اعتیاد

آیا درمان اعتیاد ممکن است؟

به راستی آیا درمان اعتیاد ممکن است؟ اعتیاد این بلای خانمان سوز دامان بسیاری را گرفته است. خانواده های زیادی به خاطر وجود عضوی معتاد از هم پاشیده و یا درگیر مشکلات بسیار شده اند. اعتیاد انواع گوناگون دارد که همه آنها مضر بوده و هیچ راه توجیحی ندارند. بسیاری از افراد برای رهایی از دام اعتیاد به فکر ترک آن میافتند و همواره این سوال در ذهن آنها تکرار میشود که آیا واقعا درمان اعتیاد ممکن است. قصد داریم در این متن کوتاه به بررسی درمان اعتیاد از زوایای گوناگون بپردازیم تا راه گشای کسانی باشد که قصد ترک آن را دارند. پیش از آغاز خوب از به نشانه های اعتیاد بپردازیم.

با ویکی روان همراه باشید.

اکنون که اعتیاد را به عنوان یک اختلال و یک بیماری مزمن پذیرفتیم این سئوالات مطرح می شود که ” آیا درمان اعتیاد ممکن است؟ ” و ” آیا اعتیاد به طور موفقیت آمیزی درمان می شود ؟ “ در پاسخ به این سئوالات باید گفت:

بله ، خوشبختانه اعتیاد یک بیماری قابل درمان است و یک محکومیت مادام العمر نیست . همانند سایر بیماری های مزمن ، اعتیاد می تواند با موفقیت درمان شود.

آیا درمان اعتیاد ممکن است؟ چگونه؟

درمان اعتیاد به افراد این امکان را می دهد که در برابر اثرات قدرتمند و مخرب مصرف مواد بر روی مغز و رفتارشان بایستند و بار دیگر کنترل زندگی خود را بدست گیرند. جای بسی خوشحالی دارد که مغز توانایی بالقوه برای ترمیم خود را دارست و حداقل به صورت نسبی بعد از مدت طولانی عدم مصرف، می تواند به فعالیت عادی و سابق خود بازگردد !

وقتی می گوییم اعتیاد یک بیماری مزمن است منظور از مزمن بودن این است که بازگشت به سوء مصرف مواد نه تنها غیرممکن نیست بلکه محتمل است. بیماری اعتیاد در پیدایش مجدد علایم مانند بیماری های نظیر دیابت، پرفشاری خون (افزایش فشار خون) و آسم عمل می کند.

درمان انواع اعتیاد

احتمال بازگشت بیماری دیابت بین ۳۰ تا ۵۰ درصد، احتمال عود بیماری های پرفشاری خون و آسم بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و میزان عود در وابستگی به مواد مخدر بین ۴۰ تا ۶۰ درصد می باشد و تمامی بیماری های مزمن ذکر شده در بالا نیاز به تغییرات در جنبه های فیزیولوژیک و مخصوصا تغییرات عمیق در زمینه های رفتاری را دارد و عود به معنای عدم موفقیت نیست بلکه باید به عنوان هدف مداخله مورد توجه قرار گیرد.

این مصاحبه را بخوانید: تولدی دیگر با رهایی از دام اعتیاد

در بیمار معتاد بازگشت به مصرف مواد نشان می دهد که درمان باید دوباره انجام گیرد یا تعدیل شده و یا اینکه با درمان معادل جایگزین شود! پس هیچگاه در صورت بازگشت به مصرف مواد حتی پس از یک دوره طولانی پاک بودن، از درمان نامید نشوید و این را بدانید که بازگشت و لغزش به مصرف دوباره مواد مخدر جزئی محتمل از درمان اعتیاد است.

در پاسخ به سوال آیا درمان اعتیاد ممکن است؟ تحقیقات نشان داده موفق ترین راه درمان اعتیاد استفاده از دارو درمانی همراه با درمان های شناختی رفتاری است . در درمان های شناختی رفتاری به بیمار کمک میشود تا موقعیت هایی را که احتمال دارد به مصرف مواد روی بیاورد را شناسایی کند و از آن ها دوری گزیند و بیاموزد که چگونه با موقعیت جدید تطابق حاصل نماید.

با توجه به آنچه گفته شد عوامل زیستی و محیطی در شکل گیری اعتیاد افراد نقش دارند اما باید توجه داشت که دلایل اعتیاد به مصرف مواد در هر شخص نسبت به شخص دیگر فرق می کند و نمی توان برای تمام بیماران یک درمان جامع و یکسانی ارائه داد و باید درمان به گونه ای برای هر فرد شخصی سازی شود.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا