عشقاعتیاد

اعتیاد به عشق چیست؟ ویژگی فرد معتاد به عشق چیست؟

بررسی دلایل اعتیاد به رابطه عاطفی

اعتیاد به عشق (Love addiction) هم یکی از انواع اعتیاد جالب است که در بسیاری از افراد جامعه دیده می شود. راه تشخیص اعتیاد به عشق چندان دشوار نیست و این افراد معمولا از مشاوره عشق درمانی برای درمان اعتیاد به عشق استفاده می کنند. در ادامه این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان به بررسی علل اعتیاد به عشق (معتاد به عشق) و راه های درمان آن از نظر علم روانشناسی می پردازیم.

اعتیاد به عشق چیست؟ چه کسی معتاد به عشق است؟

تعریف اعتیاد به عشق از نامش پیداست،

در واقع اعتیاد به عشق یعنی مانند دیگر انواع اعتیاد فرد به یک ویژگی یا حالت روحی اعتیاد پیدا کرده و کنار گذاشتن یا فاصله گرفتن از آن برای او دشوار است.

این نوع اعتیاد با عشق و عاشقی پیوند جدایی ناپذیری دارد و صرفا برای فرد معتاد به عشق معشوق تفاوت چندانی ندارد، بلکه او تنها به دنبال فردی برای عشق ورزی و از تحمل درد عشق است و به نوعی از نرسیدن به معشوق لذت می برد.

اگر با مفهوم کراش زدن آشنایی داشته باشید می دانید که افراد معتاد عشق به همه علاقه مند می شوند و مدتی در ذهن خود با آنها زندگی می کنند و سپس به سراغ فرد دیگر می روند بدون اینکه بدانند شکست عشقی چه عوارضی دارد و چقدر بر روحیات آنها تاثیر مخرب خواهد داشت. این بهترین تعریف اعتیاد به عشق است که از دید روانشناسی یکی از انواع عشق می باشد.

قبلا در سایت ویکی روان به طور کامل درباره تعریف اعتیاد صحبت کردیم که پیشنهاد می کنیم برای روشن تر شدن تعریف اعتیاد به عشق حتما آن را مطالعه کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان

اعتیاد به عشق نوع جدیدی از اعتیاد است

معتاد به عشق
معتاد به عشق

از زمان های قدیم مساله اعتیاد به مواد مخدر یکی از مباحث مهم در آسیب شناسی روانی و اجتماعی بوده است. همواره روانشناسان در پی بررسی علل مصرف مواد مخدر توسط افراد جامعه و روش های رهایی از آن توسط معتادین بوده اند.

مصرف مواد مخدر و اعتیاد به یکی از خطرناکترین معضلات دنیای جدید شده است، در حال حاضر در جهان افراد زیادی مصرف کننده مواد مخدر شناخته می شوند.

این دسته از افراد وابستگی شدیدی به مواد مصرفی دارند و بدون حضور این مواد زندگی غیرقابل تحملی خواهند داشت‌، آنها از لحاظ روانی و جسمی به مواد مخدر وابسته اند.

مساله اصلی در اعتیاد به مواد مخدر موضوع وابستگی است که اگرچه در اعتیاد به مواد مخدر نقش اساسی دارد، در موضوعات دیگر نیز مشاهده می شود.

یکی از موضوعات جدیدی که اخیرا نقش وابستگی در آن بطور علمی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است، وابستگی در روابط عاشقانه است که از آن با عنوان اعتیاد به عشق یاد می شود.

این نوع وابستگی یکی از شدیدترین وابستگی های روانی و حتی جسمانی در انسان می باشد که در سنین مختلف خود را نشان می دهد.

پیشنهاد می کنیم برای پی بردن به دید خود به موضوع عشق حتما پرسشنامه نگرش به عشق در بخش تست روانشناسی را انجام دهید.

این روشی مناسب برای کشف دید حقیقی خود به موضوع عشق می باشد.

خانم دکتر سوزان پیبادی نظریه پرداز در حوزه عشق معتقد است که:

اعتیاد به عشق نوعی اعتیاد رایج می باشد و همانند دیگر اعتیاد ها می تواند خطرآفرین باشد. اهمیت این مساله در جوامع غربی تا حدی است که انجمن معتادان عشق گمنام را در آمریکا تاسیس کرده اند.

اعتیاد به عشق می تواند منجر به آسیب های روانی جدی همچون افسردگی و اضطراب فراگیر شود، در موارد حادتر نیز ممکن است منجر به آسیب های جسمانی همچون خودکشی و یا قتل بشود.

در حقیقت اعتیاد عشقی یک نوع اعتیاد رفتاری است که می تواند تمام بخش های زندگی فردی اجتماعی ما را تحت شعاع قرار دهد.

راه تشخیص اعتیاد به عشق چیست؟

علل اعتیاد به عشق

تشخیص اعتیاد به عشق در شرایط مختلف متفاوت است، چون این افراد ویژگی های شخصیتی و نیازهای خود را با این نوع اعتیاد در هم می آمیزند.

به هر حال، افراد معتاد به عشق تمایل دارند برای همیشه در یک رابطه بلند مدت و همیشگی باقی بمانند، چرا که حس تنها ماندن برای آنها بسیار دردناک و غیر قابل تصور است.

معمولا افراد در مقابل اشخاص درگیر اعتیاد به عشق خیلی با احتیاط عمل می کنند، چرا که رفتار آنها تماما با یک فرد معتاد مشابه بوده و در صورت مشاهده کوچکترین بی توجهی و یا خطر به هم خوردن رابطه احساسی، رفتارهای غیر قابل پیش بینی از آنها سر میزند.

اعتیاد به عشق در لیست انواع اعتیاد و اختلالات روانی قرار ندارد و در هیچ دسته بندی علمی نمیتوان آن را مشاهده کرد! با این حال از آن به عنوان اختلالات جبری یاد می شود.

این نوع از اعتیاد از نظر دارویی هم پوشش خاصی ندارند و نمیتوان برای آنها به طور قطع دارو تجویز نمود، اما استفاده از خدمات مشاوره ترک اعتیاد بهترین راه برای درمان اعتیاد به عشق است که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح می دهیم.

علائم اعتیاد به عشق چیست؟

شاید این سوال در ذهنتان نقش ببندد که معتاد به عشق کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فرد مبتلا به عشق بدون اینکه بداند عشق چیست و چطور باید آن را بیان کند زمان و انرژی زیادی برای معشوق خود صرف می کند.

اشتباه نکنید، این زمان و انرژی خیلی بیشتر از چیزیست که باید هزینه شود و معمولا نتیجه عکس هم می گیرند.

چون این میزان توجه و محبت، معشوق آنها را خسته و از رابطه احساسی زده میکند. اعتیاد به عشق همیشه در مورد معشوق یا مربوط به برقراری مقاربت جنسی نیست.

بلکه می تواند در مورد فرزندان، دوستان نزدیک، حیوانات خانگی حتی عشق به بازیگر یا خواننده محبوب باشد.

از علائم اعتیاد به عشق این است که فرد مبتلا در رویای خود تصور میکند فردی می تواند (تمایل دارد) تمام مشکلات آنها را حل کند، شرایط حمایتی بی قید و شرط برای او ایجاد کند و مراقب آنها باشد.

اما زمانی که در رابطه آنها به انتظارات خود دست پیدا نمی کنند دچار تشویش، اضطراب و بی قراری شدید می شوند و به طور کلی از نظر احساسی آسیب می بینند که نتیجه آن ایجاد تغییر اساسی در رابطه یا شروع رابطه ای جدید می باشد.

یکی از علائم فرد معتاد به عشق این است که همیشه عشق در نگاه اول برای او اتفاق می افتد. آنها با یک نگاه دلباخته فردی می شوند در صورتی که قبلا عاشق فردی دیگر بودند! تشخیص معتاد عشق برای اطرفایان بسیار ساده است و از خصوصیات او آگاهی دارند.

در جلسات مشاوره روابط عاطفی این افراد به وفور دیده می شوند. چون اعتیاد به رابطه عاطفی در تمام سنین دیده می شود و ویژگی خاصی از خود بروز می دهند.

علل اعتیاد به عشق چیست؟

درمان اعتیاد به عشق چیست؟

یکی از مهم ترین علل ابتلا به اعتیاد به عشق به گذشته افراد بر می گردد.

زمانی که فرد دیگر حمایتی از نزدیک ترین فرد زندگی خود دریافت نمی کند و به حال خود رها می شود احتمال ابتلا به اعتیاد به عشق بسیار زیاد می باشد.

اعتیاد به عشق در بزرگسالان در بیشتر مواقع ریشه در کودکی آنها دارد.

زمانی که یک یا هر دوی والدین در ابراز احساسات و انتقال عشق به فرزند خود کوتاهی می کنند، در واقع او را تشنه عشق و محبت بار می آورند و همین در آینده می تواند به بروز اختلال اعتیاد به عشق منجر شود.

عشق دوران کودکی ناموفق

یکی از علل اعتیاد به عشق را می تواند عشق دوران کودکی دانست. همه ما در دوران کودکی به نوعی علاقه مند شدن به دیگران را تجربه می کنیم.

احساسات و علاقه شدید بچه ها در دوران کودکی اگر توسط والدین و اطرافیان مدیریت نشود، می تواند در سنین بالاتر منجر به مشکلاتی مانند اعتیاد به رابطه عاطفی شود.

مشاوران پیشنهادی ویکی روان برای روابط عاطفی:

روابط خانوادگی نامناسب و سرد

یکی از دلایلی که افراد معتاد به عشق می شوند روابط خانوادگی سرد و وجود مشکلات خانوادگی است! مثلا

  1. روابط سرد پدر و مادر
  2. نادیده گرفتن احساسات بچه ها
  3. عدم توازن قدرت در خانواده
  4. منع کردن بچه ها از روابط سالم با دیگران

همگی زمینه ساز اعتیاد به روابط عاشقانه و عاطفی خواهد شد. با بزرگ شدن بچه ها، میزان اعتیاد به عشق در آنها به حدی می شود که حتی تن به عشق افلاطونی می دهند تا با یک نفر در رابطه عاطفی باشند!

به همین دلیل در جلسات مشاوره خانواده آنلاین و تلفنی ویکی روان به والدین توصیه می شود حتما برنامه ای حساب شده برای ایجاد محیط گرم در خانه داشته باشند.

نیازهای جنسی افسار گسیخته

اعتیاد جنسی مشکل امروز افراد زیادی است که نمی توانند در یک رابطه عاطفی سالم باقی بمانند!

افرادی که به فاحشه گری جنسی روی می آورند و روابط متعدد در بازه زمانی کوتاه تجربه می کنند در نهایت اعتیاد به عشق را هم به مشکلات خود اضافه خواهند کرد. در مشاوره جنسی و سکسولوژی ویکی روان افراد زیادی دیده می شوند که به دلیل تعدد روابط عاطفی نمی توانند در یک رابطه مانده و تعهد به عشق را رعایت کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان

بهترین راه درمان اعتیاد به عشق چیست؟

درمان اعتیاد به عشق مانند تمام اختلالات روانی راهکار علمی دارد اما باید مسیر درمان را به درستی طی کنید تا نتیجه مورد نظر به دست بیاید.

اگر شما هم مبتلا به اعتیاد به عاشقی هستید حتما موضوع را با یک متخصص روانشناس خوب و با تجربه درمان بزارید تا علت ابتلا به آن ریشه یابی و درمان شود.

مشاور روانشناس به خوبی می تواند شرایط شما را بدون هیچ پیش قضاوتی بررسی کند و راهکارهای اختصاصی برای درمان اعتیاد به عشق ارائه دهد تا در سریع ترین زمان ممکن به مسیر صحیح زندگی بازگردید.

در صورتی که علائم اعتیاد به عشق را در خود مشاهده می کنید بهتر است برای درمان قطعی آن هر چه زودتر اقدام کنید.

استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی همیشه راهی مناسب و ایمن برای درمان اختلالات روحی روانی هستند.

می توانید در صورت نیاز به بخش مشاوره روانشناسی سایت ویکی روان مراجعه کنید.

مشاوره روابط عاشقانه

دکتر لوح موسوی

روانشناس بین المللی، کارشناس برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مشاور شخصیت ها و مدیران ،برتر، نویسنده کتابهای روانشناسی تلفن دفتر مشاوره ۲۲۸۸۹۴۴۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا