روانشناسیویدئو شخصیت شناسی

14 ویژگی افراد سمی در زندگی ما (همراه ویدئو)

افراد تاکسیک چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی دارند؟

افراد سمی در زندگی یا همان آدم های تاکسیک (افراد سمی به انگلیسی = Toxic people) همه جا وجود دارند! شاید ندانید مشخصات افراد سمی چیست اما آنها را احساس کرده و از دستشان رنجور شده ایم. در جلسات مشاوره روانشناسی آنلاین خودشناسی در ویکی روان، مشاورین به بررسی دقیق اینکه افراد سمی چه کسانی هستند و چطور باید آنها را مدیریت کرد می پردازند. در ادامه هم دکتر فاطمه صبوری پور به بررسی علمی ویژگی آدم های سمی و راه های مدیریت کردن آنها می پردازند.

افراد سمی چه کسانی هستند؟ (تعریف افراد سمی)

سوالات زیادی در بخش مشاوره آنلاین ویکی روان دریافت می کنیم که:

  • افراد سمی چه کسانی هستند؟
  • ویژگی افراد بدجنس و سمی چیست؟
  • افراد سمی بیشتر مرد هستند یا زن
  • تعریف افراد سمی و تآثیر آنها در زندگی ما چیست؟

افراد سمی زندگی ما کم نیستند چون ما در زندگیمان با افراد زیادی در ارتباط هستیم. برخی از افراد می توانند در مسیر پیشرفت ما را یاری دهند و مفید باشند و ما احساس خوبی از کنار آنها بودن داریم.

بر عکس رابطه با بعضی از افراد در ما ایجاد احساس ناامنی، اضطراب و افسردگی می کند، آنها به افراد سمی معروف هستند. پرسش اصلی این مقاله مهم این است که افراد سمی چه کسانی هستند و روانشناسی افراد سمی چیست؟

یادتان باشد دوری از افراد سمی یکی از مهم ترین راه های جلوگیری از افسردگی و اضطراب روزانه است که باید حتما اجرا کنید. با بخش مقاله های علمی و روانشناسی ویکی روان همراه باشید تا بیشتر به بررسی روانشناسی افراد سمی بپردازیم.

تا حالا شده ببینید یک سری از افراد حال شما را بد کنند؟ یا تا حالا شده احساس کنید بعضی ها فقط انرژی منفی به شما میدن و سطح انرژی مثبت شما رو کاهش میدن؟

برای داشتن رابطه های مفیدتر و مثبت تر حتما لازمه که به بررسی افراد اطرافمون بپردازیم، سپس با علم کافی نسبت به اونها خودمون و افکارمون رو در جهتی که میخوایم هدایت کنیم

بررسی افراد سمی یکی از اون راهکارهای حتمی برای همه ماست که باید بلد باشیم چون افراد سمی و تآثیر آنها در زندگی ما بسیار زیاد است.

در انتهای این پست ویدئویی از دکتر فاطمه صبوری پور روانشناس سایت ویکی روان در مورد ویژگی های افراد سمی اطراف ما قرار دارد که می تواند بسیار کمک کننده باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان

مهم ترین ویژگی افراد سمی | خصوصیات افراد سمی چیست؟

مشخصات افراد سمی چیست

قطع رابطه با افراد سمی که در ما احساس منفی به وجود می آورند باعث پیشرفت و احساس آرامش می شود. در زیر به خصوصیات ویژگی افراد بدجنس و سمی اشاره شده است.

۱- ویژگی افراد سمی : آنها خودخواه هستند

افراد خودخواه و خودبین به نیازهای اطرافیان خود توجهی ندارند و تنها به نیازها و خواسته های خود توجه می کند.

ممکن است گاهی این افراد دوست داشتنی و مهربان به نظر برسند اما آنها اغلب خواسته های خود را در اولویت قرار می دهند و خواسته های شما را نادیده می گیرد

خب از بارزترین ویژگی افراد سمی این است که خودخواه هستند و توجه خاصی به نیازهای دیگران ندارند.

۲- حسادت یک ویژگی افراد سمی است

قبلا در ویکی روان توضیح دادیم که تعریف حسادت چیست و افراد حسور چقدر دیگران و البته خودشان را آزار می دهند!

افراد حسود از موفقیت، پیشرفت و شادی دیگران در زمینه های مالی، تحصیلی و شغلی ناراضی هستند و فکر می کنند که خودشان لیاقت رسیدن به آن موقعیت را داشته اند

این افراد از شکست و ناراحتی اطرافیانشان خوشنود می شوند. از این طریق می توانید افراد سمی زندگی خودتان را بشناسید و رابطتان را آنها را محدود نمائید.

۳- بارزترین خصوصیات افراد سمی : بسیار پر ادعا هستند

این ویژگی افراد سمی است که مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته هستند و خود را بالاتر از دیگران و ستودنی می دانند.

آنها خود را محور محیط پیرامون و دنیا می پندارند

آنها توانایی همدردی و همدلی ندارند و دیگران را به عنوان شئی و کالا می بینند. از خصوصیات افراد سمی در روانشناسی این است که در هر زمینه ای مدعی هستند و خود را متخصص می نامند.

کمتر موضوعی است که آنها در آن ادعا نداشته باشند و نخواهند ابراز نظر کارشناسانه کنند.

۴- ویژگی افراد تاکسیک بد جنسی و پر رو بودن است

روانشناسی ویژگی افراد سمی

این افراد راه پیشرفت شما را پیچیده می‌ کنند و شما را به عادت ‌های گذشته باز‌ می‌ گردانند.

از خصوصیات افراد سمی این است که، آنها می‌ خواهند که شما به موقعیت پیشین خود بازگردید و راکد باشید

شناسایی افراد سمی ممکن است سخت باشد. آنها کسانی هستند که همیشه بخش جداناپذیری از زندگی شما بوده اند و ممکن است نادیده گرفتن آنها برای شما سخت باشد.

اما شما باید به آنها بفهمانید که موفقیتتان در هر موقعیت چقدر برایتان مهم است.

۵- از خصوصیات آدم های سمی : قضاوت کننده هستند

بر اساس روانشناسی افراد سمی یک ویژگی آنها این است که همه چیز و همه کس را به محض برخورد مورد انتفاد قرار می دهند.

ممکن است که شما سعی کنید یک چیز را با تمام جزئیات برای آنها توضیح دهید اما آنها از یک گوش می شنوند و از گوش دیگر آن را بیرون می کنند.

آنها به شدت دیگران را قضاوت میکنند و به حرف کسی گوش نمی دهند

گرفتن نصیحت و یا بازخورد از این افراد بدجنس و سمی به نوعی اتلاف وقت است. پس در نتیجه وقت گذراندن با این افراد باعث بروز علائم انواع استرس در شما می شود چون به هیچ صراطی مستقیم نیستند.

۶- دیگر ویژگی های افراد سمی : کنترل گر هستند

راستش را بخواهید راه شناسایی افراد سمی خیلی هم سخت نیست.

ویژگی افراد سمی این است که همیشه می خواهند از همه چیز اطرافشان مطلع باشند و آنها را کنترل کنند. از نظر آنها مهم این است که تسلط و قدرت آنها نسبت به محیط اطرافشان دیده شود.

ساده ترین راه شناسایی افراد سمی این است: آنها علاقه دارند شما گوش به فرمانشان باشید

آنها می توانند با فریب، بدجنسی و حقه بازی، شما را وادار کنند که خواسته هایشان را اجرا کنید.

۷- بیشتر آدم های سمی زندگی ما دروغ گو هستند

افراد سمی چه کسانی هستند

دروغگویی دیگر مشخصات افراد سمی است، افرادی که مرتب دروغ می گوید، افرادی غیر قابل اعتماد هستند که می توانند شما را نابود کنند.

آنها دلایل خود را برای دروغگویی دارند اما به هیچ وجه این کار قابل قبول نیست، پس حواستان باشد این خصوصیات افراد سمی روی سبک زندگی و آرامشتان تاثیر منفی نداشته باشد.

شاید این خصوصیات افراد سمی خیلی آزار دهنده باشد پس برای دوری از آنها بهتر است از یک مشاور روانشناس خبره کمک بگیرید تا مسیر صحیح را نشانتان دهد.

۸- شایعه پراکنی از مشخصات افراد سمی و بدجنس است

این افراد شایعه پراکنی می کنند زیرا شخصیتی متزلزل دارند.

بر اساس روانشناسی افراد سمی:

آدم های سمی نمی دانند که چگونه بین حقیقت و توهم تفاوت قائل شوند و هنگامیکه حقیقت کمی پیچیده می شود شروع به پراکندن اطلاعات غلط می کنند

در واقع این افراد با این کار می خواهند توجه دیگران را جلب کنند، این افراد باعث ایجاد احساس ناامنی در شما می شوند.

۹- نشانه افراد سمی : همیشه گیرنده هستند تا دهنده

همانطور که قبلا در سایت مشاوره آنلاین و روانشناسی ویکی روان گفتیم، یک نشانه افراد سمی این است که، همیشه از دیگران توقع لطف و محبت دارند و در مقابل کاری برای کسی انجام نمی دهند.

آنها عادت ندارند برای شما قدمی بردارند، چون این کار را وظیفه دیگران می دانند. یا کارهای کوچک خود را بسیار بزرگ می دانند. این از بدترین ویژگی افراد سمی در زندگی است

این افراد تنها به فکر منفعت خود هستند و به نیازهای دیگران پاسخ نمی دهند. به همین خاطر بر شناخت دقیق مشخصات افراد سمی و تآثیر آنها در زندگی ما تاکید می ورزیم.

۱۰- آدم های سمی، نقش قربانی را بازی می کنند

خصوصیات افراد سمی اینه که به دلیل تلخی ‌هایی زندگی ‌شان قابلیت تفسیر منفی هر رویداد ساده‌ ای که دیگران به راحتی از کنارش می ‌گذرند را دارند.

این افراد مسئولیت اعمال خود را به عهده نمی گیرند و تقصیر ها را گردن کس دیگری می اندازند

سعی کنید افراد سمی را در زندگیتان شناسایی کنید و آنها را درک کنید ولی سعی نکنید ریشه مشکلات این افراد را پیدا کنید. زیرا این خصوصیات به دلیل اتفاقاتی که در طول زندگی‌شان تجربه می‌ کنند.

البته استعداد ذاتی که باعث می‌شود به آن اتفاقات اجازه ویران کردن زندگی و شخصیت‌ شان را بدهند در آنها شکل گرفته است.

در بررسی ویژگی افراد سمی در نظر داشته باشید که شما مددکار اجتماعی نیستید که بخواهید آنها را درمان کنید. سعی کنید تا حد امکان با این افراد رابطه برقرار نکنید و برای آرامش درونی خودتان آنها را از زندگی خود بیرون کنید.

11- متوقع بودن از خصوصیات آدم های سمی است

یادتان باشد یک آدم سمی همیشه از شما توقع دارد و به نوعی خودش را برتر از شما می داند! این ویژگی افراد تاکسیک به مرور زمان بسیار آسیب زا است به خصوص اگر انسان بزرگواری در مقابل آنها قرار بگیرد.

در واقع خواسته با ناخواسته توقع بی جا و همیشگی از خصوصیات آدمهای سمی زندگی ما است و نوع رفتارمان مشخص می کند تا کجا امکان پیش روی برای آنها است.

12- آدم های سمی مسئولیت احساسات خود را به عهده نمی گیرند

این ویژگی زمانی آزار دهنده می شود که با فردی وارد رابطه عاطفی شده باشید. او شما را دوست دارد زمانی که دوستش دارید و وقتی به شما میگوید دوستت دارم که شما اول ابراز علاقه کرده باشید!

یعنی آدم های تاکسیک یا همان افراد سمی نمی خواهند هر نوع احساسی از خود را به عهده بگیرند. به همین دلیل تحمل این خصوصیات آدم های سمی برای اطرافیان بسیار سخت است. فرض کنید او می گوید من به تو گفتم دوستت دارم چون تو به من گفتی دوستت دارم! این یعنی آنها نمی خواهند مسئولیت احساس، صحبت یا رفتاری از خودشان را گردن بگیرند!

13- عذرخواهی نمی کنند!

شاید عجیب باشد اما عذرخواهی نکردن از دیگر ویژگی آدم های سمی است. آنها فکر می کنند با عذرخواهی کردن شان خود را از دست می دهند، در صورتی که قبول اشتباه و تلاش برای بهبود وضعیت بهترین کار ممکن از یک انسان بالغ است.

اما افراد تاکسیک آن را یک شکست محض می دانند و به هیچ عنوان راضی به انجامش نخواهند بود. حتی اگر مجبور به انجامش شوند، در نهایت انتقام می گیرند.

14- لحن گفتار سمی دارند

این نکته کمی متفاوت است. یعنی آدم های سمی زندگی ما از صحبت های عادی با لحن سمی گونه استفاده می کنند. در واقع ما انرژی منفی را از آنها دریافت می کنیم حتی بدون اینکه بدانیم این ویژگی افراد تاکسیک است.

شاید پیش آمده باشد از لحن و نوع بیان فردی که با دیگری صحبت می کند احساس آنی بدی به او داشته باشید یا بسیار سخت ارتباط بگیرید. در واقع شما آدمهای سمی را از انرژی که ارسال می کنند تشخیص داده اید و این خوب است.

در ادامه می توانید به تماشای روانشناسی افراد سمی از دکتر فاطمه صبوری پور عضو تیم تحریریه سایت ویکی روان بپردازید.

راه دوری از افراد سمی چیست؟

همانطور که در بالا مشاهده کردید، ویژگی های افراد سمی شما را از مسیر واقعی زندگی دور می کند!

اگر این افراد در زندگیتان وجود دارند باید هر چه سریع تر از آنها دوری کنید. سریع ترین راه کمک گرفتن از متخصص روانشناس است تا به صورت اختصاصی راهکارهایی عملی ارائه دهد تا بتوانید در این مسیر موفق شوید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

ویدئو | روانشناسی درباره راه های دوری از آدمهای سمی

در این ویدئو بیشتر به بررسی مشخصات افراد سمی پرداخته می شود. این افراد ویژگی هایی دارند که همه باید از آن مطلع باشند، حتما این ویدئو را با دیگران به اشتراک بزارید.

شما دوست عزیز میتوانید در بخش مشاوره روانشناسی آنلاین سایت ویکی روان با مشاور مورد نظرتان به صورت صوتی و تصویری از هر کجای دنیا صحبت کنید و جلسه مشاوره آنلاین داشته باشید:

فاطمه صبوری پور

سی ساله ليسانس روانشناسی عمومی فوق ليسانس روان شناسی تربيتی دانشجوی دكتری روانشناسی تربیتی

‫15 دیدگاه ها

  1. سلام ممنونم از اینکه مشخصات آدمهای سمی را معرفی نمودید

  2. سلام وقت بخیر
    با توجه به جمع بندی مطالب ارائه شده بهترین روش دوری از افراد سمی هست.ولی متاسفانه همسر بنده جزو افراد سمی هست و مدت ۷ سال هست که زندگی میکنیم ویک فرزند هم داریم.چطور میتونم از همسرم دوری کنم؟

    7
    1
    1. سلام،
      بهترین کار اینه که روی خودتون کار کنید تا به نسخه بهتری تبدیل بشید، در این موارد فرد مقابل هم تغییرات مثبتی خواهد داشت.
      اما مشاور روانشناس هم میتونه کمک کنه

      2
      1
      1. اوکی این تمام ویژگی های اکثر همکلاسیامهروزی چند ساعت میبینمشون واقعا تحملشون برام سخته باورم نمیشه امسال تموم شه خیلی اذیت دارم میشم

        3
        1
        1. سلام تقریبا همه افراد دور و برم سمی هستند.یعنی با همه قطع رابطه کنم!!

          2
          1
          1. خودت سمی هستی چون نقش قربانی رو داری بازی میکنی……

            1
            1
  3. همسر من هم مردسمی هست وبه همه افراد خانواده مشکوک وهمیشه مارا مقصر میدان ودایم تهمت خیانت میزند وبرای اثبات ادعای خود من و دخترم راشدیدا مورد ضرب و جرح قرار میدهدمیگید من شمارا باینجا رساندم شما هیچی نبودید رفتم شکایت کردم کلانتری میگه برگرد زندگی کنید ولی من قصدم طلاق هست چون مدام این کار را انجام مبدهد وبه ما اسبب میزند

  4. سلام و عرض ادب
    من پسر جوانی 21 ساله هستم که یکی از دوستانم فکر میکنم جزو انسانهای سمی باشه،من با ایشون خیلی وقت پیش تقریباً دوران کلاس اول ابتدایی آشنا شدم و چون مدرسه و کلاسمون یکی بود ارتباطاتمون نزدیکتر و به مراتب صمیمی تر شدیم تا الآن هم ارتباطاتمون حفظ شده اما به خاطر اینکه من داخل یه خانواده مذهبی بزرگ شدم و ایشون کاملاً برعکس،به لحاظ رفتاری و اعتقادی و ارزشی خیلی خیلی اختلاف نظر داریم این اواخر هم که همدیگر رو میبینیم همه اش بحث و کلنجار در مورد مسائل اعتقادی و… است من در جهت اثبات و طرف مقابل جهت تخریب و تحمیل نظر خودش واقعاً هر وقت که میریم بیرون به جای اینکه مثل قبل خوش بگذره و بگیم و بخندیم و… فقط و فقط با اعصاب خورد برمیگردم خونه….. هیچ کدوم هم قانع نمیشیم به نظر شما باید با این دوستم قطع ارتباط کنم یا نه؟!
    ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.سپاسگزارم

    1. قطع رابطه بهترین کاره وقتی اعصاب همو خورد میکنی
      ی راه دیگم هس اینک بشینید باهم قشنگ صحبت کنید

  5. سلام
    دوست عزیز،
    من یک روانشناس نیستم و حدود ۵۰ سال از شما بزرگ‌ترم. توضیحات شما کافی نیست. ایا دوست شما هم از این رابطه به اندازه شما رنجور است؟ و میل به فاصله گرفتن از شما دارد؟!.. اگر چنین نیست، به احتمال زیاد احتمالا شما نمیتونید ایشان را از نظر فکری به خودتون نزدیک کنید، من هم از کودکی در خانواده کاملا مذهبی بزرگ شدم ولی ازاد، پذر بزرگ من یک شخصیت روحانی داشت، بالای منبر میرفت ولی هر گز دروغ نمیگفت و به مردم از جان ودل کمک میکرد، یک بقالی داشت. هرگز منو مجبور به نماز خواندن و یا روزه گرفتن نکردند ولی از هفت سالگی نماز یاد گرفتم. تاثیر میگرفتم ولی تحمیل هرگز!… اگر شما هم آزادانه تاثیر گرفتید، هرگز از نظر مخالف خودتون ازرده نمیشید، ولی اگر اهل تقلید و پذیرفتن بی چون و چرای دستورات مذهبی هستید… و همه انها را از سوی خدا میدانید، و تظر مخالف را بر نمیتابید، سهم بزرکی از این اعصاب‌ خورد کنی به گردن شماست. دوستیتان را ادامه بدید،…نه برای قانع کردن یکدیگر، بلکه برای شنیدن !…ابدون قضاوت کردن…

  6. سلام بنده خودم فکر میکنم که به تازگی چند ماهی میشه ادم سمی زندگی اطرافیانم شدم فکر میکنم قربانیم بیشتر از همه میدونم به بقیه گیر میدم اذیت میشن از دستم .نمی دونم چی کار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا