پرسش و پاسخ های تربیت فرزند

دخترم خودزنی میکند

پرسش: سلام، دختر من ١٨ سالشه. از ١۴ سالگی برای رسیدن به خواسته‌هاش اگه با مخالفت برخورد کنه به شدت عصبانی می‌شه و داد و فریاد راه می‌اندازه و از همه وحشتناک‌تر خودزنی میکنه یعنی به شدت توی سرش می‌کوبه و همه چیز رو پرتاب می‌کنه و بد و بیراه می‌گه به زندگیش. فورا هم پشیمون می‌شه و عذرخواهی می‌کنه و می‌گه دست خودم نیست . تک فرزنده و معمولا همه خواسته‌هاش برآورده می‌شه ولی در مقابل خواسته‌های غیرمعقول اگه مخالفت کنیم یا ازش پرس و جو کنیم عصبانی می‌شه. خودزنی و مدام کوبیدن توی سرش منو نگران می‌کنه و می‌ترسونه. خوابش نامنظمه، تا صبح بی‌خوابه و مدام سرش تو گوشیشه. باید چه کار کنم؟

با ویکی روان همراه باشید.

پاسخ: سلام و عرض ادب. پیرو سوال مطرح شده فرزند شما دارای اختلال عدم انطباق می‌باشد، در ضمن ایشان از تک فرزند بودن و توجه زیاد در این شرایط قرار گرفته است و در واقع همیشه دنبال نفع ثانوی است و از یادگیری وسیله‌ای برای رسیدن به اهدافش استفاده می‌کند. چون می‌داند شما شدیدا نگران سلامتی ایشان می‌شوید از این مسئله استفاده می‌کند و به جوسازی می‌پردازد و در نهایت به هدف خود می‌رسد. در ضمن اعتیاد به گوشی همراه دارد لزوما ایشان حتما باید به دکتر روان‌شناس بالینی مراجعه کنند.

شاد باشید.

پروانه صفایی مقدم

متخصص روانشناسی بالینی، عضو تیم مشاوره آنلاین ویکی روان، عضو سازمان نظام روانشناسی، عضو سازمان علوم شناختی و سخنران برتر سمینارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا