طلاق

مشکلات مرد مطلقه چیست؟ (روانشناسی مردان مطلقه )

طلاق پدیده ناهنجار این روزهای جامعه ما می باشد. پدیده ای که آثار مخرب آن بر خیلی از جنبه های زندگی ما تاثیر می گذارد و میتوانیم پس لرزه های آن را تا مدت ها احساس کنیم. یکی از طرفین این موضوع مردان مطلقه می باشند افرادی که به ظاهر کمترین تاثیر منفی را از جدایی می گیرند و می توانند به زندگی فردی و اجتماعی خود بازگشت بهتری داشته باشند اما اینطور نیست و آنها پای ثابت جلسات مشاوره بعد از طلاق آنلاین و حضوری هستند که در ادامه این مطلب ویکی روان بیشتر به آنها می پردازیم.

منظور از مرد مطلقه چیست؟

آسیب‌ های روحی و روانی طلاق

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

همانطور که از نامش پیداست مرد مطلقه (divorced man) به آقایانی گفته می شود که از همسر خود طلاق گرفته اند.

در مقاله آشنایی با انواع طلاق در سایت ویکی روان گفتیم که تاثیرگذارترین بخش جدایی مربوط به موضوعات عاطفی آن می شود پس برای تعریف مرد مطلقه صرفا به دنبال مردهایی نباشیم که به صورت رسمی و شرعی از همسر خود جدا شده اند.

حتی آقایانی هم که از یک ازدواج سفید خارج شده اند دردسته مردان مطلقه قرار می گیرند و تا حدود زیادی همان آسیب های روحی روانی طلاق را تجربه می کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

وضعیت مردان مطلقه بعد جدایی چطور است؟

شاید ندانید اما آثار مخرب طلاق بر مردان بیشتر از زنان است.

آسیب شناسان و روانشناسان طلاق معتقدند احساساتی نظیر:

  • یاس
  • بیماری های افسردگی
  • کاهش اعتماد به نفس
  • کاهش پذیرش شخصیت فردی
  • زیر سوال بردن زیبایی ها و توانایی های فردی

بعد از متارکه به شکل گسترده و پنهان در مردان مطلقه شکل می‌گیرد.

همیشه طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی بر بنیان خانواده اثر گذار بوده است. در این میان بعضی اشخاص تصور می کنند زنان بیش از مردان آسیب می بینند!

ممکن است زنان از نگاه فرهنگی و یا موضوع امرار معاش یا مسائل عاطفی آسیب ببینند اما تخلیه خود از نظر روانی را با گریه و یا درد دل انجام می دهند اما مردان بعد از طلاق نه تنها دچار آسیب های روانی بیشتر می شوند بلکه به خاطر ساختار اجتماعی با درون ریزی ناراحتی ها در معرض سکته و مرگ زودرس قرار می گیرند

به همین دلیل رسیدن به شرایط مردان مطلقه و حفظ سلامت روان آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در جلسات مشاوره روانشناسی پس از متارکه و طلاق بسیار به آنها رسیدگی می شود.

مشکلات مردان مطلقه چیست؟

مردان طلاق

قبلا در ویکی روان مفصل درباره شرایط مردها بعد از جدایی صحبت کردیم اما در ادامه به مهم ترین مشکلات مردان مطلقه از دید روانشناسی و بر اساس تجربیاتی که در جلسات مشاوره طلاق به دست آمده است می پردازیم.

۱- اکثر مردان مطلقه تمایلی به ازدواج مجدد ندارند

در این راستا دکتر مجید ابهری، رفتار شناس و استاد دانشگاه می گوید:

مردان بعد از کودکان بیشترین آسیب را از طلاق می بینند اما کسی به آنها توجه نمی کند

نگرانی در مورد سرنوشت فرزندان طلاق و آینده او ، گسست عاطفی با همسر، نگاه جامعه به یک مرد جدا شده و اشاره به ضعف وی به خاطر عدم توانایی در مدیریت زندگی عواملی هستند که مردان مطلقه را مورد هجوم قرار می دهند.

او ادامه می دهد:

شاید از نظر ازدواج مجدد مردان مطلقه شرایط بهتری از زنان داشته باشند اما اکثریت مردان اعتنایی چندانی به ازدواج مجدد ندارند چرا که وحشت از تکرار شکست اولیه باعث نوعی تجرد طولانی و حتی تا پایان عمر در مردان می شود

دکتر مجید ابهری اضافه می کند: از نگاه مادی ممکن است مردان مطلقه شرایط بهتری از زنان مطلقه داشته باشند اما بسیاری از آنها نیز گرفتار زندان برای مهریه، از دست دادن شغل و پایگاه اجتماعی به خاطر زندان، زخم های عمیق روحی و عاطفی در مردان مطلقه ایجاد می کند.

حتما بخوانید: مردان رفیق باز

در مجموع تمام اعضای خانواده به خاطر طلاق آسیب های غیر قابل جبران تحمل می کنند، اما بعد از فرزندان، مردان بیشتر از زنان دچار بحران های فکری، اجتماعی و مادی می شوند.

۲- بخت کم مردان مطلقه در ازدواج دوم

وضعیت مردان طلاق

به طور کل آسیب ها پس از طلاق در چند محور قابل بررسی است.

بر اساس پ‍ژوهش هایی که در خصوص تاثیرات طلاق بر خانواده انجام شده است، پیامدهای فردی که طلاق بر تک تک افراد وارد می کند بسیار وسیع است

سرخوردگی منفی، حس بدبینی و تردید، مشکلات مالی اولین اثرات طلاق بر زندگی فردی است که زندگی مشترک خود را از دست داده است.حس بدبینی و تردید از ازدواج یکی از مشکلات مردان مطلقه است.

آنها به این فکر می کنند اصلا لازم است دوباره ازدواج کنند یا خیر، یا اصلا چه ضرورتی دارد دوباره ازدواج کنند؟

برای مردان مطلقه فرصت هایی برای ازدواج مجدد به وجود می آید، اما آنها به دلیل حس بدبینی که با سرخوردگی همراه است، از کنار آنها می گذرند. جالب این است که مردان مطلقه در مقایسه زنان از بخت کمتری برای انجام موفقیت آمیز ازدواج دوم برخوردارند.

در صورتی که فرزند نیز با مرد زندگی کند، این موضوع کمتر نیز خواهد شد، چرا که زنان کمتری هستند که حاضر به تربیت فرزندان دیگران باشند. حتی اگر مردی با زنی که حاضر به پذیرش فرزندش است، ازدواج کند و به ازدواجی اجباری تن دهد، تا آخر عمر با عبارت دریغ و افسوس گذشته زندگی می کند

دکتر پرویز مظاهری عضو انجمن روانپزشکان ایران درباره تاثیرات زیان بار طلاق می گوید:

از آنجا که بسیاری از مردان توانایی کمتری در کنار آمدن با مشکلات دارند و توانایی روانی زنان در این گونه مسائل بیشتر و علت آن نیز ترشحات هورمون استروژن است، هنگام متارکه، مردان مطلقه به دلیل وابستگی به همسر از نظر مسائل تربیتی و مسائل حاکم بر زندگی ضربه بیشتری می بینند.

مظاهری اضافه می کند: از آنجا که مردان به خاطر مشغله کاری خارج از محیط خانواده نمی توانند همانند زنان زندگی را اداره کنند و از سوی دیگر آشنایی کمتری با مشکلات محیط خانواده اعم از تربیت فرزندان و مسائل حاکم بر خانه دارند، دچار شکست روحی و روانی می شوند.

۳- تاسف دائمی با مردان مطلقه همراه است

مردهای-طلاق-گرفته

شاید فکر کنید طلاق پایان تمام بدبختی ها و مشکلات زناشویی است و حالا زمان آرامش است، آرامش بعد از طوفانی بزرگ.

بسیار سخت و دشوار اما خانه تاریک و ساکت است. کلید خانه را می چرخاند، وارد خانه خالی که تا چند هفته پیش پر بود از صدای فریاد و شیون زنی که با ورودش به خانه، گلایه هاش آغاز می شد.

هیچ نشانی از زن در خانه نیست اما ذهن مرد پر است از مرور خاطرات این چند ساله

خاطرات تلخ و شیرینی که تنهایی شب را پر می کند و چشمانش را تا صبح بی خواب می کند. انگار قرار نیست خستگی این چند سال زندگی مشترک از تنش بیرون رود. مانده است تنهایی این روزها را دوست دارد یا دلش برای روزهای پر چالش گذشته تنگ شده است.

دوگانگی عاطفی و تغییرات خلقی شدید و افسوس احساسی که بیشتر مردان با آن درگیر می شوند.

نظر دکتر فربد فدایی در مورد مهم ترین مشکلات مردان مطلقه چیست؟

دکتر فربد فدایی، متخصص روان پزشک در این رابطه می گوید:

بلافاصله بعد از جدایی، برای بیشتر مردان دوگانگی عاطفی و تغییرات خلقی شدید به وجود می آید

تضاد از این نظر که مردان مطلقه که از همسرش متارکه کرده در این که کاری که انجام داده درست بوده یا نه مردد است و همیشه با این سوال که آیا می توانسته کار بهتری انجام دهد یا نه مواجه است.

به عقیده دکتر مظاهری، مردان مطلقه در عین حال که از همسر سابق خوشش نمی آید، همزمان نسبت به او احساس مثبتی هم دارد

چون ممکن است بعضی از جنبه های وجود او را که در گذشته دوست داشته است، هنوز هم دوست داشته باشد. پس از جدایی گاهی اوقات، مردان مطلقه احساس تاسف می کند؛ چون فکر می کند می توانسته است بهتر رفتار کند، یا احساس شرم در او به وجود می آید؛ به این دلیل که در ازدواج و تشکیل خانواده شکست خورده است.

۴- طلاق مسیری بی انتها برای مردهای طلاق گرفته

وضعیت مردان طلاق

به طور کلی بر اساس مطالعات جامعه شناختی طلاق فرآیندی است که ابتدا دارد، اما انتهایی ندارد، به این معنا که طلاق صد درصد اتفاق نمی افتد و صرفا این مسئله به شکل حقوقی پایان می پذیرد، اما مسائل عاطفی ناخودآگاه در ذهن طرفین می ماند! (این موضوع حتی در مورد انواع طلاق توافقی هم صدق می کند)

فرآیند طلاق در بررسی های جامعه شناسان ۱۳ مرحله است، هفتمین مرحله آن طلاق پنهان است که با رنگ باختن عشق و علاقه در محیط خانواده بین زوجین اتفاق می افتد و از آنجا که ساختار سنتی بر جامعه حاکم است، زنان به جمله می سوزم و می سازم اکتفا می کنند.

در این مرحله زن معتقد به سوختن و ساختن برای حفظ پیوند خود است، این در حالی است که هر چه بسوزد می سوزاند و قربانی این تفکر زنان، مردان مطلقه هستند

در این مرحله که به ظاهر بر اساس ایثار زن صورت گرفته است و مرد برنده آن است، آثار مخرب روحی و روانی و زیانبار آن بیشتر متوجه مرد می شود.

۵- افسردگی بزرگ ترین بحران مردان مطلقه می باشد

دکتر امیرحسین توکلی متخصص روانپزشک، افسردگی را رایج ترین بحران مردان بعد از متارکه می داند و می گوید:

افسردگی در این دوران بسیار شایع است. زیرا مردان مطلقه نمی دانند چه وضعیتی در انتظار آن هاست

به طور کلی در دوره  پس از طلاق، خشم، تاسف، عشق و نفرت در هم می آمیزد. ممکن است بعضی اوقات، مردان طلاق احساس راحتی کند؛ زیرا بر این باور است که دیگر فشارها و دخالت ها تمام شده است.

اما ترس از آینده ای نامعلوم، این احساس راحتی موقت را از بین می برد. در این دوران، مردان مطلقه با یادآوری مکرر گذشته و بررسی رابطه از هم گسیخته خود، دچار اختلال تمرکز می شوند و نمی توانند به هیچ چیزی به طور طبیعی فکر کنند.

متارکه می تواند استرس مضاعفی را برای همه مردان مطلقه ایجاد کند، در کنار افسردگی حاصل از این اتفاق، مرد دچار اضطراب می شود، اضطرابی که در مردان بعد از متارکه شکل می گیرد بسته به نوع شخصیت مردان طلاق باعث بروز ناراحتی های قلبی و عروقی، بیماری ‌های ریوی، ناراحتی های گوارشی، ریزش مو و یا سفید شدن موی سر می شود

حتم داشته باشید زنان نیز مانند مردان مطلقه در معرض آسیب های فراوان بعد از طلاق هستند. آنها برای مدیریت جنبه های زیادی از زندگی با مشکلات عدیده دست به گریبان می باشند اما تاثیرات این پدیده شوم بر روی مردان طلاق بسیار بسیار زیاد و جبران ناپذیر می باشد که در مواردی می توانند منجر به پشیمانی بعد از جدایی شوند.

چقدر خوب می شود اگر با شرکت در جلسه های مشاوره قبل ازدواج در انتخاب همسر آینده خود کمال دقت را به خرج دهیم و در صورت بروز مشکلات بعد از آن با صبوری و شکیبایی رفتار کنیم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای مردان مطلقه چیست؟

همانطور که مشاهده کردید مشکلات مردان بعد از جدایی حتی بیشتر از مشکلات خانم ها می باشد.

آقایان آسیب هایی را تجربه می کنند که کتر کسی به آنها توجه می کند و یا اصلا آنها را نمی بیند اما این آقایان مطلقه هستند که با پوست و استخوان آنها را می بینند و تجربه می کنند.

اگر به هر دلیل از خانمتان جدا شده اید و حتی اگر فکر می کنید اوضاع تحت کنترل شماست، باز هم پیشنهاد می کنیم با یک متخصص روانشناس جهت بررسی شرایط روحی روانی خود در تماس باشید و به او اجازه دهید وضعیت شما را بررسی کند

یک مشاور روانشناس خوب و خبره به خوبی می تواند مرد مطلقه را از آسیب های بعد از جدایی دور نگه دارد تا زندگی بعد از جدایی خود را بسازد.

مشاور بعد از طلاق در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا