روابط زناشویی

چگونه حریم شخصی همسر مان را حفظ کنیم

یکی از موارد مهم دیگر درباره ی مسئله ی تعهد در عشق و روابط زناشویی، حفظ حریم شخصی همسر می باشد. اگرچه صمیمیت می تواند به عنوان یک عامل اصلی در زمینه ی تداوم ارتباط، ایفای نقش کند اما اگر این صمیمیت در قالب چهارچوب تعهد نباشد قطعا آسیب زننده خواهد بود.

اهمیت حفظ حریم شخصی همسر

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

در ازدواج رازها به اندازه دروغ ها خطرناک هستند. ازدواج باید براساس شفافیت و اعتماد کامل پایه ریزی شود. شما باید اعتماد و شفافیت را در ازدواج پیش از حریم شخصی خودتان اولویت بندی کنید.

به جز در زمانی که در حال برنامه ریزی یک مهمانی غافلگیر کننده هستید یا زمانی که یک هدیه را پنهان می کنید، در ازدواج جایی برای راز وجود ندارد.

هر زمان که مکالمه ای دارید، خرید می کنید، پیامکی می فرستید، در حال جست و جوی اینترنتی هستید، یا هر کار دیگری انجام می دهید و امیدوار هستید که همسرتان از آن مطلع نشود، راز شما در واقع یک اقدام خیانت آمیز است.

عده ای از افراد به علت عدم آگاهی تصور می کنند که اگر بخواهند رابطه ی عاشقانه واقعی داشته باشند، نباید هیچگونه حریمی میان خودشان قائل شوند.

این تفکر غیر منطقی یکی از خطرناک ترین ایدئولوژی های موجود در جامعه است که تاکنون به متلاشی شدن بسیاری از خانواده ها انجامیده است.

در این دسته از خانواده ها افراد در ابتدای ارتباط روشی را پیش می گیرند که پس از گذشت چند سال و کاهش هورمون های هیجانی، به شدت پشیمان می شوند.

اما به خاطر حفظ ظاهر اشتباه خود را نمی پذیرند و به شکستن حریم شخصی همسر ادامه می دهند. به عنوان مثال تلفن همراه یکی از خصوصی ترین لوازم شخصی هر انسان می باشد.

اما عده ای از افراد گمان می کنند که اگر بخواهند رابطه ی عاشقانه واقعی داشته باشند، هیچ حد و مرزی را نباید رعایت کنند.

همین شکستن حریم خصوصی به تدریج باعث می شود فرد خودش را از همسرش دور کند تا به تکرار این اتفاق پایان دهد.

افراد باید این فکر منطقی را برای ذهنشان اثبات کنند: هر انسانی دارای مسائل شخصی و خصوصی می باشد که هیچکس غیر از خودش نباید وارد آن حریم شود.

اگر کسی بخواهد آن حریم شخصی همسر را بشکند، فرد ناخودآگاه وارد سیستم دفاعی شده و عقب نشینی می کند.

به همین علت پس از مدت کوتاهی صمیمیت به شدت دچار آسیب می شود. بنابراین حفظ حریم خصوصی افراد توسط همسرانشان، از اصول لازم یک رابطه عاشقانه سالم می باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

حریم شخصی در مقابل پنهان کاری در ازدواج

در زیر گفته هایی از کتاب دکتر Laura Schlessinger ، ده چیز احمقانه از دید روانشناسی که زوج ها برای گند زدن به روابطشان انجام می دهند، آمده است. این موارد می توانند این مسئله را تا حدودی روشن کند:

­­­­­__ “حریم خصوصی چیزی است که خارج از احترام به کسی “می دهید”. پنهان کاری چیزی است که از دیگری مخفی نگه می دارید.”

­­­­__ حریم شخصی همسر زمانی است که می خواهید در غیاب همسرتان به حمام بروید یا بینی خود را خالی کنید – یا بدون این که بداند برای او هدیه بخرید. پنهان کاری زمانی است که درباره چیزی که نمی توانید به همسرتان بگویید احساس گناه کنید.

__ حریم شخصی در ازدواج فضای شخصی شما است. در این حریم اعتماد و احترام وجود دارد. شریک دیگر از این فضا آگاه است، و بدون مزاحمت به آن احترام می گذارد. همه ما به زمان خصوصی کوتاهی برای خودمان نیازمندیم.

در غیر این صورت دیوانه می شویم! پنهان کاری در ازدواج مخرب است_ این مسئله به دلیل عدم اعتماد و احترام است. چیزی وجود دارد که شریک دیگر از آن مطلع نیست، و درواقع، یک دروغ است.

­­­­__ ” حریم شخصی، داشتن زمانی مفید و معنوی در تنهایی است. پنهان کاری در ازدواج می تواند نوعی حقه بازی باشد.”

__ “حریم شخصی خودداری از دادن اطلاعات درباره خودتان است،  افشاگری آن برای شریکتان نفعی ندارد، و شما نمی خواهید آن را با او به اشتراک بگذارید.

از سوی دیگر، پنهان کاری، خودداری از گفتن چیزهایی است که ممکن است بر سلامت شریک زندگی تان تاثیر گذار باشد. این اثر ممکن است مالی، معنوی، فیزیکی یا ذهنی باشد. حریم شخصی قابل قبول است و پنهان کاری قابل قبول نیست.”

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان

پنهان  کاری چیست؟

این عمل، پنهان نگه داشتن چیزی است و به این دلیل است که راز صرفا از پنهان کردن حریم خصوصی فراتر می رود. با وجود این که پنهان کاری به حریم شخصی منتهی می شود، تمام حریم های شخصی پنهان کاری نیستند.

پنهان کاری از عمدا نگفتن چیزی و خارج از ترس نشات می گیرد. رازها شامل اطلاعاتی هستند که به طوربالقوه تاثیر منفی- عاطفی، جسمی، یا مالی دارند.

کسانی که رازی را نگه می دارند معتقدند که اگر به طور تصادفی یا هدفمند رازشان برملا شود، این آشکارسازی می تواند به خودشان و اطرافیانشان آسیب برساند.

حریم شخصی زمانی است که در را بسته اید و مشغول لباس پوشیدن هستید یا می خواهید به حمام بروید. در فرهنگ لغت این واژه “خارج از توجه عموم” معنی شده است.

اما توجه داشته باشبد که مسئله”این که آن شخص شما نباشید” یا به هیچ وجه دروغ گویی یا پنهان کردن چیزی نیست… فقط فروتنی است.

حریم شخصی همسر نیاز به خلوت و ارتباط با خود است. چیزی است که در آن یک فرد می تواند کنترل اعمال و ایده های خود را بدون پاسخ به بازخورد دیگران حفظ کند…

“پنهان کاری زمانی است که شما چیزی را به طور عمدی مخفی و یا برای فریب دادن دیگران چیزی را پنهان می کنید.” این واژه نیز در لغت نامه، چیزی است که مخفی می شود یا مخفی شدن، ناشناخته ماندن یا غیرقابل مشاهده معنی می دهد.

بنابراین در مورد پنهان کاری تصمیم می گیرید که چیزی را پنهان نگه دارید و حقیقت را عمدا مخفی می کنید… مخفی کردن چیزی که نمی خواهید دیده شود.

پس در مورد حریم شخصی همسر میتوان گفت که غالبا، این مسئله بی ضرر نیست و دلیل محرمانه بودن، جلوگیری از ایجاد مخالفت و کشمکش است.

کسی که چیزی را پنهان می کند تا آن را ادامه دهد، حتی زمانی که آن شخص می داند در صورتی که آن چیز آشکار شود، مشکلی ایجاد خواهد شد.

دکتر لوح موسوی

روانشناس بین المللی، کارشناس برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مشاور شخصیت ها و مدیران ،برتر، نویسنده کتابهای روانشناسی تلفن دفتر مشاوره ۲۲۸۸۹۴۴۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا