روانشناسی کودک و نوزاد

فواید آب بازی برای کودکان کدامند؟

در این نوشتار قصد داریم به فواید آب بازی برای کودکان بپردازیم و آن را مورد بررسی از دید روانشناسی قرار دهیم تا والدین از سخت گیری های خود کم کنند.

آشنایی با فواید آب بازی برای کودکان

با سایت روانشناس ویکی روان همراه باشید.

بازی یکی از نیازهای اساسی کودکان و مهم‌ترین و اساسی‌ترین فعالیت کودک به شمار می‌رود که در عین سرگرم کردن کودک، کارکردهای مهم دیگری را داراست که هر یک از این کارکردها به جنبه‌ای از زندگی کودک مربوط می‌شوند و او را برای ورود به زندگی بزرگسالی آماده می‌سازند.

میل به بازی فقط مخصوص کودکی است و با آنکه این میل کم‌کم در سنین بالا کاهش پیدا می‌کند و کارهای مهمی ‌جای آن را می‌گیرد ولی به اعتقاد روان‌شناسان تا سال‌های پایانی عمر نیز تمایل به بازی در انسان وجود دارد هر چند شکل، ظاهر و هدف بازی عوض شده باشد.

در زمینه بازی و تاثیر آن بر خلاقیت کودک تحقیقات بسیاری انجام شده و در حال انجام است که نشان داده بازی انعکاسی از فعالیت‌های درونی کودک و میل به خوشی، آزادی و رضایت است که صفا و آرامش را به ارمغان می‌آورد

روان‌شناسان معتقدند در فعالیت‌های خودجوش، کودک باید آزاد گذاشته شود و دخالت بی‌توقع و نامناسب در فعالیت‌های او نگردد تا استقلال و خودمختاری او سلب نشود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

افزایش خلاقیت کودک با بازی‌های آبی

در وصف فواید آب بازی برای کودکان میتوان گفت که بازی‌های آبی یکی از بهترین راه‌هایی هستند که موجب افزایش هماهنگی بین اعضای بدن کودک شده و همچنین باعث می‌شوند که او با بدنش انس بگیرد اما بهتر است کودک را مرحله به مرحله با آب آشنا کنید و برای این کار، از خود کودک کمک بگیرید.

بعضی از بچه‌ها دوست دارند که سرشان را زیر آب ببرند، اما این کار برای برخی دیگر دشوار به نظر می‌رسد و مدتی زمان می‌برد.

بعضی‌ها از آب بازی خوش‌شان می‌آید، اما بعضی دیگر دوست دارند که به آرامی‌ با دست یا پا، با آب بازی کنند. اکثر کودکان، احساس شناور بودن بر سطح آب را دوست دارند

این کودکان می‌توانند هنگامی‌که در آب هستند تا ارتفاع بیشتری بالا بپرند و همچنین نرم‌تر فرود بیایند اما بعضی از بچه‌ها ممکن است دوست نداشته باشند که کاملا خیس شوند.

سعی کنید بفهمید که او از چه چیزی خوشش می‌آید یا با چه کاری راحت‌تر است و از همان جا شروع کنید.

تاثیرات و فواید آب بازی برای کودکان

کودکی که با آب بازی می‌کند، در حال یادگیری علت و معلول گرما و سرما، جاری شدن و فرو رفتن در زمین است. این کودک پس از آنکه به عنوان موجودی کوچک در دنیایی بزرگ، یک روز سخت را پشت سر گذاشت، با آب بازی آرامش می‌یابد.

آب بازی باعث تسکین عصبانیت‌های کودک شده و کودک از طریق آن از ناراحتی‌ها، فشارها و تنش‌ها رهایی یافته و احساس آرامش می‌کند.

چون کودکان آب بازی را بسیار دوست دارند از این طریق می‌توان مفاهیم و مطالب بسیاری را به آنها آموخت و موجبات رشد مهارت‌ها و توانایی‌های مختلف آنها را فراهم ساخت.

از سوی دیگر آب بازی کمک می‌کند تا بچه‌ها افکار خلاق‌شان را رشد بدهند. از آنجا که آب بازی جذابیت بسیاری برای کودکان دارد، آنها ساعت‌ها وقت‌شان را صرف آن می‌کنند

مطابق راه های آشنایی با فواید آب بازی برای کودکان والدین و مربیان می‌توانند به وسیله بازی‌های متنوع و از طریق پرسش‌های مختلف، تفکر خلاق را در کودکان پرورش دهند. بعضی از این پرسش‌های پرورش‌دهنده را در زیر می‌خوانید:

  • چطور باران در آسمان شکل می‌گیرد؟
  • چه چیزهایی در آب شناورند و چه چیزهایی زیر آب می‌روند؟
  • چطور باران و برف در آسمان شکل می‌گیرد؟
  • چه چیزهایی با آب می‌پزند؟

فواید آب بازی برای کودکان

آب بازی و افزایش دایره لغات

یکی از مهم‌ترین نیازهای کودکان، قدرت بیان خواسته‌ها از طریق سخن گفتن است. در واقع برای اینکه کودک شما بتواند در جامعه، نقش مؤثری ایفا نماید، باید قادر به درک معانی مشترک کلمات و ساختار زبان باشد تا نیازهای زبانی خود را برآورده سازد.

یکی از فواید آب بازی برای کودکان ارتقای قدرت سخنوری و افزایش دایره لغات آنان است. کودکان از طریق آب بازی، با کلمات جدیدی آشنا می‌شوند و با به کار بردن این کلمات، دایره لغات آنان گسترش می‌یابد.

آنها با لغاتی مانند آب، قطره، زلال، گرم، سرد، خنک، داغ، خیس، تر، خشک، سطح، کف، نم و بسیاری از کلمات دیگر آشنا می‌شوند.

والدین باید دقت کنندکه وقتی کودک نوپای آنها این تجربه عملی را کسب می‌کند، از کلمات مناسبی برای گفتگو با او استفاده نمایند

آنها باید درباره آب و خواص آن با کودک خود گفتگو کنند. گفتگو با کودک می‌تواند راجع به موضوعاتی مانند پخش شدن آب، خواص آن و موضوعاتی از این قبیل باشد. حتی والدین می‌توانند درمورد آب برای کودک خود داستان تعریف کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

افزایش ارتباطات اجتماعی از مهم ترین فواید آب بازی برای کودکان است

از دیگر خواص آب‌بازی برای کودکان رشد اجتماعی آمهاست. کودکان به هنگام آب بازی فرا می‌گیرند که چگونه با دیگران ارتباطی مؤثر برقرار کنند.

آب بازی می‌تواند حس تعاون، همکاری، مشارکت، اطاعت از قوانین و مقررات، رعایت نوبت و انعطاف‌پذیری را در کودک تقویت کند.

برای تاثیر بیشتر فواید آب بازی برای کودکان والدین باید کودک را در تمامی ‌اموری که در خانه با آب انجام می‌دهند، سهیم کنند؛ برای نمونه، کودک می‌تواند برای کمک به والدین خود، لباس‌ها را آب‌کشی کند و حتی ظروف کوچک ملامین و پلاستیکی را بشوید.

اگر کودک این کارها را به طور ناقص انجام می‌دهد، ناراحت نشوید، زیرا انجام کارهایی از این قبیل حتی به طور ناقص، تاثیری فوق‌العاده بر رشد اجتماعی کودک شما خواهد داشت.

دکتر منصوره شهریاری احمدی

الف تا ی روان‌شناسی- کودک

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا