بهداشت

رعایت بهداشت تختخواب با نکاتی ساده

در زندگی مشترک و فردی عوامل بسیاری هست که باید و نباید ندارد، حتما باید به انجام برسد. یکی از این موارد بهداشت هست، حال موضوع بهداشت در بخش های متفاوت قابل بحث هست. یکی از مهم ترین انواع این موضوعات، بحث بهداشت تختخواب میباشد که از اهمیت فراوانی برخوردار است. در ادامه قصد بررسی این مهم را داریم.

نکاتی در رعایت بهداشت تختخواب

با سایت روانشناسیویکی روان همراه باشید.

به یاد داشته باشید بهتر است به بهداشت تختخواب بیشتر اهمیت بدهید چون تاثیرات مهمی روی سلامتی تان می تواند بگذارد.

رعایت بهداشت تختخواب در سرویس خواب نوزادان و افراد سالمند یا بستری شده، نقش موثری در حفظ سلامت آن ها دارد و در مواردی نیز تهدید کننده سلامت آنهاست.

پزشکان هشدار می‌دهند با رعایت نکاتی می توان مانع از بروز بیماری‌های قارچی، آلرژیکی، باکتریایی و رشد جانداران ذره‌بینی در این وسیله شد.

همه کارشناسان هشدار می‌دهند محیط خواب افراد می‌تواند آلوده‌ترین مکان برای ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن باشد.

گفتنی است، بر اساس تحقیقات هر فرد به طور میانگین هنگام خواب نیم لیتر عرق می‌کند و این میزان در شب های تابستان به دلیل گرمای هوا بیشتر می‌شود.

به همین دلایل است که موضوع بهداشت تختخواب باید همیشه رعایت شود.

نتایج بررسی‌های علمی نشان می‌دهد، تعریق بدن هنگام شب می‌تواند محیط مناسبی را برای رشد انواع آلودگی‌ها، عفونت‌ها و نیز عوامل ذره‌بینی و حشرات ایجاد کند.

کارشناسان بر این اساس توصیه اکید می‌کنند افراد هر هفته ملحفه و رو‌بالشتی‌های خود را بشویند و بالش و تشک در سال باید حداقل دوبار شسته شود تا بهداشت تختخواب رعایت شده باشد.

حتما بخوانید

تشک همچنین باید به طور دوره‌ای در معرض جریان هوای آزاد و تابش نور خورشید قرار بگیرد تا عواملی چون کنه، سلول‌های پوست، ذرات گرد و غبار و مو از آن جدا شود.

به یاد داشته باشید که استفاده از جارو‌ برقی برای نظافت تخت خواب یکی از موارد اساسی برای رعایت بهداشت تختخواب و جلوگیری از بروز حساسیت در افراد است.

به گفته کارشناسان محیط مرطوب تخت خواب عامل موثری در رشد کنه، کک و سایر حشرات ذره‌بینی است.

رشد این حشرات سبب تحریک واکنش‌های آلرژیک، سرفه، خشکی چشم، برهم خوردن خواب و بروز آسم می‌شود.

کارشناسان برای شست و شوی بالش پر هشدار می‌دهند آن را باید بلافاصله پس از شست وشو خشک کرد زیرا در صورت دیر خشک شدن، کپک می زند و علاوه بر جذب انواع میکروب، بوی نامطبوعی به خود می گیرد.

اکثر کارشناسان برای تمیز نگه داشتن محیط تختخواب توصیه می‌کنند افراد در هر زمان ممکن پنجره‌ها را باز کنند و تختخواب را در معرض تابش نور مستقیم آفتاب قرار دهند.

استفاده از بالش و تشک نو، نخوردن هیچ نوع ماده غذایی در تختخواب، تعویض لباس و جارو‌ برقی کشیدن از جمله راهکار‌های حفظ نظافت تختخواب است.

کارشناسان به ویژه هشدار می‌دهند در هنگام نگهداری از کودکان خردسال یا بیماران بستری، حفظ بهداشت تختخواب اهمیت دو‌ چندانی پیدا می‌کند زیرا می‌تواند محل رشد انواع کپک‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌های مرگبار شود.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا