اعتیاد

نگاه جامعه به افراد بهبود یافته

آیا شما هم مثل من به این فکر افتاده‌اید که افراد معتاد بعد از ترک و بهبودی در خانواده و در جامعه چه سرنوشتی دارند؟! آیا وظیفه تک تک ما کمک به بهبود این اشخاص و پذیرش آنها در آغوش خانواده و جامعه نیست؟! فرد معتاد چگونه از اول راه شروع کند و چه اقداماتی را باید برای گذراندن زندگی انجام دهد؟ این‌ها و صدها سوال دیگر در ذهن من و شما پیش می‌آید. امید که روزنه‌ای زیبا برای افراد بهبود یافته بسازیم.

با ویکی روان همراه باشید.

تاثیر خانواده بر افراد بهبود یافته

در حال حاضر در جامعه ما فقط در مراکز بازپروری به افراد معتاد که جهت ترک اقدام کرده‌اند رسیدگی می‌شود در حالی که باید علاوه بر به ایجاد تغییر در خانواده‌های این افراد نیز مبادرت گردد. چون خانواده اولین سلول اجتماعی هر فرد است که پایه‌های تربیتی، مذهبی و باورها و پذیرش هر فرد در آن شکل می‌گیرد. پس باید تکنیک‌های خودباوری و اعتماد به نفس را دوباره در فرد بهبود یافته، زنده کرد تا فرد قابلیت‌های خود را شناخته و در صدد بهبود زندگی خود باشد. در واقع باید مرحله‌ای تحت عنوان” پیگیری بعد از ترخیص” برای فرد معتاد در نظر گرفته شود و سعی کنیم خانواده را محیطی پذیرای فرد معتاد بسازیم چرا که نپذیرفتن فردی که ترک اعتیاد نموده از طریق جامعه و خانواده باعث اعتیاد مجدد و با شدت بیشتر خواهد شد. چه بسیار معتادانی که ترک کرده و بهبودی کامل یافته‌اند ولی در خانواده با تمسخر اطرافیان مواجه گشته و دوباره به سمت مواد کشیده شده‌اند.

تاثیر جامعه بر افراد بهبود یافته

در جامعه نیز باید مراکز بازپروری که با معتادان ترک اعتیاد کرده آموزش مشاغل گوناگون می‌دهند دایر گردد تا شخص بهبود یافته روی پای خودش ایستاده و متکی به دیگران نباشد و به قول معروف “دستش در جیب خودش باشد”. متاسفانه گاهی اوقات دیده شده که صاحبان حرف و مشاغل نیز به این افراد روی خوش نشان نداده و باعث ایجاد نابهنجاری و در خود فرورفتگی در فرد بهبود یافته می‌شوند و در واقع راه برگشت به سوی مواد را برایش سهل‌الوصول می‌کنند.

افراد بهبود یافته

نقطه عطفی در بهبودی کامل

پیگیری، آخرین مرحله از فرایند اعتیادزدایی است که فعالیت‌های ضروری پس از ترک به صورت جسمی، روحی و رفتاری را در بر می‌گیرد. چنین فعالیت‌هایی شامل کاریابی، مشاوره هفتگی، ارزیابی، کمک مالی بلاعوض، وام، ایجاد گروه‌های سالمسازی محیط، تشکیل گردهمایی‌های اجتماعی و… می‌شود. بدون تردید ورزش نیز در جریان پیگیری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

  • فلسفه وجود پیگیری، از بازگشت مجدد افراد ترک اعتیاد کرده به ماده مصرفی و شروع مجدد اعتیاد نشات می‌گیرد و کوششی است در جهت کنترل و هدایت غیر رسمی ‌فرد پس از اعتیاد و جلوگیری از اعتیاد مجدد تا مدت‌ها پس از ترک به این امید که با طولانی شدن مدت ترک، فرد به زندگی بدون مواد خو بگیرد و گرایش مجدد به مواد را سرکوب کرده و از آن دوری کند.
  • پیگیری در شرایط مطلوب باید با تغییر محیط اجتماعی فرد ترک کرده و فضای پیرامونی او همراه گردد. زیرا باور عمومی‌ بر این است که جدا کردن فرد ترک اعتیاد کرده از محیط آلوده در سالمسازی او آثار مثبتی دارد بنابراین بازگرداندن او به همان محیط با همان ویژگی اشتباه است.
  • نقش رسانه‌های عمومی ‌نیز در فرهنگسازی پذیرش افراد ترک اعتیاد کرده بسیار با اهمیت است زیرا احترام و اعتماد به این گونه افراد از آسیب‌های شدید اجتماعی مانند دزدی، کیف قاپی، کارتن خوابی و خیابان گردی آنها جلوگیری می‌کند. همچنین مراکز فرهنگی جامعه نیز با پذیرش این افراد و آموزش مهارت‌های سالم و شاد زیستن، می‌تواند کمک شایانی به بهبود این افراد بکند.
  • اماکن ورزشی و ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی می‌تواند آثار شادی و نشاط را در جسم و روح افراد بهبود یافته بگذارد.

به امید آن روز…

لیلا معینی

 

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا