دین و فلسفه

زندگی سالم از دیدگاه اسلام

زندگی سالم از دیدگاه اسلام  موضوعیست که همیشه در بین مسلمانان و حتی افرادی که مسلمان نیستند مورد بحث قرار میگیرد. خداوند متعال جهان هستی را پدید آورد، از آسمان و زمین انواع موجودات مانند پرندگان و خزندگان و انسان را در این جهان جای داد تا به کارگیری نعمت ها و امکانات جهان هستی به سمت مقام ربوبیت الهی حرکت کند.

روانشناسی اسلامی زمینه ای است که دیدگاه اسلامی را در مورد سلامت و بیماری های روحی و جسمی را با دیدگاه غربی مقایسه کند. هدف از این مقاله معرفی خوانندگان به درک اسلامی از خود، وظایف و اهداف آن، ترویج رهنمودهای اسلامی برای زندگی سالم تر است.

زندگی سالم از دیدگاه اسلام

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهران گلزاری امجد مهران گلزاری امجد
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

لازمه الگو در زندگی سالم اسلامی

همه موجودات آفریده خداوند متعال به ویژه انسان که از طرف خداوند اشرف مخلوقات نام گرفته است نیاز به الگو و خط مشی دارند.

این الگو به تناسب شرایط محیط زندگی، نیازمند تحقیق درست می باشند اگر این مطالعه به درستی انجام شود روند تکامل و رشد انسان را در پی دارد مسئله انتخاب الگو و طرح زندگی آنقدر مهم است که خداوند در قرآن کریم برای اقتدا کردن و انتخاب الگو می‌فرماید: (در پس آن اقتدا کن).

در فرهنگ اسلامی از کلماتی مثل حسنه به عنوان الگو یاد شده است خداوند در قرآن کریم می فرماید همانا برای شما سیرت و روش رسول خدا (اسوه نیکو) است البته برای کسانی که به خداوند و روز قیامت این امید دارند و خدا را زیاد یاد می‌کنند.

راهنمایی های دینی همواره راهی مناسب برای هدایت بشریت به شمار می‌رفتند و جالب است بدانیم که افراد خارج شده از دین و منحرفان اطراف آنان نتوانستند هیچ آسیبی به الگوهای معرفی شده از طرف خدا بزنند همان طور که آسیه همسر فرعون با تمام آزارها مشکلات و محدودیت هایی که برای او ایجاد می کرد هرگز از دین خارج نشد و از او به عنوان الگوی مومنان و اهل ایمان یاد می‌شود.

ابعاد مختلف زندگی سالم از دیدگاه اسلام

برای داشتن زندگی سالم بررسی تمام ابعاد روحی و جسمی الزامی است جنبه هایی که دین اسلام به عنوان کامل ترین مرجع در قالب کتاب قرآن و رهنمودهای ارائه کرده است.

روانشناسی اسلامی زمینه ای است که سلامت بیماری های روحی و جسمی را با دیدگاه غربی مقایسه می کنند قرآن معجزه پیامبر ما مسلمانان در مورد مسائلی از قبیل ماهیت خداوند و از زندگی رشد بشریت انگیزه و احساسات انسان مشکلات مختلف اجتماعی مانند فقر و بی عدالتی و سایر مسائل مشابه بحث می‌کند.

قرآن دیدگاه‌های مختلفی در زمینه های رفتاری اجتماعی اقتصادی و سیاسی معرفی کرد این راهکارها انطباق زیادی با جامعه عرب آن زمان داشت جالب است بدانیم که اکنون با شرایط جدید کاملا منطبق می شود.

دیدگاه دین اسلام در خانواده

زندگی سالم از دید اسلام

خدای متعال انسان را از دو جنس متفاوت زن و مرد آفرید و به هر کدام نقش ها و وظایف جداگانه ای داد آگاهی به این وظایف و در نهایت عملکرد صحیح موجب پیشرفت جامعه بشری و همچنین نیل به سمت هدف غایی و متعالی می گردد.

زن و مرد در برنامه خالق هستی حکیمانه با هم و به هم پیوند خوردند. دین کامل اسلام با رهنمودهایی جامع به بررسی اولین تجمع انسانیت و رشد بشریت یعنی خانواده پرداخته است.

در دین اسلام احکام جامع ای از مسایل قبل ازدواج همسرگزینی، تولید مثل، رشد و تربیت فرزندان طلاق … ارایه داده است که مسیر رسیدن به زندگی سالم را هموارتر می کند.

احترام و ارزش برای افراد جامعه

در مورد زندگی سالم از دیدگاه اسلام باید اشاره کرد که دین اسلام به ظریف ترین نکات راهکارهای ارائه داده است آسیب هایی مثل شکاف بین نسل ها، میدان دادن به جوانان و عدم سرکوب شان امر و نهی های نامناسب در دوره جوانی و نوجوانی به روز شدن خانواده ها و آشنایی با تکنیک های جدید مراقبت های اعتیاد آگاهی بخشی اوقات فراغت خانواده ها دوران سالمندی به ویژه برای پدر و مادر در آموزه های دینی تمامی افراد خانواده و در دیدگاهی فراتر تمام افراد جامعه، حقوقی تعریف شده است و ما در برابر آن ها موظف هستیم.

همواره نیکی کردن به پدر و مادر توصیه شده حتی گفته شده که اگر پدر و مادر شرک می ورزند و خداوند را قبول ندارند آنان را نیکی کن و به آنها خدمت برساند و همواره مسئله احترام و تکریم افراد به همراه محبت و ملاطفت افراد خانواده و صله رحم مورد تاکید قرار گرفته است.

همواره دین اسلام به فرزندان توصیه کرده که با پدر و مادر به ملایمت صحبت کنیم و برای سخنان آن ها اولویت قائل شویم تشکر و سپاسگذاری فرهنگ ما باشد

دین اسلام و کسب سرمایه مادی

موضوعات مادی و کسب ثروت همواره از مسائل بسیار حیاتی برای بشریت به شمار می‌رود. در بیان کاملتر زندگی سالم از دیدگاه اسلام باید گفت که جامعه اسلامی هرگونه به دست آوردن خیر و برکت را ثروت به حساب می آورد در حالی که جامعه سرمایه داران ثروت را سرمایه ی مادی تعریف می‌کند مسئله‌ای که اهمیت بسیاری در بین مسلمانان واقعی دارد به دست آوردن اموال و سرمایه از طریق راه های پاک و حلال است.

پیشگامان دینی به دست آوردن سرمایه از طریق نامشروع را بسیار منفور دانسته اند و معتقدند که باید از مال پاک شود

کسب مال حلال همواره مورد توصیه قرار گرفته شده است و در فرمایشات ائمه بارها متذکر شدند که هر کس خانواده خود را در رفاه قرار دهد نزد خداوند عزیز تر است.

پس مسئله برخورداری از روزی حلال همواره توصیه شده است ولی تجمل گرایی مورد مذمت قرار گرفته است پس در این روند باید به صورت متعادل برخورد کرد همان طور که در تاریخ اسلامی قابل استناد است همواره امامان و پیامبران از سطح مادی خوبی برخوردار بودند ولی دست گیری از فقرا و ضعفا را در  برنامه زندگی خود قرار می دادند و در این راه اطرافیان شان نیز پشتیبان و حامی خوبی  بودند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان

راهکارهای زندگی سالم از دیدگاه اسلام درباره تغدیه و طب

فرهنگ اسلامی در مورد نکات تغذیه ای طب اسلامی مطالب ارزشمندی ارائه کرده است. از احادیث ائمه راهکارهایی برای درمان بسیاری از بیماری ها بدست آمده است و بسیاری از آیه های قرآن برای موضوع تغذیه و آداب الگوهای رفتاری مثل زمان خواب ترکیب غذاها، مصرف به اندازه برخی از مواد غذایی در مجموع مبحث طب سنتی راهکارهایی ارائه داده اند.

امید با بهره‌گیری از سبک زندگی اسلامی به زندگی سالمتری نزدیک شویم و این سبک را از خود جدا ندانیم. پزشکی یکی از دانش های بسیار تاثیر گذار در بین علوم مختلف در جهان به شمار می اید که از دیرباز مورد توجه قرار گرفته است در این میان سهم دانشمندان اسلامی در گسترش طب اسلامی بسیار به چشم می‌خورد.

امید است که طب اسلامی و سنتی جایگاه مناسبی در خانواده‌ها و جامعه پیدا کنند تا با استفاده از رهنمودهای اسلام که دین کامل از جانب خداوند است راهکارهای مناسبی در پزشکی و تغذیه دست یابیم.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا