روابط

دروغگویی خودکشی را افزایش می‌دهد

اگر دور ایستاده باشید و دروغگویی کسی را تماشا کنید شاید آن را مساله چندان مهمی ندانید اما اگر با یک دروغگو در ارتباط عاطفی یا کاری باشید به شدت از این رفتار آسیب می‌بینید. افراد دروغ می‌گویند تا زندگی خود را هیجان‌انگیز و فوق‌العاده نشان بدهند اما مساله فقط این نیست چون آنها ممکن است درباره دیگران هم دروغ‌پردازی کنند حتی خود شما‎.

با ویکی روان همراه باشید.

دروغگوها ممکن است از نوعی اختلال روانی نیز رنج ببرند. دروغگوها ممکن است برخی از رفتارهای عادی را نداشته باشند و علائم و نشانه‌های اختلال‌های دیگر روانی را داشته باشند. تشخیص این مساله کار ساده‌ای نیست. کودکی را در نظر بگیرید که از اختلال توجه و تمرکز رنج می‌برد و یا دچار اختلال نافرمانی مقابله‌ای یا پرخاشگری است. در این صورت تشخیص دروغگویی مرضی در آنها کار دشواری است. به طور کلی دروغگویی مرضی با اختلال‌های روانی دیگر هم مرز است و این کار تشخیص را دشوار می‌کند‎.

اجتماعی پر از دروغگویی

افزایش دروغگویی در یک جامعه به معنی افزایش ضریب بی‌اعتمادی در روابط بین فردی در آن جامعه. اعتماد به مانند یک ریسمان افراد یک جامعه را به هم متصل می‌کند و بی‌اعتمادی سبب از هم گسستگی این ریسمان بین انسانی می‌گردد.

با رواج یافتن دروغگویی، تک تک افراد آن جامعه در اطراف خود انسان‌های کمتری برای اتکا پیدا می‌کنند و این بی‌اعتمادی تا آنجا پیش می‌رود که نه تنها خانواده‌ها تبدیل به جزایر دور افتاده می‌گردند بلکه حجم وسیعی از پرونده‌های قضایی را شکایت اعضا درجه یک فامیل از هم تشکیل می‌دهد. نتیجه این فرآیند تاسف‌بار، عدم امنیت ذهنی و اضطراب مزمن است.

فراگیر شدن احساس ناامنی ذهنی سبب می‌گردد که در بحران‌ها و استرس‌های اجتماعی-اقتصادی، افراد درگیر، شانسی برای جذب حمایت دیگران نداشته باشند و تکرار ناامیدی و سرخوردگی، تمایل به خودکشی را افزایش خواهد داد.

محسن باقری ابیانه

کارشناس روان‌شناسی 11 سال سابقه فعالیت در نشریات اجتماعی و روان‌شناسی کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا