مدیریتموفقیت کاری

آشنایی با چگونگی مدیریت تیم در چند قدم

مدیران باکفایت بسیاری در همه صنف‌ها وجود دارند، اما گاهی سازمان تحت مدیریت در معرض سقوط قرار می‌گیرد در این مواقع این هنر مدیر است که چگونگی مدیریت تیم را بداند.

 با ویکی روان همراه باشید.

هر مدیری وظیفه دارد اخلاق مداری خود را تقویت کند. بسیاری اوقات تله هایی وجود دارند که مدیران خوش نیت را خلع سلاح می کنند. با مطالعه ی این تله ها و آگاهی از چگونگی آنها، همه ی ما می توانیم آمادگی خود را حفظ کرده و صداقت خود را در جایگاه چگونگی مدیریت تیم به بالاترین سطح ممکن برسانیم.

اصل اول در چگونگی مدیریت تیم : اینجا قلمروی شما نیست

مدیران به آسانی در دنیای خودشان گرفتار می شوند، زیرا سیستم های بسیاری در جریان هستند که همه چیز را به سمت آنها بر می گردانند. این مدیران به جای اینکه به یاد داشته باشند تنها دلیل وجودشان خدمت به دیگران است، با خودشان فکر می کنند: «اینجا قلمروی من است». مدیران صادق نه تنها از پرسش و نقد استقبال می کنند، بلکه اصرار به پرسش و نقد و نحوه چگونگی مدیریت تیم به گونه ای متفاوت را هم دارند.

یک سبد سرزنش ها برای مدیریت تیم

در چگونگی مدیریت تیم شخصی که از گفتن «از اینجا به بعد من مسئول هستم.» اجتناب می کند، اصلا مدیر نیست. برای مدیر بودن باید اعتمادبه نفس کافی در تصمیم گیری های خود و تصمیم گیری های گروه تان داشته باشید، همان تصمیم هایی که اگر شکست بخورند شما باید جواب گوی شان باشید. مدیران بزرگ، بارِ سرزنش ها را به تنهایی به دوش می کشند اما تشویق ها و اعتبارها را با دیگران شریک می شوند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان

محل کار یک خیابان دو طرفه است

مدیران با صلاحیت بجای طفره رفتن و بهانه آوردن و توجیه کردنهای بی ارزش همیشه از اشتباهاتشان درس می گیرد و از آنها به عنوان «تجربیات ارزشمند» یاد می کنند

بسیاری از مدیران تصور می کنند ارتباط برقرارکنندگانِ فوق العاده ای هستند، اما متوجه نیستند که ارتباطِ یک طرفه برقرار می کنند و این در خلاف با چگونگی مدیریت تیم است. برخی مدیران به خودشان افتخار می کنند که سهل الوصول هستند و به راحتی می توان به آنها دست یافت، اما در حقیقت نظراتی که افراد مختلف با آنها در میان می گذارند را اصلا گوش نمی کنند. برخی دیگر هیچ بازخوردی ارائه نمی کنند و باعث می شوند افراد سردرگم بمانند که بالاخره کارشان مورد تأیید هست یا نه، قرار است ترفیع بگیرند یا اخراج شوند.

حتما بخوانید: روشهای رشد مسئولیت پذیری

کارمندان ضعیف را اخراج نمی کنند

در چگونگی مدیریت تیم مدیران گاهی اوقات به این خاطر که دل شان برای یک کارمند می سوزد یا اصلا به این خاطر که می خواهند از درگیری جلوگیری کنند، از گرفتن تصمیم های دشوار طفره می روند. مسلما دلسوزی برای دیگران هیچ ایرادی ندارد، اما مدیران حقیقی می دانند که این کار چه موقعی مناسب نیست و چه زمانی هست. آنها می دانند چه موقع باید فلان شخص را برای شرکت شان و بقیه ی گروه هم که شده، اخراج کنند.

نظارت بر کارهای ریز و درشت ممنوع

اکثر اوقات این اشتباه را از جانب افرادی می بینید که به  تازگی موفق شده اند به مراتب بالای مدیریتی دست یابند. آنها هنوز ذهنیت کارمندی شان را به ذهنیت چگونگی مدیریت تیم تغییر نداده اند. آنها تشخیص نمی دهند که مفید بودنِ مدیر، معنای متفاوتی دارد. درنتیجه، تا حد جنون مدیریت ذره بینی کرده و جایگاه خود را تنزل می دهند و می خواهند بر تمام کارهای ریز و درشت، خودشان نظارت و مدیریت داشته باشند. یکی از قسمت های مهم اخلاق مداری مدیر، در آزادی دادن به افراد برای انجام کارهای شان است.

 مدیران موفق و ویژگی هایشان

مدیران موفق، با تکیه بر تجربیات خود، مهارتی بی نظیر در روند اخذ تصمیم و چگونگی مدیریت تیم دارند؛ از تصمیمات بسیار کوچک، مانند لباسی که می خواهند بپوشند، تا تصمیمات بسیار بزرگ مانند گام هایی که در انجام یک پروژه کلان باید برداشته شود. مدیران برجسته می دانند که گرچه نتیجه کار از اهمیت خاصی برخوردار است، اعتقاد و باوری که کارمندان به تصمیمات اخذ شده توسط آنها دارند از بیشترین اهمیت برخوردار است. اینگونه مدیران در طی زمان می آموزند که اگر شخصاً به تصمیم گیری های خود ایمان داشته باشند، این حس اعتماد و باور در دیگران نیز شکل می گیرد.

پایبندی به تعهدات راهی برای چگونگی مدیریت تیم

بیخیالی بیماری است که می تواند سد راه موفقیت مدیران باشد. مدیران موفق آموخته اند که به هیچوجه نباید به تعهدات خود پشت پا بزنند. تجربه به آنها آموخته است که باید برای پایبندی به قول و حرف خود تمامی راه های ممکن را بیازمایند. مدیر موفق کاملا به این موضوع واقف است که پایبندی او به تعهداتش، احترام کارمندان و وفادری آنها به سازمان را به همراه دارد.

فنون ارتباط با کارمند را می دانند

مدیران موفق به عملکرد خود در موقعیت های گوناگون واقفند و به خوبی می دانند چه زمانی باید بیشتر در دسترس کارمندان باشند و ارتباطات خود را با کارمندان چگونه شکل دهند که بیشترین نتیجه مورد نظر را کسب کنند.

هر روز را روز یادگیری می دانند

مدیران موفق می دانند که با تلاش بیشتر، امکان یادگیری و کسب مهارت و دانش افزایش می یابد که به نوبه خود مدیریت عقلانی و منطبق بر دانش و تجربه را امکانپذیر می کند.

تجارب شان را در دسترس می گذارند

هرگز افراد بزرگ و موفق منجمله مدیران موفق به تنهایی به جایگاهی که دارند دست نیافته اند. انتقال دانش و تجارب به کارمندان جوان تر یکی از با ارزش ترین اقداماتی است که مدیران موفق انجام می دهند. مدیران موفق برای کارمندان خود نمونه ای متعالی از چهره واقعی یک کارمند جویای نام و موقعیت های بالاتر هستند.

حتما بخوانید: کار امروز را به فردا مسپار

خودکامگی در کارشان نیست

برای مدیر بودن باید اعتمادبه نفس کافی در تصمیم گیری های خود و تصمیم گیری های گروه تان داشته باشید، همان تصمیم هایی که اگر شکست بخورند شما باید جواب گوی شان باشید

در علوم مدرن چگونگی مدیریت تیم اصل مشورت و بهره گیری از نظرات دیگران به عنوان مهمترین فاکتور موفقیت بشمار می رود. برخی مدیران تصور میکنند “عقل کل” هستند و این باعث نارضایتی های گسترده در بین کارمندان میگردد.

مدیریت

نیازی به شنیدن چاپلوسی ندارند

یک مدیر واقعی هیچ گاه به کارمندان اجازه ایجاد و گسترش فرهنگ چاپلوسی، تملق و «بله قربان گویی» در مورد خود را نمی دهد چون می داند این کار فقط به منظور حفظ و یا ارتقای سمت و مسائل مادی است، نه احترام واقعی، و بیشتر به «تظاهر مصلحتی» شباهت دارد. یک مدیریت تیم قوی اصولاً نیازی به شنیدن چاپلوسی کارمندان خود ندارند مگر اینکه از برخی اختلالات روان پریشی مانند خود بزرگ بینی رنج ببرند.

در چگونگی مدیریت تیم مساوات را رعایت می کنند

عدم تبعیض اخلاقی بین کارمندان، احترام گذاردن به آنها، تشویق، خودداری از هر نوع توهین و تحقیر، از جمله مشخصات مدیران موفق است. هیچ گاه نباید در ملاء عام فردی را مورد توبیخ قرار داد و به سرعت و بدون در نظر گرفتن واقعیات و تحقیقات کافی حکمی برایش صادر کرد.

اشتباهات را می پذیرند

مدیران با صلاحیت بجای طفره رفتن و بهانه آوردن و توجیه کردنهای بی ارزش همیشه از اشتباهاتشان درس می گیرد و از آنها به عنوان «تجربیات ارزشمند» یاد می کنند. اعتراف به اشتباه و عذر خواهی در ملاء عام از خصوصیات مدیران باشهامت می باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

تنش و بحران ها را اصولی مدیریت می کنند

برخی مدیران برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی ها و منحرف کردن اذهان کارمندان و مشتریان از آنچه که واقعاً در حال اتفاق افتادن است، اقدام به ایجاد برخی حاشیه سازی ها می کنند تا به این صورت میزان افت و ضرر مالی شرکت را پنهان نگاه دارند. داشتن صداقت و بیان شجاعانه شکست ها و عزم راسخ برای حل مشکلات و جبران ضرر بدون ایجاد حاشیه و طرح نکردن مسائلی که هیچ ربطی به شرکت ندارد، از خصوصیات یک مدیر حرفه ای است.

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا