تربیت فرزند

راه‌ حل‌هایی برای برطرف کردن دعوای بچه‌ها در خانواده

دعوای بچه‌ها در خانواده طبیعی است. بچه ­ها گاهی با هم اختلاف پیدا می­کنند و بر سر توجه شما با هم به رقابت بر می­خیزند. “جولی آرنال” مربی فرزند پروری استراتژی­ های زیر را ارائه می­دهد که می­تواند به شما کمک کند دعواهای بین بچه ­ها را به حداقل برسانید و در تربیت فرزند خود موثرتر باشید.

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

بررسی علت دعوای بچه‌ها در خانواده

بیشتر والدین میگویند دعوا خوب نیست، دعوا نکنید. بس کنید. کشتی بچه رو، ولش کن. پسر جان تو بزرگ شدی و خیلی از موارد دیگر که همگی جنبه بازدارندگی دارند.

معمولا پدر و مادر علاوه بر این‌ که دعوا و درگیری بچه ها را بسیار بد می‌دانند و آن را نشانه ناکامی‌ خودشان در تربیت فرزند به حساب می‌آورند، نگرانند نکند بچه‌ها بلایی سر خودشان بیاورند که جبران ناپذیر باشد.

واقعاً هم حق دارند، اما این بازی علی‌ رغم دخالت والدین و منع و تهدید و تذکر آن‌ها آنقدر ادامه می‌یابد تا به یک تکه جالب و لذت‌ بخش تبدیل شود.

اما چرا؟ برای این که بچه‌ها به تنوع، هیجان و درگیر کردن و حرص دادن والدین شدیداً نیاز دارند و درگیری بچه ها به طور طبیعی برای آنها مفید می‌باشد، ولی دخالت والدین آن را به تله تبدیل می‌کند.

من از بسیاری از پدر و مادرها پرسیده‌ام و آن‌ها هم تایید کرده‌اند و شما هم به احتمال قوی تایید می‌کنید که حداقل ۵۰ درصد درگیری بچه ها با هم به خاطر پدر و مادر و به ویژه مادر است. چون وقتی والدین در منزل نیستند، آن‌ها با هم دعوا نمی‌کنند آخه چرا دعوا کنند؟

مردم وقتی در حال اجرای کارگاه فرزند‌ پروری هستم با ناباوری این سوال را از من می­پرسند: “بچه­ های شما با هم دعوا می­کنند؟!” و من در پاسخ می­گویم: “البته! همه کسانی که در این رابطه عاشقانه هستند گاه و بی­گاه با هم دعوا می­کنند. دعوای بچه‌ها در خانواده طبیعی هستش.”

هر رابطه­ ای تعارضاتی دارد و مخالفت کردن، عادی و اجتناب­ ناپذیر است مثل دعوای بچه‌ها در خانواده . با این حال، عامل تعیین‌ کننده در کیفیت روابط طریقی است که دعواها حل و فصل می‌‌شود.

حتما بخوانید

تعارض بین همسران، دوستان، بستگان، همسایگان، همکاران، اعضای یک گروه، دولت­ها، کشورها و همه و همه رخ می­دهد. چرا رابطه بچه­ ها با خواهر یا برادرشان باید متفاوت باشد؟ چرا دعوای بچه‌ها در خانواده غیر طبیعیست؟

علل ناسازگاری و دعوای بچه‌ها چیست؟

بهترین روش برای برخورد با جنگ و دعوای بچه‌ها در خانواده این است که مستقیم برویم سر احساسات و نه با مقوله­ای که مطرح شده است. در زیر دلایل دعوای بچه‌ها در خانواده ارائه می­شود و این که احساسات زیربنایی کودک در این مواقع چه می­ تواند باشد.

دعوای بچه‌ها

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

خستگی روحی یک دلیل دعوای بچه‌ها است

وقتی کودک حوصله­ اش سر رفته است، چه تفریحی بالاتر از این که کسی را اذیت کند در حالی که می­داند او قرار است به طرزی شدید واکنش نشان دهد؟

استراتژی غلط والدین: نادیده گرفتن دعوای بچه‌ها در خانواده و تنبیه کردن فرزندان.

استراتژی درست: به فرزندتان فعالیت جدیدی بدهید؛ کار، تفریح یا هر چیزی که همراه شما یا شخص دیگری انجام دهد. جدا کردن موقت بچه ­ها نیز گاهی کمک می­کند، اما آن را تبدیل به یک تایم‌اوت اجباری نکنید.

جلب توجه والدین

فرزندتان تصور می­کند شما او را طرد کرده­ اید، که دوست‌ داشتنی نیست، و توجه لازم را دریافت نمی­کند، و این گونه او در سکوت فریاد می­کشد: “به من هم توجه کنید! چه مثبت و چه منفی، فقط به من توجه کنید!” این از دلایل دعوای بچه‌ها در خانواده است.

استراتژی اشتباه والدین: دادن توجه منفی به شکل تنبیه، تایم اوت یا سپری کردن وقت با بازی کردن نقش قاضی و هیئت منصفه.

راهبرد مفید: از تنبیه خودداری کنید. دعوا را نادیده بگیرید و وقتی دعوا فروکش کرد وقت فردی و توجه بیشتری را به فرزندتان هدیه کنید.

گاه و بی­­گاه یک شب یا زمان به خصوصی در طول روز را برنامه‌ ریزی کنید و فقط با آن فرزندتان باشید. وقتی تعاملات خوشایندی بین فرزندان­تان رخ می­دهد آن را به رسمیت بشناسید و به آن توجه کنید.

راه های مقابله و حل دعوای بچه‌ها

جالب اینجاست که این دعواها به همان سرعت ک شروع میشوند، سریع  خاتمه هم پیدا میکنند.اما گاهی همین دعواهای ساده و بی اهمیت در روحیه آنها چنان تأثیر میگذارد ک تا پایان عمر در خاطر آنها باقی می ماند.

مطمئن باشید اختلاف بین بچه­ ها در یک خانه نیز رخ خواهد داد. در هر حال، همانند همه موارد دیگر در فرزند‌ پروری، بهتر آن است که بدانید مشکل چیست و استراتژ­هایی برنامه ­ریزی شده داشته باشید که در موقع ضرورت استفاده کنید.

اول، لازم است بدانید که اساسا چهار نوع تعارض بین خواهر و برادرها وجود دارد که هر یک از آن­ها ریشه در یک احساس زیربنایی دارد. چرا که بیشتر جنگ و دعواهای روابط اساسا با احساسات سر و کار دارد و نه با مقوله­ های مطرح شده.

هر کودکی شخصیت منحصر به فرد خود را دارد و باخواهر و برادرهایش متفاوت است. یکی در درس قوی هست، یکی در رشته ورزشی قوی عمل میکند. هیچ دلیلی ندارد که فرزندان یک خانواده علایق مشابهی داشته باشند.

یکی از مهم ترین دلایل این اختلافات و بحث های خواهر و برادرها همین تفاوت در علایق آنهاست

تفاوت های شخصیتی موجب میشود والدین خواسته یا ناخواسته به مقایسه فرزاندشان بپردازند. این کار بسیاری اوقات مهمترین دلیل بروز حسادت میان فرزندان میشود.

اگر این حس حسادت در فرد باقی بماند، در تمام طول عمر و در برقراری رابطه با دیگران با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

بسیار مهم است والدین به تفاوتهای میان فرزندان واقف باشند و آنها را باتمام ویژگی های شخصیتی شان دوست داشته باشند و آنهارا بپذیرند.

هرگز نخواهید فرزندانتان را مشابه یکدیگر بار بیاورید و از انها نخواهید مانند خواهر و برادرهایشان رفتار کنند.

هرگز آنها را باهمدیگر مقایسه نکنید

مقایسه والدین مهمترین دلیل دعوای بین خواهر برادری است.

به آنها بیاموزید در هر شرایط به هم احترام بگذارند و اختلافاتشان را ازراهی غیر خشونت حل کنند

فرزندانتان از شما الگو برداری میکنند اگر ببینند والدینشان از راه منطق به اختلافاتشان پایان میدهند و به شیوه ای مسالمت آمیز حل میکنند آنها هم می آموزند که با همین روش اختلاف خودرا حل کنند.

وسایل مشترک راهی برای مقابله با ناسازگاری کودکان

یکی دیگر از موارد دعوای خواهر و برادرها وسایل مشترک آنهاست. وسایلی مثل کتاب، لوازم التحریر، اسباب بازی و…

دعوا زمانی شروع میشود ک هردو بخواهند در یک زمان از یک وسیله استفاده کنند یا اینکه یکی از آنها وسیل مشترک را خراب کرده باشد و آن را برعهده نگیرد، به یکباره جنگ شروع میشود.

در چنین مواردی والدین باید بسیار مراقب باشند و از هیچ کدام از فرزندانشان جانب داری بیجا نکنند .همواره در برخورد از فرزندانتان عدالت را در نظر بگیرید .

روانشناسی دعوای خواهر و برادر

نابرابری

اگر والدین نتوانند میان فرزندانشان برابری و مساوات برقرار کنند،مشکلات بسیاری بروز پیدا میکند.

شاید شما به عنوان پدر و مادر احساس کنید ک بین انها مساوات برقرار کردید اما اگر اختلافات حل نشده بدانید انها معتقدند بین انها فرق میگذارید، بد نیست کمی دقیق تر شوید و بی طرف قضاوت کنید.

حتما بخوانید

کودکان حساس و دقیق هستند،یک بوسه ،در اغوش گرفتن طولانی تر یا کوتاه تر ،تشویق ،تنبیه، پول و خوراکی و..،، همه از جمله مواردی هستند ک شاید خودتان متوجه نباشید.

اما فرزندان شما به انها توجه میکنند و در صورت کوچکترین تفاوت آنها ناراحت میشوند. و حس میکنند والدینشان خواهر یا برادرهایشان را بیشتر دوست دارند.

این موارد موجب میشود فرزند ناراحت شود و در دلش بریزد و بعد با کوچکترین موضوعی با خواهر یا برادر خودش دعوا کند و عقده هایش را سر او خالی کند.

بررسی دقیق تر

علت دعوای بچه‌ها در خانواده این است که احساس می­کنند قربانی شده اند یا این که احساس ناکامی و بی­ عدالتی به او دست داده است.

دعوای بچه‌ها

راهبرد اشتباه والدین: بازی کردن نقش قاضی و حکم دادن درباره این که چه کسی مقصر و چه کسی قربانی است، و این که چگونه باید جبران شود (بر اساس آن چه که شما از شرایط می­بینید.) توقیف اسباب‌ بازی که به خاطر آن دعوا شده بود یا تنبیه کردن هر دو فرزند بی­ توجه به مقوله ارائه شده.

استراتژی مفید: پس از دعوای بچه‌ها در خانواده از تنبیه اجتناب کنید. احساسات و نقطه نظرات فرزندان­تان را پذیرفته و از آن­ها تشکر کنید و کمک کنید احساس­شان را به طرف دیگر دعوا ابراز کنند.

به آن­ها کمک کنید به راه‌ حل­هایی دست پیدا کنند که هر دو آن را می­پذیرند (به جای این که این کار را برای آن­ها انجام دهید، به آن­ها کمک کنید ایده­ های خودشان را خلق کنند). علاوه بر این، به نظرات فرزندتان در شکل­ گیری قوانین خانواده بها بدهید.

مهارت­ های حل مسئله را به آن­ها آموزش بدهید و سپس به آن­ها تمرین بدهید. استراتژی­های مدیریت خشم و روش­های آرامش­ دهی را بعدا به آن­ها آموزش دهید، وقتی همه خونسردی­شان را بدست آورند و مقوله­ ها حل و فصل شده است.

دلخوری انباشته‌ شده دیگر دلیل دعوای کودکان است

این نوع دعوای بچه‌ها در خانواده معمولا زمانی اتفاق می­افتد که سه نوع دیگر جنگ و دعوا بین بچه­ ها از طریق استراتژی­های فرزند‌ پروری اشتباه حل شده باشد.

وقتی پدر یا مادر دست به کار می­شود و تلاش می­کند مشکلات فرزندان را حل کند، یا وقتی به خاطر دعوا بچه را تنبیه کنید، کودک دلخوری و یا رنجش نسبت به پدر یا مادر و خواهر یا برادر در سینه نگه می­دارد.

وقتی بچه­ ها بی­وقفه به یکدیگر گیر می­دهند و باعث ناراحتی یکدیگر می­شوند، احتمالا دلخوری­ ها به نمایش در آمده است

آن­ها به دنبال روش­هایی هستند تا به صورت زیرکانه طرف مقابل­شان را اذیت کنند و این حس انتقام­ جویی زیربنایی باعث می­شود والدین به شدت عصبانی شوند.

مقوله واقعی مطرح نشده است. اگر رویکرد والدین کمک کردن به بچه­ ها برای حل و فصل کردن محترمانه دعوای بچه‌ها در خانواده است، این نوع دعوا بین خواهر و برادرها رخ می­دهد.

شما ممکن است احساس کنید خشم و نفرت و رنجش خطاب به خواهر یا برادرتان به تدریج انباشته می­شود؛ ممکن است حتی حس حسادت، بی­ارزش بودن، دوست داشتنی نبودن، قربانی بودن و دور انداخته شدن به انسان دست دهد.

استراتژی اشتباه والدین: تنبیه های گروهی، گرفتن اسباب بازی­ها یا مزیت­ها، امتیازات مثبت، مقایسه، و برچسب زدن. شما ممکن است بدون این که به درستی به کل داستان گوش داده باشید یا خوانده باشید، قضاوت کنید.

استراتژی­های مفید: متوجه رفتارهای بخشنده، عاشق، و با‌ محبت باشید و به زبان­های خاصی که خودتان صلاح می­دانید آن را به بچه اشاره کنید. از برچسب زدن و مقایسه کردن خودداری کنید.

درگیری بچه ها

تک تک فرزندان­تان را دوست داشته باشید. دستاوردها و تلاش­هایی را در مورد هر یک از فرزندان تشویق کنید.

از تنبیه به هر شکلی در مورد هر کسی اجتناب کنید. همه احساسات یک کودک را بپذیرید و به رسمیت بشناسید حتی اگر با آن­ها موافق نباشید. توجه و وقت فردی زیادی را به هر یک از کودکان ارائه دهید.

این که شما چگونه با دعوای بین بچه­ ها در خانه برخورد می­کنید تعیین می­کند بچه­ ها با هم چطور برخورد می­کنند.

شما فرزندان­تان را تنبیه کنید، آن­ها نیز یاد می­گیرند یک­دیگر را تنبیه کنند و اگر رویکرد شما این است که می­خواهید روی مسئله کار کنید و آن را با احترام متقابل حل و فصل کنید، آن­ها نیز همین رویکرد را اتخاذ خواهند کرد.

و به خاطر داشته باشید شما مجبور نیستید همواره عدالت را رعایت کنید. فقط خودتان را وقف این کنید که به تک‌ تک فرزندان­تان همان چیزی را که به آن نیاز دارند بدهید.

برخی بچه ­ها همه تلاش­شان را می­کنند که به چیزهای بیشتری دست پیدا کنند، زیرا آن­ها نیاز به چیز بیشتر دارن.؛ اما نکته مهم این است که هر کودکی به یقین می­داند وقتی چیزی را نیاز دارد آن چیز به او داده خواهد شد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان

حداقل دو فایده برای درگیری بچه ها وجود دارد

  • تخلیه استرس‌ ها و هیجان‌ها و رسیدن به آرامش در درگیری بچه ها
  • از پس هم برآمدن و کسب مهارت‌های اجتماعی

اگر درگیری بچه ها بسیار خشن است، به صورتی که تبدیل به قهر طولانی مدت و کینه جویی شده باشد، لازم است والدین هر چه سریع تر برای بررسی ریشه‌های این مساله به مشاوره‌ تخصصی مراجعه کنند.

درگیریهای بچه ها میتواند نمک زندگی شما باشد، پددیده ای بزرگتر شدن فرزندان را نوید میدهد. اما به یاد داشته باشید کاری نکنید که به این موضوع دامن بزنید تا درگیریهای بچه ها بیشتر و بیشتر شود.

دعوای بچه‌ها در خانواده را جشن بگیرید! شما به عنوان پدر مادر فرصتی عالی دارید تا مهارت­های ارتباطی و مهارت­های حل تعارض را به فرزندان­تان یاد دهید. مهارت­هایی که آن­ها در زندگی­شان به آن نیاز خواهند داشت.

در صورت تمایل، تجربیات مثبت یا سوالات‌ تان در زمینه دعوای بچه‌ها در خانواده را با خوانندگان ما یا با کارشناسان سایت ویکی روان در میان بگذارید.

مشاوره روانشناسی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا