روانشناسی کودک و نوزاد

اهمیت شیر مادر بر سلامت کودک

خب کودکان وقتی به دنیا می آیند از مهم ترین موارد تغذیه ای آنها شیر مادر میباشد . اما اهمیت شیر مادر بر سلامت کودک را باید بدانیم تا هدفمند تر در تغذیه کودک خود دقت عمل کنیم. سلامت کودک چیست چگونه به دست میآید؟ برای این امر راهکار های زیادی قابل ارائه میباشد.

بررسی اهمیت شیر مادر بر سلامت کودک

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه شوید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

اهمیت شیر مادر بر سلامت ذهن کودک چیست؟

مادرانی که شیر خود را از فرزندشان دریغ می کنند سخت در اشتباهند چون خاصیت های شیر مادر برای رشد مغز نوزاد بسیار زیاد است و می تواند در بهبود عملکرد رشد مغزی نوزادان تاثیر بسزایی داشته باشد پس نوزاد را از نعمت شیر مادر محروم نسازید.

اهمیت شیر مادر بر سلامت کودک

نماینده‌ی یونیسف در ایران درباره اهمیت شیر مادر گفت: تغذیه انحصاری و به هنگام با شیر مادر نه تنها به بقاء کودکان کمک می‌کند، بلکه به رشد مغزی سالم، افزایش توانایی‌های شناختی و یادگیری و همچنین موفقیت‌های آموزشی کودکان در پنج سالگی نیز کمک شایانی می‌کند.

“دکتر ویل پارکس” در آیین افتتاخ با شیر مادر در بیمارستان الزهراء تبریز ضمن ابراز خوشحالی از حضور خود در ایران بیان کرد:

این موضوع سنگ‌ بنای مهمی در راستای کوشش‌های ایران در جهت نجات کودکان از مرگ و میر است؛ چرا که شیر مادر برای نوزاد مانند یک معجون جادویی عمل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت تغذیه در مورد نوزادان زودرس و نوزادانی که بیمار هستند بسیار بیشتر از دیگر نوزادان بوده و شیرمادر برای این کودکان می‌تواند تا حد چشمگیری در سلامت آن‌ها تغییر ایجاد کرده و بر تقویت سیستم ایمنی آن‌ها کمک کند.

پارکس در مورد اهمیت شیر مادر بر سلامت کودک یادآور شد:

بنده از این موضوع بسیار خرسندم که متوجه شده‌ام تاسیس این بانک شیر از سفر مطالعاتی که یونیسف چندسال قبل برای تعدادی از متخصصان طب اطفال به یکی از بیمارستان‌های هلند و بازدید از بانک شیر آن هماهنگ کرده بودیم الهام گرفته شده است.

وی تاکید کرد: تبادل دانش و تجربه میان متخصصان ایرانی و کشورهای دیگر در خصوص روش‌های موفق برای فراهم آوردن زندگی بهتر برای کودکان از اصلی‌ترین ماموریت‌های یونیسف است و ما نیز متعهد هستیم که این‌گونه برنامه‌ها را در برنامه‌ی مشترک جدیدی که برای سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ با دولت ایران داریم ادامه دهیم.

درباره اهمیت شیر مادر بر سلامت کودک وی افزود:

تبادل دانش و تجربه میان متخصصان کشورها، می‌تواند الگویی ارزنده و فرصت یادگیری مناسبی برای سایر کشورها باشد تا از موفقیت‌های ایران در زمینه‌های گوناگون مربوط به کودکان به ویژه بهداشت و سلامت بهره‌مند شوند.

تغذیه با شیر مادر یا تغذیه با شی

اهمیت شیر مادر بر سلامت کودک

شه شیر؟

تغذیه مناسب در کودک بهترین راه برای تقویت فیزیکی کودک است. یکی سوالات رایجی که مطرح میشود این است، که کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند سالم تر هستند یا کودکانی که با شیشه تغذیه می شوند.

مقبولیت تغذیه با شیر مادر از اوایل قرن حاضر تا حدود سال ۱۹۷۰ به سرعت تقلیل یافت. این کاهش به ایالات متحد امریکا محدود نبود بلکه رویدادی جهانی تلقی می شد.

با وقوع این رویداد در کشورهای در حال توسعه، آمار مرگ و میر شیرخواران افزایش یافت زیرا شیر خشک با آب الوده که منجر به انتقال بیماری های روده ای به شیرخواران میشد، رقیق میگشت.

در نتیجه، سازمان جهانی بهداشت زنان این کشورها را به کاربرد مجدد شیر مادر ترغیب و با توزیع شیر خشک مخالفت کرد.

امروز روند کاهش یابندهٔ مقبولیت تغذیه با شیر مادر معکوس شده است، به طوری که اکنون بیش از نیمی از مادران در ایالات متحد امریکا فرزندشان را با شیر خود تغذیه میکنند، و این نسبت به طور ثابت رو به افزایش است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان

مزایای تغذیه با شیر مادر

تغذیه با شیر مادر چند مزیت دارد. شیر مادر بهترین غذای موجود برای شیرخوار است و از لحاظ غذایی بر شیر خشک و شیر گاو برتری دارد. نسبت چربی، کالری، پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی در شیر مادر مناسب است.

در قیاس با شیر گاو حاوی چند اسید آمینه اضافی است که وجود آنها برای رشد عصبی ضروری است. شیر مادر حاوی مقادیر بیشتری آهن، ویتامین های A و C است.

هضم آن آسان تر است. کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر دچار اختلال هاضمه،  عفونت های گوارشی و اشهال مبتلا می شوند.

شیر مادر پاک و دمای آن همیشه معادل با دمای بدن است. وزن کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند زودتر از کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شوند افزایش می یابد.

در حالی که استعداد آنها برای جاقی های بعدی کمتر است. یکی از مزایای بسیار عمدهٔ شیر مادران این است که محتوی پادتن های مشتق شده از بدن مادر است و بدن کودک را از ابتلا به بیماری ها و عفونت ها مصون می کند.

مزیت دیگر آن است که به شیر دادن به جمع شدن رحم و بازگشت سریعتر آن به اندازه طبیعی کمک می کند.

تغذیه با شیر مادر یا تغذیه با شیشه شیر؟

مادری که فرزند خود را شیر می دهد، به خوراک های مغذی، مخصوصا کلسیم بیشتر، نیاز دارد.

لبنیات منبعی بسیار عالی برای کلسیم به شمار می آید، ولی اگر مادر نتواند فراورده های شیری را تحمل کند می تواند به جای آن، از دانه های غذایی یا گیاهان دارای برگ سبز استفاده کند.

اگر رژیم غذایی مادر متعادل، و خصوصاً حاوی ویتامین C، یا۶B و۱۲B کافی باشد، به مکمل های ویتامینی نیازی نیست.

تغذیه با شیر مادر، از پاره ای جهات آسان و عملی نیز هست. با این روش به ضد عفونی کردن شیشه ها، مخلوط کردن شیرخشک با آب، وجود یخچال، و گرم کردن شیشه نیازی نیست.

از این روی می تواند روشی کم هزینه، از لحاظ صرف پول و وقت، به شمار آید. علاوه بر این نیازی نیست که والدین به هنگام سفر لوازم زیادی با خود بردارند.

برخی از محاسن روان شناختی نیز در روش تعذیه با شیر مادر وجود دارد. بسیاری از مادران از تغذیه فرزندشان با شیر خود رضایت زیادی کسب میکنند، از این که آنان را خوب تغذیه می کنند، از دیدن محبت آنان و احساس نزدیکی با آنان لذت می برند.

شیرخواران نیز از احساس نزدیکی ناشی از تغذیه با شیر مادر، گرمای بدن او و از تجربهٔ مکیدن رضایت هیجانی کسب می کنند. همهٔ شیرخواران به مکیدن نیاز دارند و معمولاً برای دریافت شیر کافی چاره ای ندارند، جز آن که پستان مادر را سخت تر و طولانی تر از شیشه بمکند.

این مکیدن نیازهای روان شناختی آنان را برآورده ساخته و تغدیهٔ کافی آنها را تأمین میکند. البته، والدین باید بدانند که شیرخواران می توانند امنیت هیجانی معادلی از تغذیه با شیشه کسب کنند، مشروط به آنکه در زمان شیرخوردن در آغوش گرفته شوند.

در کلام آخر در باب اهمیت شیر مادر میتوان گفت که همهٔ شیر خواران به تماس فیزیکی و احساس گرمای بدن، شنیدن صدایی خوشایند، و دیدن چهره ای شاد نیاز دارند. والدی که فرزندش را با شیشه تغذیه می کند، اگر گرم و پذیرا باشد، میتواند احساس امنیت و دوست داشتنی بودن را در فرزند خود ایجاد کند.

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا