روابط زناشویی

روابط صمیمی با همسر خود را حفظ کنید و لذت ببرید

آیا ازدواج موفق و ایجاد روابط صمیمی با همسر فقط در فیلم‌ها یافت می‌شود؟ مسلماً خیر. تنها هنر زوج‌های موفق این نیست که می‌توانند با هم سازش داشته باشند. آنها واقعاً از این لذت می‌برند که با هم و در کنار هم باشند.

آنها می‌خندند، شوخی می‌کنند و حتی زمانی که مشغول کارند، تفریح را فراموش نمی‌کنند و عاشق یکدیگر هستند. فشار مالی، کمبود وقت و دیگر مشکلات زندگی همیشه وجود دارند، اما در همان زمان شیر آب را می‌گیرید یا پوشک بچه خود را عوض می‌کنید نیز می‌توانید از محبت، طنز و شوخی و همراهی کردن یکدیگر لذت ببرید.

راه های ایجاد روابط صمیمی با همسر که باید بدانید

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه شوید.

همه ما آرزوی خوشبختی و زندگی ایده‌ال را داریم، اما همیشه فکر می‌کنیم زندگی ایده آل رویایی دست نیافتنی است و همیشه متعلق به شخصیت‌های رمانتیک فیلم‌هاست اما واقعیت این است که اگر شما هم بخواهید می‌توانید خوشبخت شوید و طعم عشق و عاشقی را برای همیشه زیر دندان‌تان مزمزه کنید.

فقط کافی است آگاهی و شناخت‌تان را افزایش دهید و در شیوه رفتار و کلام‌ تان تغییراتی ایجاد کنید.

شادی یک انتخاب است از آن لذت ببرید

شادی و لذت با هم بودن، مانند شادی زنده بودن تا حدی ذاتی است و تا حدی به نحوه زندگی و نگرش بستگی دارد که امری اکتسابی است.

خوشبختانه، تنها ساختار بیولوژیک ما نیست که سرنوشت ما را تعیین می‌کند. بسیاری از افراد خجالتی به دنیا می‌آیند، اما اکثر آنها، به مرور زمان، این ویژگی را کنار می‌گذارند.

در واقع صفت‌هایی که از بدو تولد با ما هستند و جزء سرشت و ذات ما تلقی می‌شوند نیز تغییر پذیرند.

شما و همسرتان نیز از تمایلات ذاتی برخوردارید، اما هر یک از شما می‌توانید با تصمیم‌گیری، آنها را تغییر دهید

مثلا می‌توانید به جای آنکه هر روز صبح با چهره گرفته با هم روبه رو شوید، با لبخند به هم سلام دهید یا به جای آنکه ساکت از میز غذا کنار بروید، از غذای خوشمزه‌ای که همسرتان پخته است، تشکر کنید.

اگر احساس کردید خلق‌ تان تنگ شده است، می‌توانید ظرف‌ها را بشویید یا رادیو را روشن کنید و با صدای بلند آواز بخوانید و خلاصه اینکه، شادی کنید و لذت ببرید

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

اشتراکت و استقلال

شادی زندگی زناشویی و روابط صمیمی با همسر روی هم رفته حاکی از آن است که زن و شوهر با سلامتی عاطفی، زندگی مشترک نیرومند و پویایی را هدایت می‌کنند.

یک ازدواج سالم آن است که هر دو طرف بتوانند در عین ارتباط و تعلق و لذت بردن از زندگی مشترک، استقلال خود را حفظ کنند و به عنوان یک فرد، آزادانه درباره زندگی شخصی خود تصمیم بگیرند

برای مثال خلوت با خود برای عده زیادی تأثیری حیاتی دارد و باید برای آن احترام قائل بود. ازدواج این الزام را در پی ندارد که تمام اوقات با هم سپری شود و تمام شادی‌ها مشترک باشد.

مطالعه، ورزش و انواع فعالیت‌های گوناگونی که به زندگی معنا می‌بخشند، نباید با ازدواج رها شوند.

محدود کردن خود به صرف فعالیت‌هایی که همسرتان هم بتواند در آنها سهیم باشد، می‌تواند شما را از آنچه می‌توانید باشید، باز دارد.

روابط صمیمی با همسر

فرزندان فرصت یا تهدید؟؟؟

شاید بزرگ‌ترین پیکار شما در طول زندگی مشترک زمانی است که هر دو شما، در عین دوست داشتن یکدیگر، می‌خواهید انسان دیگری را بزرگ کنید. پرورش کودک از طفولیت تا بزرگسالی مستلزم کار مشترک بسیار بالایی است.

در عین حال که هر یک از شما باید ارتباط جداگانه‌ای با هر یک از فرزندان خود داشته باشید، باید بتوانید ازعهده کار مشترک تربیت فرزندان برآیید. اگر با همسرتان توافق نداشته باشید و با مهارت‌های حل اختلاف نیز آشنا نباشید، احتمال خطر زیاد است.

حتما بخوانید

اگر نتوانید درباره مشکلات به توافق برسید، احتمالا هیچ یک به حال دیگری مفید نخواهید بود و اینجاست که مهارت‌های تصمیم‌گیری مشترک و حل اختلاف، ضرورت خود را نشان می‌دهد.

اگر روی مخالفت خود به جای ایجاد روابط صمیمی با همسر اصرار بورزید، فرزندان شما باید بهای آن را بپردازند و این گونه به نظر می‌رسد که در ازدواج‌تان به جای آنکه یاور هم باشید، در مقابل هم ایستاده‌اید.

قانون حل اختلاف می‌گوید که گردآوری اطلاعات بیشترین کلید پیدا کردن راه حل است

کار در خانه و بیرون از خانه

قبول مسئولیت در خانه و بیرون خانه امری ضروری و حیاتی است. زوج‌هایی که از بار مسئولیت‌ها شانه خالی می‌کنند، رضایت و خرسندی زندگی را تباه می‌کنند.

زوجی که شاهد پیمان‌ شکنی و نادیده گرفتن مسئولیت‌های زندگی مشترک از سوی دیگری است، بیشتر دچار تلخ کامی ‌می‌شود.

بر عکس، وقتی زن و شوهر احساس کنند که در انجام مسئولیت‌ها با هم سهیم هستند، نسبت به رابطه خود احساس رضایت و تعهد بیشتری می‌کنند.

انجام مسئولیت صرفاً نوعی انجام کار نیست، بلکه نشانه همکاری و وابستگی متقابل نیز می‌باشد

هر بار که مسئولیت خود را انجام می‌دهید، هرگاه به میل خود برای انجام کاری پیش قدم می‌شوید و آن را به نحو احسن انجام می‌دهید، سطح رضایت زندگی خود را درجه‌ای بالاتر می‌برید و لذت ببرید

فروید انجام وظیفه به نحو احسن را نشانه زندگی سالم می‌داند. به نظر او، فرد سالم شخصی است که بتواند کار کند و عشق بورزد.

این فرمول درباره زوج‌ها به این صورت تعمیم پیدا می‌کند که بگوییم زوج سالم زوجی است که بتوانند وظایف همسری را به خوبی انجام دهند و به یکدیگر عشق بورزند.

رابطه جنسی و ایجاد روابط صمیمی با همسر

این تصور اشتباهی است که برخی از زوجین معتقدند تنها رابطه جنسی باعث صمیمیت آنها می‌شود، آن هم فقط صمیمیت لحظه‌ای و موقت.

این در حالی است که روان‌شناسان معتقدند صرف داشتن رابطه جنسی، نمی‌تواند تضمین کننده عشق و علاقه مشترک و احساس رضایت و خوشبختی زوجین باشد.

رابطه جنسی موجب نزدیکی زن و شوهر به هم می‌شود اما ممکن است صمیمیت را به وجود نیاورد. این رابطه تنها راه برقراری ارتباط و نزدیک شدن زوج به یکدیگر نیست.

چه بسا روش‌های بسیاری برای ایجاد صمیمیت در زندگی مشترک وجود دارد که می‌تواند احساس و علاقه شما را به همسرتان نشان دهد.

روش‌های زیر اگر چه شاید بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر آیند، اما می‌توانند معجزه عشق دوباره شما باشند:

برای صمیمی شدن با همسر او را ببینید و بشنوید

لازم نیست برای ساخت روابط صمیمی با همسر خود شق‌ القمر کند که کارهای او به چشم‌تان بیاید و یا حرفی متفاوت بزند که به حرف‌هایش گوش دهید.

فقط کافی است با خود تمرین کنید که همسرتان را همیشه و در همه حال ببینید و بشنوید. حتما دیدن خرابکاری‌ها و یا شنیدن غرغرهایش هم لطف دیگری دارد.

البته برای دیده و شنیده شدن گاهی لازم است پویا شوید. لازم است، برای خارج کردن زندگی‌تان از یکنواختی، هر روز به دنبال کشفی جدید از توانایی‌ها و خصوصیات اخلاقی و شخصیتی خود و همسرتان باشید.

شما خانم عزیز، ذوق زنانه‌تان را بکار بگیرید و سفره‌ای رنگین با دیزاین متفاوت‌تر از شب‌های قبل برای همسرتان بچینید.

صمیمی شدن با همسر

برای صمیمی شدن با همسر به چشم یکدیگر نگاه کنید

چشم‌ها هیچ وقت به هم دروغ نمی‌گویند! در اوج دعوا هم که باشید، اگر عمیقا به چشمان همسرتان خیره شوید، می‌توانید عشق او را نسبت به خودتان دریابید.

عاشقانه و با لبخندی بر لب به چشمان همسرتان زل برنید، آن وقت خواهید دید که احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتری با همسرتان می‌کنید.

از همین امروز این تمرین را شروع کنید، به صورت همسرتان نگاه کنید و چشمان او را هدف قرار دهید.

یادتان باشد با همین کار به ظاهر سخت اما راحت، می‌توانید پیام‌های عمیق احساسی‌تان را بدون رودربایستی و یا خرج کردن کلامی، به همسرتان انتقال دهید.

«دوستت دارم» بهترین راه ساخت روابط صمیمی با همسر

درست است که می‌دانید همسرتان شما را دوست دارد و او هم از علاقه شما نسبت به خودش مطمئن است.

اما این دلیل نمی‌شود که شما و یا همسرتان از ابراز علاقه نسبت به یکدیگر امتناع کنید. همه افراد نیازمند شنیدن این جمله هستند، ولو آن که جمله تکراری باشد.

حتما بخوانید

تاکید به این حس هیچ گاه از ارزش شما نمی‌کاهد و یا همسرتان را پر توقع نمی‌کند، به همسرتان بگویید:

دوستش دارید و از این که او کنارتان هست، احساس آرامش و خوشبختی می‌کنید. «دوستت دارم»، جمله معجزه‌ گری است که شنیدن به موقع آن، گوش همسرتان را می‌نوازد و به زندگی شما امید تزریق می‌کند.

برای صمیمی شدن با همسر  او را در آغوش بگیرید

همسرتان را در آغوش بگیرید، او را ببوسید و موهایش را نوازش کنید. به معجزه نوازش کردن و بوسیدن اعتقاد قلبی داشته باشید، بی‌شک حال و احوال‌تان را تغییر می‌دهد.

بوسیدن پیشانی همسر، نشانه عشق و علاقه است و نوازش کردن، زن و شوهر را به لحاظ احساسی و جسمی ‌به یکدیگر نزدیک می‌کند و باعث احساس رضایت و خشنودی می‌شود.

این امر برای زنان بسیار حیاتی است، چه بسا وقتی ببینند همسرشان نه به هدف رابطه جنسی بلکه تنها از روی عشق و محبت این کار را انجام می‌دهد، احساس خوبی خواهند داشت.

احترام گذاشتن اصلی مهم در روابط صمیمی با همسر است

در همه حال، حتی شرایط بحرانی، به همسرتان بی‌احترامی ‌نکنید. سعی کنید کلام و یا حرکتی نکنید که در ذهن همسرتان حک شود، یادتان باشد دیر یا زود نتیجه آن را می‌بینید.

اما اگر حرمت یکدیگر را بشکنند و در تنهایی و یا در حضور جمع یکدیگر را مورد سرزنش و یا توهین قرار دهند، رشد صمیمیت به هیچ وجه صورت نخواهد گرفت.

این نکته را همیشه به یاد داشته باشیم که انسانها بدی را به راحتی فراموش می کنند اما تحقیر را هرگز.

تحقیر کردن یکی از بزرگترین عوامل دور شدن افراد از یکدیگر می باشد. در نظر بگیرید اگر دوستی شما را در جمع مورد تحقیر و یا تمسخر قرار دهد شما چه حسی نسبت به او پیدا می کنید؟

  • آیا بعد از آن باز هم می توانید با او احساس راحتی و صمیمیت کنید؟
  • آیا باز هم مثل قبل او را دوست خواهید داشت؟

هرگز این اتفاق نخواهد افتاد و شما دوستی تان به تدریج کمرنگتر و کمرنگتر خواهد شد. حالا چه برسد به رابطه زناشویی که بین دو جنس مخالف اتفاق می افتد و از حساسیت های عاطفی بسیار بالایی برخوردار است.

بنابراین در روابط زناشویی موفق، تشویق و احترام متقابل حرف اول را در رشد صمیمیت می زند. همانطور که در بخش دوم کتاب توضیح خواهیم داد، عزت نفس و خود ارزشمندی پایه و اساس شخصیت انسان می باشد.

بنابراین تحقیر و بی ارزش کردن دیگران دقیقا به بنیان فکر افراد و روابط صمیمی با همسر تان آسیب می زند. و یقین بدانید اگر به بنیان شخصیت کسی آسیب برسانیم، فرد مقابل به طور جدی از ما فرار خواهد کرد.

پس همانگونه که تشویق و احترام موجب رشد صمیمیت در روابط می شود، تحقیر و سرزنش نیز ویرانگر پایه های اعتماد در رابطه است.

انتقاد بی مورد و کوچک برابر است با تحقیر

بسیاری از افراد گمان می کنند که تحقیر فقط به معنای بیان حرف های زشت و ناسزا به طرف مقابل می باشد.

در صورتیکه گاهی یک انتقاد کوچک نیز می تواند برای طرف مقابل تحقیر آمیز باشد. بر این اساس در مسئله ی تحقیر برداشت افراد شرط است.

یعنی ما باید از حساسیت های طرف مقابلمان آگاه شویم و مراقب باشیم که ناخودآگاه رفتارهایی را که موجب آزار و احساس کم ارزشی را در او ایجاد می کند انجام ندهیم.

درباره ی مسئله ی انتقاد باید بگویم که این رفتار تنها به عنوان یک شغل و حرفه می تواند مفید واقع شود.

به عنوان مثال منتقدین سینما و ادبیات می توانند به عنوان عضوی از این انجمن ها به نقد و بررسی آثار نویسندگان و کارگردانان مختلف بپردازند.

اما اگر این مسئله به عنوان یک تکنیک ارتباطی در روابط خانوادگی استفاده شود، نه تنها کارآمد نیست بلکه تاثیرات بسیار منفی و مخربی را در خانواده به همراه دارد.

اگر افراد بتوانند به جای انتقاد، به تشویق و تعریف کردن از یکدیگر عادت پیدا کنند، می توانند روابطی عاشقانه و همراه با احساس آرامش و خوشبختی داشته باشند

یکی از رازهای بزرگی که بسیاری از افراد نمی دانند، همین تشویق کردن می باشد.

وقتی شما همسرتان را به خاطر رفتارهایش تمجید می کنید، علاوه بر احترام گذاشتن و رشد صمیمیت باعث تکرار آن رفتار می شوید.

به یاد داشته باشید انسان ها ناخودآگاه رفتارهایی را تکرار می کنند که برای انجام آنها تشویق شده و یا مورد توجه قرار گرفته اند.

گذشت کردن بهترین تمرین برای ایجاد روابط صمیمی با همسر است

دومین عامل افزایش روابط صمیمی با همسر در خانواده، گذشت می باشد. همانطور که می دانیم و تجربه کرده ایم سوء تفاهم و اختلاف سطحی در زندگی زناشویی همیشگی می باشد.

حتما بخوانید

این یک مسئله ی واضح است که وقتی دو نفر با یکدیگر وارد رابطه ی عاشقانه می شوند، در بعضی موارد دچار اختلاف شوند.

گاهی همین اختلافات و سوء تفاهم ها نیز تبدیل به دلخوری و رنجش خاطر طرف مقابل می شود.

اگر دو طرف در یک رابطه ی عاشقانه بتوانند قانون گذشت را در زندگی خود اجرا کنند، هیچگاه صمیمیت یک رابطه ی عاشقانه تحت شعاع قرار نمی گیرد.

حضرت علی در اینباره نصیحتی برای ما دارند که می فرمایند: هیچگاه لذت بخشش را در انتقام جستجو نکنید

زیرا لذتی که در عفو و گذشت هست هرگز در انتقام و نفرت نیست. گذشتن از اشتباهات طرف مقابل علاوه بر ایجاد احساس آرامش درون خودمان، موجب رشد صمیمیت نیز می شود.

همچنین در مواردی نیز لازم است انسان به خاطر حفظ احساس صمیمیت در رابطه ی عاشقانه ی خود، از سلایق شخصی خود گذشت کند.

به عنوان مثال فرض کنید مردی می خواهد آخر هفته را در خانه و به تماشای فوتبال در تلویزیون بپردازد. این در حالی است که همسر او به یک مسافرت کوتاه بین شهری نیاز دارد.

حذف بن بست ها در روابط

در این شرایط وظیفه ی مرد است که در صورت داشتن امکانات مالی موجبات آسایش و رفاه همسرش را فراهم آورد.

اما همسر او نیز می تواند برنامه ی سفر را به نحوی تنظیم کند که در هنگام مسابقه ی فوتبال همسرش بتواند در یک رستوران بین راهی به تماشای مسابقه بپردازد.

به یاد داشته باشیم اگر قانون گذشت در یک رابطه ی عاشقانه وجود داشته باشد، هیچ بن بستی برای آن رابطه وجود نخواهد داشت

افزایش روابط صمیمی با همسر

صداقت عامل افزایش صمیمیت

عامل سوم برای افزایش روابط صمیمی با همسر ، صداقت می باشد. هر چقدر افراد در روابط شان صداقت بیشتری داشته باشند، خیلی راحت تر با دیگران صمیمی می شوند. افرادی که دروغ می گویند، همیشه مجبور هستند از انسانها فاصله بگیرند.

زیرا وقتی با دیگران صمیمی می شوند واقعیت ها رو می شوند و این نقطه ی شکست شخصیتی آنها می شود. بنابراین افراد راست گو در روابط عاشقانه ی خود صمیمیت بیشتری دارند.

از سوی دیگر اگر در یک رابطه دروغی گفته شود و پس از مدتی لو برود، حس اعتماد از بین می رود. بنابراین راست گویی جزو اصول اصلی روابط عاشقانه می باشد.

البته به یاد داشته باشیم که راست گویی با همه چیز گویی متفاوت است. بسیاری از افراد به اشتباه گمان می کنند که اگر بخواهند راست گو باشند، باید همه چیز را به همسرشان بگویند.

همواره باید به یاد داشته باشیم که راست گویی به معنای فاش کردن رازهای دیگران و یا بیان مسائل شخصی و خصوصی نیست.

پذیرش غیر مشروط

عامل چهارم که یکی از مهمترین عوامل حفظ و افزایش روابط صمیمی با همسر می باشد، پذیرش غیر مشروط است.

یکی از بزرگترین عوامل به وجود آورنده ی مشکلات در روابط انسانها، وجود قانون پذیرش مشروط در ذهن آنهاست.

این قانون اینچنین حکم می کند که دیگران فقط در شرایط خاصی مورد پذیرش من هستند و در غیر اینصورت از دیدگاه من آنها ارزش انسانی ندارند

یعنی من شرایطی را در نظر دارم که اگر کسی دارای آنها نباشد، از دیدگاه من ارزش انسان بودن را ندارد.

این قانون باعث می شود فرد همیشه برای پذیرش انسانها به دنبال دلیل بگردد که معمولا فقط در شرایط خاصی به این دلیل دسترسی پیدا می کند و در صورتیکه این دلیل را پیدا نکند، نمی تواند افراد را به عنوان یک انسان بپذیرد و در روابط اجتماعی خود دچار مشکل جدی می شود.

اینگونه افراد در روابط عاشقانه ی خود نیز با همین مسئله روبرو می شوند.

آنها هیچگاه نمی توانند طرف مقابل شان را بدون قید و شرط بپذیرند و از این مسئله رنج می برند.

بنابراین همواره سعی می کنند او را تغییر دهند که در اکثر مواقع با شکست و ناامیدی روبرو می شوند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

اعتقاد داشتن

یکی از مهمترین راههای درمان این مسئله اعتقاد داشتن به منحصر به فرد بودن تمامی انسانها است. آنچنانکه می دانیم از اولین روز خلقت انسان تا کنون هیچ بشری نبوده است که حتی اثر انگشت او با دیگری یکسان باشد.

چه برسد به شکل اعضای دیگر بدن انسانها که به طور کامل با یکدیگر متفاوت است.

حتما بخوانید

درباره ی ذهن انسانها نیز باید این مسئله را مورد توجه قرار دهیم که ترکیبی از شکل بدنی انسانها، ساختار مغزی، محیط، تربیت و نظام شناختی افراد، ساختار ذهن آنها را تشکیل می دهد.افزایش روابط صمیمی با همسر

بنابراین به یقین می توانیم بیان کنیم که هیچ انسانی در جهان وجود ندارد که حتی یک لحظه مثل دیگری فکر کند.

از نظر فلسفی نیز این مسئله با عقل انسان تایید می شود که اگر دو چیز عین یکدیگر باشند در واقع یکی است.

و این تفاوتها هستند که جهان خلقت را تشکیل می دهند. اگر انسانها بتوانند این عقیده ی مهم و این منطق ساختاری را در ذهن خود درونی کنند، هیچگاه دچار تضادهای رفتاری در روابط خود نمی شوند.

به هر حال برای افزایش روابط صمیمی با همسر خود میبایست تلاش کنید و در این مسیر ممارست به خرج دهید.

فاطمه صبوری پور

سی ساله ليسانس روانشناسی عمومی فوق ليسانس روان شناسی تربيتی دانشجوی دكتری روانشناسی تربیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا