پرسش و پاسخ های تربیت فرزند

دخترم خیلی بهانه‌گیری می‌کند

پرسش: من یه دختر ۴ ساله دارم که خیلی بهانه‌گیری می‌کند او با دوستان همسن و سالش هم کنار نمی‌آید. وقتی به میهمانی می‌رویم مدام باید به او تذکر بدهم. البته وقتی در منزل با هم تنها هستیم بیشتر به حرف‌هایم گوش می‌دهد. لطفا راهنمایی کنید که چگونه باید با او برخورد کنم.

با ویکی روان همراه باشید.

پاسخ: اولین کاری که باید بکنید این است که وقتی بهانه‌گیری می‌کند به بهانه‌هایش توجه نکنید چون اگر مغلوب بهانه‌های او شوید همیشه سعی می‌کند با بهانه‌گیری به هدفش برسد.

در مرحله بعد باید به تقویت رفتارهای مثبت کودک بپردازید. یعنی وقتی بدون بهانه‌گیری رفتار مثبتی از او سر می‌زند با دادن پاداش او را تشویق کنید تا متوجه شود با بهانه‌گیری به نتیجه نمی‌رسد و برای رسیدن به اهدافش باید فعالیت‌ها و رفتارهای مثبت داشته باشد. در قدم بعدی قوانینی وضع کنید و در مواقعی که کودک‌تان بهانه می‌گیرد او را تنبیه کنید. البته منظور از تنبه جسمی نیست بلکه او را از یک فعالیت منع کنید. مثلا اگر روزی دو ساعت تلویزیون نگاه می‌کند، مدتی را از مدت تماشای تلویزیون توسط کودک‌تان کم کنید تا یاد بگیرو که بهانه‌جویی راه رسیدن به اهدافش نیست.

دکتر مریم یزانلو

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا