روانشناسی

بررسی پدیده عرفان های زیرزمینی

عرفان های زیرزمینی را می‌شناسید و به آنها اعتقاد دارید؟ مطلب زیر را حتما بخوانید تا بیشتر با آنها آشنا شوید.

با ویکی روان همراه باشید.

بررسی پدیده عرفان های زیرزمینی

اولین سوالی که به ذهنم رسید این بود که چرا خانم ها کنار آقایون نشستن. چون در ایران مجالس مذهبی را معمولا جدا برگزار می کنند. آرام رفتم و گوشه ای نشستم تا نوبت به سخنرانی من برسد. اینجا محفلی بود که از طرف یکی از دوستانم برای سخنرانی درباره ی مقام امیرالمومنین دعوت شده بودم.

توی فکر خودم بودم که ناگهان صدای فریاد سخنران بلند شد. ابتدا فکر کردم مشکلی برای او پیش آمده است اما وقتی خوب دقت کردم فهمیدم دچار حالاتی عرفانی شده است. میکروفن را به زمین انداخت و شروع کرد به چرخیدن. جمعیت هم که همگی دچار بهت شده بودند میانه ی مجلس را برای رقص سماع او خالی کردند.

می چرخید و اذکار عجیبی را بلند فریاد می زد. چند نفر از مریدانش نیز بر دستان او بوسه و سجده زدند و همراه او به رقص پرداختند. ابتدا من هم درگیر حالات عجیب آن ها شده بودم و گهگاهی نیز در دل خودم به حالات روحانی آن ها قبطه می خوردم.

حقیقت عرفان های زیرزمینی

دقایق زیادی گذشت و من تصمیم گرفتم به سرویس بهداشتی بروم. در آنجا متوجه بوی شدید مواد مخدر شدم. آنجا بود که فهمیدم عرفان های زیرزمینی و کاذب آنها در کجا ریشه داشت. آنها با مصرف مواد مخدر و چرخش های زیاد دچار توهماتی می شدند که گمان می کردند این عرفان است. سریعا مجلس را ترک کردم و برای همیشه با خودم عهد کردم در این مجالس شرکت نکنم.

این یکی از تجربیات شخصی من در یکی از محفل های به ظاهر عرفانی بود که بسیاری از آنها در تهران و شهرستان ها برگزار می شود. اما همیشه از خودم می پرسم: تکلیف عده ای که از راز پشت پرده ی این مجالس و روابط نامشروعی که پشت این جریانها قرار دارد اطلاع ندارند چیست؟

بسیاری از این جریان ها کاملا جنبه جنسی دارند. این دسته از افراد یک نفر را برای خود مقدس می کنند و حکم او را حکم خدا حساب می کنند. فرد مقدس مآب نیز برای جذب مخاطبین خود سعی می کند آزادی جنسی به آنها بدهد تا بتوانند به راحتی با عذاب وجدان جنسی خود کنار بیایند. خود او نیز از این رهایی بدون چهارچوب بی بهره نمی ماند.

این در حالی ست که سلامت روانی انسان و سلامت معنوی او فقط در چهارچوب اخلاقیات ممکن می باشد و این راه جایی جز هرزگی جنسی نمی رود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

هشدار در مورد عرفان های زیرزمینی

وقتی بخواهیم این جریان را آسیب شناسی کنیم می بینیم که این روشهای بدون چهارچوب، پاسخی است که اجتماع به جریان تندروی مذهبی می دهد. جریان تندروی مذهبی بدون در نظر گرفتن سلایق جوانان و نیازهای آنها، برای ورود افراد به مراسمات مذهبی قوانین سختی وضع می کنند.

بنابراین جوانهایی که علاقه به مراسمات مذهبی دارند و در چهارچوب سخت این دسته از افراد نمی گنجند، مجبور می شوند مراسمات خاصی را انتخاب کنند که معمولا مخفیانه برگزار می شود. این یک مسئله ی عادی است که مجالس مخفیانه به انحراف کشیده شود.

درباره ی راه حل نیز باید بدانیم که مبلغین مذهبی و روحانیون نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند. آنها باید به نحوه ی پوشش و سبک زندگی افراد احترام بگذارند و اجازه بدهند جوانان آزادانه در مجالس مذهبی شرکت کنند و خودشان راه درست را انتخاب کنند. همه ی ما به عنوان افراد خدا پرست نیز موظف هستیم دیگران را از خطر حضور سوء استفاده گران از مذهب باخبر کنیم و هیچگاه برای کسب اطلاعات دینی به سراغ افراد بی سواد و بدون علم نرویم.

 

دکتر لوح موسوی

روانشناس بین المللی، کارشناس برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مشاور شخصیت ها و مدیران ،برتر، نویسنده کتابهای روانشناسی تلفن دفتر مشاوره ۲۲۸۸۹۴۴۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا