موفقیت

چگونه میتوانیم به موفقیت فرزند در مدرسه کمک کنیم؟

اصلا جای تعجب ندارد که موفقیت (یا شکست) در مدرسه، از خانه آغاز می­شود. مطالعات متعدد عملکرد ضعیف درسی را به عواملی همچون کم­خوابی، تغذیه ضعیف، اضافه وزن، و نبود حمایت والدین نسبت می­دهند. خیلی از والدین مدام به موضوع موفقیت فرزند در مدرسه فکر میکنند و برای آن راهکار تدبیر میکنند اما بیشتر مواقع به پاسخی مشخص نمیرسند.

با ویکی روان همراه باشید.

موفقیت فرزند در مدرسه خواسته همه ماست

این مطالعات همچنین حکایت از نمرات بالاتر در آزمون‌ها برای دانش ­آموزانی دارد که در خانه­ هایی زندگی می­کنند که عادت­های سالم، روال­های منظم و ارتباط خوب وجود دارد. شما به عنوان پدر یا مادر چگونه می­توانید به فرزندتان کمک کنید تا در مدرسه بهترین عملکرد را داشته باشد. چنانچه نکات زیر را رعایت کنید حتما شاهد شکوفایی فرزندتان خواهید بود و میتوانید به موفقیت فرزند در مدرسه کمک شایان کنید.

برای موفقیت فرزند در مدرسه حتما عادت­های سالم را ایجاد کنید

وقتی احساس خوبی ندارید، نمی­توانید انتظار عملکرد خوبی داشته باشید. برای اینکه به موفقیت فرزند در مدرسه کمک کنید عملکرد بهتری در مدرسه داشته باشد، اطمینان حاصل کنید که در خانه عادت­های سالمی دارد.

زمان خواب مشخصی را برای او انتخاب کنید که خواب کافی به فرزندتان می­دهد. هر روز صبح، صبحانه سالمی برای او فراهم کنید. او را تشویق به ورزش کنید. مقدار زمانی­ را که صرف تماشای تلویزیون یا انجام بازی های ویدیویی، گوش دادن به موسیقی، استفاده از کامپیوتر، تبلت یا گوشی موبایل می­کند را محدود کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان

یک روال خوب را دنبال کنید

بیشتر بچه‌ها وقتی ساختار در خانه وجود داشته باشد موفق‌ تر می­شوند چرا که در این صورت، مسلما بهتر عمل می­کنند. بهتر خواهند توانست روزشان را سازماندهی کنند. برای مثال، در برخی خانه‌ها بچه‌ها خودشان لباس می­پوشند، تخت‌خوابشان را مرتب می­کنند و صبحانه می­خورند درحالیکه، پدر یا مادر ناهار او را آماده می­کند و تکالیف انجام شده را داخل کیف می­گذارد. این موضوع به موفقیت فرزند در مدرسه بسیار کمک میکند.

وقتی فرزند در بعد‌ از‌ ظهر به خانه می­رسد، پدر یا مادر برای او یک عصرانه می­ آورد. در حالیکه پدر یا مادر شام درست می­کنند، دانش­ آموز تکالیفش را انجام می­دهد. روال خانواده­ ها ممکن است متفاوت باشد اما نکته کلیدی این است که هر روز برنامه مشخصی داشته باشید که فرزندتان بداند چه چیزی را می­تواند انتطار داشته باشد.

یک جای مشخص برای لوازم مدرسه ایجاد کنید

والدین با‌ تجربه می­دانند مهم است که جای مشخصی برای قرار دادن کوله‌ پشتی، لباس، کفش‌ها، ظرف غذا و کارهای مدرسه وجود داشته باشد.

جایی پیدا کنید که فرزندتان بتواند چیزهایی­ که هر روز برای مدرسه نیاز دارد را در آنجا نگه دارد و بتواند به آنها نظم دهد. در این صورت، هنگام صبح که همه عجله دارند، دقیقا می­دانید کجا می­توانید چیز خاصی را پیدا کنید.

مکانی برای مطالعه فراهم کنید

فرزندتان در مدرسه معمولا پشت میز و صندلی مشخصی می­نشیند و کار انجام می­دهد. معمولا نور کلاس تنطیم شده است و یک سری تجهیزات و امکانات و فضای مناسب در اختیار اوست. خوب است برای موفقیت فرزند در مدرسه چنین محیطی را برای کار در منزل نیز برای او ایجاد کنید.

یک مکان مشخص برای کار در منزل اغلب باعث می‌‌شود فرزندتان راحت­تر تکالیف مدرسه­اش را در خانه انجام دهد و از این کار لذت بیشتری ببرد. یک میز مناسب برای این کار بهترین ایده است. البته در صورت نبود امکانات می­توانید از اُپن آشپزخانه یا میز نهارخوری نیز  برای این منظور استفاده کنید.

مطالعه کنید

مطالعه کنید

می‌‌گویند بچه‌ها چند سال اول زندگی­شان را صرف یادگیری خواندن می­کنند و سپس بقیه عمرشان را صرف خواندن برای یادگیری می­کنند. سواد دروازه­ای رو به تمام یادگیری‌هاست، و هر چه بیشتر برای فرزندتان یا با فرزندتان چیزی بخوانید، احتمال اینکه فرزندتان تبدیل به یک کتاب‌خوان ماهر و مشتاق شود بیشتر خواهد بود.

هر روز حداقل چند دقیقه کنار فرزندتان بنشینید و با هم کتاب بخوانید. تلاش کنید فرصت­های فراوانی برای او فراهم آورید تا مطالبی را با صدای بلند برای شما بخواند. همچنین کارهایی انجام دهید که خواندن تبدیل به یک فعالیت مفرح شود. البته، با اینکه خواندن به همراه فرزندتان بسیار اهمیت دارد، این مسئله نباید تبدیل به یک دغدغه خاطر و عامل استرس شود تا به موفقیت فرزند در مدرسه لطمه وارد کند.

برای موفقیت فرزند در مدرسه همیشه در حال یادگیری باشید

ممکن است تصور کنید فرزندتان در مدرسه در حال یادگیری مطالب زیادی است، اما آموزش در خانه بخش مهم و حیاتی تجربه یادگیری کلی اوست و به موفقیت فرزند در مدرسه کمک بینظیری میکند.

دکتر باربارا فرانکووسکی (عضو انجمن اولیاء مربیان سلامت مدارس آمریکا) می‌‌گوید: “اخیرا نگرش کلی در مدارس این است که تصور می­شود وظیفه مدارس و معلمان است که همه مسائل مربوط به آموزش را حل و فصل کنند و اطمینان حاصل کنند که بچه‌ها در حال یادگیری هستند و سالم و سلامتند. معلمان کارهای زیادی برای انجام دادن دارند بنابراین والدین نیز لازم است حمایت­هایی را در خانه فراهم آورند.”

بدنبال روشهایی برای یادگیری بیشتر دانش­آموز در طول روز باشید. برای مثال، تجربه آشپزی اغلب عناصر درسهایی همچون ریاضی و علوم را با هم ترکیب می­کند. وقتی دارید شام درست می­کنید، از فرصت بدست آمده استفاده کنید و از فرزندتان بخواهید دستورالعمل پخت غدا را بخواند و آن را دنبال کند، مفهوم کسر را تمرین کنید و فرضیه­هایی ایجاد کنید (برای مثال “اگر سفیده تخم‌مرغ را هم بزنیم، چه اتفاقی می­ا­فتد؟”) و سپس آزمایش انجام دهید.

هدایت‌گر فرزندتان باشید

هدایت‌گر فرزندتان باشید

بچه‌ها از الگوهایی که دور و برشان می­بینند یاد می­گیرند. اجازه دهید فرزندتان شما را در حین مطالعه کردن ببیند. وقت بگذارید و مهارت جدیدی یاد بگیرید و سپس تجربه‌تان را با فرزندتان در میان بگذارید. در حالی‌که فرزندتان مشغول انجام تکالیفش است شما نیز بنشینید و کارهای خودتان را انجام دهید. حتم داشته باشید این موضوعات به موفقیت فرزند در مدرسه کمک خواهد کرد.

اگر وجدان کاری قوی را به نمایش بگذارید و دائما به دنبال فرصت­های یادگیری جدید برای خودتان باشید، فرزند‌تان همین رفتار شما را الگوبرداری می­کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان

با فرزندتان صحبت کنید

آیا می­دانید فرزندتان چه احساسی نسبت به مدرسه، کلاس، معلمان یا هم‌کلاسی­هایش دارد؟ اگر این گونه نیست، از او بپرسید! با او درباره اینکه از چه چیزهایی در مدرسه خوشش می­آید و از چه چیزهایی خوشش نمی­آید صحبت کنید. به او فرصتی دهید تا اضطراب­ها، هیجانات و احساسات ناکامی­اش درباره هر روز را با شما درمیان بگذارد، و همواره بخاطر تلاشها و موفقیت­هایش از او حمایت کرده و او را تشویق کنید.

علاقه مندیتان را به امور درسی فرزندتان نشان دهید

حمایتتان را به فرزندتان محدود نکنید. این حمایت را به معلمانش نیز گسترش دهید. با معلم فرزندتان ملاقات داشته باشد و حتی‌المقدور از طریق تلفن یا ایمیل یا شبکه­های اجتماعی بطور مرتب با آنها در ارتباط باشید تا بتوانید دغدغه­ هایی که برای شما پیش آمده است را با  آنها در میان بگذارید.

این کار نه تنها مسیر را برای پرسیدن سوال برای شما هموار خواهد کرد، بلکه همچنین باعث می‌‌شود معلمان فرزندتان (درصورتیکه نگران مسئله‌ای در رابطه با فرزندتان هستند) راحت­تر بتوانند با شما تماس بگیرند و به موفقیت فرزند در مدرسه کمک شود.

انتظار موفقیت داشته باشید

شاید مهمترین روشی که شما می‌‌توانید از تلاش‌های فرزندتان در مدرسه حمایت کنید این است که انتظار داشته باشید موفق شوند. این بدین معنا نیست که بی‌ خودی از فرزندتان انتظار داشته باشید بهترین دانش ­آموز یا بهترین ورزشکار یا بهترین هنرمند مدرسه شود، بلکه به او بفهمانید که انتظار دارید همه تلاشش را بکند تا اینکه بتواند به موفقیت دست پیدا کند و برای خودش افتخار‌آفرین شود.

اگر این انتظار از فرزندتان را تبیین کنید و محیطی در خانه فراهم آورید که تسهیل­ کننده یادگیری باشد، در این صورت احتمال موفقیت فرزند در مدرسهافزایش می­یابد.

ترجمه: سید مرتضی نظری

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا