ساله ليسانس روانشناسی عمومی فوق ليسانس روان شناسی تربيتی دانشجوی دكتری روانشناسی تربیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا