مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

دوستی‌ های قبل از ازدواج (بررسی مزایا و معایب)

بررسی مزایا و معایب دوستی های قبل از ازدواج

معمولا دوستی‌ های قبل از ازدواج دوستی‌های بلند مدتی نخواهند بود، اما گاهی با وابستگی عاطفی که بین دو طرف شکل می‌گیرد قطع کردن این دوستی ها کاری دشوار و عذاب‌آور خواهد بود و طرفین تحمل این از دست دادن را نخواهند داشت. بسیاری از مراجعین جلسات مشاوره قبل ازدواج به واسطه دوستی های قبل ازدواج با هم آشنا شده و قصد ازدواج دارند. پس نباید روابط دوستی قبل از ازدواج را شوخی گرفت. این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان به بررسی دقیق اثرات روابط عاطفی قبل ازدواج می پردازد.

منظور از دوستی های قبل ازدواج چیست؟

با مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان همراه باشید.

به رابطه عاطفی و عاشقانه که بین زن و مرد یا دختر و پسر در صورتی که هر دو مجرد باشند، ارتباط دوستی قبل از ازدواج گفته می شود.

این دوستی می تواند کوتاه یا طولانی مدت باشد. اما با فرض بر اینکه آنها فرق عشق و دوست داشتن را می دانند، به ارتباط خود ادامه می دهند و احتمالا انواع صمیمیت عاطفی بین آنها شکل می گیرد. با این حال علم روانشناسی دیدگاه مشخصی نسبت به اینکه رابطه دوستی قبل ازدواج خوب است یا ندارد که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان

بررسی دوستی‌ های قبل از ازدواج

معمولا افرادی که اقدام به برقراری دوستی‌ های قبل از ازدواج می کنند، با این استدلال که «ما نمی خواهیم ازدواج کنیم» انتخاب ها و رفتارهایی را که باید از خود نشان دهند، بروز نمی دهند و بدون آشنایی کافی و در نظر نگرفتن معیارهای درست، اقدام به برقراری این رابطه می کنند و حاضر به پذیرش مسئولیت های یک رابطه نیستند. چنین دوستی هایی به دلیل ضربه هایی که طرفین رابطه متحمل می شوند، توصیه نمی شود.

همانطور که از معنی رابطه عاطفی پیداست، این روابط باعث ایجاد معنای عشق و صمیمیت بین زن و مرد می شود و اگر دوستی های قبل ازدواج هدف نداشته باشند منجر به سرخوردگی دختر و پسر و تغییر روحیات و باورهای آنها نسبت به تعریف ازدواج می شود.

روابط دوستی قبل از ازدواج خوب است یا نه؟

چیزی که در مشاوره پیش از ازدواج مورد تاکید مشاوران قرار می گیرد این است که زوجین قبل از ازدواج باید رابطه سالم با هم داشته باشند تا نسبت به هم آشنایی پیدا کنند تا بهترین تصمیم را بگیرند.

این آشنایی می تواند تحت نظارت و آگاهی خانواده ها صورت گیرد یا اگر به بلوغ ذهنی بالایی رسیده باشند خودشان می توانند آن را مدیریت کنند. در واقع اینکه رابطه دوستی قبل ازدواج خوب است یا نه به دختر و پسر و دیدگاه آنها نسبت به رابطه عاطفی مربوط می شود.

اینکه آنها هدفی از دوست خود داشته باشند نشان دهنده جدی بودن آنهاست. اما اگر به انواع در رابطه دوستی عادت کرده اند و مدام افراد مختلف را تست می کنند در مسیر اشتباه قرار دارند.

اثرات دوستی‌ های قبل از ازدواج

دوستی‌ های قبل از ازدواج

بخشی از این ضربه ها مربوط به وابستگی های عاطفی می شود. به عبارت بهتر، شما تصور کنید دختر و پسری تصمیم می گیرند که رابطه ای با هم برقرار کنند، منتها چون قصد هر نوع ازدواج ندارند، ملاک هایی را که برای ازدواج در ذهن خود ساخته اند نادیده می گیرند، با این توجیح که قرار نیست این رابطه به ازدواج منجر شود. بنابراین با کسانی دوست می شوند که کیفیت اخلاقی و رفتاری پایین تری دارند تا تمام خود را برای ارتباط دوستی نمی گذارند.

از طرفی این رابطه آغاز می شود و بعد از مدتی این دوستی های قبل از ازدواج دو حالت پیدا می کند:

  • یا رابطه به خاطر مشکلاتی که به وجود می آید مجبور به کات کردن رابطه می شوند و در این میان، طرفین ضربه های روحی – عاطفی زیادی خواهند خورد که در جلسات مشاوره شکست عشقی به وفور دیده می شوند.
  • یا این رابطه مدتی ادامه پیدا می کند تا وابستگی عاطفی شدیدی به وجود می آید و تصمیم می گیرند ازدواج کنند. غافل از اینکه این آدم مناسب ازدواج نیست و معیارهای ازدواج موفق در این رابطه وجود ندارد.

نکته دیگر این است که وقتی این گونه روابط براساس حداقل شناخت آغاز می شود، طرفین به مسائلی مانند معیارهای اخلاقی مورد پذیرش شان توجه نمی کنند. برای مثال، دختر یک حدی از رابطه را می پسندد ولی پسر خواسته های بیشتری دارد و یا بالعکس. در این موارد مشاهده می شود طرفین از ترس از دست دادن دوستی و یا به خاطر تهدیدهایی که صورت می گیرد، تسلیم خواسته های طرف مقابل می شوند.

پیشنهاد می کنیم مقاله انواع عشق را در ویکی روان مطالعه کنید تا دیدگاه شفاف تری نسبت به اثرات مخرب روابط عاطفی قبل ازدواج پیدا کنید.

دوستی های قبل از ازدواج راهی برای شناخت جنس مخالف!

بعضی ها می گویند من دختر و یا پسری را برای دوستی می خواهم تا بتوانم شخصیت دخترها و یا پسرها را بشناسم. در صورتی که این کاملا غلط است. برای شناختن روحیات دخترها و یا پسرها لازم نیست افراد چنین روابطی را تجربه کنند. جنس متفاوت چیز پیچیده ای نیست که لازم باشد یک نفر «دوست دختر» یا «دوست پسر» داشته باشد تا جنس متفاوت را بشناسد.

البته منکر دوست های سالمی که تبدیل به ازدواج های پایدار شده اند نیستیم. اما همانطور که در مقاله حد رابطه با دوست پسر گفتیم باید مواردی مورد بحث قرار گیرند که بر عموم جامعه تاثیر دارند.

روابط معمولی که درون برخی چهارچوب های اخلاقی و عرفی شکل می گیرد مثل روابط معمول دو همکلاسی یا دو همکار، برای شناختن جنس متفاوت کفایت می کند و لازم نیست برای شناخت پیدا کردن وارد روابطی بشوند که وابستگی های عاطفی حرف اول و آخر را می زند با ارتباط جنسی بین دختر و پسر شکل می گیرد. انواع دوستی بین انسان ها تعریف شده است، اما گاهی به بهانه شناخت جنس مخالف وارد دوستی های پیش از ادواج می شویم که راه بازگشتی در آنها وجود ندارد.

معایب دوستی های قبل ازدواج

در کشورهای غربی که حتی از لحاظ فرهنگی تفاوت های زیادی با جامعه ما دارند و ارزش های متفاوتی برای آنها تعریف شده است، تحقیقات در مورد دوستی‌ های قبل از ازدواج نشان می‌دهد:

که افرادی که دوستی با آدم های بیشتری را تجربه کردند و به قول معروف دوست دختر و یا دوست پسرهای بیشتری داشته اند و قبل از ازدواج روابط متعددی با جنس مخالف داشته اند، بعد ازدواج رضایت کمتری از زندگی شان دارند و مشکلات بیشتری را تجربه خواهند کرد.

این تجربه برخلاف تصور قالب جوانان ماست. در حال حاضر، دخترها و پسرها فکر می کنند هرچه روابط بیشتری را تجربه کنند، در انتخاب همسر موفق تر خواهند بود اما این یک ذهنیت نادرست است! شناخت جنس مخالف نیاز به روابط متعدد ندارد، بلکه با حضور در جلسات مشاوره روانشناسی و کمک گرفتن از متخصص و خانواده می توان تصمیم دقیق و بدون آسیب اتخاذ کرد.

قطع رابطه همیشه سخت است

مرحله آخر، قطع دوستی‌ های قبل از ازدواج است. افراد باید بدانند که هرچه از عمر رابطه می گذرد، وابستگی بیشتری به وجود خواهد آمد و قطع رابطه همراه با رنج فراوان خواهد بود.این خاصیت دوستی‌ های قبل از ازدواج است. دوست پیدا کردن کار دشواری نیست، اما اینکه رابطه مناسبی قبل ازدواج انتخاب کنیم و هر دو طرف به آن پایبند باشند کار ساده ای نیست.

از نظر روانشناسی، از دست دادن یک رابطه که در آن عاطفه و احساس وجود دارد همچون مرگ یکی از نزدیکان، دردناک است و فرد، سوگوار رابطه از دست رفته اش خواهد بود.

گریه ها، خواهش و التماس ها، قول و قرارها و امثالهم در این دوران نباید مورد اعتنا قرار بگیرند؛ چراکه فرد برای فرار از غم از دست دادن رابطه دست به هر کاری می زند تا شاید بتواند طرف مقابل را از جدایی منصرف کند.

طرفین رابطه اگر بتوانند با واقعیت رو به رو شوند و چند ماه ناراحتی شان را کنترل کنند، به زندگی عادی برخواهند گشت و حتی بعد از سپری شدن مدتی متوجه فواید قطع رابطه گذشته شان خواهند شد، اما اگر مدام امیدوارانه به فکر از سرگیری رابطه باشند، نخواهند توانست به زندگی عادی و معمولشان بازگردند.

از مهم ترین معایب دوستی های قبل ازدواج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد تنوع طلبی
  • ایجاد باورهای اشتباه در صورت نامناسب بودن رابطه دوستی قبل از ازدواج
  • بروز مشکلات روانی مانند بیماری افسردگی یا مشکلات مشابه
  • احتمال برقراری رابطه جنسی و بروز اختلال جنسی
  • ایجاد بدسلیقگی در انتخاب فرد مناسب برای ازدواج
  • دوری از خانواده و باورهای خوبی که از قبل ایجاد شده بودند
  • تن دادن به خواسته های طرف مقابل به خاطر ایجاد دلبستگی
  • ازدواج با فرد نامناسب به خاطر علاقه کاذب و صمیمیت غیرواقعی

مزایای دوستی های قبل از ازدواج چیست؟

با وجود تمام معایبی که برای روابط عاشقانه قبل ازدواج بیان کردیم، آنها دارای مزایای هستند که گاهی رخ می دهد. چیزی که در مشاوره ازدواج به وفور دیده می شود این است که افرادی که دارای اصول اخلاقی و باورهای صحیح درباره خود، خانواده و روابط عاشقانه دارند کمترین آسیب را از دوستی های قبل ازدواج می بینند. با این حال از مزایای دوستی های قبل از ازدواج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد احساس استقلال عاطفی در افراد
  • آشنایی با نقاط ضعف و قدرت شخصیت خود
  • آشنایی نسبی با جنس مخالف
  • کسب تجربه که بعضا بسیار گران تمام می شود

یک نکته مهم

نکته دیگر این است که اگر تصمیم به قطع دوستی‌ های قبل از ازدواج گرفته شد، این جدایی باید به یکباره و برای همیشه صورت گیرد و نه به صورت تدریجی یا با کم کردن رابطه. تجربه نشان می دهد کم کردن تدریجی رابطه مؤثر نیست و همه چیز باید یک دفعه تمام شود. تنزل رابطه به یک دوستی معمولی هم به هیچ عنوان مؤثر نخواهد بود، چرا که این‌ها سابقه‌ای از یک رابطه عاطفی را با هم دارند که ممکن است طرفین را دچار مشکلات روحی کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان درباره روابط عاطفی قبل ازدواج

اگر به هر دلیل درگیر رابطه ای شده اید که در حال جدی شدن است یا قصد دارید وارد ارتباط عاطفی پیش از ازدواج کردن شوید، حتما موضوع را با مشاور روانشناس متخصص در این گونه روابط درمیان بگذارید تا شرایط به صورت اختصاصی مورد بررسی قرار گیرد و بهترین راهکار به شما ارائه شود.

مشاور روانشناس به خوبی وضعیت را بررسی می کند و راهکارهای عملی ارائه می دهد. شما می توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی غیرحضوری از سراسر ایران و جهان برگزار نمائید تا در مورد روابط دوستی قبل ازدواج اطلاعات بیشتری کسب کنید.

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا