شخصیت

چگونه شخصیت جذاب‌ داشته باشیم ؟

برعکس آنچه که ممکن است فکر کنیم، ما میتوانیم شخصیت‌مان را بهبود ببخشیم و شخصیت جذاب‌ داشته باشیم با این حال، تا همین اواخر، عقیده بر این بود که شخصیت فرد ماهیت ثابتی دارد.

در ادامه به بررسی چگونگی اینکه شخصیت جذاب‌ داشته باشیم از دید روانشناسی میپردازیم با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

رازهای داشتن شخصیت جذاب کدامند؟

در سال ۱۸۹۰ «ویلیام جیمز (روان‌شناس مشهور دانشگاه هاروارد»، در کتاب تاثیر­گذارش با عنوان “اصول روان‌شناسی” (The Principles of Psychology) این گونه نوشت: شخصیت در اوایل بزرگ‍سالی به صورت کامل شکل گرفته است.

این نظریه تا بیش از یک قرن قالب بوده است. با این حال، به مرور زمان، این ایده که شخصیت شناور و قابل تغییر می‍باشد طرفدار پیدا کرده است.

در حال حاضر، به این تشخیص رسیده ایم که ما روی ایجاد ویژگی‍ها یا رگه های شخصیتی که دوست داریم نفوذ و کنترل داریم و می‌‌توانیم شخصیت‌مان را تغییر دهیم.

عوامل جذابیت

همه افراد خواهان جذابیت در میان اطرافیان و دوستان خود هستند که با خوش مشرب بودن، خوش رو و شاد بودن می توان به این امر دست یافت …

وی در ادامه گفت: از جمله موارد عوامل جذابیت در میان اطرافیان رضایت از داشته های خود، کمک به دوستان در هنگام نیاز، عشق ورزبدن به دوستان و اعضای خانواده و همچنین توجه و نگاه به چهره فرد مقابل در هنگام صحبت کردن با وی است که باعث اعتماد طرف مقابل به شما می شود.

منادی تصریح کرد: صداقت، خوش پوش و مرتب بودن همچنین پرهیز از دروغ، بدگویی و غیبت در مورد دوستان، هر چند که طرف مقابل شما فرد مورد اعتمادی باشد، ولی این احتمال وجود دارد که روزی بر اثر مشکلی با شما کدورت پیدا کند و این گفته هایتان را به دیگران منتقل کند.

این روانشناس و مشاور در پایان گفت: تقویت اعتماد به نفس و مثبت اندیشی می تواند نقش قابل توجهی در جذابیت شما در میان دوستانتان داشته باشد زیرا این رفتار شما موجب دلگرمی و در نتیجه ایجاد انگیزه و امید در میان دیگران می شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

شخصیت جذاب چیست؟

شخصیت (personality) الگوی عمومی فکر، احساس، و رفتاری است که باعث می‍شود شخص منحصر به فرد شود. وقتی می‍گوییم کسی “شخصیت خوبی دارد” منظور ما این است که آن‍ها دوست داشتنی و جالب هستند و ما دوست داریم با ‌آن‌ها باشیم.

همه دوست دارند شخصیت جذاب‌ داشته باشند و برای دیگران جذاب باشند. بنابراین، داشتن شخصیت خوب حیاتی است و شاید حتی مهم‍تر از داشتن ظاهر خوب است.

در واقع، تقریبا ۸۵ درصد از موفقیت و احساس شادی و خوشبختی ما نتیجه داشتن روابط خوب با دیگران است.

در نهایت، این شخصیت شماست که تعیین می‍کند آیا دیگران به شما جذب می‌شوند، یا از شما فاصله می‌گیرند. داینکه شخصیت جذاب‌ داشته باشیم بدون شک یکی از روشهای رسیدن به موفقیت شغلی و موفقیت فردی میباشد. پس تصمیم خود را بگیرید تا به موارد ذیل عمل کنید.

با این که ما تنها تا حدودی می‌توانیم ظاهرمان را بهتر کنیم، همه ما این توانایی را داریم که شخصیت‍مان را تا حدی که می‌خواهیم بهبود بخشیم. ما می‌توانیم هر ویژگی شخصیتی که از نظر ما مناسب و خوشایند است را در وجودمان ایجاد کنیم و شخصیت جذاب‌ داشته باشیم .

چگونه شخصیت جذاب‌ داشته باشیم ؟

شنونده بهتری باشید

 «ژاکلین کندی اُناسیس» یکی از جذاب‌ ترین زنان دنیا بوده است چرا که او مهارت خوب گوش کردن را به طرزی استثنائی در خود ایجاد کرده بود.

مشهور بود که او در چشمان طرف مقابل زُل می‌زد، روی هر کلمه تمرکز می‌کرد، و باعث می‌شد طرف مقابل احساس خاص بودن و مهم بودن بکند.

هیچ چیزی خوشایندتر از این نیست که کسی با دقت به حرف‌های شما گوش دهد به نحوی که باعث شود احساس کنید شما تنها فرد روی زمین هستید. با این روش شما شخصیت جذاب‌ تری خواهید داشت.

بیشتر مطالعه کنید و علایق‌تان را گسترش دهید

 هر چه بیشتر مطالعه کنید و علایق گوناگونی را پرورش دهید، بهتر میتوانیم شخصیت جذاب‌ داشته باشیم.

وقتی با افراد جدیدی ملاقات می‌کنید، این ویژگی به شما این فرصت را می‌دهد تا آنچه که می‌دانید را با دیگران در میان بگذارید و با آن‌ها تبادل نظر کنید. به یاد داشته باشید با مطالعه میتوانید به حل مشکل کم رویی بپردازید.

سخنران بهتری باشید

این مورد نیز به این بر می‌گردد که شما چقدر اهل مطالعه هستید و چقدر می‌دانید. وقتی چیزی برای عرضه کردن داشتید، سپس نوبت آن است که یاد بگیرید چگونه با دیگران خوب صحبت کنید.

هیچ کس قادر نیست درباره همه چیز مطالعه داشته باشد و همه چیز را بداند، بنابراین یاد گرفتن چیزهایی که وقت نداریم درباره آن مطالعه کنیم از دیگران جذاب تر خواهد بود.

چنان‌ چه خجالتی هستید، به گروه‌هایی هم‌چون “سخنرانان حرفه‍ای” بپیوندید. آن‌ها شما را تشویق می‌کنند تا درباره چیزهایی که می‌دانید صحبت کنید.

اگر استرس دارید میتوانید از هشت روش از بین بردن استرس استفاده کنید. همچنین به مقاله “هنر خوب صحبت کردن” (The Art of Conversation) را بخوانید.

نظرات خودتان را داشته باشید

 هیچ چیزی خسته‌ کننده‌ تر از این نیست که با کسی هم صحبت شویم که درباره هیچ چیز هیچ نظری ندارد. وقتی طرف مقابل هیچ نظری ندارد که بتوانید آن را گسترش دهید، گفتگو به جایی نمی‌رسد.

با این حال، اگر نقطه‌ نظر غیر‌معمول یا نظر متفاوتی دارید، شخصیت جذاب‌ تری خواهید بود و دیگران بیشتر دوست خواهند داشت با شما باشند (البته، مگر این که شما یک شخصیت مغرور همه‌چیز‌دان داشته باشید).

داشتن نظرات منحصر به فرد دید دو طرف درگیر در گفتگو را افزایش می‌دهد و کمک میکند شخصیت جذاب‌ داشته باشیم

شخصیت جذاب‌

با افراد جدید آشنا شوید

 تلاش کنید با افراد جدید آشنا شوید به خصوص کسانی که متفاوت از شما هستند. این کار نه تنها شما را در معرض فرهنگ‌ها، طرز‌ فکرها و روش‌های متفاوت انجام کارها قرار می‌دهد، بلکه افق‌های دید شما را نیز گسترش می‌دهد.

خودت باش

 یک مورد خسته‌کننده دیگر (مشابه گفتگو با فردی که هیچ نظری ندارد)، گفتگو کردن با کسی است که تلاش می‌کند شخص دیگری باشد.

قالب گرفتن به منظور همراه شدن با دیگران (یا مورد پذیرش قرار گرفتن) معمولا اثر عکس دارد.

از آن جایی که هر یک از ما منحصر به فرد هستیم، ابراز این منحصر به فرد بودن باعث می‌شود ما از نظر دیگران شخصیت جذاب‌ داشته باشیم تلاش برای این که رو‌نوشتی از دیگران باشیم، نه تنها جذابیتی ندارد، بلکه نشان‌دهنده بی‌اصالتی است.

دیدگاه و نگرش مثبت داشته باشید

 هیچ کس دوست ندارد با کسی باشد که منفی‌ باف است، زیاد اعتراض می‌کند، یا هیچ حرف مثبتی نمی‌زند. در واقع، بیشتر ما وقتی چنین آدم‌هایی می‌بینیم فرار می‌کنیم.

در عوض، تلاش کنید فرد با‌ نشاطی باشید که وقتی وارد جمعی می‌شود با انرژی‌ اش دیگران را شاد می‌کند. برای این کار لازم است بهترین ویژگی‌های افراد و شرایط یا موقعیت‌ها را ببینید، لبخند به لب داشته باشید، دیگران را تشویق کنید، و به این ترتیب با حضورتان دیگران را سر‌زنده کنید.

تا به عنوان فردی با شخصیت جذاب‌ شناخته شوید.

شاد باشید و جنبه بامزه زندگی را ببینید

 همه از بودن با کسی که باعث می‌شود بخندند یا لبخند بزنند، لذت می‌برند. بنابراین، در هر موقعیتی به دنبال جنبه بامزه و خنده‌دار موقعیت باشید.

این مورد همیشه وجود دارد! رهایی از استرس به واسطه شوخی و خنده، یک تنوع خوشایند و ضروری است.

وقتی شوخی و خنده و سر‌زندگی را در موقعیتی که خسته‌ کننده و نا امید‌کننده است می‌آورید، دیگران به طور طبیعی جذب شما می‌شوند؛ البته، آن‌ها ممنون شما نیز خواهند بود.

حمایت‌گر باشید

 حمایت‌گر بودن احتمالا جذاب‌ترین ویژگی است که می‌توانید در شخصیت‌تان تلفیق کنید. همان گونه که خودتان حتما از چنین موردی استقبال می‌کنید، دیگران نیز خوشحال خواهند بود وقتی نیاز به کمک و حمایت شما دارند آن را دریافت کنند.

ما همگی دوست داریم کسی در گوشه میدان ما را تشویق کند، کسی که ما را باور دارد، و وقتی زمین می‌خوریم به ما کمک می‌کند تا بلند شویم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان

صداقت داشته باشید و با دیگران با احترام برخورد کنید

 صداقت داشتن و یکی بودن حرف و عمل باعث تحسین، احترام و قدر‌دانی از سوی دیگران می‌شود. هیچ چیز به اندازه صداقت و احترام نمی‌تواند باعث شود شخصیت جذاب‌ داشته باشیم احترام برای خودتان و احترام برای دیگران.

ما انسان‌ها این قدرت و توانایی را داریم که شخصیت‌مان را همان گونه که دوست داریم شکل دهیم. وقتی تبدیل به کسی شویم که می‌توانیم شویم، هم در شادی خودمان و هم در شاد کردن دیگران سهیم خواهیم بود.

مترجم: سید مرتضی نظری

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا