بیماری

میگرن چیست و چه علائمی دارد؟ (۱۳ راه درمان)

بیماری میگرن افراد زیادی را در سراسر دنیا آزار می دهد اما هنوز برای بسیاری ناشناخته است! در بخش مشاوره آنلاین ویکی روان، سوالات زیادی مبنی بر اینکه “سردرد میگرن چیست و چه علائمی دارد” یا “بیماری میگرن از چیست” دریافت می کنیم که نشان از نیاز به پاسخ جدی به این دست سوالات دارد. در ادامه این نوشتار از سایت ویکی روان به بررسی دقیق تعریف بیماری میگرن از دید علمی می پردازیم.

آشنایی با بیماری میگرن (Migraine)

با بخش مقاله های علمی و روانشناسی ویکی روان همراه شوید.

قرار است در این مبحث از مباحث درمانی و روانشناسی درباره میگرن صحبت کرده و در مورد راه حل های درمان آن و از بین بردن آن صحبت کنیم.

به یاد داشته باشید میگرن نوعی اختلال عصبی می باشد که به موجب آن رگ های عصبی و مواد شیمیایی مغز با هم درگیر می شوند

همان طوری که می دانیم بیماری میگرن در اغلب خانواده ها مشاهده می شود، ولی ژن ها تنها دلیل آن نیستند. مطالعات اخیر حاکی از آن است که عوامل محیطی نقش مهمی را در ایجاد این نوع بیماری ایفا می کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

تعریف میگرن چیست و چه علائمی دارد؟

تفاوت میگرن و سردرد
تفاوت میگرن و سردرد

بر اساس نتایج تحقیقات علمی، جریان خون در مغز به وسیله مجموعه ای از رگ‌ های به هم پیوسته کنترل می‌ شود که در بیماران میگرنی ساختار این رگ‌ ها با تغییراتی مواجه می‌ شود.

محققان نورولوژیست می‌گویند:

اختلال اضطرابی در بینایی و حساسیت به نور و فشار خون بالا در برخی بیماران مبتلا به میگرن، در اثر همین تغییرات شریان‌ های مغزی ایجاد می‌ شود.

بنابر آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در بین بیماری‌ هایی که باعث ایجاد ضایعات مغزی و معلولیت می‌ شوند، میگرن رتبه بیستم را به خود اختصاص داده است

باید به این اشاره کنیم که مشخصه اصلی بیماری میگرن در مورد هر کسی، سردرد است. اما بر خلاف تصور عمومی، میگرن فقط یک سر درد آزار دهنده یا عادی نیست. بیشتر مردم تفاوت میگرن و سردردهای دیگر را نمی دانند و تشخیص این دو از هم برای آنها بسیار دشوار است.

علائم میگرن چیست؟

بلکه یک مجموعه بسیار ناتوان کننده از علائم حمله میگرنی به شمار می آید که معمولا به صورت دردی مکرر و شدید در یک سمت سر آشکار می شود. با این حال در هر ۱/۳ از حملات میگرنی، معمولا هر دو طرف سر تحت تاثیر قرار می گیرند.

اصولا حملات میگرنی بین ۴ تا ۷۲ ساعت طول می کشد که اغلب به همراه یک یا چند نشانه ناتوان کننده نیز پدیدار می شوند. با توجه به نشانه های میگرن، این بیماری ممکن است به صورت:

  • اختلالات بینایی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سر گیجه
  • حساسیت شدید به صدا
  • نور
  • حس لامسه و بویایی و یا بی حسی در سر و صورت
  • یبوست
  • افسردگی در بلند مدت از علائم سردرد میگرنی است
  • خمیازه کشیدن مکرر
  • تحریک پذیری
  • سفتی گردن
  • هوس غذایی غیرمعمول

رخ دهند.

البته توانایی افراد با یکدیگر متفاوت است. همچنین علائم و میزان حملات آنان با هم فرق دارند.

برخی از مبتلایان به میگرن ممکن است علائم را یک یا دو روز قبل از بروز میگرن واقعی تجربه کنند که این اصلی ترین تفاوت میگرن با سردردهای معمولی است. این علائم کم مصرف به عنوان فاز “علائم اولیه بیماری” شناخته می شوند.

انواع بیماری میگرن چیست؟

سردردهای میگرنی معمولا به ۲ دسته

  1. میگرن با هاله
  2. و میگرن بدون هاله

تقسیم می شوند.

هاله” به احساساتی گفته می شود که فرد قبل از ابتلا به میگرن تجربه می کند. این احساسات معمولا از ۱۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از حمله رخ می دهد. ممکن است شامل موارد زیر شود:

  • احساس هوشیاری کمتری دارید یا فکر می کنید مشکلی دارید
  • دیدن نورهای چشمک‌زن یا خطوط غیرمعمول
  • احساس گزگز یا بی حسی در صورت یا دست ها
  • داشتن حس بویایی، چشایی یا لمس غیرمعمول

همانطور که گفته شد، انواع مختلفی از بیماری میگرن وجود دارد. نوع اصلی میگرن معمولا با علامت عمده آن شناخته می شود.

میگرن مانند تیری در حال حرکت است. علائم آن می تواند از یک حمله به حمله بعدی تغییر می کند. بدین ترتیب است که بسیاری از افراد مبتلا به بیش از یک نوع آن درگیر می شوند

اکثر افراد مبتلا به حملات میگرن، معمولا درمان خود را با داروهای بدون نسخه شروع می کنند. بیماران گاهی وقت ها با پزشک خود مشورت می کنند.

زیرا نشانه های آن ها شدیدتر شده که منجر به ناتوانی آن ها می شود. اما بیش از نیمی از بیماران مبتلا به میگرن هرگز تشخیص داده نمی شوند!

اختلال میگرنی یک نوع تشخیص مجزایی است که توسط یک فرآیند حذف مشخص می شود. تاکنون آزمایشی مبنی بر  تشخیص صحیح آن صورت نگرفته است.

بیماری میگرن با تجزیه و تحلیل علائم، بررسی سابقه خانوادگی، انجام آزمایش های پزشکی و از بین بردن علل احتمالی سر درد نیز تشخیص داده می شود. با این حال تشخیص آن همیشه آسان نیست زیرا علائم اغلب در شرایط دیگری به وجود می آیند.

چنان چه علائم میگرن شما را ناتوان کرده باشند و یا تغییراتی پیدا کنند، دیگر به درمان های سردرد اقدام نکنید. بهتر است در این موقعیت ابتدا با مشاور روانشناس و بعد با پزشک متخصص مشورت کنید.

راه درمان خانگی میگرن چیست؟

در کل درمان خانگی میگرن در بلند مدت می تواند موثر باشد، اما اگر بسیار آزارتان می دهد، بهترین است روش های دیگر برای درمان کردن میگرن را امتحان کنید.

۱- مصرف گیاه پارتنولید

یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی برای رفع اختلال میگرن وجود دارد که آن را می توان در بسیاری اشکال مختلف استفاده نمود. این گیاه شامل چای دم کرده و یا حتی چای خام می باشد.

زیرا این گیاه حاوی یک ماده شیمیایی قوی موسوم به پارتنولید می باشد که با سر درد میگرنی مرتبط است. اگرچه دکتر ماوسکوپ در این زمینه توضیحاتی می دهد، که، علم امروزی هنوز واقعا پاسخی برای علت و چگونگی آن نتوانسته پیدا کند.

حتما بخوانید

یکی از اولین مطالعات در مورد این گیاه در دهه ۱۹۸۰ از بریتانیا وارد شد. ضمن این مطالعات پی بردند که قریب به %۷۰ افرادی که روزانه مقداری از برگ های گل مینا را می جویدند، علائم آن ها بهبودی چشمگیری یافت و میگرن آن ها کاهش فراوانی پیدا کرد.

۲- گل سرخ (Butterbur) برای درمان میگرن در خانه

دکتر ماوسکوپ نیز در ادامه می افزاید که، برخلاف گل مینا، این گیاه در هر صورت سمی است. اما مکملی فرآوری شده است. با این وجود خواص ضد سر درد قابل توجهی دارد.

به نظر می رسد مواد شیمیایی  موجود در گیاه Butterbur جهت از بین بردن اسپاسم و کاهش التهاب که می تواند باعث سر درد شود، نیز مفید است.

طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۴ به عمل آمده است، بیمارانی که حدودا ۷۵ میلی گرم از این گیاه را برای درمان میگرن دو بار در روز مصرف می نمودند، به میزان ۴۸% سر درد کمتری داشتند که در مقایسه با افرادی که از داروهای بی اثر استفاده می کردند، کاهش ۲۶% داشتند.

در حالی که به طور عمده اقداماتی در جهت پیشگیری و بهبود قرار گرفته است، شواهد اولیه دال بر آن وجود دارد که می تواند به عنوان یک دارو بیماری میگرن را درمان کند.

با در نظر گرفتن آن، تقریبا هر ۱۰۰ میلی گرم هر سه ساعت (تا ۳۰۰ میلی گرم در ۲۴ ساعت) به راحتی می توانید این ترفند را انجام دهید.

۳- مصرف بیشتر منیزیم برای درمان میگرن به روش خانگی خوب است

درمان خانگی میگرن
درمان خانگی میگرن

تحقیقات دامنه دار دکتر ماوسکوپ حکایت از آن دارد که، افراد مبتلا به میگرن و سر درد های مکرر، غالبا با کمبود منیزیم مواجه هستند.

وی همچنین نشان می دهد که معمولا تزرذیق مواد معدنی باعث کاهش درد می شود. قابل ذکر است، وقتی که در دفتر کار از میگرن رنج می برید، تزریق صرفا عملی ترین درمان نمی تواند باشد. در صورتی که مکمل ها می توانند کمک شایانی باشند.

یک مطالعه که اخیرا انجام شده، ثابت می کند که مصرف مکمل های روزانه منیزیم، در مقایسه با ۱۶% از افرادی که از قرص های بی اثر استفاده می نمودند. موجب کاهش فرکانس میگرنی می شوند که به طور تقریبی ۴۲% می باشد.

وی همچنین می افزاید به طور کلی برخی از مردم در جذب منیزیم مشکل دارند که این مشکل می تواند موجب عوارض ناخوشایندی مانند اسهال شوند. اما در مجموع ۲۰۰ میلی گرم میزان روزانه آن در نظر گرفته می شود.

۴- امگا ۳ برای درمان میگرن در خانه بسیار موثر است

میزان این نوع چربی سالم می تواند با التهابی که ناشی از بسیاری از سر درد ها و یا میگرن ها می باشد، نیز مبارزه کند. در واقع مجله بهداشت سلامت دانه های کتان را به همه توصیه می کند.

بهر حال مصرف ماهی خصوصا قزل آلا و مکمل های روغن ماهی، می تواند کمک فراوانی کند

 علاوه بر درمان بیماری میگرن در مورد امگا ۳ مزایای بی شمار دیگری وجود دارد که حتی اگر به سر درد شما نتواند کمک نکند، هیچ دلیلی برای منع آن نمی بینیم.

۵- بو کردن نعناع

هر کسی که سر درد دارد می داند که هر بوی خاصی ممکن است، درد را افزایش دهد. اما دکتر ماوسکوپ در این زمینه شرح می دهد که، قرص نعناع به طور خاص می تواند اثرات درد سردرد میگرن را کاهش دهد که دارویی بسیار منحصر بفرد محسوب می شود.

۶- زنجبیل راهی برای کاهش درد میگرن

وی همچنین نقل می کند که زنجبیل ادویه ای معجزه آسا برای رفع ناراحتی های معده شناخته شده است که می تواند تهوع ناشی از بیماری میگرن را نیز کاهش دهد.

همچنین این دارو ممکن است به لطف خواص ضد التهابی باعث کاهش درد شود. فقط باید مطمئن شوید که زنجبیل خالصی را بگیرید.

۷- مالش سر برای رهایی از میگرن توصیه می شود

ممکن است هیچ تحقیقی در رابطه با مالش سر وجود نداشته باشد. اما در درمان بیماری میگرن هیچ انکار نمی کنیم که احساس خوبی داشته باشید.

معمولا افراد به طور غیر منتظره دچار سر درد می شوند و اگر این مالش برای آن ها جواب می دهد پس چرا اقدام نکنید؟ هر چیزی که به شما احساس خوشایندی می دهد، نیز انجام دهید.

۸- ماساژ بدن البته به صورت حرفه ای

مشاوره جنسی آنلاین و تصویری در ویکی روان

ماساژ تمام بدن می تواند بسیار مفید واقع شود. بخشی از این احتمالا به خاطر کاهش استرس می باشد. زیرا تنش و اضطراب باعث سر درد می شود. بد نیست نگاهی به مقاله روش های جدید درمان استرس در ویکی روان بیندازید چون برای غلبه بر بیماری میگرن بسیار مفید هستند.

۹- مراقبه و مدیتیشن دیگر روش درمان میگرن به روش خانگی است

دکتر ماوسکوپ توضیح می دهد، یکی از راه های دستیابی به کاهش استرس به صورت رایگان، تمرین ذهن آرامی و ملایم است که می توان مراقبه را به عنوان یکی از دو روش طبیعی درمان میگرن نامید.

اندک شواهد بنیادی وجود دارد مبنی بر این که مدیتیشن و یوگا به ویژه می تواند درد را کاهش دهد.

پیشنهاد می کنیم حتما مقاله آشنایی با مدیتیشن (Meditation) را در ویکی روان مطالعه نمائید.

۱۰- بیشتر آب بنوشید

شاید جالب باشد، علت بیشتر سردردهای ما به کم آبی بدن مربوط می شود.

بسیاری از سر درد ها ناشی از کم آبی بدن است. همان طور که دکتر ماوسکوپ می گوید، وی نیز بیمارانی دارد که وقتی که آن ها احساس درد میگرنی می کنند، به سرعت لیوان های آب را می نوشند تا عملا باعث کنترل این اختلال شوند.

آن ها نیز می دانند که به واقع باید مانع پیشرفت بیماری شد.

۱۱- طب سوزنی

نتایج حاصل از تحقیقات در مورد اثرات این روش، طب سنتی چینی را در بر می گیرد. اخیرا یک مطالعه مورد پرسش واقع گردیده است.

که آیا طب سنتی ارائه شده به دلیل توجه بیش از حد متخصصین طب سوزنی، بیشتر از داروهای بی اثر تاثیر دارند. طرفداران طب سوزنی معتقدند که، سوزن می تواند درد حاصل از ماده شیمیایی بیماری میگرن را کاهش دهد.

به هر حال استفاده از طب سوزنی به شیوه صحیح از روش های درمان میگرن به روش خانگی است.

۱۲- مصرف کافئین را مدیریت کنید

کافئین یک شمشیر دو لبه است. اگر شما به چند فنجان قهوه در روز (یا حتی به میزان مکرر داروهای سر درد با فرمولاسیون کافئین) متکی هستید، هنگامی که احساس سر گیجه می کنید، احتمالا سردرد تان دوباره شروع می شود.

دکتر ماوسکوپ ضمن انجام تمرینات مدیتیشن، فعال بودن را روش موثر دیگری برای جلوگیری و درمان میگرن معرفی می کند. البته بسیاری از مردم در معرض سر درد هستند

اما تعدادی از افراد گفته اند، هنگامی که احساس درد می کنند، می توانند با یک پیاده روی آرام، از بروز بیماری میگرن پیشگیری کنند.

۱۳- برای درمان میگرن، سرد و گرم شدن را جدی بگیرید!

برخی از مردم در هنگام درد میگرنی، احساس سردی می کنند. این در حالی است که در سرشان احساس گرمی می کنند.

وی پیشنهاد می کند که در چنین مواقعی به عنوان یک تسکین دهنده موقت، احساسات خود را تغییر دهید. مثلا سعی کنید در حالی که بدنتان در وان گرم است با یک بسته یخ سرتان را سرد نگه دارید

این روش خیلی عملی نیست مگر این که در خانه باشید و زمان زیادی را صرف آن کنید.

داروی میگرن چیست؟

مصرف داروی خواب آور
داروی میگرن

خیلی از مراجعین بخش مشاوره غیرحضوری در ویکی روان به دنبال دارویی برای درمان قطعی میگرن هستند. با این حال داروی مشخصی برای رهایی از این بیماری وجود ندارد و بسته به شرایط بیمار، پزشک معالج داروی میگرن را تجویز می کند.

پس تحت هیچ شرایطی سرخود هیچ دارویی را برای رهایی از سردردهای میگرنی مصرف نکنید!

بیماری میگرن بطور کامل ریشه کن میشود؟

طبق آخرین پژوهشها می توان چنین نتیجه گیری کرد که بین بیماری میگرن و رگهای مغزی ارتباط وجود دارد

پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا با اشاره به نتایج حاصل از تحقیق انجام شده در این زمینه می‌ گویند:

با وجود فراگیر بودن سردردهای میگرن، این بیماری ناشناخته باقی مانده و درمان قطعی ندارد، اما تحقیقات جدید حاکی از آن است که بین میگرن و رگ‌ های مغزی ارتباط وجود دارد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

نتیجه گیری در مورد بیماری میگرن

مهم ترین اصل در مواجه با بیماری این بیماری این است که باید برای درمان و مدیریت آن اقدام کنید.

یادتان باشد، شما نباید سردردهای مزمن را تحمل کنید، پس از درمان های خانگی میگرن برای رهایی از این بیماری استفاده کنید.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین و غیر حضوری سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان جلسه مشاوره اینترنتی به شکل تصویری برگزار نمائید:

مشاوره روانشناسی تصویری از سراسر دنیا

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا