روابط زناشویی

عوامل دور کننده زوج ها

ازدواج‌های خوشبخت و موفق از سبک‌های مختلف و متنوعی برخوردارند. آنچه موجب خوشبختی یک زن و شوهر می‌شود ممکن است زن و شوهر دیگری را بدبخت کند. بعضی از زن و شوهرها در روابط زناشویی با هم کسب و کار کوچک خود را می‌گردانند و از صحبت کردن درباره استراتژی فروش، بازاریابی و وضعیت کسب وکار خود لذت می‌برند و متعاقب آن با هم صمیمی‌تر و نزدیک‌تر می‌شوند. در ادامه بیشتر در مورد عوامل دور کننده زوج ها و جدایی انداز بین زن و شوهر صحبت خواهیم کرد.

مهم ترین عوامل دور کننده زوج ها کدامند؟

با سایت روانشناسیویکی روان همراه باشید.

برخی از زن و شوهرها حتی نمی‌توانند به همراه یکدیگر کاغذ دیواری خانه‌شان را بچسبانند و ترجیح می‌دهند در دو رشته کاملا متفاوت کار و فعالیت کنند.

در زیر نگرش غیرعلمی ‌نسبت به دلایل طلاق و جدایی در این زوج ها و عادت‌ها و الگوهای رفتاری که سبب ایجاد این نگرش می‌شود و عوامل دور کننده زوج ها بیان شده است.

تفاهم نداشتن و فاصله گرفتن

تفاهم نداشتن و فاصله گرفتن دو دلیل عمده جدایی و طلاق محسوب می‌شوند و از عوامل دور کننده زوج ها محسوب می شوند.

منفی‌ نگری و منفی‌گرایی بیش از حد در بین زوج‌ها این دید و نگرش را به زن و شوهر القا می‌کند که کوچک‌ترین وجه مشترک و توافقی ندارند. این امر زن و مرد را بر آن می‌دارد که تا حد ممکن از هرگونه تماس با یکدیگر سر باز زنند و به کلی از هم دور شوند و فاصله بگیرند.

بدبینی از دلایل دوری زن و شوهر

تعبیر و تفسیرهای منفی یا به عبارتی همان بدبینی هنگامی ‌اتفاق می‌افتد که زن و شوهر فقط بر نواحی و زمینه‌هایی که در آن تفاهم ندارند تمرکز می‌کنند.

حتما بخوانید

برای مثال زنی شوهرش را که بیش از حد کار می‌کند و شب‌ها دیر به خانه می‌آید متهم می‌کند که با این کار قصد دارد از او فرار کند و تا حد ممکن دور بماند.

تحقیر، توهین و بی‌احترامی‌کردن

تحقیر، توهین و بی‌احترامی،‌ همان خشم و انزجار سرکوب شده است. هنگامی ‌به این واکنش دفاعی متوسل می‌شوید که احساس می‌کنید همسرتان ناعادلانه با شما رفتار کرده است.

چنانچه شخصی احساس کند که مدام تحقیر و توهین می‌شود و هر تلاشی که می‌کند از او تشکر و قدردانی نمی‌کنند عصبانی و منزجر می‌شود.

در واقع هنگامی‌که زوج‌ها احساس می‌کنند همسرشان نیروی سرکوب کننده‌ ای در رابطه و ازدواج آنها محسوب می‌شود از او دور می‌شوند.

عوامل دور کننده زوج ها
عوامل دور کننده زوج ها

پس کشیدن یا دوری کردن

این واکنش دفاعی معمولا نتیجه تلاش‌های شکست خورده برای رسیدن به اتحاد، تفاهم و توافق است. هنگامی ‌که به این مرحله می‌رسید به سادگی عقب‌نشینی می‌کنید و از صحبت و مذاکره درباره هرگونه مسائل و مشکلات رابطه و ازدواج تان خودداری می‌کنید.

ممکن است صدای تلویزیون را بالا ببرید یا وسط مکالمه و گفتگو موضوع را عوض کنید و بروید تا به فعالیت دیگری بپردازید.

خیانت و پیمان‌ شکنی از بدترین عوامل دور کننده زن و شوهر

زوج‌ها باید از این حقیقت آگاه باشند که دیگران ممکن است دام‌هایی برای آنان پهن کنند. به هر یک از زن و شوهرها پیشنهاد‌هایی می‌شود.

این در حالی است که زوج‌های دیگر خود را در موقعیتی قرار می‌دهند که پیشنهاد دادن به دیگران، خیانت کردن و نیز پنهان داشتن آن برای‌شان ساده‌تر می‌شود.

به یاد داشته باشید که ازدواج بخشی فوق‌العاده ارضا کننده از زندگی شماست. تمامی ‌نشانه‌های هشداری که تا به حال درباره ازدواج شنیده‌اید درست است.

مواردی از این قبیل که ازدواج کاری سخت و دشوار است و مستلزم تلاش خودگذشتگی بسیار است همه و همه حقیقت دارند اما پاداشی که در قبال آن می‌گیرید یک عمر زندگی مسالمت‌آمیز و سرشار از عشق و محبت و دوستی در کنار همسرتان خواهد بود.

بخش مشاوره روانشناسی آنلاین بهترین راه برای برقراری ارتباط با مشاورین سایت ویکی روان

مشاوره روانشناسی آنلاین

فاطمه صبوری پور

سی ساله ليسانس روانشناسی عمومی فوق ليسانس روان شناسی تربيتی دانشجوی دكتری روانشناسی تربیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا