روابطموفقیت

روش های کسب مهارت‌‌های برقراری ارتباط برد برد

مهارت‌‌های برقراری ارتباط خوب کلید موفقیت در زندگی، کار و روابط هستند. بدون ارتباط اثر‌ بخش پیام ممکن است تبدیل به یک اشتباه، سوء تفاهم یا حتی فاجعه شود، فقط به این خاطر که سوء تعبیر شده یا به درستی ارائه نشده است.

با ویکی روان همراه باشید.

مهارت‌‌های برقراری ارتباط(communication) فرآیندی است که از طریق آن ما اطلاعات را بین افراد یا گروه‌هایی از افراد مبادله می‌کنیم. ارتباط فرآیندی است که در آن ما تلاش می‌کنیم حتی‌ المقدور روشن و دقیق افکار، نیت‌ها و اهدافمان را بیان کنیم.

برقراری ارتباط تنها زمانی موفقیت آمیز است که فرستنده و گیرنده اطلاعات یکسانی را درک کنند. در جهان امروز که فناوری اطلاعات و ارتباطات حرف اول را می‌زند، مهارت‌های ارتباطی خوب به خصوص مهم شده است.

برخی افرادی که در زمینه خوب صحبت کردن مشکل دارند، این عدم توانایی در برقراری ارتباط موثر آن‌ها را نه تنها در شغل‌ شان بلکه همچنین در روابط اجتماعی و شخصی‌‌شان عقب نگه خواهد داشت.

روش‌هایی برای بدست آوردن مهارت‌‌های برقراری ارتباط

بدانید چه می‌‌خواهید بگویید

 به وضوح، هدف و نیت‌تان از پیامی که می‌خواهید انتقال دهید را درک کنید. بدانید به چه کسی دارید این مطلب را می‌‌گویید و چرا. موانعی که ممکن است برخورد کنید را بررسی کنید (مواردی همچون تفاوت‌های فرهنگی یا سایر شرایط مربوط به موقعیت همچون جنسیت، سن، وضعیت اقتصادی). از خود بپرسید که به دنبال چه هدفی هستید. تاثیری که می‌‌خواهید روی طرف مقابل بگذارید را بررسی کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

چگونه حرفتان را می‌زنید؟

ما همگی متوجه این امر هستیم که چیزی که می‌گویید همیشه مهم‌ترین عامل نیست، بلکه نحوه‌ای که حرف‌تان را می‌زنید نیز به حساب می‌آید. با تماس چشمی گفتگو را آغاز کنید. وقتی در حین صحبت کردن به چشمان طرف مقابل نگاه می‌کنید، این حالت نشانه اعتماد است و باعث می‌شود اعتماد شنونده به شما بیشتر شود.

دوم، متوجه زبان تن باشید چرا که زبان تن در برقراری ارتباط می‌تواند بسیار بیشتر از واژگانی که استفاده می‌کنید تاثیر‌گذار باشد. وقتی در حالت ایستاده دست‌هایتان را آزادانه کنارتان نگه می‌دارید، در واقع دارید به دیگران می‌گویید که می‌توانند به شما نزدیک شوند و این که شما پذیرای شنیدن آن چه که آن‌ها می‌خواهند بگویند هستید. اگر در عوض، وقتی دست به سینه می‌‌ایستید و شانه‌هایتان افتاده است، این به معنی عدم تمایل شما به گفتگو است.

طرز ایستادن یا نشستن خوب یا یک موضع قابل نزدیک شدن باعث می‌شود حتی یک گفتگوی دشوار نیز آسان‌تر جریان پیدا کند. اطمینان پیدا کنید که روشی با لحنی همکارانه و غیر خشونت‌آمیز صحبت می‌کنید. در برقراری ارتباط قضاوت‌گر نباشید.

برای کسب مهارت‌‌های برقراری ارتباط باید گوش دهید

مهارت‌‌های برقراری ارتباط یک جاده دو‌ طرفه است. بعد از این که حرفی که می‌خواستید بزنید را بیان کردید، متوقف شوید و خوب گوش دهید. در جستجوی باز‌خورد و سرنخ‌هایی باشید که نشان دهنده درک است. وقتی فرد دارد پاسخ می‌دهد از این احساس تکانه‌ای که بخواهید حرف او را قطع کنید، یا این که صرفاً دقت کنید چه موقع جمله‌ای را به پایان می‌برد تا بتوانید ایده‌های بیشتر و افکاری که به ذهنتان آمده است را بیان کنید، پرهیز کنید.

توجه‌تان را همراه با احترام به آن‌ها هدیه کنید. وقتی حرفشان تمام شد، برای این که اطمینان حاصل کنید پیامی که بیان شده است را به روشنی و درستی درک کرده‌اید، سوالات باز بپرسید و از بحث استقبال کنید. در صورت نیاز پیامتان را دوباره قدری بهتر بیان کنید.

به درک، توافق یا مصالحه دست پیدا کنید

بعد از این که فرصت داشته‌اید پیام‌تان و بازخورد درباره آن را بحث کنید، دوباره به هدف‌تان از تعامل برگردید. آیا به زمینه مشترکی دست پیدا کرده‌‌اید، آیا مشکلی را حل کرده‌اید، آیا موضع‌تان را روشن بیان کرده‌اید؟ اگر هدف‌تان این بوده که چیزی را آموزش دهید، آیا به این هدف‌تان رسیده‌اید؟

مهارت‌‌های برقراری ارتباط خوب مستلزم درک کردن و درک شدن است

اطمینان حاصل کنید که پیام شما آن‌ گونه که مد نظر شما بوده است دریافت شده است. هم چنین اطمینان حاصل کنید که همه سوالات یا دغدغه‌های طرف مقابل برطرف شده است. شما همچنین می‌توانید گاهی توافق کنید که توافق ندارید. هیچ تضمینی وجود ندارد که تلاش‌ برای برقراری ارتباط توسط شما با اطاعت و موافقت کلی طرف مقابل رو به رو شود. مادامی که یکدیگر را درک می‌کنید و در عین حال دوستانه و صمیمی و همراه با احترام با یکدیگر برخورد می‌کنید، قاعدتا می‌توانید تبادل موفقیت‌آمیزی داشته باشید.

موفقیت در برقراری ارتباط

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان

نکاتی بیشتر برای ایجاد مهارت‌‌های برقراری ارتباط خوب

  • برای دست‌یابی به تسلط بیشتر روی زبان، از طریق بیشتر خواندن و نوشتن دامنه لغت‌تان را افزایش دهید. واژگانی که ناآشنا هستند را در فرهنگ‌ لغت چک کنید. به این ترتیب، قادر خواهید بود راحت‌تر و دقیق‌تر حرف بزنید و مهارت‌‌های برقراری ارتباط شما ارتقا پیدا خواهد کرد.
  • مهارت‌های گوش کردن را تمرین کنید. نسبت به سایر افراد که در حال صحبت کردن هستند ملاحظه‌گر باشید. منتظر بمانید تا حرفشان تمام شود قبل از این که نقطه‌ نظرات خود را بیان کنید. قبل از این که پاسخی دهید، آن چه شنیده‌اید را پردازش کنید.
  • یاد بگیرید نقطه نظرات مخالف را به رسمیت شناخته و با سعه‌ صدر نقطه نظر مخالف را درک کنید. تلاش کنید به چیزها یا شرایط از دیدگاه دیگری بنگرید. این کارها به نوبه خود باعث دریافت همکاری، درک بیشتر و در نهایت برقراری ارتباط موثر می‌شود.
  • در یک موقعیت هیجانی سعی کنید اصلا چیزی نگویید. در این موارد شما عینیت‌تان را از دست می‌دهید و ممکن است چیزی بگویید که نامناسب باشد و باعث پشیمانی شود. قبل از این که صحبت کنید، وقت بگذارید و درباره نقطه‌ نظر خودتان خوب فکر کنید.
  • به سازمانی همچون سازمان سخنرانان حرفه‌ای ملحق شوید که شما را تشویق می‌‌کند هم مهارت‌‌های برقراری ارتباط مختلف را فرا بگیرید و هم این که به شما فرصتی برای آشنایی با افراد جدید و جالب می‌دهد.
  • وقتی زمان بگذارید و مهارت‌‌های برقراری ارتباط خوب را به دست آورده یا ارتقا ببخشید، مسلما روابط بهتری پیش روی شما قرار خواهد گرفت، فرصت‌های شغلی بیشتری برایتان پیش می‌آید، و اعتماد به نفس‌تان افزایش می‌یابد. بنابراین، به سطوح بالاتر درک و همکاری دو‌طرفه دست پیدا می‌کنید، در حالی که با موفقیت به اهداف‌تان نیز رسیده‌اید.

همه مهارت‌‌های برقراری ارتباط نیازمند تلاش و تمرین برای پالایش است. با این حال، با رعایت نکات بالا به زودی مهارت‌‌های برقراری ارتباط عالی در شما ایجاد خواهد شد.

ترجمه: سید مرتضی نظری

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا