طلاقتربیت فرزند

تربیت فرزندان طلاق (۱۸ راه تربیت کردن بچه طلاق)

تربیت فرزندان طلاق تکنیک های زیادی دارد که در جلسات مشاوره آنلاین کودک در ویکی روان به آنها آموزش می دهیم. اما به نظر شما برای تربیت فرزند پس از طلاق چکار کنیم؟ اگر این سوال، سوال شماست، این مقاله ویکی روان را با دقت بخوانید، چون تربیت کردن بچه های طلاق یکی از وظایف والدین است، والدینی که دیگر با هم زندگی نمی کنند اما هنوز یک نقطه مشترک: فرزندشان

همه چیز درباره تربیت فرزندان طلاق

انتقال استرس پدر و مادر به بچه ها

با سایت مشاوره روانشناسی و روانپزشکی ویکی روان همراه باشید

بسیاری از زوج ها، پس از طلاق فراموش می ‌کنند که فرزندی دارند که آینده پیش رویش با تربیت والدین شکل می‌ گیرد. تربیت فرزند پس از طلاق اتفاقا باید بیشتر از قبل حائز اهمیت باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

اهمیت موضوع تربیت فرزند پس از طلاق

شراکت پدر و مادر از هم جدا شده در تربیت فرزند می تواند به ثبات کودکان و روابط نزدیک با هر دو پدر و مادر، کمک بسیاری نماید اما به ندرت اتفاق می افتد، اتفاقا این یکی دلایل پشیمانی یعد از طلاق است که والدین دچار آن می شوند.

کنار گذاشتن مسائل مربوط به زندگی گذشته و همکاری پدر و مادر با رضایت طرفین در تربیت فرزندان می تواند مملو از انواع استرس های پنهان و آشکار باشد. با این راهنمایی، شما می توانید آرامش خود را حفظ کنید، سازگار باقی بمانید و از مناقشه اجتناب کرده و مشترکا کودک را سرپرستی نمایید.

چرا همکاری پدر و مادر برای تربیت فرزندان طلاق مهم است؟

ویژگی های بچه های طلاق چیست؟

چیزی که در جلسات مشاوره بعد از طلاق می بینیم این است که، پس از طلاق زن و مرد ترجیح می دهند حتی یکدیگر را نبیینند. در این شرایط تصمیم گیری برای صحبت برای تربیت مشترک فرزند خیلی سخت و طاقت فرساست.

با وجود اینکه این راه حل آسان نیست، اما بهترین راه برای تامین نیاز های کودک و رسیدگی به او بهره مندی از پدر و مادر توام با هم است. در شروع بهتر است به رابطه خود در مورد تربیت فرزند فکر کنید تا رابطه شخصی با یکدیگر.

فرزندان باید اولویت پدر و مادر باشند. اولین قدم برای بالغ بودن در این راه این است که پدر و مادر همیشه فرزندان را اول از هر کاری قرار دهند.

همکاری پدر و مادر بهترین گزینه برای کودکان شما و از اولویت های تربیت بچه طلاق است

از طریق مشارکت پدر و مادر فرزندان می فهمند که جنگ آنها به پایان رسیده و پدر و مادر نیاز آنها به هر دو را درک می کنند. کودکان و نوجوانان که پدر و مادر طلاق گرفته دارند، در یک رابطه همکاری موارد زیر را بدست می آورند:

۱- احساس امنیت

بر اساس مبانی و اصول روانشناسی بچه های طلاق، اعتماد به نفس فرزندان با دریافت عشق از هر دوی پدر و مادر بیشتر شده و با سرعت بیشتری با طلاق سازگار می شوند.

۲- بهره مندی از ثبات

همکاری پدر و مادر موجب پرورش قوانین مشابه، نظم و انضباط می شود و بچه ها می دانند از آنها چه انتظاری می رود. از این طریق بهتر می توان به مشکلات و نیازهای بچه های طلاق هم پی برد.

۳- درک حل مسئله بهتر

تاثیر طلاق بر بچه ها

 کودکانی که شاهد همکاری پدر و مادر پس از طلاق هستند، بیشتر یاد می گیرند که چگونه به طور موثر و مسالمت آمیز مشکلات خود را حل کنند.

۴- داشتن الگوی سالم

 با همکاری پدر و مادر، برای فرزندان یک الگوی سالم تربیتی ایجاد می شود. ایجاد الگوی حقیقی و قابل اتکا بهترین راه برای کمک کردن به فرزندان طلاق است.

آنها والدین را می بینند و از آنها الگو می گیرند، پس تمام تلاشتان را به خرج دهید تا با الگو سازی صحیح تشویق کردن بچه ها را عملی انجام دهید.

در ویکی روان بخوانید: نقش پدر در تربیت فرزند چیست؟

مهم ترین تکنیک ها برای تربیت فرزندان طلاق

در ادامه به مهم ترین روش هایی که روانشناسی کودکان به ما آموزش می دهد تا در تربیت فرزندان طلاق موفق شویم را بیان می کنیم.

۱- خشم و صدمه زدن به یکدیگر را کنار بگذارید

کلید مشترک پدر و مادر برای تربیت فرزند پس از طلاق این است که تنها بر کودکان و فرزندان خود تمرکز کنند.

بله، این می تواند بسیار دشوار باشد. این بدان معنی است که افکار و احساسات منفی، خشم، آسیب های روانی دیده شده در زندگی مشترک قبلی را به خاطر فرزندان در نظر نگیرید. مسلما، کنار گذاشتن چنین احساسات قوی ممکن است سخت ترین بخشی از یادگیری همکاری با همسر سابق خود باشد اما این را نیز بدانید این کار حیاتی ترین مرحله نیز هست.

۲- احساسات را از رفتار جدا کنید

این درست که شما صدمه دیده اید اما اجازه ندهید احساساتتان رفتارتان را هدایت کند. اینکه با همسرتان مشکل داشته اید نباید باعث شود تربیت فرزندتان را رها کنید!

منفی ترین خصوصیات بچه های طلاق زمانی ایجاد می شود که والدین آنها را نادیده می گیرند و حس مهم بودن از آنها گرفته می شود!

۳- دریافت احساسات از جای دیگری ممنوع

رفتار با بچه های طلاق

هرگز برای فرزند خود برون ریزی نداشته باشید . دوستان، مشاورین روانشناس، و یا حتی یک حیوان خانگی دوست داشتنی می توانند شنوندگان خوبی باشند زمانی که شما نیاز به خارج کردن احساسات منفی از سینه خود دارید.

ورزش کردن همچنین می تواند یک خروجی سالم برای از بین بردن احساسات منفی و راهی درست برای تربیت فرزند پس از طلاق باشد.

اما احساسات منفی و بد خود که حاصل از طلاقتان است را به بچه ها نگویید، با این کار آنها را نابود می کنید، بدترین کار در تربیت فرزندان طلاق این است که آنها در جریان غم و ناراحتی شما قرار بگیرند.

۴- بیشتر از قبل بر کودکتان تمرکز کنید

 اگر شما احساس خشم و رنجش دارید ، سعی کنید به خاطر داشته باشید که چرا نیاز به اینکار دارید: بهترین منافع کودک شما در خطر است. خشم شما می تواند با تمرکز به اهداف فرزندتان به آرامش تبدیل شود.

۵- در تربیت بچه طلاق استفاده از بدنتان را بیاموزید

 شانه هایتان را رها کنید، آرام و منظم تنفس کنید و سیخ نه ایستید زیرا خشمتان حفظ می شود.

اینکه همیشه زبان بدن مثبتی داشته باشید به فرزندتان هم منتقل می شود، آنها دوست ندارند والدین خود را رنجور، آسیب دیده و غمناک ببینند. (اگر نمی دانید زبان بدن چیست اینجا کلیک کنید)

۶- کودکان در وسط قرار دارند

 شما ممکن است هرگز نتوانید خشم و ناراحتی خودرا از بین ببرید اما باید بتوانید آن را از فرزندتان جدا کنید. آنها خاطرات و احساسات شخص شما هستند و نباید به فرزندتان مربوط شود.

۷- هرگز به عنوان مخبر (خبر برنده) از فرزندان استفاده نکنید

اصول تربیت فرزندان طلاق

متاسفانه بسیاری از والدین با اصول تربیت کردن بچه های طلاق آشنایی ندارند و از آنها به عنوان مخبر استفاده می کنند!

هنگامی که از فرزندتان برای بردن خبر بین خودتان استفاده می کنید آنها را در مرکز درگیری قرار می دهید در صورتی که هدف دور کردن آنها از درگیری است.

هدف از آموزش تربیت بچه طلاق این است که دلبندتان دور از طوفانی باشد که پدر و مادر ایجاد کرده اند! از دید روانشناسی این یکی از بدترین انواع تنبیه کردن بچه ها است که والدین انجام می دهند.

۸- مسائل خود را برای خودتان نگه دارید

 هرگز چیز منفی در مورد سابق خود به فرزندان خود نگویید زیرا او احساس می کند که باید از بین شما دو نفر یکی را انتخاب کند.

اگر رابطه جدیدی را شروع کرده اید و ابتدای کار هستید نیاز نیست فرزندتان را در جریان قرار دهید، پر شدن جای پدر و مادر برای بچه های طلاق کار آسانی نیست. این موارد تاثیر منفی طلاق بر فرزند دختر را به خصوص بیشتر هم می کند.

۹- با همسر سابق خود ارتباط برقرار کنید

در زندگی بعد از طلاق گرفتن ممکن است آرام بودن در زمان برخورد با همسر سابق که در گذشته ضربه های زیادی به شما زده است، غیرممکن به نظر برسد. اما با تمرین تکنیک های سریع کاهش استرس مثل تنفس عمیق شکمی، شما می توانید بیاموزید که خود را کنترل کنید..

ارتباط با همسر سابق یک کار دشوار است. به یاد داشته باشید که همیشه لازم نیست برای برقراری ارتباط با همسر سابقتان با او گفتگو کنید راه های مانند فرستادن پیام کوتاه پیغامی در واتساپ یا ایمیل هم می تواند شما را به هدفتان برساند هدف اصلی انتخاب درست برای تربیت فرزند پس از طلاق است.

روش های زیر می تواند به شما در شروع و حفظ ارتباط موثر کمک کند:

نگاهتان به این رابطه مثل یک رابطه شغلی و تجاری باشد

رابطه با همسرتان را به عنوان رابطه با یک شریک تجاری در نظر بگیرید. در این رابطه تجارت شما، رفاه و بهزیستی فرزندتان است. با همسر سابقتان به گونه ای صحبت یا مکاتبه کنید که انگار او یک همکار است. خونسرد باشید و آرام و مقتدر صحبت کنید.

اصولی و منطقی درخواست کنید

تربیت کردن بچه های طلاق

 به جای جملات امری و دستوری از جملاتی استفاده کنید که نشان دهنده درخواست تقاضاهاست. مثلا برایت ممکن است که ….

گوش بدهید

 یک تعامل بالغانه با گوش دادن آغاز می شود. حتی اگر با همسر سابقتان مخالف باشید باید به او این اطمینان را بدهید که دیدگاه او را درک می کنید. گوش دادن لزوما به معنای موافق بودن نیست.

گفتگوها را متمرکز بر فرزندانتان حفظ کنید

اجازه ندهید گفتگوها به سمت ابراز نیازهای شما یا او منحرف شود. این ارتباط تنها باید درباره نیازهای فرزندانتان باشد.

می بینید که آنقدر هم سخت نیست و می توانید با مدیریت صحیح احساسات اوضاع را پیش ببرید و در تربیت بچه طلاق استاد شوید.

در ویکی روان بخوانید: اصول تربیت جنسی بچه ها

۱۰- پدر و مادر به عنوان یک تیم

تربیت فرزندان طلاق پر است از تصمیماتی که باید با همسر سابقتان اتخاذ کنید. برای فرزندان شما خوب است که با نظرات و دیدگاه های متفاوت مواجه شوند و بیاموزند که انعطاف پذیر باشند. اما آنها هم چنین نیاز دارند که بدانند در هر دو خانه، تحت انتظارات مشترکی زندگی می کنند.

۱۱- قانون وضع کنید

قانون ها نباید لزوما بین خانه های شما یکسان باشد. اما اگر شما و والد دیگر، خطوط هماهنگی را بنا کنید (مثل انجام تکالیف درسی، رفت و آمدها، و فعالیت های فوق برنامه) ، فرزندتان بین خانه شما و والد دیگر سردرگم نخواهد بود.

۱۲- برای تربیت کردن بچه های طلاق باید اصول انضباطی داشته باشید 

سعی کنید از سیستم های انضباطی مشابه (جریمه و پاداش) در هر دو خانه استفاده کنید. مثلا محرومیت از تلویزیون دیدن به خاطر حرف زشت زدن.

شاید این کار در نگاه اول سخت گیری باشد اما یکی از مهم ترین اصول تربیت فرزندان طلاق و راهی برای بالا بردن عزت نفس بچه ها است.

۱۳- برنامه ریزی کنید و آموزش دهید

سعی کنید تا حد امکان برنامه غذا خوردن، انجام تکالیف و زمان خوابیدن در هر دو خانه مشابه باشد. یکی از توصیه های همیشگی مشاور کودک و نوجوان این است که در تربیت فرزندان طلاق نباید دوگانگی ایجاد شود

۱۴- مسائل مهم را فراموش نکنید

تصمیم های مهم باید توسط هر دو شما گرفته شود سعی کنید صداقت و انصاف را رعایت نمایید. همسر سابق خود را با تصمیمات آنی غافل گیر نکنید. سعی نکنید از فرزندتان برای صدمه زدن به همسر سابقتان استفاده نمائید.

۱۵- مراقبت های روانی بچه ها

مشاور روانشناس طلاق در ویکی روان

ارتباط هر دوی شما با مشاور روانشناس کودک موجب افزایش آرامش و کاهش اضطراب و تشویش در کودک و در والد دیگر می شود.

۱۶- آموزش و پرورش بسیار مهم است

مدرسه نقش مهمی در حفظ یک محیط پایدار برای بچه ها بازی می کند، به آنها اطمینان کنید و از تغییر وضعیت مطلعشان نمایید. با همسر سابقتان در مورد جلسات اولیا و مربیان، جلسات والدین صحبت نمایید تا هر دو بتوانید حضور یابید.

۱۷- مسائل مالی

هر دو با هم در مودر بوجه در نظر گرفته شده برای فرزندتان به توافق رسیده و سهیم باشید.

نباید تمام هزینه های بچه ها به گردن یک والد باشد، اگر اینطور است دیگری باید کارهای رسیدگی روزانه بچه ها را انجام دهد.

۱۸- اختلافات

همزمان با تربیت فرزندان طلاق به صورت مشارکتی ممکن است بین شما و همسر سابقتان در زمینه برخی موارد عدم توافق وجود داشته باشد. راهکارهای زیر به شما کمک می کند راحت تر با یکدیگر توافق کنید.

احترام گذاشتن را فراموش نکنید

به والد دیگر اجازه بدهید از موضوعات مربوط به فرزندتان آگاه باشد و به ایده های او احترام بگذارید و در برابر آنها منعطف باشید.

عشق شما به فرزندتان نیاز به اثبات ندارد اما او والد دیگری هم دارد که نظراتش باید شنیده شود، همین فهم و درک شما بهترین روش برای تربیت کردن بچه های طلاق است و درس های زیادی با خود دارد.

مشاوره تربیت فرزند طلاق در ویکی روان

گفتگو بین والدین لازم است

در مورد اختلاف نظرهای خود صحبت کنید البته نه در حضور فرزندتان. اگر نتوانستید به توافق برسید از یک مشاور روانشناس برای تربیت فرزند کمک بگیرید. نیاز نیست به زوج درمانگر مراجعه کنید چون شما زندگی مشترکی با هم ندارید.

گذشتن از مسائل جزئی

اگر عدم توافق شما بر سر مسائل با اهمیتی مثل مشکلات پزشکی مانند جراحی پزشکی یا انتخاب مدرسه برای فرزندتان است به هر شکل شده با هم صحبت کنید. اما اگر شما می خواهید فرزندتان ساعت ۸ بخوابد و همسر سابقتان می گوید که ۸/۳۰ بخوابد، آن را رها کنید و انرژیتان را برای مسائل مهم تر صرف کنید.

در بسیاری از موارد روانشناس کودک آنلاین یا حضوری بهتر و بیشتر می‌تواند در زمینه تربیت فرزندان طلاق کمک کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان 🙂

قبلا در ویکی روان درباره مهم ترین اصول تربیت فرزند صحبت کردیم اما همانطور که مشاهده کردید، تربیت کردن بچه های طلاق تکنیک های بسیار زیادی دارد که به دلیل حساسی بودن شرایط آنها باید با دقت زیادی انجام شود.

آینده فرزندانتان در دستان شماست، پیشنهاد می کنیم برای اینکه فرزندتان از انواع اختلالات روانی در آینده به دور باشد و تاثیر انواع طلاق بر او به کمترین حد ممکن برسد از یک روانشناس کودک غیرحضوری یا حتی حضوری کمک بگیرید و روند تربیت فرزندان طلاق را زیر نظر او انجام دهید

الان زمان آزمون و خطا کردن نیست، یک قدم اشتباه می تواند تمام تلاشتان را به باد دهد پس با احتیاط قدم بدارید تا در آینده پشیمان نشوید.

در صورت تمایل می توانید از سراسر دنیا به شکل صوتی و تصویری با مشاور مورد نظرتان در سایت ویکی روان جلسه مشاوره کودک و نوجوان برگزار کنید. برای مشاهده لیست روانشناس ها روی دکمه زیر کلیک کنید:

لیست روانشناسان کودک و نوجوان

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا