موفقیت

کسب موفقیت از دید قرآن و عوامل آن

موفقیت یک پدیده ایست که انسان ها با تلاش و کوشش فراوان و پیدا کردن مسیر درست زندگی و طی کردنش به آن میرسند . اینکه هر کسی و هر شخصی دارای نقصان ها و مشکلاتی است شکی نیست اینکه هر کسی در هر مرحله از زندگی ممکن است اشتباه کند شکی نیست زیرا از نگاه اسلامی جز معصومین و امامان علیهم السلام کسی معصوم نیست اما یک سری اشتباهات در زندگی ممکن است دامنگیر اطرفیان ما شود و باید جهت پیشگیری از چنین اشتباهاتی و درنهایت رسیدن به موفقیت گام هایی برداشت . اما عوامل این موفقیت چه چیزی میتواند باشد؟ در ادامه به بررسی راه های کسب موفقیت از دید قرآن میپردازیم.

روشهای کسب موفقیت از دید قرآن

با ویکی روان همراه شوید.

کسب موفقیت از دید قرآن

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

فرصت طلبی

یکی از خصوصیات افراد موفق این است که از همه شرایط به بهترین شکل ممکن استفاده می کنند و از تهدید های خطرناک، فرصت های مناسب و طلایی را به وجود می آورند و به همین جهت از این ویژگی انسان که همان ممکن الخطا بودن است نیز به خوبی استفاده می کنند بدین شکل که :

۱- اولاً تلاش می کنند تا اشتباهات خود را به حداقل برسانند.

۲- دوماً در تلاش هستند تا اشتباهات خود را به خوبی و در اسرع وقت جبران کنند.

این دو ویژگی سبب کسب موفقیت از دید قرآن آنها در امور مادی و معنوی خواهد شد، چنانچه خداوند متعال در سوره آل عمران در ارتباط با این افراد اینگونه می فرماید: «وَ الَّذینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَهً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ وَ لَمْ یُصِرُّوا عَلى  ما فَعَلُوا وَ هُمْ یَعْلَمُونَ :

و آنها که وقتى مرتکب عمل زشتى شوند، یا به خود ستم کنند، به یاد خدا مى  افتند؛ و براى گناهان خود، طلب آمرزش مى  کنند- و کیست جز خدا که گناهان را ببخشد؟- و بر گناه، اصرار نمى  ورزند، با اینکه مى  دانند.» [آل عمران:۱۳۵]

موفقیت در زندگی و عوامل آن

مهمترین راز کسب موفقیت از دید قرآن

یکی از مهمترین اسرار موفقیت در زندگی انسان های موفق است که برای جبران اشتباهات خود امروز و فردا نمی کنند و در اولین فرصت ممکن اقدام می کنند تا اشتباهات آنها روی هم جمع نشود، چرا که در آن این صورت جبران آنها غیر ممکن و یا سخت می شود.

شیطان نیز برای گمراهی  و شکست انسان، بر این ویژگی مهم متمرکز شده است و چنانچه امام صادق علیه السلام می فرماید تمام تلاش خود را برای حذف این ویژگی به کار گرفته است:

«وقتى آیه: “وَ الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَهً …” نازل شد، ابلیس بر بالاى یکى از کوه  هاى مکه رفت، که نامش را “ثور” مى  گویند، و با بلندترین فریاد عفریت  هاى (شاگردان) خود را صدا کرد، که همه دورش جمع شدند و گفتند: براى چه ما را خوانده  اى اى بزرگ ما؟ گفت: این آیه نازل شده: خواستم ببینم کدام یک از شما حریف خنثى کردن آن هستید؟

شیطان

عفریتى از شیطان ها برخاست و به ابلیس گفت: من حریف آن هستم و آن را خنثى مى  کنم، ابلیس گفت: نه تو حریف نیستى، دیگرى برخاست و سخنى نظیر او گفت، ابلیس به او نیز گفت که: تو هم حریف آن نیستى، تا آنکه (شخصى به نام) وسواس خناس برخاست و گفت: من حریف آنم، پرسید از چه راه؟

گفت: من به فرزندان آدم وعده مى  دهم، و تشنه گناهان مى  کنم تا مرتکب شوند، و بعد از ارتکاب توبه و استغفار را از یادشان مى  برم، ابلیس گفت:

حقا که تو حریفى و او را مامور به خنثى کردن اثر این آیه کرد، که تا روز قیامت به این کار بپردازد. [ امالى صدوق ص ۳۷۶ ح ۵]
در حقیقت توبه و استغفار چیزی نیست، مگر جبران اشتباهات که اهمیت به آن راه سعادت و خوشبختی را در پیش روی آدمی باز می کند و بی توجهی به آن، جز شکست و گمراهی به دنبال نخواهد داشت.

توضیح آیه

در ارتباط با این آیه شریفه امام صادق علیه السلام می فرماید: امیرالمومنین علیه السلام به یکی از یاران خود به عنوان موعظه اینگونه نوشتند:

«دنیا را رها کن که محبت دنیا کور و کر و لال و زبون کند، پس در آنچه از عمرت باقیمانده جبران گذشته نما و فردا و پس فردا مگو، زیرا پیشینیانت که هلاک شدند، بخاطر پایدارى بر آرزوها و امروز و فردا کردن بود تا آنکه ناگهان فرمان خدا به سویشان آمد (مرگشان رسید) و آنها غافل بودند، سپس بر روى تابوت به سوى گورهاى تنگ و تاریک خود رهسپار گشته و فرزندان و اهل بیتش او را رها کردند.» [أصول الکافی ،ج ۳ ؛ ص۲۰۴]

توبه و استغفار

در حقیقت توبه و استغفار چیزی نیست، مگر جبران اشتباهات که اهمیت به آن راه سعادت و خوشبختی را در پیش روی آدمی باز می کند و بی توجهی به آن، جز شکست و گمراهی به دنبال نخواهد داشت.

آنچه از این روایت شریف استفاده می شود یکی از مهمترین اسرار موفقیت در زندگی انسان های موفق است که برای جبران اشتباهات خود امروز و فردا نمی کنند و در اولین فرصت ممکن اقدام می کنند تا اشتباهات آنها روی هم جمع نشود، چرا که در این صورت جبران آنها غیر ممکن و یا سخت می شود.

موفقیت در زندگی و عوامل آن

موانع کسب موفقیت از دید قرآن

در مقابل افرادی که نسبت به اشتباهات خود بی تفاوت هستند، اشتباهات آنان به تدریج آن قدر زیاد می شود که نه تنها جبران آنها ممکن نخواهد بود، بلکه مانند سدی محکم مانع موفقیت آنها در زندگی خواهد شد و هنگامی به خود می آیند که فرصت های جبران، تمام شده است و هر یک به گونه ای فریاد بر می آورند…
عده ای فریاد می زنند که ای کاش خاک بودیم و گرفتار عذاب نمی شدیم: «إِنَّا أَنْذَرْناکُمْ عَذاباً قَریباً یَوْمَ یَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ یَداهُ وَ یَقُولُ الْکافِرُ یا لَیْتَنی  کُنْتُ تُراباً :و ما شما را از عذاب نزدیکى بیم دادیم! این عذاب در روزى خواهد بود که انسان آنچه را از قبل با دست هاى خود فرستاده مى  بیند، و کافر مى  گوید: «اى کاش خاک بودم (و گرفتار عذاب نمى  شدم)!» [النبأ:۴۰]

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

آیه ای دیگر

عده ای فریاد می زنند که ای کاش فاصله ما و شیطان زیاد بود: «حَتَّى إِذا جاءَنا قالَ یا لَیْتَ بَیْنی  وَ بَیْنَکَ بُعْدَ الْمَشْرِقَیْنِ فَبِئْسَ الْقَرینُ :تا زمانى که [در قیامت ] نزد ما آیند [به شیطانش ] گوید: اى کاش میان من و تو فاصله و دورى مشرق و مغرب بود، پس چه بد همنشینى بودى! »[زخرف:۳۸]
و در آخر عده ای نیز فریاد می زنند که راه فرار و گریز کجاست: « یَقُولُ الْإِنْسانُ یَوْمَئِذٍ أَیْنَ الْمَفَرُّ :آن روز انسان مى  گوید: «راه فرار کجاست؟!» [قیامت:۱۰]
اما پاسخ همه این سوالات و فریادها کاملاً واضح و روشن است و فرصت های تازه در راه جبران اشتباهات که در اختیار این افراد بوده است، دیگر قابل بازگشت نیست و مهر شکست و بدبختی بر پیشانی آنها زده خواهد شد.

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا