روابط زناشویی

مشاجره و دعوا در زندگی زناشویی

«هیچ وقت مشاجرات برای افراد خوشایند نبوده و نیست اما پدرم می‌گه: مشاجرات خیلی هم بد نیست! گاهی اوقات نشونه توجه یه فرد به فرد دیگس. بابام میگه گاهی هم می خوایم با این حرکت به طرف‌مون بگیم خیلی دوستت داریم و نگرانتیم اما حد و حدود رو باید نگه داشت، تو همه چی…» حالا در ادامه به بررسی موضوع دعوا در زندگی زناشویی از دید روانشناسی میپردازیم.

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

چگونه در دعوا در زندگی زناشویی هزینه روانی کمتری بپردازیم؟

این یک اشتباه بزرگ است که بسیاری از زوج‌ها احساس می‌کنند بحث کردن و اختلاف داشتن نشانه ضعف یا فروپاشی ازدواج است و این در حالی است که بحث کردن با هم نه خوب است و نه بد.

در حقیقت اگر بحث و مجادله بر سر قواعد ساده ازدواج باشد می‌تواند به رابطه و دوام آن کمک کند. برای برخی از زوج‌ها این مشاجره می‌تواند از شدت  تنش‌ها بکاهد و برای جمعی دیگر آرامش و اعتماد خاصی به همراه می‌آورد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

مجادله آری یا خیر؟

نمی‌گوییم باید برای مجادله و منازعه تلاش کنید اما می‌گوییم لزوماً منازعه و دعوا در زندگی زناشویی به مفهوم سقوط و فروپاشی ازدواج نیست. برعکس فروپاشی بسیاری از روابط سرکوب کردن و فرونشاندن اختلاف و انکار آن است.

در واقع می‌توان گفت: اگر نخواهید زندگی صد در صد بدون اختلافی داشته باشید، بهتر زندگی می‌کنید. اما چرا چنین طرز تفکری رایج است؟

در دوران کودکی پیوسته به ما توصیه کرده‌اند که ملاحظه دیگران را بکنیم به ما گفته‌اند که خوددار و ملایم باشیم و رفتار آرام و مناسبی را به نمایش بگذاریم البته ادب و نزاکت افسانه نیست و این که زوجین به یکدیگر احترام بگذارند و با هم مهربان باشند بسیار عالی است.

خوب است، اما با توجه به تفاوت‌های زیادی که از نظر روانی و فیزیولوژیکی بین زن و مرد وجود دارد برخی از این اختلافات حتی در حد جزئی اجتناب ناپذیر است.

پس نگران آن نباشید که چند بار با هم بحث و مشاجره می‌کنید. این عامل تعیین کننده‌ای در ثبات و کیفیت روابط شما نیست.

این مهم است که در پایان منازعه از لحاظ احساسی به همسر خود دوباره نزدیک شوید، در غیر این صورت اختلاف نظرها روی هم انباشته می‌شوند و بر دامنه و شدت آن‌ها اضافه می‌شود.

کیفیت رابطه زناشویی شما بستگی به طبیعت دعوا در زندگی زناشویی شما دارد. بستگی به این دارد که چگونه با منازعه خود برخورد می‌کنید.

برای مثال اگر شما در بحث و منازعه خود موضوع اختلاف را فراموش می‌کنید و به جای آن به ارزش‌ها و صفات کسانی که با آنها اختلاف دارید حمله می‌کنید در رابطه خود رفتار مخربی را به نمایش می‌گذارید.

اگر با همسرتان از آن رو مجادله می‌کنید که برای شما بحث و مجادله،  انگیزه و محرک مهم‌تری از زندگی عادی و روزمره به شمار می‌رود بازهم رفتارتان مخرب است.

مشاجرات
دعوا در زندگی زناشویی

چگونه وارد دعوا در زندگی زناشویی نشویم؟!

  اگر در مشاجرات و مباحثه خویشتن داری‌تان را از دست می‌دهید و از کنترل خارج می‌شوید، چه بهتر که اصولاً وارد بحث و منازعه نشوید.

برای اجتناب از چنین موقعیت‌هایی بهتر است در برخوردهای‌تان به نکات زیر توجه کنید:

  • به همسرتان بگویید از چه کارهایی بدتان می‌آید.
  • او را از احساس‌های‌تان مطلع کنید؛
  • احساسات‌تان را به هیچ وجه پنهان نکنید تا او هم چنین باشد.
  • در مواقع مناسب از روابط‌تان با هم صحبت کنید و نیازها و خواسته‌های‌تان را عنوان کنید.

واکنش روی هم انباشته شده را با واکنش بی‌تناسب و بیش از اندازه اشتباه نگیرید. هر دو اقدامات بی‌موردی هستند. واکنش بی‌تناسب واکنش بیش از اندازه به یک حادثه است، شاید به این شبیه باشد که بخواهید یک مگس را با پرتاب کردن یک خمپاره نابود کنید.

حتما بخوانید

چگونه بعد از دعوا با همسرمان آشتی کنیم؟!

پس همسران باید بیاموزند که بعد از دعوا در زندگی زناشویی و درگیری چگونه با هم به صلح و صفا برسند و برای این امر لازم است به یاد داشته باشید که:

  • در ابراز احساسات‌تان همیشه سخاوتمند باشید و خساست به خرج ندهید.
  • هیچ گاه از ابراز محبت چیزی از دست نمی‌دهید، به همین دلیل با لبخند، گفتار، اعمال و افکارتان محبت خود را به همسرتان ابراز کنید.
  • هر رابطه‌ای بالا و پایین‌ها و درگیری‌های خاص خود را دارد، در عین حال هر برخورد و درگیری فرصتی است برای رشد کردن، صمیمیت و عشق بیشتر.
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

دلایل عمده دعواهای زن و شوهری

به خاطر داشته باشید دعوا در زندگی زناشویی همواره به یک یا دو دلیل زیر ممکن است پیش آید.

  1. توجه کافی دریافت نمی‌کنید و میان شما فاصله احساسی و عاطفی به وجود می‌آید.
  2. احساسات سرکوب شده قبلی لبریز شده و موقعیت و درگیری فعلی را درشت‌‌نمایی می‌کند؛ به طوری که به صورت چیزی که به مراتب بزرگ‌تر است جلوه می‌شود.

بعضی‌ ها چنان از مشکل و درگیری فرار می‌کنند که گویی موضوع مرگ و زندگی در پیش است، اما در واقع عکس این واقعیت صادق است.  رشد شخصی و سرزنده بودن شما در موفقیت و رویایی درست و حل و فصل احساسات و عواطف حل و فصل نشده گذشته است.

به طوری که می‌توانید از درگیرها و مشکلات به عنوان سکوی پرشی برای خود کاوی و کشف خویشتن خویش استفاده کنید.

گاهی اوقات شرکت در بحث و دعوا در زندگی زناشویی زمینه خانه تکانی احساسی و عاطفی را برای شما به وجود می‌آورد. به شرط آن که به نکاتی که در بالا به آنها اشاره شد دقت کنید و در عمل رعایت کنید.

علی امیری

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا