دین و فلسفه

آشنایی با نقش دین در پیشگیری و درمان بیماری های روحی

در اکثر جوامع بشری، چه از جنبه تاریخی و چه در زمان معاصر، پنج نهاد اساسی را در شکل گیری شخصیت و روان انسانها مؤثر میدانند، که عبارتند از: خانواده، مدرسه، اجتماع، دین، که تأثیر این نهادها را درافراد و اجتماعات نمیتوان نادیده گرفت و شناخت این عوامل به خصوص در رابطه با بهداشت و روان امریست ضروری. در ادامه به بررسی موضوع درمان بیماری های روحی با استفاده از جنبه های دینی میپردازیم.

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

نقش دین در درمان بیماری های روحی

دین بسیاری از نیازهای اساسی انسان را براورده می کند و خلاءهای اخلاقی – عاطفی – معنوی وجودی را پر میکند.

دین پاسخ بسیاری از سوالات را می دهد و بسیاری از مسائل را روشن نموده و اطمینان، امید و قدرت را در فرد تحکیم نموده و خصوصیات اخلاقی و معنوی را در فرد و اجتماعات استحکام داده و پایگاه بسیار محکمی برای انسان در برابر مشکلات و مصائب و محرومیت های زندگی ایجاد میکند.

در فرهنگ اسلامی مسائل روانی انسان به سه صورت مورد بررسی قرار میگیرد:

الف)روشهای مبتنی بر وحی

 قرآن مجید حاوی معارف و دستورات الهی بسیاری است و این کتاب به عنوان مقیاس و میزان تشخیص حقانیت افکار و اندیشه هاست و در مورد شناخت روان و تجلیات آن سخن بسیار گفته شده و انسان می تواند در زمینهٔ شناخت روحی خود به آن اتکا کند که به وسیلهٔ وحی به تحریر درآمده است.

نقش دین در پیشگیری و درمان بیماری های روحی

ب) روشهای مبتنی بر عرفان

در مبحث عرفان اسلامی یکی از برجسته ترین فرازها بحث و طرح مسائل روانی و روحی انسان است و در بسیاری از موارد طرح مستقلی از مسائل روانی و بحث پیرامون آنها به چشم می خورد.

ج) روشهای مبتنی بر فلسفه

 فلسفه در فرهنگ اسلامی یکی از تجلیات مهم و ارزشمند جامعه مسلمین به شمار میآید، این معرفت با شیوه خاص خود به بحث پیرامون مسائل روحی و روانی پرداخته و مطالب مهمی در این زمینه مطرح ساخته است.

فلاسفه بزرگی چون بوعلی و ملاصدرا هر کدام دارای مکتب خاص فلسفی بوده اند که بخش هایی از آثار خود را به مباحث روانشناسی اختصاص داده اند و اگر سیری در متون و تدبیات ایران داشته باشیم نشان می دهد که از دیر باز شاعران و عارفان ایرانی به این موضوع توجه خاص داشته اند.

رفتار مذهبی یکی از رفتارهای پیچیده انسانی است که کمتر مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است. در پژوهش هایی که لارسون و همکارانش در سال ۱۹۸۸ انجام داده اند، دریافتند که کمتر از ۱٪ مقالاتی که در مجلتات روان پزشکی چاپ شده پیرامون پژوهش های پیرامون دین است.

بنجامین راش  پدر روانپزشکی آمریکا اضهار نمود ” دین آنقدر برای پرورش و سلامت روح آدمی اهمیت دارد که هوا برای تنفس”

نهایتا اعتقادات مذهبی سبب افزایش اعتماد به نفس و درمان بیماری های روحی شده، لذا روانشناسان امروزه در جهت کاهش فشارهای روانی و حفظ سلامت روان و درمان بیماریهای روانی توجه زیادی به دین و اعتقادات مذهبی افراد نموده اند.

زیرا آنها معتقدند که در ایمان به خدا نیروئی خارق العاده وجود دارد که یک نوع قدرت معنوی به انسان دین دار می بخشد و در تحمل سختی های زندگی، او را کمک میکند و از نگرانی و اضطراب هایی که بسیاری از مردم قرن مادر معرض ابتلای آن هستند دور میسازد.

نقش دین در پیشگیری و درمان بیماری های روحی

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان

قرآن و بهداشت روان

در راستای درمان بیماری های روحی باید گفت یکی از امتیازات مهم مکتب حیات بخشی اسلام، جامعیت آن و در نظر گرفتن همهٔ ابعاد انسانی می باشد.

در این مکتب با توجه به نیازهای گوناگون بشر بهترین برنامه ها و دستورالعمل ها را برای تامین آن نیازها ارائه نموده است از تعالیم برجسته این مکتب الهی توجه فوق العاده ان به پژوهشی و تربیت و بهداشت و سلامت روح و جسم انسان میباشد.

بهداشت روان انسان و درمان بیماری های روحی بحث سراسر قران کریم است. قران در حدود ۶۲۳۶ آیه روی پرورش صحیح انسان و حفظ بهداشت روان بحث و سخن دارد.

در بخشی از آیات، آن چه را که روح و روان را فاسد میکند تبیین شده و آنها را حرام و ممنوع اعلام کرده است.

در بخشی دیگر از آیات خود، عوامل حفظ و تکامل روح و روان را تبیین میکند که بیشتر تحت واژه «ایمان» قرار میگیرد و بخش گسترده ای از این کتاب مقدس، آداب اجتماعی و مقررات مربوطه به زندگی جامعه و کیفرهای ناهنجارسازان را بیان می کند و برای داشتن یک جامعه ایده آل رهنمود می دهد.

در بخش دیگر صفات پسندیده را گوشزد می فرماید و انسانها را نسبت به آنها ترغیب و تشویق و دعوت می نماید و در بخشی دیگر صفات ناسره و نکوهیده را متذکر می شود و همهٔ انسانها را از آنها باز می دارد.

فاطمه صبوری پور

سی ساله ليسانس روانشناسی عمومی فوق ليسانس روان شناسی تربيتی دانشجوی دكتری روانشناسی تربیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا