وسواسشخصیت

در چنگال وسواس، راه زندگی با یک وسواسی را بشناسید

در هر صورت راه زندگی با یک وسواسی به این سادگی ها نخواهد بود اما برای هر مشکلی راه حلی هست و برای خوشبختی نیاز دارید که یاد بگیرید صورت مسئله های مختلف را حل کنید.

مسئله امروز شما، زندگی آرام در کنار همسری است که مبتلا به وسواس است پس با قدرت و مهربانی کنار همسرتان بمانید تا این مسئله برطرف شود.

صداقت خودتان را درباره وسواس ثابت کنید

در مسیر و راه زندگی با یک وسواسی اگر همسرتان کمی بیش از حد میوه ها را می شوید یا به مرتب بودن ماشینش خیلی حساس است و یا چندبار موقع خروج از خانه قفل بودن در را چک می کند، به معنی این نیست که او وسواس دارد. برچسب زدن به شریک زندگی تان به خاطر اینکه شما با او صمیمی هستید و از عادت های رفتاری او آگاه هستید اصلا درست نیست.

ابتدا در مورد وسواس و انواع آن اطلاع پیدا کنید. وسواس عملی، راحت تر قابل تشخیص است اما وسواس فکری نیاز به بررسی بیشتر دارد. اما این شما نیستید که باید تشخیص بدهید همسرتان وسواس دارد یا خیر؛ اگر مشکل جدی باشد نیاز است تا حتما تحت نظر یک روانشناسی قرار بگیرد.

پیشنهاد ما: مو کندن چه وسواسى است؟

اما گاهی تنها رگه هایی از رفتار وسواسی در همسرتان مشاهده می کنید که در اینصورت می توانید با مطالعه و بالابردن آگاهی خود در این زمینه، فرشته نجات همسرتان شوید. با او در این مورد صحبت کنید و به او بگویید که قصد دارید به او کمک کنید تا خودش کمتر اذیت بشود. آنقدر صادقانه با او حرف بزنید که همسرتان مطمئن شود که شما قصد لجبازی با او یا حرص دادن او را ندارید.

اگر بتوانید به او صداقت خودتان را در کمک کردن ثابت کنید حتما همسرتان با انعطاف بیشتری در برابر راهنمایی های شما مواجه می شود

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

روی صندلی او بنشینید

شاید شنیده باشید که می گویند: قبل از قضاوت کردن در مورد یک فرد، خودتان را جای او بگذارید و دنیا را از دریچه چشمان او نگاه کنید.

این جمله در روابط همسران مخصوصا در زندگی با یک وسواسی می تواند گره گشا باشد. وقتی از رفتارهای بیمارگونه همسرتان رنج می برید، می توانید ۲نوع نگاه داشته باشید. در نگاه اول او عمدا و برای آزار دادن شما این رفتارها و فکر ها را دارد و در نگاه دوم او خودش هم اذیت می شود و کنترل رفتارش در دستانش نیست.

اگر به دنبال راه زندگی با یک وسواسی هستید باید مطمئن باشید همسر شما عمدا نسبت به کارهای شما بدبین نیست و مدام چک نمی کند که کجا هستید. افکار مزاحمی در طول شبانه روز به ذهن او هجوم می آورند و رفتار او خودش را هم به اندازه شما و حتی بیشتر، آزار می دهد.

زمانی که برای شستن وسیله ای شیر آب را باز می گذارد و هرچه می شوید فکر می کند هنوز آلوده است، خود او هم حس خوبی ندارد، هر چند باید با این افکار و اعمال مبارزه کند. اما اگر این نگاه را داشته باشید که همسرتان از عمد چنین کارهایی انجام نمی دهد، آن وقت آرام تر می شوید و برخورد بهتری خواهید داشت. در آرامش است که می توانید کمک کنید تا او تغییر رفتار بدهد.

وسواس

در زندگی با یک وسواسی او را مؤاخذه نکنید

برای درمان کسی که سرماخوردگی شدیدی دارد، چگونه رفتار می کنید؟ برایش سوپ می پزید، داروهایش را به موقع می دهید، خانه را آرام نگه می دارید تا بتواند بخوابد و صبر می کنید تا دوران نقاهتش را طی کند. اگر نیمه شب با صدای سرفه هایش بیدار شوید، او را مؤاخذه نمی کنید بلکه لیوان آب گرمی به او می دهید تا آرام شود. وسواس و مشکلات روحی هم درست به همین رفتارها نیاز دارند.

طبق اصول راه زندگی با یک وسواسی باید بدانید که همسر شما اگر با رفتار درمانی و جلسات مشاوره در حال برطرف کردن مشکل وسواسش باشد، باید کنار او باشید و در انجام تمرین ها کمکش کنید. اگر شرایطش سخت تر است و نیاز به دارو درمانی دارد، بازهم باید از او حمایت کنید. حتی در مواردی که وسواس او خیلی خفیف است و فقط با اراده و برنامه ریزی شخصی سعی در برطرف کردن آن دارد، باز هم حضور شما می تواند کمک کننده باشد. پس خودتان را برای یک همراهی آماده کنید و یادتان نرود وسواس از بیماری های اضطرابی است.

در آشنایی با راه زندگی با یک وسواسی سعی کنید با فراهم کردن آرامش برای او کاری کنید که اضطراب کمتری را تجربه کند. هر چه اضطرابش بیشتر شود، برای فروکش کردن آن، اعمال وسواسی بیشتری نشان می دهد. او به کمک شما و آرامش بخشی تان برای غلبه بر وسواس نیاز دارد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

محافظت از دوربین مخفی های خانه

گاهی رفتارهای وسواسی از دیگری آموخته می شود و این موضوع در مورد کودکان شما می تواند خطرساز باشد. اگر فرزند شما از کودکی گرفتار وسواس شود یا در نوجوانی به این مشکل مبتلا شود، کار شما سخت تر خواهد بود. به طور مثال اگر همسر شما حساسیت زیادی روی نظافت و نجس و پاکی دارد به طور مستقیم و غیرمستقیم به فرزندتان می آموزد که مدام نسبت به پاکی هر چیزی شک کند.

نکته مهمی که در مورد وسواس وجود دارد این است که این بیماری می تواند به راحتی به سایر حوزه های رفتاری و ذهنی فرد سرایت کند و ممکن است پدری بیش از حد تمیز باشد و دست هایش را بشوید اما فرزندش وسواس شدیدتری را تجربه کند

برای دور بودن از این خطر با همسرتان صحبت کنید. طوری موضوع را مطرح کرده و به دنبال راه حل باشید که او حس نکند مقصر است اما از او بخواهید تا تمام شدن دوره درمان، مراقب باشد در مقابل فرزندان این کارها را انجام ندهد. اگر قبل از خروج از خانه چندبار چک می کند که شیر گاز را بسته است یا نه، بهتر است با یک توافق قبلی فرزندتان را زودتر به بهانه ای از خانه خارج کنید و در ماشین یا دم در منتظر همسرتان بمانید تا او شاهد رفتارهای وسواسی یکی از والدینش نباشد.

وسواس یا هر مشکل دیگری حتما راه حلی برای برطرف شدن دارد، این شما هستید که به قصد حفظ رابطه و زندگی زناشویی تان تصمیم می گیرید که آن را برطرف کرده و بر مشکل پیش آمده غلبه کنید.

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا