روابط زناشویی

اهمیت رابطه دوستی بین زن و شوهر

بسیاری از افراد به عنوان تازه عروس و داماد تصور می‌کنند که می‌بایست زن یا شوهر خوب و ایده‌آلی برای همسرشان باشند. در این صورت هنگامی‌ که وظایف زناشویی را اولویت شماره یک قرار می‌دهند از دوستی و رفاقت با همسرشان در روابط زناشویی باز می‌مانند. در حالی که رابطه دوستی بین زن و شوهر از اهمیت بالایی برخوردار است.

بررسی اهمیت دوستی بین زن و شوهر

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

در این مواقع آنها فکر می‌کنند: «حال که با یکدیگر ازدواج کرده‌ایم باید تلاش کنم که عشق و شور و حرارت خود را زنده نگه دارم.» البته که می‌بایست مستمر و مداوم، عشق و شور و حرارت خود را زنده نگه دارید اما عشق و شور و حرارت تنها مشخصه یک ازدواج خوب و سالم نیست.

گاه و بیگاه از افرادی که یک بار طلاق گرفته و رابطه یا ازدواج ناموفقی داشته‌اند. می‌شنوید «عشق میان ما قوی بود، اما نمی‌توانستیم با هم کنار بیاییم.» در واقع عشق و شور و حرارت موجود در یک رابطه و ازدواج، پایداری و ماندگاری آن را تضمین نمی‌کند.

بدین معنی که رابطه و ازدواج به منظور بقا و ماندگاری به رفاقت و رابطه دوستی بین زوچین نیازمند است. هیج ازدواجی بدون رابطه دوستی بین زن و شوهر پایدار نخواهد ماند. چنانچه ازدواج‌های پایدار، ماندگار و خوشبخت را تجزیه و تحلیل کنید، همواره دوستی و رفاقتی ثابت و مستحکم را در پایه و اساس آن خواهید دید.

چنین زوج هایی از «دوستی» برخوردارند. این قبیل زوج‌ها با همسرشان به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی عزیزترین و بهترین دوست یکدیگرند.

زوج‌هایی که ازدواجی خوشبخت و مستحکم دارند مستمر و مداوم دوستی خود با یکدیگر را تمدید می‌کنند و به آن عمق بیشتری می‌بخشند

آنان این کار را هر روز انجام می‌دهند بدون آنکه متوجه باشند. می‌توان گفت که این خصلت به شکلی طبیعت ثانویه آنها در آمده است. در ادامه به مثال هایی می پردازیم که تأثیر و اهمیت رابطه دوستی بین زن و شوهر را مشخص می کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

چطور دوستی بین زن و شوهر را افزایش دهیم؟

– برای مثال: دوستان خوب با یکدیگر با ملاحظه رفتار می‌کنند. آیا هنگامی‌که یکی از دوستان خوب شما مشغول دیدن یکی از برنامه‌های مورد علاقه خود از تلویزیون است یک‌باره کنترل از راه دور تلویزیون را در دست می‌گیرید و کانال را عوض می‌کنید؟ احتمالاً پاسخ شما منفی است در این صورت چرا باید چنین رفتاری با همسر خود داشته باشید؟

حتما بخوانید

دوستان و رفیقان همواره به یکدیگر احترام می‌گذارند حتی هنگامی‌ که با نظریات هم موافق نیستند. آیا هرگز امکان دارد به بهترین دوست خود بگویید: «تو یک آشغال عوضی هستی و به خاطر ناامنی‌های زیادی که داری نمی‌توانی هیچ یک از توصیه‌ها و پیشنهادهای مرا بپذیری» البته نه. در این صورت چرا باید خطاب به همسرتان چنین حرفی بزنید؟

– دوستان خوب همیشه در وقت سختی و نیاز می‌توانند روی یکدیگر حساب کنند. به وقت سختی‌ها و مصائب اول از همسرتان تقاضای کمک و حمایت کنید و وقتی او نیاز داشت حامی ‌و پشتیبانش باشید.

آیا هرگز دوستی را که با سختی و مشکلاتی مواجه شده است تنها خواهید گذاشت؟ احتمالا پاسخ شما منفی است. در این صورت چرا باید این کار را با همسر خود بکنید.

رابطه دوستی بین زوجین
دوستی بین زن و شوهر

– دوستان همواره راه‌هایی برای ارتباط بهتر و موثرتر می‌یابند. دوستان خوب، یکدیگر را در جریان آخرین اخبار و تغییرات زندگی‌شان قرارمی‌دهند، با هم به خرید می‌روند و در مورد کارها و سرگرمی‌های‌شان به یکدیگر کمک می‌کنند.

این نکات ارتباط میان دوستان را حفظ می‌کند و پیشینه مشترکی از تجربه‌ها، خاطره‌ها و سرگرمی‌ها را میان آنان خلق می‌کند.

– دوستان نقطه ضعف‌ها، نقایص و کاستی‌های یکدیگر را می‌پذیرند. به دوستان فعلی خود نگاهی بیندازید به چه دلیل دوستی با آنان را انتخاب کرده‌اید؟ آیا به این دلیل که آنها عالی و بدون عیب و نقصند؟ احتمالا پاسخ‌تان منفی است.

هنگامی‌که رفتار خوشایندی با شما ندارند یا زیاد سرحال نیستند سعی می‌کنید سر به سرشان نگذارید و آنها را به حال خود رها کنید.

آنان نیز بعضی از کج خلقی‌ها و نقطه ضعف‌های شما را تحمل می‌کنند. از آنجا که نه شما و نه دوستان‌تان عالی و بی‌عیب و نقص نیستید از همسرتان نیز توقع نداشته باشید که بی‌عیب و نقص و عالی باشد.

– دوستان خوب یکدیگر را خوشحال می‌کنند. دوستان خوب خوش نیت هستند و دل یکدیگر را شاد می‌کنند. آنها یکدیگر را می‌خندانند و از به یاد آوردن لحظه‌ها و خاطره‌های خوب‌شان لذت می‌برند.

دوستان خوب از این که در حضور یکدیگر احمق به نظر برسند و کارهای احمقانه و خنده‌دار بکنند خجالت نمی‌کشند.

چنانچه نمی‌توانید در حضور همسرتان راحت بوده و خودتان باشید پس با چه کسی می‌توانید راحت باشید؟ خود را رها کنید. رابطه دوستی بین زن و شوهر باعث این رهایی می گردد

– دوستان خوب از یکدیگر تعریف می‌کنند و همدیگر را تحسین و تمجید می‌کنند. لازم نیست تعریف، تحسین و تمجید همواره بسیار زیاد یا سخاوتمندانه باشد. تعریف و تحسین می‌تواند جمله ساده ای مانند «چه قشنگ موهاتو کوتاه کردی» باشد.

ازدواج‌های خوشبخت، مستحکم و شاد ازدواج‌هایی است که دوستی نقش اساسی و کلیدی در آن بازی می‌کند.

دوستی بین زن و شوهر نمونه‌های بارز روابط میان دو انسان است که توانسته‌اند به رغم سالیان سال تغییر و بالا و پایین شدن، روابط خود را محترم و ارزشمند بشمرند و در جهت حفظ و بقای آن تلاش کنند.

به زبان ساده دوستی تنها پیوند و رابطه‌ای است که زن و شوهر می‌بایست در جهت تحقق آن تلاش کنند و امیدوار باشند.

دوست عزیز در صورت نیاز میتوانید از سایت ویکی روان مشاوره روانشناسی آنلاین بگیرید

فاطمه صبوری پور

سی ساله ليسانس روانشناسی عمومی فوق ليسانس روان شناسی تربيتی دانشجوی دكتری روانشناسی تربیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا