فرهنگ و هنر

شباهت‌ها و تفاوت‌های روانی مردم ایران و مردم گرجستان

کشور گرجستان یکی از کشورهای نزدیک کشورمان ایران میباشد که اتفاقا میزبان تعداد زیادی از مسافران ایرانی است. نزدیکی به ایران، اخذ آسان ویزا و دیگر شرایط باعث شده اند مردم گرجستان میزبان ایرانیان بسیاری باشند. در این نوشتار به بررسی جنبه های فرهنگی و روانی مردم گرجستان را داریم که با قلم سید محمد علی لوح موسوی نبه تحریر در آمده است.

تحلیل روانی فرهنگی مردم گرجستان

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

«نروژ با تصاحب جایگاه دانمارک به عنوان شادترین کشور جهان در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۷ معرفی شد.» این خبری بود که چندی پیش بر خروجی بسیاری از خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری نقش بست. معرفی کشورهای شاد جهان از سال ۲۰۱۲ و با ابتکار عمل سازمان ملل آغاز شده است.

در میان ۱۵۵ کشور مورد مطالعه قرار گرفته، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، سوریه و یمن دارای پایین‌ترین نمره در شاخص ملت‌های شاد هستند در حالی که کشورهای اسکاندیناوی در  صدر رتبه‌بندی شادترین کشورهای جهان قرار دارند.

طبق مطالعات انجام شده کشورهای شاد به کشورهایی گفته می‌شود که دارای یک تعادل و توازن رفاه باشند. شاخص‌های مرسوم برای سنجیدن سطح شادی یک کشور سرمایه‌های اجتماعی، درجه بالای اعتماد در یک جامعه، پایین بودن سطح نابرابری و اعتماد به دولت است.

 از این رو در سفر اخیری که به کشور گرجستان داشتم به تحلیل و مقایسه مردم ایران و مردم گرجستان پرداختم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان

تفاوت ایرانیان با مردم گرجستان

یکی از مواردی که در این تحلیل کمک‌کننده بود، حضور عده زیادی از ایرانیان در این کشور بود. بر اساس مشاهدات مردم ایران از نظر شخصیتی با مردم گرجستان در ۴ مورد تفاوت زیادی دارند:

۱- سطح رشد زبان در مردم ایران بسیار بالاتر است. شاید باور نکنید اما عموم مردم گرجستان در حد سلام و احوالپرسی هم زبان انگلیسی بلد نیستند. با این‌که تعداد توریست در ایران بسیار پایین است، اما عموم مردم ایران کلمات ابتدایی زبان انگلیسی را بلد هستند. عموم توریست‌ها در کشور گرجستان مشکل ارتباط کلامی جدی پیدا می‌کنند.

۲-  مردم گرجستان در برقراری ارتباط با توریست‌ها ضعیف هستند. در مقابل مردم ایران توریست‌پذیری زیادی دارند. مهمان‌نوازی ایرانیان در مقایه با مردم گرجستان قابل توجه است.

۳- مردم گرجستان قانون‌ مدارترند. جالب است بدانید در خیابان‌های گرجستان جدول وجود ندارد و تمام قوانین رانندگی بر اساس خط‌کشی خیابان‌ها می‌باشد. با این حساب قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی مردم بسیار رعایت می‌شود.

۴-  نقطه مشترک مردم دو کشور کم بودن تفکر اقتصادی است. مردم گرجستان عموما هوشمند مالی نیستند. از طرفی تاکسی‌رانی در این کشور مانند ایران بسیار رایج است. عده بسیاری از مردها در این کشور راننده تاکسی هستند. این در حالی است که فرصت‌های شغلی بی‌نظیری در این کشور وجود دارد.

در مجموع به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنم حتما یک سفر به این کشور تاریخی داشته باشید و با چشمی باز به مردم و فرهنگ آنها نگاه کنید، این کشور دارای جاذبه های توریستی بسیار زیاد میباشد که برای همه جذاب است.

ارادتمند شما

دکتر لوح موسوی

روانشناس بین المللی، کارشناس برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مشاور شخصیت ها و مدیران ،برتر، نویسنده کتابهای روانشناسی تلفن دفتر مشاوره ۲۲۸۸۹۴۴۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا