روانشناسی کودک و نوزاد

علت ناخن جویدن در کودکان چیست؟ (علائم و درمان)

ناخن جویدن کودکان تبدیل به یکی از دغدغه های ذهنی والدین شده است، یک معما، یک سوال بی پاسخ که اصلا علت اصلی ناخن جویدن کودکان چیست و چرا آنها این کار را انجام می دهند؟ معمولا در جلسات مشاوره روانشناسی کودکان هم به درمان قطعی ناخن جویدن کودکان پرداخته می شود و پیشنهاداتی توسط مشاور روانشناس به صورت اختصاصی به والدین داده می شود که در این مطلب سایت ویکی روان به بررسی آنها می پردازیم.

پدیده ای به نام ناخن جویدن در کودکان

با بخش مقالات سایت ویکی روان همراه باشید.

حالت های روحی و عاطفی ما نمودهای خارجی متفاوتی دارند. بعضی از ما در حالت خوشحالی اعمالی را انجام می دهیم که برای خیلی های دیگه قابل درک نیست!

از نظر علم روانشناسی کودکان، ناخن جویدن در کودکان یکی از رفتارهای اکثرا ناخود آگاهانه ای می باشد که در مواقعی همچون ناراحتی و اضطراب از ما نمایش داده می شود

در این نوشتار قصد بررسی رفتار ناخن جویدن در کودکان را داریم و آن را از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار می دهیم تا والدین گرامی از آن برای درمان این اختلال استفاده کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

ناخن جویدن کودکان نشانه چیست؟

عکس ناخن جویدن کودکان
عکس ناخن جویدن کودکان

در اکثر مواقع ناخن جویدن در کودکان به دنبال وقایعی که می توانند منشأ اضطراب کودک باشند، بروز می کند، وقایعی چون:

  • تولد یک برادر (ورود یک نوزاد به خانواده)
  • ورود به مدرسه و آغاز سال تحصیلی
  • گم کردن اسباب بازی
  • دعوای والدین
  • شرایط نامساعد محیطی
  • و یا طلاق والدین

کودکی که ناخنهایش را میجود، کودکی مضطرب، کمرو و نسبتا درونگراست که برای کنترل اضطرابی که در اثر واقع های استرس زا در او ایجاد شده و نمی تواند به گونه ای دیگر اضطرابش را اداره کند، این رفتار را از خود نشان می دهد.

ناخن جویدن در کودکان تنها روشی برای تخلیه اضطرابی است که در پشت آن چیزی عمیقتر را پنهان می کند، چیزی مثل خشمی فروخورده، عدم اطمینان یا نیاز به آرام کردن خود؛ اندکی شبیه مکیدن شست که نوزاد نمی تواند از مکیدن آن امتناع کند، با این تفاوت که به جای آنکه خشمش را بیرون بریزد یا آن را بروز دهد، با ناخن جویدن در کودکان خشمش را در خود نگه می دارد.

آنها از این طریق سعی می کنند با هیجانات و بحران های عاطفی درونی شان به مقابله برخیزند. به همین خاطر مشاورین کودک تاکید زیادی بر استرس بچه ها و درمان قطعی آن دارند، چون ناخن جویدن کودکان و استرس دو بخش جداناپذیر از هم هستند!

گروهی روانشناسی بر این باورند که نفس عمل جویدن ناخن عادتی زشت و ناپسند نیست، بلکه تنها راهی برای رهایی از تنش و استرس در کودک است

مانند هر اختلال دیگر، مثل اختلال نافرمانی مقابله ای در بچه ها، دلیل استرس و اضطراب در بچه ها باید به صورت ریشه ای شناسایی شده و برای درمان اقدام کنید.

میزان طبیعی ناخن جویدن در کودکان چقدر است؟

تعداد دفعات، شدت و مدت زمان این رفتار از عواملی هستند که باید زمانی که کودک ناخنش را میجود به آنها توجه داشت.

در حقیقت، گاهی پیش می آید که کودکان فقط در یک دوره زمانی این رفتار را از خود نشان می دهند که دقیقا به مدت زمانی که شرایط استرس زا آنان را تحت تأثیر قرار داده است، مربوط می شود

اما همچنین ممکن است اگرچه واقعه استرس زا ناپدید شود، عمل ناخن جویدن در کودکان همچنان باقی بماند و هر بار که کودک با موقعیت خاصی روبرو میشود، به طور خودکار این عمل را انجام دهد.

تاثیر ناخن جویدن در کودکان چیست؟

این رفتار بچه ها ریشه عصبی دارد، یعنی مشکلی از درون آنها را آزار می دهد که باید درمان شود، در غیر اینصورت شدت گرفته و بدتر خواهد شد.

در واقع تاثیر ناخن جویدن در کودکان به دو بخش

  1. جسمانی
  2. روانی

تقسیم می شود.

۱- تاثیر جسمانی ناخن جویدن بچه ها

جسمانی چون جویدن ناخت و گوشت اطراف آن به مرور ایجاد زخم کرده و شکل ناخن را تغییر می دهد. این زخم ها می توانند موجب عفونت یا درد شدید شوند.

۲- تاثیر روانی ناخت جویدن کودکان

تاثیر روانی اما مهم ترین بخش است!

اگر ریشه استرس و نگرانی های بچه ها درمان نشود، اگر نتوانید برای مدیریت احساسات به آنها کمک کنید، بدون شک این مشکلات با آنها رشد کرده و قدرت می گیرد و حتی می تواند آینده بچه ها را تحت تاثیر قرار دهد.

به همین خاطر باید تاثیر ناخن جویدن در کودکان و بچه ها کم سن و سال جدی گرفته شود!

پیشگیری از ناخن جویدن کودکان

ناخن جویدن کودکان

یکی از روش های پیشگیری از ناخن خوردن بچه ها این است که قوانین جالبی در این مورد وضع کنید.

مثلا هر وقت ببینم داری ناخن می جوی باید به مادرت در ظرف شستن کمک کنی، یا کاری که کمی برای او سخت است و تمایل زیادی به انجامش ندارد (البته نباید شدن تصمیمات را زیاد کنید!)

بلند بودن ناخن ها هم یکی از دیگر دلایل ناخن خوردن بچه ها است، به طور منظم ناخن ها آنها را کوتاه و مرتب کنید، گوشت های اضافه را بگیرد تا چیزی مزاحم او نباشد 🙂

اگر کمی خلاقیت به خرج دهید روش های جالبی برای پیشگیری از ناخن جویدن کودکان پیدا می کنید که کمکتان خواهند کرد.

درمان ناخن جویدن کودکان در طب اسلامی

بعضی مواقع آنقدر این عادت بچه ها شدت می گیرد که والدین به هر فکری می افتند تا آن را درمان کنند. سوالات زیادی در مورد درمان ناخن جویدن کودکان در طب اسلامی در بخش مشاوره سایت ویکی روان مطرح می شود.

شاید این روش ها هم برای درمان مناسب باشند، اما یادتان باشد موضوع به یک فشار روانی در فرزندتان مربوط می شود، این فشار روانی حتی می تواند روی دیگر اعضای خانواده هم باشد پس به فکر درمان اصولی این مشکلات باشید

درمان ناخن جویدن کودکان در طب اسلامی یک روش مکمل برای غلبه بر این اختلال است اما می توانید با تکنیک هایی که در ادامه ذکر می کنیم این مشکل را حل کنید.

روش های درمان ناخن جویدن در کودکان

قبل از اینکه به فکر درمان قطعی ناخن جویدن کودکان باشید، باید این موضوع را یادآوری کنیم که درمان هر اختلال در بچه ها، نیازمند صبر و تلاش بسیار زیاد والدین و اطرافیان است.

برای اینکه موضوعی را به بچه بفهمانیم باید با منطق و شیوه خود آنها صحبت کرده و موضوع را شفاف کنیم، پس اگر فکر می کنید این مسیر برای شما کمی سخت است یا نیاز به کمک دارید حتما از مشاور کودک و نوجوان استفاده کنید تا مبادا مسیر را اشتباه بروید که بازگشت سخت می شود.

درمان خانگی ناخن جویدن کودکان

برای کمک به این کودکان می توان از ناخن آسیب دیده تصویری تهیه کرد و وضعیت آن را با ناخن سالم مقایسه کرد. همچنین هنگامی که کودک مشغول جویدن ناخن است بدون این که متوجه شود، از او فیلم تهیه کنید و سپس برای او به نمایش بگذارید.

احتمال دارد با مشاهده فیلم به خود بیاید و این عادت را کنار بگذارد.

حتما بخوانید: استرس چیست؟

قرار دادن آیینه جلوی کودک او را متوجه این عادت ناپسند می کند. کودک را تشویق کنید در مجلات، تصویر دست های زیبا را جست وجو کند یا روی کتاب یا آینه بچسباند تا مرتب تصویر این دست ها را با دست های خود مقایسه کند.

در واقع با این کارها به او نشان می دهید حرکت اشتباهی را انجام می دهد و باید سریعا آن را متوقف کند. 🙂

اقدام دیگری که در این زمینه مفید است، شناسایی مکان و زمانی است که این رفتارها در او بیشتر می شود

برای نمونه، شاید کودک با ایجاد موقعیت های خاص به جویدن ناخن می پردازد. این حالت را که در او استرس ایجاد می کند شناسایی و کاری کنید که در موقعیت های استرس زا قرار نگیرد.

اگر کودک هنگام تماشای برنامه تلویزیونی به جویدن ناخن می پردازد، شیئی به دست او بدهید تا سرش گرم شود. به مکان هایی که این عادت کودک زیاد می شود نیز دقت کنید تا علت این اختلال را بفهمید.

هنگامی که این عادت کم شد، با تعیین پاداش، این رفتار خوب او را تقویت کنید. به عنوان مثال، برای تشویق هر بار جویدن ناخن ستاره ای به جدول برنامه های روزانه او اضافه کنید و به ازای هر ۱۰ ستاره به او هدیه دهید

درمان ناخن جویدن کودک دختر

اگر فرزند شما دختر است به او لاک یا دستکش هدیه کنید تا با استفاده از آن جویدن ناخن را فراموش کند.

از زیبایی انگشت ها و ناخن هایش برای او بگویید و ناخن ها خودتان را به او نشان دهید تا متوجه ارزشمندی آنها شود.

درمان ناخن جویدن کودک پسر

اگر پسر است به او ناخن گیر یا ذره بین بدهید تا با استفاده از آن به آسیبی که به ناخن و اطراف آن رسانده است، توجه کند و ناخن های خود را کوتاه کند.

در صورت آسیب رسیدن به دندان های کودک به دندان پزشک مراجعه کنید. اگر این عادت با اضطراب شدید همراه باشد، حتما از مشاور روانشناس کودک کمک بگیرید تا دلیل این کار دلبندتان مشخص شود. گاهی رفتار والدین یا اطرافیان، زمینه اضطراب کودک را زیاد می کند.

بهترین کار این است که به شرایط محیطی خانه نگه دوباره بیندازید.

شاید خانه شما مملو از شرایط استرس زا است و این رفتارهای فرزندتان هم نشان دهنده این است که متاسفانه او فشار روانی زیادی را تحمل می کند!

تأثیر نوع رفتار والدین و ناخن جویدن در کودکان

درمان عدم تمرکز کودکان
متخصصان کودک و نوجوان برای یافتن دلیل ناخن جویدن کودکان، علاوه بر بررسی رفتار کودک، بر رفتار والدین او نیز تمرکز می کنند، زیرا عامل اصلی این رفتار، ممکن است عملکرد والدین و اطرافیان باشد.

متخصص روانشناس در این شرایط به والدین کمک می کند تا رفتار و واکنش خود را نسبت به کودک سنجیده تر کنند تا اضطرابی به کودک وارد نشود

حقیقت این است که کودک با جویدن ناخن به نحوه رفتار والدین یا اطرافیان با او واکنش نشان می دهد؛ در این زمینه والدین باید سعی کنند ناراحتی و مشکلات ناشی از مشغله های کاری خود را به منزل منتقل نکنند.

از جمله روش هایی که یک مشاور روانشناس عالی می تواند برای برطرف کردن این مشکل کودک از آن استفاده کند، روش های خاص ریلکسیشن است.

اگر به علت بالا بودن استرس کودک، این روش درمانی نیز جواب ندهد، باید به متخصص روانپزشک مراجعه کرده تا او داروهایی را تجویز کند که اضطراب کودک کمتر شود. لاک های با طعم تلخ که برای مقابله با جویدن ناخن از آن استفاده می شود، چندان موثر نیست و توصیه نمی شود.

نتیجه گیری در مورد اختلال ناخن جویدن کودکان

والدین نباید به این عادت فرزند خود واکنش شدید نشان دهند زیرا در برخی موارد ناخن جویدن در کودکان روشی برای جلب توجه دیگران است و عکس العمل والدین همان توجهی است که کودک خواستار آن است.

در مورد این عادت با او صحبت کنید اما درباره رفتارش قضاوت نکنید. صحبت با او درباره جویدن ناخن نباید باعث افزایش اضطراب وی شود. به او بگویید که این مشکل را با کمک او حل خواهید کرد.

ناخن جویدن در کودکان بیشتر یک پدیده غیر ارادی می باشد که بیشتر از استرس های پنهان و دیگر موارد که در بالا به آنها اشاره شد نشات می گیرد. می توانید با رعایت نکاتی ساده که در بالا به آن اشاره شد از جویدن ناخن فرزند خود جلوگیری کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان 🙂

اگر با وجود تمام نکات و شرایط بیان شده در بالا، باز هم نتوانستید ناخن جویدن بچه ها را درمان کنید، بهتر است از روانشناس کودک و نوجوان آنلاین یا حضوری برای درمان همیشگی این معضل استفاده نمائید.

مشاور روانشناس به صورت اختصاصی شرایط فرزندتان را بررسی کرده و پیشنهادات ویژه ای ارائه می دهد که برای درمان کارساز خواهند بود.

شما دوست گرامی می توانید از سراسر ایران و جهان، در بخش مشاوره آنلاین سایت ویکی روان با مشاور مورد نظرتان جلسه برگزار کرده و در مورد درمان ناخن جویدن کودکان سوالات خود را مطرح نمائید:

مشاوره آنلاین کودک و نوجوان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا