مدیریت

چرا حالمان خوب نیست ؟

چرا حالمان خوب نیست ؟ این جمله را به کرات گفته‌ایم وشنیده‌ایم. این جمله هرروزه توسط افرادی که به من مراجعه می‌کنند شنیده می‌شود.

چرا حالمان خوب نیست ؟ چرا از زندگی لذت نمی‌بریم؟ چرا نمی‌توانیم شاد باشیم؟

چرا حالمان خوب نیست ؟

با سایت روانشناسیویکی روان همراه باشید.

این حالت‌ها صرفا و به تنهایی نمی‌تواند دلیل وجود بیماری یا اختلال باشد. حال ما خوب نیست زیرا یاد نگرفتیم حال خودمان را خوب کنیم، آموزش ندیده‌ایم از لحظات‌مان لذت ببریم و شاد باشیم.

روزی یکی از دوستانم که به لحاظ علمی در جایگاه ارزشمندی قرار دارد به من گفت که هفته پیش تعطیلاتی را برای خودم و خانواده‌ام قرار دادم و به سفر رفتیم.

با وجود اینکه مسئله خاصی وجود نداشت من حالم خوب نبود. گفت آنطور که باید و شاید نتوانستم از مسافرتم لذت ببرم و این مسئله روی خانواده من هم تاثیر گذاشت. با وجودی که وسط هفته کارم را تعطیل کردم و رفتم اما حال خوبی نداشتم!

چرا حالمان خوب نیست

به او گفتم جدای از مسائل محیطی تاثیرگذار یکی از ابعاد مهم حال بد تو را، فکر تو و نوع نگرشت به شرایط تشکیل می‌دهد.

تو وسط هفته به مسافرت رفتی و ذهن تو ناخودآگاه درگیر این مسئله بود، تو ذهنت را عادت دادی که مدام درگیر کار باشد و آنگونه احساس مفید بودن کند، به ذهنت آموزش ندادی که تفریح نیز حال خوب و آرامش ایجاد می‌کند و هر چیزی باید به جای خود قرار گیرد.

کمی فکر کرد و درکمال تعجب گفت: «درسته! من اغلب نمی‌تونم از تفریح کردن لذت ببرم چون احساس می‌کنم مفید نیست و این در ناخودآگاهمه!»

این دوست ما تمام خلا خود را در زندگی‌اش با کارش پر کرده بود و با توجه به موفقیت‌های اجتماعی و شغلی‌اش حال خوبی نداشت و می پرسید چرا حالمان خوب نیست ؟

بله یکی از عوامل مهم برای حال خوب ما نوع و سبک نگرش ما به زندگی است. ما خودمان هستیم که نوع نگرش‌های‌مان را تعیین می‌کنیم که حال ما چطور باشد و چطور از آن لذت ببریم.

گاه گاهی باید نگرش‌ها و باورهای‌مان را پالایش کنیم، لزوما هر روندی که ما در زندگی انتخاب می‌کنیم ما را به سمت درستی سوق نمی‌دهد. یک فرد موفق باید در ابعاد مختلف موفقیت کسب کند و ما سکان‌دار واقعی زندگی خودمان هستیم.

بیشتر مراقب خودمان باشیم.

فرزانه نوریان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا