اعتیاد

عوارض اعتیاد را بشناسید

ویژگی‌های شخصیتی معتادان را که در واقع از عوارض اعتیاد ناشی می‌شود را می‌توان به شرح زیر طبقه‌ بندی کرد:

عوارض اعتیاد کدامند؟

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

عوارض جسمی اعتیاد

درباره عوارض اعتیاد باید گفت که اگر مصرف روزانه معتاد متوقف گردد و از ده تا دوازده ساعت تجاوز کند، به عوارض جسمی‌ و ناراحتی‌های عصبی، اضطراب، بی‌قراری، عطسه، ریزش مکرر آب از بینی و چشم، ناراحتی عضلانی، فشار شدید در ستون فقرات، دل درد و دل پیچه، بی‌اشتهایی، استفراغ مکرر، لاغر شدن و کم شدن وزن مبتلا می‌گردد.

اگر به چنین فردی بین دو یا سه روز مواد مخدر نرسد، اعتیادش از بین می‌رود، زیرا نرسیدن مواد به بدن عارضه دارد ولی مرگ و میر ندارد، مشروط بر آنکه پس از ترک اعتیاد به مواد مخدر دسترسی نداشته باشد.

در بین باورهای مردم در استفاده از مواد مخدر به ویژه تریاک و مشتقات آن، به باورهایی چون تریاک از سن ۵۰ به بالا نه‌ تنها ضرری ندارد بلکه مفید هم هست، تریاک برای کاهش فشار خون لازم است و بهترین دارو برای نوزادان است، شایع شده که نگاهی به آثار زیان‌ آور تریاک و مواد مخدر بطلان این باورها را اثبات می‌کند.

  1. تریاک و مشتقات آن دندان‌ها را کثیف و آسیب‌پذیر کرده، مخاط دهان را ملتهب می‌سازد و موجب نقصان ترشحات غدد بزاقی می‌گردد.
  2. ورود مرفین یا هروئین به بدن، کار دستگاه عصبی را در سطوح مختلف تغییر می‌دهد و در صورت تداوم، آن را به بدکاری مزمن و دائمی ‌سوق می‌دهد.
  3. مواد افیونی موجب تنبل شدن کبد گردیده، راه ریختن صفرا به روده را منقبض و تنگ می‌کند و چون ترشحات پانکراسی به خوبی در روده‌ها نمی‌ریزد، یرقان ایجاد می‌شود و اثرات ناگواری بر دستگاه گوارش دارد.
  4. کلیه‌ها در اثر مصرف مواد مخدر دچار ورم یا نفریت می‌گردد و این اثرات منجر به تکرر ادرار از یک سو و اشکال در دفع ادرار یا ادرار توأم با درد از سوی دیگر می‌شود، این از بعدترین عوارض اعتیاد میباشد.
  5. استعمال مواد مخدر سبب کم یا متوقف شدن میل جنسی می‌شود. زنان معتاد خیلی زود نازا می‌شوند و در زمان بارداری با احتمال سقط جنین مواجه خواهند بود.
  6. مواد مخدر، تارهای صوتی حنجره را تحریک کرده، به التهاب مزمن می‌انجامد و در نتیجه آهنگ صوتی معتاد غیرطبیعی می‌شود به علاوه، گاه بیماری برنشیت مزمن و آسم را در پی داشته، ریه‌ها به محیط سازگاری برای بروز سل تبدیل می‌شود.
  7. چنانچه دود تریاک ریه را پر کرده باعث می‌شود که اکسیژن لازم به خون نرسد، تپش قلب، تنگی نفس و دوران سر ایجاد می‌شود.
  8. از عوارض اعتیاد می‌توان خشکی پوست، قرمز شدن، بالا رفتن حرارت پوست در نقاط مختلف بدن و شکننده شدن ناخن‌ها و به طور کلی ضعف عمومی‌ را نام برد.

عوارض مواد مخدر

عوارض روانی اعتیاد

معتاد فاقد تعادل روانی است و لاابالی‌گری، عدم توجه به اصول و مقررات جامعه، تسلیم شدن در برابر پیشامدها، ضعف اراده، بی‌توجهی به مسئولیت‌های فردی و اجتماعی، از خصوصیات رفتاری معتاد است.

معتادان از لحاظ عاطفی نابالغ، عصیانگر، بی‌قرار و دارای احساسات خصومت‌زا هستند. همچنین افرادی مضطربند که احساس بی‌کفایتی و تنهایی می‌کنند

با توجه به این واکنش‌ها است که می‌توان تمایلات روان نژندی و روان رنجوری را در آنها تشخیص داد.

از عوارض اعتیاد این است که شخص معتاد پیش از آنکه تعادل جسمانی خود را از دست بدهد تعادل روانی خود را تا رسیدن به دارو از دست می‌دهد. غالب معتادان، به ویژه آنهایی که به مصرف موادی چون حشیش، ال.اس.دی و کوکائین و الکل مبتلا هستند، به بیماری‌های روانی نیز دچار می‌شوند.

عوارض روانی مصرف قرص‌های شادی‌ بخش افزایش شدید انرژی و احساس خوب بودن در فرد است. فرد همچنین احساس عشق و سرخوشی و دست و دلبازی می‌کند و احساس تجربیات و حالات روحی جدید در زندگی می‌کند.

فرد مصرف‌کننده برای ارتباط با دیگران احساس تعلق، نزدیکی و روشنایی مطلق تمایل زیادی نشان می‌دهد و حتی برای در آغوش گرفتن و بوسیدن دیگران پیشقدم می‌شود و نهایتا به علت افزایش انرژی در افراد مصرف‌کننده تمایل برای فعالیت شدید بدن و رقص‌های طولانی در آنها ایجاد می‌شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان

عوارض اعتیاد از بعد اجتماعی

معتادان نه‌ تنها مولد و سازنده نیستند، بلکه مصرف‌ کنندگانی هستند که ضرر اجتماعی دارند. موقعیت اجتماعی آنها متزلزل است و به دیگران اهمیت نمی‌دهند. روابط اجتماعی آنها بسیار سطحی و تصنعی است، به ندرت می‌توانند پیوندهای عاطفی و وفاداری و تعهد داشته باشند.

این افراد فقط برای کسی که بتواند برای او مواد مخدر تهیه کند اهمیت قایل است. ارتکاب جرائم معتادان به علت ضعف روابط انسانی هر روز بیشتر می‌شود و به دلیل اعتماد عمومی ‌و اهمیت اجتماعی به خطر می‌افتد.

زیرا اکثر معتادان ناگزیر برای تامین مواد مخدر به راه‌های نادرست نظیر دزدی، تجاوز به دیگران و آدمکشی روی می‌آورند.

از مهم ترین عوارض اعتیاد توزیع تفکرات غیر سازنده و زندگی پوچ و بی معنی میباشد. اعتیاد به قدم های کوچک شروع میشود و غیر قابل کنترل میشود. لطفا مراقب باشید.

فاطمه صبوری پور

سی ساله ليسانس روانشناسی عمومی فوق ليسانس روان شناسی تربيتی دانشجوی دكتری روانشناسی تربیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا