دسته بندی موضوعات جنسی

سفرهای خانوادگی و مزایای آن

سفرهای خانوادگی و مزایای آن، با ویکی روان همراه باشید.

سیر و سفر، گردش و سفرهای خانوادگی و استفاده از مناظر زیبای طبیعت، همچون آبشارها، کوه‌ها، دریاها و آثار باستانی، دشت‌ها و حتی کویر و اندیشه کردن در آنچه می‌بینیم، از سفارش‌های اکید دین مبین اسلام است تا آن جا که سیر و سفر را، مقدمه عبرت‌اندوزی می‌داند:

قُلْ سِیرُوا فِی الأرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَهُ الْمُکَذِّبِینَ. (انعام: ۱۱)
بگو بر روی زمین گردش کنید! سپس بنگرید فرجام تکذیب‌کنندگان چگونه بوده است؟


در برخی دیگر از آیات، از جمله آیه ۵ سوره حج، توصیه توجه به گیاهان زیبا، در آیه ۷ سوره کهف به آب‌های روی زمین، در آیه ۶ سوره صافات و ۱۲ فصلت و ۵ ملک و ۱۶ حجر و ۶ ق به بهره‌برداری و لذت بردن از موهبت‌های الهی در طبیعت، سفارش شده است.
طبیعی است که انسان خسته از تلاش‌های روزانه و گاه فشارهای روحی و روانی ناشی از زندگی ماشینی، در پی رفع خستگی روحی و رسیدن به آرامش و تجدید قواست.

به توصیه قرآن کریم و نیز اهل بیت(ع) و همچنین روان‌شناسان، یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای دست‌یابی به روحیه شاداب و پرانگیزه، مسافرت کردن و بهره‌مند شدن از نعمت‌های طبیعی الهی بر روی زمین است. طبعاً اگر در سفرها همسر و اعضای خانواده نیز همراه آدمی باشند، بسیار لذت‌بخش و مفرح است. از ویژگی‌های سفرهای خانوادگی این است که چون همه افراد خانواده از محیط خانه، کلاس و محل کار خود دور می‌شوند، طبیعی است که همه آنها مشکلات و دغدغه‌های روزانه زندگی را برای مدتی به فراموشی می‌سپارند.

پس در سفرهای خانوادگی، فرصت مناسبی به‌دست می‌آید تا همسر و دیگر اعضای خانواده ساعت‌های بیشتری در کنار یکدیگر باشند و از نیازها و برنامه‌های همدیگر که تاکنون از آن غافل بودند، آگاهی یابند و همراه با آنان، از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرند. این اقدام، یکی از بهترین راه‌های تقویت و استحکام پیوندها و پایه‌های روابط خانوادگی است که در پی سفرهای خانوادگی به دست میاید.

سفرهای خانوادگی

در مزایای سفرهای خانوادگی

هرچه بزرگ‌تر می‌شویم، آرزوها و انتظارهایمان هم بزرگ‌تر می‌شوند، حتی تفریح کردنمان. یعنی پول‌های بزرگ می‌خواهد. چون اگر بخواهی دوستانت را به بستنی یا پیتزا مهمان کنی، باید حساب جیبت را داشته باشی. امروز اکس پارتی و اتومبیل سواری با سرعت بالا با آهنگ‌های هیجان‌آور، به تهدیدهایی برای تفریح جوانان تبدیل شده است و نشان از این دارد که مسئولان و خانواده‌ها باید برای گذراندن اوقات فراغت جوانان و تفریح آنها چاره‌ای بیندیشند.
دین اسلام به تفریح سفارش و اهمیت فراوان داده است و آن را مایه شادابی و انگیزه در زندگی دانسته است. از جمله برنامه‌هایی که می‌توان برای روزهای گرم و بلند تابستان و در جهت تفریح خانواده ترتیب داد، مسافرت به خصوص سفرهای خانوادگی است.
آشنا شدن با مناظر طبیعی و خدادادی، آشنا شدن با جغرافیای کشور و آداب و رسوم فرهنگ‌های دیگر، از جمله جذابیت‌ها و زیبایی‌های سفر است.
دیدن آثار و مکان‌های طبیعی و شگفتی‌های طبیعت، بازدید از جایگاه زندگی و حکومت گذشتگان، نمونه‌هایی از جاذبه‌های سفر و سفرهای خانوادگی هستند که فرد را به سوی خود می‌کشاند.
مکان‌های مختلف با ویژگی‌های متفاوت، آثار گوناگونی بر فکر و روح انسان بر جای می‌گذارند.
از جمله آثار سفر و به خصوص سفرهای خانوادگی، ایجاد الفت و مهربانی میان اعضای خانواده، هم‌سفران و نیز میان مردم سرزمین‌هاست. رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: «دوکس با یکدیگر هم‌سفر نمی‌شوند، مگر آنکه مهربان‌ترین آن دو نزد خداوند اجر بیشتری دارد و خداوند وی را دوست‌تر می‌دارد».[۴] بدون تردید وقتی والدین و فرزندان همراه با هم به مسافرت بروند، بین آنها عشق و علاقه بیشتری به وجود خواهد آمد و همین موضوع در تربیت فرزندان بسیار موثر میباشد. جسم و روان انسان‌ها به دلیل فعالیت‌های روزانه، ممکن است به فرسودگی دچار شوند و برای رفع آن به تغییر و برنامه‌ریزی دقیق نیاز است. بنا بر نتایج برخی پژوهش‌ها، سفرهای خانوادگی، در شادابی و تندرستی انسان نقش مثبتی دارد.

آب و هوا و پاگذاشتن به یک آب و هوا و مکان جدید، سبب شادی روح و روان آدمی می‌شود.
فرزندان و نوجوانان نیز با مشغول شدن به تحصیل و فعالیت علمی در طول سال تحصیلی خسته می‌شوند و فصل تعطیل تابستان، فرصت مناسبی است تا اعضای خانواده با انجام سفرهای خانوادگی به مناطق زیبا و دیدنی کشور یا زیارت مکان‌های مقدس، آنان را برای کسب موفقیت تحصیلی آماده کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پی‌نوشت‌ها

[۱]. وسائل الشیعه، ج ۸ ، ص ۲۴۹٫
[۲]. حسین بن ورّام بن ابی فراس، مجموعه ورّام (تنبیه الخواطر و نزهه النواظر)، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۸، ج۲، ص ۳۳٫
[۳]. بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۲۲۱٫
[۴]. وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۳۹۲٫

دکتر لوح موسوی

روانشناس بین المللی، کارشناس برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مشاور شخصیت ها و مدیران ،برتر، نویسنده کتابهای روانشناسی تلفن دفتر مشاوره ۲۲۸۸۹۴۴۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا