مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

رابطه خوشبختی و ازدواج چیست؟

آیا ازدواج باعث خوشبختی ما می شود؟

مهم ترین آرزویی که یک زوج برای دستیابی به یک زندگی ساده و موفق میتوانند با همدیگر داشته باشند خوشبختی در بحث زندگی زناشویی است. اما این خوشبختی در ازدواج چه گونه اتفاق میافتد؟ رابطه خوشبختی و ازدواج کدامند؟ دلایل آن چیست؟ در جلسات مشاوره ازدواج صحبت های زیادی درباره رابطه ازدواج و خوشبختی می شود. در این مطلب قصد داریم با بیان کامل رابطه خوشبختی و ازدواج و راهکارهای علمی و عملی در خوشبختی زوج ها در زندگی زناشویی را بیان کنیم. لطفا تا انتهای این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان را مطالعه نمایید.

رابطه خوشبختی و ازدواج چیست؟

رابطه ازدواج و خوشبختی نشان میدهد که گرچه همه انواع ازدواج‌ ها عاقبت به خیر نمی‌‌‌شوند و همه متاهل‌ها احساس خوشبختی نمی‌‌‌کنند. اما تحقیقات جدید در آمریکا نشان‌ می‌‌دهد که ازدواج باعث خوشبختی بیشتر‌ می‌‌شود و سطح شادمانی و سعادت در انسان را در حد مطلوب نگه‌ می‌‌دارد.

از مزایای ازدواج این است که انسان‌های متاهل که با همسرشان مشکلی ندارند، به مراتب شادتر از مجردهایی هستند که فکر‌ می‌‌کنند مجردی خیلی خوش‌ می‌‌گذرد!

محققان دانشگاه ایالت میشیگان آمریکا در تحقیقات جدید خود با موضوع رابطه ازدواج و خوشبختی دریافتند، ازدواج افراد را در مقایسه با افراد مجرد خوشبخت‌ تر و شادمان‌تر‌ می‌‌کند و تاثیر مثبت ازدواج و خوشبختی در سطح شادمانی و نشاط افراد در دراز مدت و با گذر سال‌‌ها از ازدواج دو نفر خود را بیشتر نشان‌ می‌‌دهد.

میتوان نتیجه گرفت که ازدواج و خوشبختی دارای رابطه مستقیم هستند که در زوج هایی که با هم مشکل ندارند به خوبی مشاهده میشود. در مقاله معایب مجرد ماندن گفتیم، برخلاف آنچه از تنها بودن تصور می شود ازدواج موفق می تواند زمینه ساز پیشرفت فردی و اجتماعی افراد شود.

چرا ازدواج می تواند باعث خوشبختی شود؟

از دید روانشناسی انجام ازدواج یک خرسندی درونی و عمیق است که با شادی های دوران تجرد قابل مقایسه نیست و شباهتی به خوشی‌های گذرای زندگی ندارد. بر اساس این تحقیقات، ازدواج از افراد در مقابل کاهش و پایین آمدن سطح شادمانی و خوشبختی در زندگی در دراز مدت محافظت‌ می‌‌کند و باعث‌ می‌‌شود که آنها از ثبات سطح شادمانی و خوشبختی خود محافظت کنند.

مشاوران ازدواج از طریق تجزیه و تحلیل پرسش نامه‌ها از هزاران فرد متاهل به رابطه واقعی ازدواج و خوشبختی پی بردند و این تحقیقات نشان داد،

افرادی که در جوانی ازدواج نکرده‌اند، کاهش تدریجی و واضح احساس خوشبختی و لذت بردن از زندگی در طول سال‌ها برای آنها اتفاق افتاده است.

در حالی که افراد متاهل سطح این احساس خوشبختی و لذت بردن از زندگی را حفظ کرده و گذر زمان بر آن تاثیر نگذاشته است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

ازدواج چطور زمینه ساز خوشبختی زوجین می شود؟

در ادامه مواردی از رابطه ازدواج و خوشبختی از دید روانشناسی را بیان می کنیم.

1- ازدواج نکنید

قطعا در دور و اطرافتان افرادی را می‌شناسید که به رغم متأهل بودن و داشتن زندگی به ظاهر موفق و توام با آرامش، مدام به شما توصیه می‌کنند ازدواج نکنید و در دام ازدواج نیفتید که موجب سلب آسایش تان می‌شود!

باید دانست بسیاری از افراد با وجود متأهل بودن، رضایت چندانی از زندگی ندارند؛ در حالی که در گذشته این روال وجود نداشت.

در سال‌های نه چندان دور، افراد متأهل بسیار شاداب تر و  راضی تر بودند، اما به  راستی چه بر سر نسل جوان ما آمده  است؟ ازدواج اشتباه می تواند تمام باورهای فرد درباره رابطه ازدواج و خوشبختی را بر هم بزند.

بسیاری از آقایان نمی دانند زنان از مردان چه انتظاری دارند، به همین خاطر بعد از ازدواج با دنیایی از واقعیت های ناخواسته روبرو می شوند.

2- هماهنگ شدن زوجین در جنبه‌های مثبت و منفی زندگی

رابطه خوشبختی و ازدواج

در تحقیقات درباره رابطه خوشبختی و ازدواج پژوهشگران نسبت به ارزیابی زن و شوهرها از رضایت زندگی، آشکار شده که یکی از مهم ترین عوامل خوشبختی، چگونگی هماهنگ شدن آنها (زوجین) در جنبه های مثبت و منفی زندگی و هماهنگ شدن با تغییرات است و این مهم در گروی تغییر افکار و در پی آن تغییر روش های رفتاری زن و شوهر در مواجهه با مسائل گوناگون است.

نتایج تحقیقات درباره ارتباط ازدواج و خوشبختی نشان داده که افراد غیرقابل انعطاف نسبت به  هر نوع تغییر از جمله ازدواج، واکنش های شدید نشان می دهند و پس از مدتی دوباره به دنبال آرزوهای فردی خود هستند.

در واقع کمتر به  این موضوع فکر می کنند که با ازدواج باید «من» تبدیل به «ما» شود و تلاش طرفین برای رسیدن به اهداف و مصلحت تعاملات خانواده و زندگی مشترک معطوف شود.

3- ازدواج، جاده‌ای طلایی نیست

در مقاله مردان از زنان چه می خواهند گفتیم، نباید از وصلت ازدواج توقعی داشته باشید که در صورت برآورده نشدن باعث افسردگی بعد ازدواج شود. در واقع ازدواج و خوشبختی زمانی کنار هم قرار می گیرند که توقعات به جا از هم داشته باشید.

ازدواج یک جاده  طلایی برای رسیدن به اهداف ما ایجاد نمی کند و به طور حتم و قطعی از رابطه خوشبختی و ازدواج نیست، بلکه باید خوشحالی و رضایت را درون خود جست وجو کرد و در دید و نگرش خود تغییراتی ایجاد کرد تا یک ارتباط سالم زناشویی حاصل شود.

اگر قرار باشد فرد دیگری را در زندگی و سرنوشتمان شریک کرده، اما باز هم به  تنهایی تصمیم گیری و عمل کنیم، پس این زندگی مشترک تأثیر چندانی بر آینده  ما نخواهد داشت.

حتی اگر برای مدتی وانمود کنیم که خیلی خوشحال هستیم، اما در افکار مان تغییری نسبت به پیرامون ایجاد نکرده باشیم، بعد از مدتی نیروهای درونی به طور ناخودآگاه ما را به همان مسیر افکار شخصی باز می گردانند.

4- ازدواج مجرایی برای آرامش بیشتر

اسرار مهم خوشبختی زندگی زناشویی

پژوهشگران معتقدند که در بسیاری از ازدواج‌ها میزان خوشبختی افراد قبل و بعد از ازدواج تفاوت چندانی نداشته و حدود ده درصد فرق می‌کند.

حتی زمانی  که اتفاق بدی مثل طلاق عاطفی یا … برای افراد رخ می دهد، با وجودی که واکنش منفی نسبت به آن نشان می دهند، اما پس از مدتی، بسته به شخص از چند ماه تا چند سال متغیر است و به همان نگرش (وضعیت روانی) قبل از این واقعه، که شامل رضایت یا عدم رضایت است، باز می گردند.

یک راه رسیدن به آرامش در زندگی این است که به عنوان زن یا مرد با اصول زندگی مشترک آشنایی داشته و از آن در زندگی خود استفاده کنید.

هدف ازدواج و رابطه خوشبختی و ازدواج

آنچه در میان رابطه خوشبختی و ازدواج اهمیت دارد این است که ازدواج می تواند مجرایی برای آرامش بیشتر و استقلال باشد. اما چنانچه همواره دختر یا پسر موضع زمان تجرد خود را حفظ کنند و بیندیشند که راه خودمان صحیح است و بهتر از دیگری (همسرم) قادر به تشخیص مسائل هستم، هرگز نباید توقع داشته باشیم که چنین ازدواجی باعث خوشبختی و سعادت ما شود.

زیرا حاضر به  تجربه  راه های دیگر نیستیم، اما اگر با تمرین اقدام به تغییر افکار و رفتار خود متناسب با تغییرات زندگی مشترک کنیم و همواره آماده  پذیرش شیوه های صحیح و امتحان شده باشیم، به  تدریج رضایت بیشتری پیدا خواهیم کرد. پس به یاد داشته  باشیم که ریشه  خوشبختی  و اتفاقات مثبت و خوشحال کننده زندگی زناشویی در درون خود ماست.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای احساس خوشبختی بعد ازدواج

حالا می دانیم خوشبخت شدن به ازدواج کردن ما ارتباط ندارد، بلکه نوع نگرش به زندگی و شیوه تعامل زوجین می تواند آینده آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر بتوانید تفاوت ها در ازدواج را درک کنید بدون شک زندگی مشترک بهتری خواهید داشت. روانشناسی تاکید دارد یکی از دانستنی های قبل ازدواج که زوجین به آن بی تفاوت هستند عدم آگاهی از رابطه خوشبختی و ازدواج و توقعات بی مورد آنها است.

برای مثال شخصی که بداند ازدواج می تواند زمینه خوشبخت شدن آنها را فراهم کند، از تاثیر مهریه بالا بر ازدواج جدی می گیرد و بر آن تاکید نمی ورزد.

اگر به هر دلیل شرایط خوبی در ازدواجتان تجربه نمی کنید و کیفیت رابطه شما آنطور که می خواهید نیست، می توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی غیرحضوری از سراسر ایران و جهان خریداری کرده و با مشاور مورد نظرتان مشاوره ازدواج آنلاین برگزار نمائید.

لیست مشاورین ازدواج

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا