مقالات روانشناسی افسردگی در ویکی روان

چرا زنان افسرده تر از مردان هستند؟

دلیل افسرده تر بودن زنان چیست؟

بنابر وضعیت اجتماعی بسیاری گمان میکنند به دلیل اشتغال درصد بالاتری از مردان به نسبت زنان، مردها در معرض افسردگی بیشتری هستند و افسردگی زنان در جامعه بسیار شایع است. نتایج به دست آمده از مشاوره افسردگی نشان میدهد زنان افسرده تر از مردان هستند و تقریبا دو برابر بیشتر در معرض بیماری افسردگی قرار دارند. در ادامه این نوشتار از سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان به بررسی این موضوع که چرا زنان افسرده تر از مردان هستند می پردازیم.

چرا زنان افسرده تر از مردان هستند؟

در سالهای اخیر، انواع افسردگی در کشورهای صنعتی و توسعه یافته مانند ایالات متحده آمریکا و یا انگلستان، انواع افسردگی زنان شیوع بسیاری پیدا کرده و روز به روز هم به تعداد افراد مبتلا افزوده می‌‌شود.

این امر باعث شده است که روانپزشکان، افسردگی را به نوعی سرماخوردگی بیماری‌ های روانی تشبیه کنند چون میزان ابتلا به آن زیاد شده است.

براساس بررسی‌‌ها و شیوع افسردگی و شدت آن، روانشناسان، مبتلایان به افسردگی را به در سه گروه افسردگی حاد، متوسط و لحظه‌ای قرار داده‌اند و مشخص شده است که از هر ۷ نفر، یک فرد احتمال دارد که در طول زندگی‌اش به اختلال افسردگی حاد مبتلا شود و از هر ۲۰ نفر، یک نفر به افسردگی خفیف یا لحظه‌ای گرفتار می‌‌شود که زنان افسرده هم در این دسته بندی جای دارند.

در افسردگی‌‌های لحظه‌ای، فرد مبتلا بر اثر حادثه و رخدادی دچار افسردگی شده که معمولا با استفاده از رویکردهای درمانی، زود بهبود می‌‌یابد.

با این حال نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره برای افسردگی نشان می دهد زنان افسرده تر از مردان هستند و علائم افسردگی زنان در آنها دیده می شود. اما دلیل این اتفاق چیست؟

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

دلیل آمار بیشتر افسردگی زنان چیست؟

در ادامه توضیح می دهید چرا زنان افسرده تر از مردان هستند؟

بررسی وضعیت بیولوژیکی زنان افسرده

قبلا در مقاله آیا افسردگی ارثی است یا نه در ویکی روان توضیح دادیم عوامل زیادی علت افسردگی هستند، با این حال در ادامه به بررسی علت افسردگی زنان از دید روانشناسی می پردازیم.

  • زن‌‌ها در مقایسه با مردها از نظر ژنتیکی، زمینه قوی‌ تری برای ابتلا به اختلال افسردگی دارند.
  • در ضمن، زن‌‌ها بسیار بیشتر از مردها از لحاظ هورمون های افسردگی دچار نوسان می‌‌شوند و بیشتر این نوسان‌‌ها در دوران زایمان و یائسگی رخ می‌‌دهد و هر دوی این موارد، احتمال بروز زنان افسرده را افزایش می‌‌دهد.
  • افسردگی زنان خانه دار به دلیل شرایط کاری و محیطی که در آن زندگی می کنند بیشتر دیده می شود.

زنان افسرده

وضعیت روانشناختی دیگر علت اینکه زنان افسرده تر از مردان هستند

  • زن‌‌ها بیشتر از مردها فکر می‌‌کنند. در واقع تمایل آنها به اندیشیدن درخصوص موضوعات مختلف بسیار بیشتر از مردهاست. این موضوع گاهی می‌‌تواند یک امتیاز محسوب شود و گاهی هم ممکن است خطر مشاهده زنان افسرده را افزایش دهد.
  • زن‌‌ها هنگام رابطه، بیش از مردها سرمایه‌گذاری می‌‌کنند. بنابراین مشکلات ایجاد شده در روابط، تاثیر منفی بیشتری روی آنها می‌‌گذارد.

در نتیجه احتمال افسردگی در زن‌‌ها بسیار بیشتر از مردهاست.

وضعیت تاهل و شرایط خانواده

  • شرایط ازدواج و محیط خانواده می تواند موجب بروز افسردگی زنان متاهل شود.
  • شرایط بچه ها، کار زیاد در خانه و تنهایی باعث می شود زنان افسرده تر از مردان باشند.
  • ارتباط ناسالم با خانواده همسر و ایجاد بار روانی باعث بروز علائم افسردگی می شود.
  • زمینه افسردگی از دوران نوجوانی به خصوص افسردگی دخترانه موجب بروز این اختلال بعد از ازدواج می شود.

وضعیت اجتماعی فرهنگی زنان افسرده

  • زن‌‌هایی که بیرون از خانه کار می‌‌کنند و در کنار کار خود، مجبور هستند به کارهای خانه، تربیت فرزند و نگهداری از اقوام مسن رسیدگی کنند، دچار و اضطراب می‌‌شوند. در ضمن بیشتر مواقع آنها در معرض تبعیض جنسیتی قرار دارند و باید بار سنگین این بی‌عدالتی را هم تحمل کنند که همین امر باعث بروز زنان افسرده میشود.
  • زن‌‌ها بیش از مردها عمر می‌‌کنند. عمر طولانی معمولا با مواردی همچون داغ دیدگی، احساس تنهایی، ضعف جسمانی و یا بی‌ثباتی معیشتی همراه هست که تمام آنها می‌‌توانند نقش پر رنگی در ابتلا به اختلال افسردگی بازی کنند.
  • زن‌‌ها در مقایسه با مردها، بیشتر به دنبال بررسی علل و درمان افسردگی خود می‌‌روند. تمایل آنها برای مشاوره گرفتن و بیان احساسات‌شان در مقایسه با مردها، بیشتر است، اما آقایان مقاومت کمتری نسبت به درمان دارند!

در نتیجه پزشکان نیز با زنان افسرده بیشتر برخورد کرده و به آنها رسیدگی کرده‌اند. مردهای افسرده کمتر به دنبال کمک گرفتن هستند و در نتیجه کاملا شناسایی نمی‌شوند. با بررسی موارد فوق میتوان نتیجه گرفت زنان افسرده در همه جوامع وجود دارند و برای درمان افسردگی و کاهش این آماره رو به رشد میبایست از علم روانشناسی کمک گرفت.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

حالا می دانیم چرا زنان افسرده تر از مردان هستند و چه دلایلی وجود دارد که خانم ها افسردگی را بیشتر و پیوسته تر تجربه می کنند؟

اگر خودتان یا خانم های اطرافتان از این بیماری رنج می برند، حتما موضوع را با مشاور روانشناس در میان گذاشته تا روند درمان سریع تر شروع شود. یکی از دلایلی که تعداد افسردگی زنان بیشتر است، عدم اقدام جدی برای درمان است.

شما دوست عزیز می توانید در سایت ویکی روان مشاوره روانشناسی غیرحضوری از سراسر ایران و جهان خریداری کرده و با بهترین مشاورین روانشناس کشور جلسه آنلاین، تلفنی و متنی برگزار نمائید.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا