پرسش و پاسخ های روابط زناشویی

همسرم عادت های خانه پدری را رها نمی کند

پرسش: چند سالی هست که با همسرم به مشکل بزرگی بر خوردم. هر راه را انتخاب کردم و هرطور توضیح دادم اصلا درک نمی‌کند و عادت های خانه پدری را تکرار و انجام میدهد. نه میتوانم دردودل کنم و نه وقتی عصبانی و ناراحت هستم با من همدردی می‌کند. حتی مجبور می‌شوم به خاطر آبرو و بچه‌هایم حتی به همسرم آموزش بدهم که وقتی من ناراحتم یا عصبانی هستم اینطوری رفتار کن، این حرف‌ها و کلمات را بگو تا من آرام بشوم و یا می‌گویم تو یک عذرخواهی کوچک بکنی من آرام می‌شوم ولی انگار نه انگار باز بر سر آن عادت های خانه پدری میماند. اصلا معذرت خواهی بلد نیست. حتی اگر بروم سر خیابان و داد و بیداد کنم عکس العملی نشان نمی‌دهد. دو تا پسر دارم. چهل سال سن دارم. همسرم بیست و هشت ساله است. کمکم کنید. خیلی سخت هم بگیرم موقتی تاثیر می‌گذارد و دوباره بعد از چند روز می‌شود همان آدم اول. نه در تربیت بچه‌ها برنامه دارد و نه با یک آدم حسابی ارتباط برقرار می‌کند. پدر و مادرش هم چند سال است که دچار طلاق عاطفی شده‌اند یعنی در یک خانه زندگی می‌کنند ولی هرکسی برای خودش زندگی خودش را دارد. نمی‌دانم چه کار کنم. هر چه کتاب روان‌شناسی برایش می‌خوانم، هر چه پادکست برایش می‌گذارم فایده ندارد. حتی مسئولیت‌های روزمره را فراموش می‌کند. چهارده سال ازدواج کردیم. بچه آخرمان هفت سالش است.

با ویکی روان همراه باشید.

پاسخ: سلام دوست عزیز. پیرو سوال مطرح شده در مورد نوع ارتباط شما با همسرتون و اینکه شما تذکراتی را به همسرتون می‌دهید باید بگم شما با توجه به نوع شناخت‌تون از ایشان ازدواج کردید و با توجه به اینکه می‌دانستید خانواده یک خانواده سازمان‌یافته نبوده و ایشان با زندگی در این نوع خانواده شخصیت منسجم و ثابتی ندارد که حاصل آن بی‌مسولیتی می‌باشد و درضمن تفاوت سنی شما دو نفر که ایشان ٢٨ساله و شما۴٠ساله هستید مشکلات زیادی پیش می‌آورد. مورد دیگر اینکه توصیه‌های شما برای یک مرد جنبه تربیتی و مادرانه دارد و شما همسر هستید. شما بهتر است به جای تحکم، به ایشان پیشنهاد بدهید و بدانید شخصیت و خمیرمایه کسی را نمی‌توان تغییر داد. در ضمن گدایی محبت نکنید که عکس‌العمل جالبی دریافت نخواهید کرد.

پروانه صفایی مقدم

متخصص روانشناسی بالینی، عضو تیم مشاوره آنلاین ویکی روان، عضو سازمان نظام روانشناسی، عضو سازمان علوم شناختی و سخنران برتر سمینارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا