تربیت فرزند

سوءرفتارها برای مورد توجه قرار گرفتن

وقتی کودک با انجام یک سری از رفتارها مورد توجه قرار نمی‌گیرد دست به سوء رفتارهایی جهت دیده شدن در اجتماع می‌زند. در زیر با برخی از این سوءرفتارها آشنا می‌شوید:

ویکی روانبا همراه شوید.

قدرت طلبی (نمایش قدرت)

والدین باید مراقب باشند با کودکان لجبازی نکنند و نخواهند به هر صورت که شده قدرت خود را به نمایش بگذارند به عنوان مثال مادر از فرزند می‌خواهد کاری را انجام دهد و او اجتناب می‌کند و مادر نیز در پاسخ فرزند از انجام کاری برای فرزند خودداری می‌کند. به قول لقمان حکیم: «شر با شر خاموش نمی‌شود همانگونه که آتش با آتش.»

آزار و تخریب دیگران

اگر کودک مورد آزار و تحقیر والدین قرار گیرد ممکن است کودکان دیگر را مورد تحقیر قرار دهد و به نوعی آن را جبران کند و اگر مورد تنبیه بدنی قرار بگیرد دیگران راکتک می‌زند.

مورد توجه

نمایش ناتوانی

سلیگمن برای اولین بار مفهموم درماندگی آموخته شده را مطرح کرد و معتقد بود گر چه درماندگی آموخته شده می‌تواند در طول زندگی روی دهد ولی ما نسبت به این احساسات در طفولیت و اوایل کودکی خیلی آسیب‌پذیر هستیم. تجربه درماندگی آموخته‌شده در طول این سال‌های شکل‌دهنده، می‌تواند ما را مستعد سبک تبیینی بدبینانه کند.

وقتی کودکان رفتارهای خوب انجام می‌دهند انتظار پاداش دارند مثل گرفتن تایید والدین و یا به دست آوردن اسباب بازی محبوب و یا مواردی از این قبیل اما اگر رفتارهای خوب کودک مورد توجه قرار نگیرد او دچار درماندگی آموخته شده می‌شود. اگر درماندگی آموخته شده در کودک شکل بگیرد آن وقت او شروع می‌کند به نمایش ناتوانی به این صورت که هر کاری از او بخواهیم انجام دهد می‌گوید نمی‌توانم زیرا در زمینه‌ای که به موفقیت رسیده و به خاطر توانایی‌هایش تشویق نشده و به این نتیجه می‌رسد که وقتی من توانایی‌هایم مورد توجه قرار نمی‌گیرد بهتر است حدالاقل با ناتوانایی‌هایم مورد توجه باشم. برای رفع این مسئله به محض اینکه کودک از واژه نمی‌توانم استفاده کرد و علائم درماندگی را نشان داد روی نقاط قوت او تمرکز می‌کنیم و او را مورد تشویق قرار می‌دهیم.

دکتر لوح موسوی

روانشناس بین المللی، کارشناس برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مشاور شخصیت ها و مدیران ،برتر، نویسنده کتابهای روانشناسی تلفن دفتر مشاوره ۲۲۸۸۹۴۴۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا