تربیت فرزند

13 راه تربیت جنسی کودکان (آموزش جنسی کودکان)

تربیت جنسی کودکان یکی از مهم ترین اصولی است که باید در سنین پایین انجام شود تا از اختلالات جنسی در آینده جلوگیری به عمل آورد. در واقع تربیت جنسی کودکان یکی از رایج ترین موضوعات جلسه مشاوره روانشناسی کودک است که توسط متخصص روانشناس انجام می شود. در ادامه این مطلب ویکی روان به بررسی تمام و کمال موضوع تربیت جنسی کودکان و نوجوانان از دید رشته روانشناسی کودک می پردازیم.

منظور از تربیت جنسی کودکان چیست؟ (آشنایی با آموزش جنسی کودکان)

با بخش مقالات در سایت ویکی روان همراه باشید.

آموزش جنسی کودکان یکی از حساس ترین و خاص ترین وظایفیست که بر عهده والدین می باشد.

چه دیر چه زود این اتفاقیست که برای همه میافتند و باید به سوالات فراوان فرزندانمان پاسخ دهیم. همانطور که در مقاله آموزش نظم به کودکان در ویکی روان گفتیم، تربیت فرزند هر چه دقیقتر انجام شود ثمرات بهتری خواهد داشت.

آموزش جنسی به کودکان نیازی نیست که یک بحث همه جانبه باشد. مثلا نیاز نیست در مورد عمل دخول در سکس و رابطه کامل جنسی صحبت شود.

نشانه ‌های کودک خود را در مورد آنچه که او نیاز دارد و چه زمانی باید بداند، دنبال کنید.

تربیت جنسی کودکان غالباً به عنوان درس های ساده آناتومی در طی دوران خردسالی آغاز می‌ شود

اما در سنین مدرسه ممکن است کودک شما شروع به پرسیدن سوالات خاص در مورد رابطه جنسی کند. اگر نمی ‌دانید که چه پاسخی به این سوالات دهید، ادامه این مطلب سایت ویکی روان را مطالعه کنید، درباره تربیت جنسی کودکان در سنین مدرسه بحث خواهیم کرد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

هدف از آموزش مسائل جنسی به کودک چیست؟

تربیت جنسی کودکان چیست؟

هدف نخست آموزش جنسی به کودکان، توسعه دانش و آگاهی بچه ها از تغییرات رخ داده در بدن است. نوجوان باید بداند که سرعت رشد هر کس مخصوص به خود اوست.

همچنین تغییرات در دختران و پسران تفاوت دارد. آمادگی برای این تغییرات ضروری است زیرا بدون آمادگی کافی، شروع قاعدگی در دختران یا انزال در پسران می‌ تواند به رویدادی ناراحت‌کننده تبدیل شود

با آگاهی کافی درباره این تغییرات، نوجوان نه تنها برای رویارویی با آنها آماده می‌ شود بلکه به آنها خوشامد گفته و نحوه سازگاری با آن را  یاد می‌ گیرد.

آموزش جنسی نوجوانان باید شامل اطلاعات پایه درباره تولید مثل انسان و فرآیند آن نیز باشد. در واقع، زمان مناسب برای ارائه اطلاعات پایه درباره جنسیت انسان قبل از بلوغ است.

نوجوانان باید اطلاعات پایه درباره باروری، بارداری و زایمان را بدانند. باید از فرایند پاسخ و بیان جنسی انسان مطلع بوده و به اهمیت نقش بیان جنسی در زندگی‌ شان پی ببرند

لازم است که درباره جلوگیری از بارداری، کنترل موالید و روش‌های آن اطلاعات پایه را بدانند و درباره بیماری‌ های مقاربتی، خصوصا ایدز، اطلاعات کافی داشته باشند.

هدف دوم، ارتقای سلامت جنسی نوجوان است، که نه فقط شامل سلامت فیزیکی، بلکه شامل سلامت هیجانی و روان‌ شناختی نیز می‌ باشد.

سلامت جنسی نوجوان مبتنی بر ارزش‌ گذاری و احترام به خود و سایر افراد از هر دو جنس و پذیرش این دیدگاه است که زن و مرد، هر چند یکسان نیستند، ولی اساساً موجوداتی برابرند

نوجوانانی که از سلامت جنسی برخوردارند از رشد جسم خود لذت می‌ برند و به آن مفتخرند.

با رشد تدریجی، توانایی آنان برای برقراری ارتباط صادقانه و آزادانه با کسانی که به آنان نزدیکند، اعم از مذکر یا مؤنث، بیشتر می‌ شود و رفته رفته می‌ فهمند که جنسیت‌ شان چیزی جدا از آنها نیست بلکه جزء لاینفکی از زندگی آنان، در کل است.

آنها امیال جنسی خود را پدیده‌ ای طبیعی تلقی می‌ کنند که عمل بر مبنای آن باید با توجه به ارزش‌ ها و اهداف خود فرد و افراد شاخص زندگی او محدود شود.

هدف عمده دیگر آموزش جنسی نوجوانان پیشگیری از بارداری ناخواسته است. نرخ فعالیت جنسی در نوجوانان افزایش بی‌ سابقه‌ ای داشته و این امر در مواردی به بروز بارداری ناخواسته منجر می‌ شود.

در واقع آموزش جنسی کودکان و نوجوانان باید شامل مساله پیشگیری از بارداری، از طریق آموزش رفتار جنسی مسئولانه و نیز آموزش اطلاعات پایه درباره روش‌ های پیشگیری از بارداری و کنترل موالید باشد

از سوی دیگر افزایش سریع شیوع ایدز، بحران بهداشتی عظیمی به وجود آورده است. هر چند، تعداد موارد ایدز در میان نوجوانان، در قیاس با بزرگسالان، نسبتا پایین باقی مانده است.  

افراد ۱۳ تا ۲۴ ساله‌ ای که از طریق تماس با جنس مخالف به ایدز دچار می‌ شوند، سریع‌ تر از سایر قشرهای جمعیتی مبتلا به ایدز رو به افزایش است. نرخ بروز ایدز در اواخر سال‌ های بیست و نیز سال‌ های سی عمر بسیار بالاست.

در واکنش به این بحران، برنامه‌ های آموزش جنسی نوجوانان باید اطلاعاتی را درباره ایدز و تغییر رفتارهای مرتبط با ایدز ارائه کند.

چنین آموزشی شامل آموزش اطلاعات پایه درباره ایدز و سایر بیماری‌ های مقاربتی خواهد بود. در واقع آموزش جنسی به کودکان بر یادگیری این نکته تأکید دارد که نوجوانان قبل از مبادرت به فعالیت جنسی باید زمان بیشتری را صرف شناخت شریک تازه خود کنند.

آموزش مسائل جنسی به کودکان از مهمترین و سرنوشت سازترین موضوعات در هر خانواده می باشد، به خصوص در مواجه با بلوغ زودرس کودکان و مشکلاتی که به همراه دارد!

طرز بیان روابط جنسی و انواع آن با آینده فردی و اجتماعی کودک ما ارتباط کاملا مستقیم خواهد داشت.

در مسیر آموزش مسائل جنسی به کودکان، انتظار سوالات مفصل را داشته باشید

کودکان نوپا و کودکان پیش دبستانی اغلب به پاسخ ‌های مبهم مربوط به سوالات تولد نوزادان قانع هستند.

بر اساس یافته های مشاوره کودک و نوجوان، کودکان در سنین مدرسه تمایل دارند سوالات خاص ‌تری در مورد ارتباط بین رابطه جنسی و تولد نوزاد بپرسند

با پیچیده ‌تر شدن سوالات کودک در مورد رابطه جنسی و شاید به دلیل خجالت، ممکن است برای کسب اطلاعات به دوستان یا منابع دیگر مراجعه کند.

وقتی کودک در سنین مدرسه از رابطه جنسی سوال کرد، از او بپرسید که در حال حاضر چه می ‌داند. تصورات غلط را اصلاح کنید و سپس جزئیات کافی را برای پاسخ به سوالات خاص ارائه دهید

به سوالات کودک خود نخندید و لقب خاصی به اندام جنسی کودک خود ندهید که ممکن است این سیگنال را به او بدهد که نباید درباره این قسمت ‌های بدن صحبت کند.

آموزش مسائل جنسی به کودکان از چه سنی شروع شود؟

کودک در این سنین نسبت به اعضای بدن خود کنجکاو می شود، از لمس کردن آلت تناسلی خود لذت می برد، البته این نوع لذت با لذت جنسی متفاوت است.

۱- آموزش جنسی به کودکان از ٣ تا ۴ سالگی به بعد

سن سوال کردن است و یک طیف سوالات بچه ها همین سوالات جنسی است. البته این سوالات جنسی ناشی از کنجاوی، جلب توجه و وقت گذراندن است.

در این سنین می بایست با آموزش مسائل جنسی به کودکان نام درست اعضای بدنش را به او یاد دهید. پدر و مادر می توانند در این سنین در مورد اعضای مختلف بدن و نحوه کار کردشان توضیحات ساده و قابل فهمی به کودک بدهند.

کودک در این سنین نیاز به تماس های جسمانی دارد، می بایست والدین آنها را در آغوش بگیرند و از این طریق به آنها محبت کنند. در این سنین می توان به تدریج به او تفاوت و خصوصی بودن بعضی از اندامهای بدنش را یاد داد

برای مثال: بینی عضوی از صورت است و دست زدن به آن اشکالی ندارد، ولی آلت تناسلی اندامی خصوصی است و دیگران نباید به آن دست بزند یا آنرا به کسی نشان داد.

تفاوت دختر و پسر بودن را به او بیاموزید. در آموزش مسائل جنسی به کودکان یاد بدهید که اگر کودک دیگری قصد داشت آلت تناسلی او را ببیند، با مخالفت کردن و گفتن اینکه : “این قسمت از بدن من کاملا خصوصی است”، مانع از انجام این کار شود.

۲- آموزش مسائل جنسی از ۴ تا ۵ سالگی

آموزش جنسی کودکان

در این سن، احساس کنجکاوی درباره تمام مسایلی که به جنسیت مربوط می شود، وجود دارد. برای مثال:

  • دختر و پسر چه تفاوتی با هم دارند؟
  • چرا مردان حامله نمی شوند؟
  • کودک چگونه به دنیا می آید؟

این مرحله مهمترین بخش در آموزش مسائل جنسی به کودکان می باشد. در جواب سوالاتش از او بپرسد “تو چی فکر می کنی؟” و اطلاعتش را تصحیح کند. جوابها باید صحیح، علمی، ساده و در حد فهم کودک باشد.

ارضای حس کنجکاوی درباره اندامهای تناسلی کودکان دیگر، از طریق بازیهایی مثل دکتر بازی در این سن رواج پیدا می کند.

اگر آنها را حین دکتر بازی دیدید آنها را دعوا نکنید، به آنان توضیح دهید اعضای خصوصی بدن کدام قسمتها هستند و اگر سوالی دارند از شما بپرسند تا آموزش مسائل جنسی به کودکان به آرامی و درست پیش برود.

۳- تربیت جنسی کودکان از سن ۵ تا ۶ سالگی

سنی است که هورمون های جنسی خیلی کم ترشح می شوند. در این سن کودک را تشویق کنید تا سوالات مختلف خود را درباره جنسیت و اندامهای تناسلی، از شما یا افراد قابل اطمینان خانواده بپرسد پس شما هم سعی کنید به سوالات بچه ها کوتاه اما صحیح، پاسخ دهید.

این موارد در آموزش دادن مسائل جنسی به بچه ها بسیار مهم است. اما بهتر است با مثال هایی بیشتر توضیح دهیم:

این مثال ها را تربیت جنسی کودکان در نظر بگیرید

اما مهم ترین موضوعاتی که والدین در تربیت جنسی کودکان باید به آن توجه کنند چیست؟ خوب به موارد زیر دقت کنید:

۱- رابطه جنسی چیست؟

اینکه رابطه جنسی چیست بر می گردد به اصل موضوع.

خیلی از بچه ها شنیده های خود درباره رابطه جنسی را با شما در میان می گذارند که باید با صبوری زیاد به آنها گوش داده و پاسخی برای سوالات آنها داشته باشید.

پیشنهاد می کنیم مطلب تعریف رابطه جنسی چیست را حتما در ویکی روان مطالعه کنید.

۲- نعوظ چیست؟

ممکن است بگویید: “آلت تناسلی مرد معمولاً نرم است. اما گاهی اوقات سفت می‌ شود و در جای خود می ‌ایستد. به این نعوظ گفته می‌شود.”

شرح دهید که نعوظ می ‌تواند در هنگام خواب یا لمس آلت تناسلی روی دهد.

۳- پریود چیست؟

تحقیر در دوران کودکی

توضیح دهید که چگونه قاعدگی یک قسمت مهم از چرخه تولید مثل و یک قسمت طبیعی از دوران بلوغ است.

در روند تربیت جنسی کودکان باید خونریزی قاعدگی و محصولات بهداشتی زنانه را توضیح دهید

ممکن است بگویید: “در دختران، پریود به معنای بلوغ بدن برای حامله شدن است.”

۴- چگونه افراد رابطه جنسی برقرار می ‌کنند؟

اگر فرزند شما در مورد نحوه انجاک رابطه جنسی سوال دارد، صادق باشید. ممکن است بگویید: “وقتی زن و مردی رابطه جنسی برقرار می‌ کنند، آلت تناسلی مرد داخل واژن می ‌شود.

این نوع رابطه جنسی می ‌تواند باعث شکل ‌گیری کودکان شود.” استفاده از یک کتاب همراه با تصاویر یا نمودارها را برای کمک به کودک در نظر بگیرید.

۵- آیا دو دختر می ‌توانند رابطه جنسی برقرار کنند؟ یا دو پسر؟

شاید کافی باشد که بگویید: “رابطه جنسی مخصوص زن و مرد است و آنها باید همدیگر را دوست داشته باشند.

وقتی سوالات پیچیده تر می شود بهتر است از روانشناس و مشاور کودک کمک بگیرید تا جواب های دقیق برای آن داشته باشید. خیلی مواقع نیاز نیست حقیقت جامعه را برای فرزندتان شرح دهید.

۶- خودارضایی چیست؟

در تربیت جنسی کودکان باید به تمام مسائل ریز و درشتی که مطرح می کنند پاسخ دهید، جا نزنید و خودتان را نبازید.

ممکن است بگویید: “خودارضایی زمانی است که خود ناحیه تناسلی را مالش دهید.” به کودک خود یادآوری کنید که خودارضایی یک فعالیت خصوصی است.

به یاد داشته باشید کنجکاوی های کودکتان باید پاسخ داشته باشد. پیشنهاد می کنیم مطلب منظور از خودارضایی چیست را حتما در ویکی روان مطالعه کنید.

به یاد داشته باشید، شما زمینه را برای بحث‌ های صادقانه و آزاد در سال ‌های آینده فراهم می ‌کنید. در نظر بگیرید که چه کسی برای آموزش کودک شما بهترین است شما یا تلویزیون، اینترنت یا دوستان فرزندتان؟

۷- فرزند از والدین درباره اینکه از کجا و چگونه به دنیا آمده است سوال می‌ کند

در پاسخ می‌ توان با ذکر مواردی مثل تبدیل درخت به میوه، تخم مرغ به جوجه، غنچه به گل توضیح داد.

والدین در روند آموزش جنسی کودکان توجه کنند که، علت اصلی پرسیدن این سوال توسط فرزند ارضای حس کنجکاوی است و والدین در درجه اول باید آرامش خود را حفظ کرده و به صورت آرام و با مثال توضیح دهند.

مثلاً نگاه کن درخت‌ ها شکوفه می‌ دهند، تو هم مثل شکوفه از من بوجود آمدی، وقتی دو نفر عاشق هم هستند از همدیگر بچه‌ دار می‌ شوند

با این شیوه پاسخ دادن معمولا کودک دیگر سؤال نمی‌ پرسد و قانع می‌ شود. مگر اینکه در چهره والدین و در پاسخ آنها اضطراب ببیند، اگر فرزند دوباره این سؤال را پرسید همین پاسخ را می‌ دهیم.

باید توجه کرد که نحوه برخورد و واکنش ما به این سؤال کودک نقش مهمی ‌در اعتماد کودکان به والدین به عنوان منبع پاسخگویی به سؤالات بعدی دارد.

در بحث آموزش مسائل جنسی، اگر پدر و مادر از جواب دادن طفره روند و یا خود را مضطرب نشان دهند و فرزند را برای پرسیدن این سؤال سرزنش کنند کودک علاوه بر اینکه دنبال پاسخ این سؤال از افراد و جاهای دیگر می‌ رود ممکن است باعث شود بیشتر از آنچه لازم و متناسب با سنش است اطلاعات بدست آورد

برای پاسخگویی به سؤالاتی که بعدها برایش درمورد مسائل جنسی درمرحله نوجوانی و بلوغ پیش می‌ آید دیگر ممکن است به والدین اطمینان نکند و از والدین فاصله بگیرد.

اگر سوالی از فرزندتان مطرح شد که توانایی پاسخ به آن را ندارید، سریعا با مشاوره روانشناس کودک آنلاین یا حضوری خود تماس گرفته و موضوع را به اشتراک بزارید.

8- آموزش نکات مهم جنسی در تربیت فرزند توسط والد همجنس

تربیت جنسی کودک زمانی که توسط والد همجنس انجام شود تاثیر بیشتری خواهد داشت.

والدین باید مسائل جنسی را برای فرزندانشان توضیح دهند تا آن ها در مراحل بعدی رشد روانی – جنسی نیز از پدر و مادر کمک بگیرند

در غیر اینصورت نوجوان برای بدست آوردن اطلاعات جنسی به افراد دیگر از جمله همسالان رجوع می کند که ممکن است اطلاعات غلط و یا نامتناسب با سن او در اختیارش بگذارند. اما فرزندی که والدینش این مسائل را توضیح داده اند در مراحل بعدی رشد روانی – جنسی نیز از والدین کمک می گیرد.

به عنوان مثال اگر نوجوان نزد والدین آمد و اظهار علاقه اش را نسبت به فردی از جنس مخالف بیان کرد، وظیفه آن ها این است که در درجه اول نوجوان را بخاطر این مسئله سرزنش نکنند و رفتاری توأم با آرامش با او داشته باشند

در درجه دوم در روند آموزش مسائل جنسی به کودکان، برایش توضیح دهند که این حس علاقه او به علت تغییرات هورمونی است که در سنین نوجوانی اتفاق میافتد و ایرادی هم ندارد. ولی علاقه واقعی بعد از شناخت به وجود می آید و زمانی که او به سن ازدواج رسید می تواند نسبت به این مسائل به طور جدی تری فکر کند.

همانطور که می بینید، تربیت جنسی کودک نکات ظریف بسیار زیادی دارد که اگر والدین از آنها آگاه باشند تاثیر زیادی بر آینده فرزندان خواهد داشت.

اینجاست که تاثیرات مشاوره جنسی کودکان بیش از پیش مشخص می شود، چون ارتباط مستقیم با آینده بچه ها دارد.

9- توضیح روابط با جنس مخالف در قالب اخلاق، قداست و خلق انسان جدید

والدین باید رابطه جنسی را برای فرزندان رابطه ای مقدّس که فقط در قالب ازدواج ممکن است تعریف کنند و برجنبه مختص بودن آن به همسر تأکید کنند. رابطه ای مقدس که منجر به تولّد فرزند می شود.

باربارا دی آنجلیس می گوید:

عشق ورزی یک عمل پاک و مقدس است، امری بزرگ، گرامی و یگانه قلمداد شده که آمیزش روحی و معنوی تلقی می شود. آمیزش جنسی، ابزاری است که در طول آن روح شما و معشوقتان با هم می آمیزد و به اوج شور و نشاط می رسد

چارلی چاپلین خطاب به دخترش می گوید: تن تو باید مال کسی باشد که روحش را برای تو عریان کرده است.

علاوه بر این در شرح نکات مهم جنسی در تربیت فرزند، باید نوجوان را از مضرات روابط نامشروع برای سلامتی مانند ابتلاء به بیماریهایی مانند ایدز و هپاتیت و بیماری های مقاربتی آگاه کرد و به ویژه دختران را نسبت به اینکه روابط نامشروع برای آن ها خطرناک تر است.

باید آگاه کرد و اینکه حتی ممکن است با یک بار برقراری رابطه جنسی نامشروع و با وجود استفاده از روش های ضد بارداری، باردار شوند.

باید بدانند رابطه جنسی راهی برای مجبور کردن کسی به دوست داشتن یا متعهد شدن به آن ها نیست. فقط وقتی بین زن و شوهر باشد خوب است و وقتی بنا به دلایل نادرست و بصورت نامشروع رابطه جنسی برقرار شود فرد آسیب می بیند.

آموش نکات مهم جنسی در تربیت فرزند زمان بر می باشد و نیازمند صبر و حوصله است.

10- صحبت در مورد مسائل جنسی را بد ندانید

در زمان آموزش نکات مهم جنسی در تربیت فرزند اگر زمانی فرزندان صحبت از مسائل جنسی می کنند، والدین آن را زشت و قبیح بدانند و واکنش نامناسب و پرخاشگرانه نشان دهند ممکن است در آینده فرزند دچار روابط نامشروع شود.

لطفا تمام حواستان به این نکات درتربیت جنسی کودک باشد، چون آسیب های زیادی را به او وارد می کند.

11- خودداری از اعمال زناشویی در حضور فرزندان

این عامل به جد در روند آموزش نکات مهم جنسی در تربیت فرزند تاثیر منفی زیادی میگذارد و دید فرزند شما نسبت به شما تغییر می کند. این کار می تواند کل روند آموزش جنسی کودکان را مختل کرده و آنها را نسبت به شما بدبین نماید.

تربیت جنسی کودکان باید با ظرافت خاصی انجام شود، اگر در این مسیر به کمک نیاز دارید، حتما از مشاور روانشناس کودک و نوجوان کمک بگیرید.

12- جذب کودکان توسط والد هم جنس و الگو برداری جنسی

کودک باید با والد هم جنس خود انس بگیرد و بعد از ۳ سالگی بهتر است دختر بیشتر با مادر خود و پسر بیشتر با پدر خود به بیرون برود.

اینها باعث می شود بتوانند تربیت جنسی کودک را بهتر انجام داده و بچه ها را در مسیر صحیح قرار دهند.

13- فرزند از والدین دربارۀ اینکه از کجا و چگونه به دنیا آمده است سؤال می کند

با توجه به نکات مهم جنسی در تربیت جنسی فرزند می بایست در پاسخ می توان با ذکر مواردی مثل تبدیل درخت به میوه، تخم مرغ به جوجه، غنچه به گل توضیح داد.

والدین توجه کنند که علت اصلی پرسیدن این سؤال توسط فرزند ارضای حس کنجکاوی است و والدین در درجه اول باید آرامش خود را حفظ کرده و به صورت آرام و با مثال توضیح دهند

مثلا نگاه کن درخت ها شکوفه می دهند. تو هم مثل شکوفه از من بوجود آمدی. وقتی دو نفر عاشق هم هستند از همدیگر بچه دار می شوند. با این شیوه پاسخ دادن معمولا کودک دیگر سؤال نمی پرسد و قانع می شود.

مگر اینکه در چهره والدین و در پاسخ آن ها اضطراب ببیند، اگر فرزند دوباره این سؤال را پرسید همین پاسخ را می دهیم.

آموزش نکات مهم جنسی در تربیت فرزند حتی برای جلوگیری از تجاوز جنسی به کودکان بسیار مهم میباشد و باید به دقت انجام شود

در تربیت جنسی کودک باید توجه کرد که نحوه برخورد و واکنش ما به این سؤال کودک نقش مهمی در اعتماد کودکان به والدین به عنوان منبع پاسخگویی به سؤالات بعدی دارد.

اگر پدر و مادر از جواب دادن طفره روند و یا بازخود مضطرب نشان دهند و فرزند را برای پرسیدن این سؤال سرزنش کنند کودک علاوه بر اینکه دنبال پاسخ این سؤال از افراد و جاهای دیگر می رود که ممکن است باعث شود بیشتر از آنچه لازم و متناسب با سنش است اطلاعات بدست آورد.

برای پاسخگویی به سؤالاتی که بعدها برایش در مرحله نوجوانی و بلوغ پیش می آید، دیگر ممکن است به والدین اطمینان نکند و از والدین فاصله بگیرد. پس در آموزش مسائل جنسی به کودکان می بایست خونسردی خود را حفظ کنید و با آرامش پاسخگو باشید.

تفاوت آموزش مسائل جنسی به دختر و پسر

در راستای موضوع آموزش مسائل جنسی به بچه ها، توضیح احتلام برای پسران و عادت ماهانه برای دختران قبل از بلوغ توسط والد هم‌جنس (مادر برای دختران و پدر برای پسر) لازم و ضروری است.

توضیح دادن این مسائل قبل از بلوغ بسیار مهم است برای اینکه زمانی که نوجوان به بلوغ رسید با آگاهی و برخورد مناسب با بلوغ روبرو شود

عدم اطلاع از عادت ماهانه در دختران ممکن است باعث شود با ترس و اضطراب نسبت به بروز نخستین قاعدگی واکنش نشان دهند. در ضمن واکنش مادران نسبت به مسئله قاعدگی دختران نیز اهمیت زیادی دارد.

اگر مادری هنگام توضیح این مسئله قاعدگی را جزء روند طبیعی بلوغ و نشانه زنانگی توصیف کند و بر این امر تأکید کند و در کل دیدگاه مثبتی داشته باشد باعث انتقال این دیدگاه و نظر مثبت فرزند به بلوغ و پذیرش جنسیت خود می‌شود.

برعکس اگر مادر هنگام بیان این موضوع بیشتر برجنبه مسائل همراه قاعدگی مانند دردهای ناشی از آن و یا آلوده بودن و تمیز نبودن بدن در آن دوران تأکید کند، یا موضوعاتی مانند قاعدگی، بارداری و مانند آن را نشانه بدبختی زن بداند که چیزی جز درد و رنج به همراه ندارد باعث می‌ شود دختر نسبت به پذیرش جنسیت خود به عنوان زن با مشکل مواجه شود و دیدگاه منفی نسبت به این قضیه داشته باشد.

بهتر است برای اینکه قاعدگی برای دختر جنبه خوشایندتری داشته باشد هنگام بروز اولین عادت ماهانه مادر هدیه‌ای برای فرزندش تهیه کند.

توضیح احتلام از طریق پدر برای پسران نیز بسیار مهم است و پدران نیز هنگام بیان این موضوع باید این امر را واکنشی طبیعی در نوجوان بیان کنند.

در خیلی از فرهنگ‌ های دیگر برای آموزش مسائل جنسی شروع بلوغ در پسران با جشن و سرور همراه است و این امر باعث شکل‌ گیری غرور و احساس مردانگی در پسران می‌ شود.

توضیح احتلام برای پسران و عادت ماهانه برای دختران

یکی از نکات مهم جنسی در تربیت فرزند، توضیح دادن این مسائل قبل از دوران بلوغ است. برای اینکه زمانی که نوجوان به بلوغ رسید با آگاهی و برخورد مناسب با بلوغ روبرو شود.

عدم اطلاع از عادت ماهانه در دختران ممکن است باعث شود با ترس و اضطراب نسبت به بروز نخستین قاعدگی واکنش نشان دهند.

در ضمن واکنش مادران نسبت به مسئله قاعدگی دختران نیز اهمیت زیادی دارد. اگر مادری هنگام توضیح این مسئله قاعدگی را جزء روند طبیعی بلوغ و نشانه زنانگی توصیف کند و بر این امر تأکید کند و در کل دیدگاه مثبتی داشته باشد باعث انتقال این دیدگاه و نظر مثبت فرزند به بلوغ و پذیرش جنسیت خود می شود.

برعکس اگر مادر هنگام بیان این موضوع بیشتر برجنبه مسائل همراه قاعدگی مانند دردهای ناشی از آن و یا آلوده بودن و تمیز نبودن بدن در آن دوران تأکید کند و یا موضوعاتی مانند قاعدگی، بارداری و مانند آن را نشانه بدبختی زن بداند که چیزی جزء درد و رنج به همراه ندارد باعث می شود.

دختر نسبت به پذیرش جنسیت خود به عنوان زن با مشکل مواجه شود و دیدگاه منفی نسبت به این قضیه داشته باشد.

بهتر است برای اینکه قاعدگی برای دختر جنبه خوشایندتری داشته باشد هنگام بروز اولین عادت ماهانه مادر هدیه ای برای فرزندش تهیه کند

توضیح احتلام شدن در خواب، از طریق پدر برای پسران نیز بسیار مهم است. پدران نیز هنگام بیان این موضوع باید این امر را واکنشی طبیعی در نوجوان بیان کنند.

در خیلی از فرهنگ های دیگر برای توشیح بهتر نکات مهم جنسی در تربیت فرزند شروع بلوغ در پسران با جشن و سرور همراه است و این امر باعث شکل گیری غرور و احساس مردانگی در پسران می شود.

آموزش مسائل جنسی توسط والد هم جنس ( فرآیند دایمی ‌واکسن)

والدین مسائل جنسی را برای فرزندان‌شان توضیح دهند تا آنها در مراحل بعدی رشد روانی – جنسی نیز از پدر و مادر کمک بگیرند.

در غیر این صورت نوجوان برای بدست آوردن اطلاعات جنسی به افراد دیگر از جمله همسالان رجوع می‌ کند که ممکن است اطلاعات غلط و یا نامتناسب با سن او در اختیارش بگذارند اما فرزندی که والدینش این مسائل را توضیح داده‌ اند در مراحل بعدی رشد روانی – جنسی نیز از والدین کمک می‌ گیرد

به عنوان مثال اگر نوجوان نزد والدین آمد و اظهار علاقه‌ اش را نسبت به فردی از جنس مخالف بیان کرد وظیفه آنها این است که در درجه اول نوجوان را بخاطر این مسئله سرزنش نکنند و رفتاری توأم با آرامش با او داشته باشند.

در درجه دوم برایش توضیح دهند که این حس علاقه او به علت تغییرات هورمونی است که در سنین نوجوانی اتفاق می‌ افتد و ایرادی هم ندارد ولی علاقه واقعی بعد از شناخت به وجود می‌ آید و زمانی که او به سن ازدواج رسید می‌ تواند نسبت به این مسائل به طور جدی‌ تری فکر کند

مراحل آموزش مسائل جنسی توسط والدین باید با دقت و صبر انجام شود.

احساس وحشت و نگرانی در سنین پایین

مشاوره-اینترنتی-در-ویکی-روان

بین سنین ۸ تا ۱۲ سال، کودکان معمولاً نگران هستند که آیا “نرمال” هستند یا خیر؟

به خصوص هنگامی که صحبت از اندازه آلت تناسلی و اندازه پستان می ‌شود. در روند تربیت جنسی کودکان حتما توضیح دهید که چه برای پسران و چه برای دختران دوران بلوغ اتفاق می‌ افتد

بلوغ ممکن است در سنین مختلف، زودتر یا دیرتر برای بعضی از کودکان آغاز شود، اما در نهایت همه این مسئله تجربه می‌ کنند. شما ممکن است بخواهید تجربیات مربوط به دوران رشد خود را به او بگویید، به ویژه اگر قبلاً همین نگرانی ‌هایی را داشتید که اکنون فرزندتان دارد.

مسئولیت ‌ها و عواقب در آموزش جنسی کودکان و نوجوانان

با کودک خود در مورد عواقب عاطفی و جسمی فعالیت جنسی، مانند بارداری، عفونت های مقاربتی و طیف وسیعی از احساسات صحبت کنید.

گفتگو درباره این موارد اکنون می ‌تواند به کودک شما کمک کند تا قبل از بلوغ احساس استرس نداشته باشد.

در حالی که به کودک خود در مورد خطرات رابطه جنسی می‌ گویید، از ذکر شادی ‌ها نیز نترسید. به کودک خود بگویید که عمل رابطه جنسی می ‌تواند در یک رابطه عاشقانه و متعهدانه زیبا باشد.

لحظه ‌های روزمره در آموزش جنسی کودکان مهم هستند

از فرصت ‌های روزمره برای بحث در مورد رابطه جنسی استفاده کنید. لحظه ‌های قابل یادگیری همه جا هستند.

اگر در خانواده بارداری وجود دارد، در مورد چگونگی رشد کودک در بدن زن صحبت کنید

اگر تبلیغاتی برای یک محصول بهداشتی زنانه مشاهده کردید، از آن به عنوان سکوی پرشی استفاده کنید تا درباره پریود صحبت کنید.

اگر یک زن و شوهر در یک فیلم تلویزیونی شروع به معاشرت می ‌کنند، درباره روابط و عاشق شدن صحبت کنید. نقش خود را در آموزش جنسی بچه ها را جدی بگیرید

به عنوان پدر و مادر در آموزش جنسی کودکان، باید فرزند خود را تشویق کنید که از بدن خود مراقبت کند، احساس عزت به نفس سالم پیدا کند و از منابع معتبر اطلاعاتی کسب کند.

رویکرد متفکرانه شما در زمینه آموزش جنسی می ‌تواند به کودک شما کمک کند تا یک عمر رابطه جنسی سالم داشته باشد.

شاید موضوع تربیت جنسی کودکان در نظر شما بسیار ساده باشد اما در نظر داشته باشید کوتاهی والدین یا پاسخ های اشتباه می توانند ذهنیت بچه ها در مورد مسائل جنسی را به کل تغییر دهند و آنها را در مسیری قرار دهند که مسیر اشتباه است.

استفاده از واژه های صحیح در آموزش مسائل جنسی به کودک

استفاده کردن از واژه‌ های علمی ‌مانند نر، ماده، آلت مردانه، واژن، مهبل در هنگام آموزش مسائل جنسی که برای فرزند دربارۀ مسائل جنسی صحبت می‌ کنیم بهتر است.

بهتر است آنها با قواعد صحیح این موضوعات را آموزش ببینند نه اینکه طبق سلیقه ما پیش بروند.

اگر پدر و مادر نسبت به مسائل روزمره فرزند خود را واکسینه کنند به طور مثال: معضلات تلفن همراه، مسیر دانشگاه و… را برایش بازگو کنند و از قبل نوجوان اطلاعاتی داشته باشد، هنگام بروز مشکل نوجوان طبیعی‌ تر رفتار می‌ کند.

آموزش مسائل جنسی و توضیح روابط با جنس مخالف در قالب شرع و اخلاق، قداست و خلق انسان جدید

والدین باید رابطه جنسی را برای فرزندان رابطه‌ ای مقدس که فقط در قالب ازدواج ممکن است تعریف کنند و بر جنبه مختص بودن آن به همسر تأکید کنند.

رابطه‌ ای مقدس که منجر به تولد فرزند می‌ شود. باربارا دی آنجلیس می‌ گوید: عشق‌ ورزی یک عمل پاک و مقدس است، امری بزرگ، گرامی ‌و یگانه قلمداد شده که آمیزش روحی و معنوی تلقی می‌ شود.

آمیزش جنسی، ابزاری است که در طول آن روح شما و معشوق‌ تان با هم می‌ آمیزد و به اوج شور و نشاط می‌ رسد

علاوه بر این باید نوجوان را از مضرات روابط نامشروع برای سلامتی مانند ابتلاء به بیماری‌ هایی مانند ایدز و هپاتیت و بیماری‌ های مقاربتی آگاه کرد و به ویژه دختران را نسبت به اینکه روابط نامشروع برای آنها خطرناک‌ تر است باید آگاه کرد و اینکه حتی ممکن است با یک بار برقراری رابطه جنسی نامشروع و با وجود استفاده از روش‌ های ضد بارداری، باردار شوند.

باید بدانند رابطه جنسی راهی برای مجبور کردن کسی به دوست داشتن یا متعهد شدن به آنها نیست و فقط وقتی بین زن و شوهر باشد خوب است و وقتی بنا به دلایل نادرست و بصورت نامشروع رابطه جنسی برقرار شود فرد آسیب می‌ بیند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان

چند نکته درباره آموزش مسائل جنسی به کودکان

در حین آموزش مسائل جنسی والدین و اطرافیان در باب مسائل جنسی با کودکان شوخی نکنند و این مسئله را به بازی و مسخره نگیرند!

به طور مثال ممکن است والدین به شوخی برای ترسانیدن پسر بچه عنوان کنند که آلت جنسی او را اخته می‌ کنند و همین عامل باعث اضطراب اختگی و یا مشکلات جنسی در بزرگسالی شود.

یا ضربه زدن به باسن کودکان و لمس اندام‌ های جنسی در بزرگسالی او را دچار مشکل می‌ کند و آثار مخربی دارد و می‌ تواند یکی از عواملی باشد که در آینده فرد به رابطه جنسی از طریق مقعد علاقه‌ مند شود.

در ضمن باید توجه شود که رابطه جنسی قداست دارد و هیچ گاه نباید به دیگران فحش و ناسزاهای جنسی داد زیرا در این صورت مسائل جنسی از حرمت و قداست در نظر ما فاصله می‌ گیرد

در حین آموزش مسائل جنسی که فرزندان صحبت از مسائل جنسی می‌ کنند والدین آن را زشت و قبیح بدانند و واکنش نامناسب و پرخاشگرانه نشان دهند ممکن است در آینده فرزند دچار روابط نامشروع شود.

جذب کودکان توسط والد هم‌ جنس و الگو برداری جنسی در روند آموزش جنسی به کودکان مهم است

انزوای اجتماعی کودکان
انزوای اجتماعی کودکان

تعدادی تکنیک در آموزش مسائل جنسی به کودک وجود دارد که هر پدری و مادری باید از آنها مطلع باشد.

کودک باید با والد هم‌ جنس خود انس بگیرد و بعد از ۳ سالگی بهتر است دختر بیشتر با مادر خود و پسر بیشتر با پدر خود مورد آموزش مسائل جنسی قرار بگیرند تا بتوانند راحتتر مسائل را بازگو کنند.

اکثر پژوهش‌ های انجام شده نشان می‌ دهند که نوجوانان اطلاعات مربوط به مسایل جنسی را مستقیما از دوستان خود دریافت می‌ کنند

هر چند، تعداد رو به افزایشی از نوجوانان از طریق برنامه‌ های آموزش جنسی مدارس اطلاعاتی دریافت می‌ کنند، ولی پژوهشی نشان نمی‌ دهد که تعداد والدینی که شخصا این اطلاعات را به فرزندان‌ شان ارائه می‌ کنند، رو به افزایش باشد.

در واقع مدرسه تنها موسسه اجتماعی است که به تمام جوانان دسترسی دارد. بنابراین، از فرصتی بی‌ همتا برای دسترسی به بچه هایی برخوردار است، که بیش از همه به آموزش جنسی کودکان نیاز دارند.

امروزه در سیستم آموزشی، تعداد روزافزونی از مدارس تلاش می‌ کنند که بخشی از مسئولیت آموزش جنسی نوجوانان را بپذیرند اما اگر فرض بر این باشد که آموزش جنسی به محیط خانه تعلق دارد.

یقینا می‌ توان گفت که بسیاری از والدین مسولیت خود را در این زمینه نپذیرفته‌ اند، این امتناع از قبول مسؤلیت، دلایل مختلفی دارد:

برخی از والدین از گفتگو درباره این موضوع بیش از اندازه شرم دارند، یا با آن برخوردی منفی می‌ کنند

آنها به گونه‌ ای پرورش یافته‌ اند که مطرح شدن این موضوع سبب آشفتگی آنان می‌ شود و نمی‌ توانند نگرش‌ ها و احساسات مثبتی را به فرزندان خود منتقل کنند یا پیام‌ های آموزشی آنان منفی است و مانع برخورداری از رضایت جنسی می‌ شود.

برخی از والدین اطلاعات کافی ندارند و نمی‌دانند چگونه مطالب را برای فرزند خود توجیه کنند. بسیاری از والدین خود نیز اطلاعات جنسی عینی دریافت نکرده‌ اند

اگر آنها اطلاعات پایه درباره بدن انسان و تولید مثل نداشته باشند، چگونه می‌ توانند این اطلاعات را به فرزندشان منتقل کنند؟

در موضوع آموزش مسائل جنسی به بچه ها بسیاری از والدین می‌ ترسند که آگاهی از این مطالب به آزمایش کردن آنها منجر شود، از این رو به انگیزه حفظ بی‌ گناهی فرزندان، اطلاعات لازم را به آنها ارائه نمی‌ کنند.

ذکر این نکته لازم است که شواهد نشان می‌ دهند، جهل و نا آگاهی به مشکلات بیشتری منجر خواهد شد.

اطلاعاتی که برخی از والدین به فرزندان‌شان می دهند بسیار اندک و بسیار دیر است. در واقع زمان آغاز آموزش جنسی در خانه از سال‌ های پیش دبستانی است

کودکان باید تمام اطلاعات پایه درباره تولیدمثل و جنسیت انسان را تا قبل از رسیدن به بلوغ به دست آورده باشند.

سپس، در طی دوره بلوغ، والدین می‌ توانند توجه خود را در راستای کمک به نوجوان برای ایجاد نگرش‌ ها و احساسات مثبت و نحوه رفتار در روابط معطوف کنند.

برخی از والدین، در خانه الگویی منفی از خود ارائه می‌ دهند. در واقع فقط واژه‌ ها اهمیت ندارد، بلکه راه و رسم و الگویی که والدین در رفتارشان نشان می‌ دهند نیز بسیار مهم است

علاوه براین، برای والدین چیرگی بر مانع زنا با محارم والد – فرزند نیز دشوار است. تابوی رفتار جنسی والد – کودک ممکن است در والدین چنان قدرتمند باشد که گفتگو درباره مسائل جنسی را برای آنان دشوار کند.

یکی از مطالعات در مورد آموزش مسائل جنسی نشان داد که ارتباط والد – دختر در قیاس با ارتباط والد – پسر، در رابطه با انواع مختلف گفتگوهای جنسی، تنوع بیشتری دارد.

تفاوت‌ های جنسی در مورد گفتگو های آگاهی‌ دهنده و اخلاقی، یعنی ارتباطی که نوعا امکان انتقال مستقیم اطلاعات و ارزش‌ های جنسی را بیش از همه فراهم می‌ کند، بارزتر از موارد دیگر بود.

محرومیت پسران از این لحاظ بیش از دختران بود، به این معنی که آنها با اعضای خانواده ارتباط کمتری داشتند، برای گفتگو درباره مسائل جنسی با والد همجنس فرصت کمتری در اختیار آنان بود، و درباره موضوعاتی که ارزش‌ ها و هنجارهای خانواده درباره رفتار جنسی را می‌ آموخت با آنان کمتر گفتگو می‌ شد.

گفتگو درباره مسائل جنسی در چارچوب خانواده برای پسران ناراحت‌ کننده‌ تر از دختران است

بر طبق تحقیقات اخیر و گزارشات از جلسات مشاوره کودک، نوجوانان هر دو جنس گزارش کردند که احتمال گفتگو با مادر در زمینه مسائل جنسی بیشتر از پدر است. به طور کلی، والدینی که درباره موضوعات مختلف با فرزند نوجوان‌ شان به گفتگو می‌ پردازند، درباره موضوعات جنسی نیز با آنان بیشتر گفتگو می‌ کنند.

در راستای آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان والدین باید مسئولیت آموزش جنسی به فرزندان خود را مانند دیگر مسئولیت‌ ها بپذیرند و اگر والدین شخصا قادر به انجام این وظیفه نیستند، باید از افراد متخصص بخواهند که آنان را در این زمینه یاری کنند.

دوست گرامی، پیشنهاد می کنیم حتما در مورد آموزش های جنسی فرزندتان با یک متخصص و روانشناس کودک و نوجوان در ارتباط باشید تا به عنوان والد بهترین قدم را برای فرزندتان بردارید.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در سایت روانشناسی ویکی روان جلسه مشاوره آنلاین روان شناسی به صورت صوتی و تصویری با بهترین های ایران برگزار نمائید.

کافیست به لینک زیر مراجعه و مشاور مورد نظرتان را انتخاب کنید.

https://www.wikiravan.com/childpsychology

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا