تربیت فرزندروانشناسی کودک و نوزاد

رشد جنسی کودک بر اساس نظریه فروید

زیگموند فروید اعتقاد داشت که میل جنسی فقط مربوط به بزرگسالی نیست و شخصیت روانی جنسی و رشد جنسی کودک در پنج سال اول زندگی شکل می گیرد که شامل پنج مرحله است و در هر مرحله لذت جنسی در یک نقطه از بدن متمرکز است.

اگر کودک در هر مرحله به صورت مناسب ارضاء شود مشکلی پیش نمی آید ولی اگر در هر کدام از مراحل به صورت افراطی یا تفریطی ارضاء شود باعث می شود که در آن مرحله تثبیت شود و دچار پاره ای از مشکلات شود که نتیجه آن بدون شک عدم رشد جنسی کودک خواهد بود.

در نظر داشته باشید رعایت نکات مهم جنسی در تربیت فرزند شما نقش بسیار مهمی ایفا میکند.

مراحل رشد جنسی کودک زیگموند فروید

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان

مرحلۀ دهانی (تا ۲ سالگی)

در این مرحله از رشد جنسی کودک از مکیدن، بلعیدن و گاز گرفتن لذت می برد. ارضای نامناسب (بیش از اندازه یا خیلی کم) در این مرحله ممکن است یک شخصیت دهانی را به وجود آورده.

در این صورت فرد عاداتی مانند پرخوری، پرحرفی ناخن جویدن، سیگار کشیدن، پیدا می کند.

افرادی که در این مرحله بیش از اندازه ارضاء می شوند در بزرگسالی ممکن است وابستگی افراطی به دیگران پیدا کنند و یا ساده لوح و بسیار خوش بین شوند. مرحلۀ دهانی با از شیر گرفتن کودک پایان می یابد.

مرحله مقعدی (۲ تا ۳ سالگی)

در جامعه ای که مستراح برای فعالیت های مقعد تعیین شده و افراد از دیدن یا بوی فضولات مقعد دچار تهوع می شوند، فکر کردن به اینکه پزشکی مانند فروید معتقد بود که این ناحیه کثیف می تواند منبع بسیار نیرومند لذت برای کودکان بین ۱۸ ماهگی تا ۳ سالگی باشد ناخوشایند است. حتی در جامعه بسیار تمیز ما، خیلی از افراد هنوز به سختی می توانند تصور کنند که مقعد آن ها می تواند منبع ارضای شهوانی باشد.

با این حال، خیلی از افراد وقتی که در توالت خود خلوت می کنند، قبول دارند که تخلیه کردن مقعد می تواند وقفه ای باشد که آن ها را سرحال می آورد

در این مرحله از رشد جنسی کودک لذت جنسی از طریق مقعد حاصل می شود و کودک از نگه داشتن و رها کردن مدفوع و ادار لذت می برد.

این مرحله، جزء مهمترین مراحل رشد روانی جنسی است. در این مرحله آداب توالت رفتن خیلی مهم است.

در تربیت فرزند بسیار مهم است که هنگام توالت کودک باید تنها باشد و مادر دائم به او برای تخلیه زودتر استرس وارد نکند و به هیچ وجه نسبت به نجاست و پاکی کودک حساسیت زیاد نشان ندهیم. نکته دیگر که باید رعایت شود این است که کودک را به علت دستشویی داشتن تو بیخ نکنیم. چون ضربه شخصیتی به او وارد می کند. هر زمان کودک احساس کرد نیاز به توالت دارد باید امکان آن را فراهم کرد.

رشد جنسی کودک

خواستن از کودک که ادرار یا مدفوع خود را نگه دارد باعث ایجاد شخصیت نگهدارنده در کودک می شود.

چنین فردی در بزرگسالی دارای ویژگی های خساست و با نظمی افراطی و گاهی وسواسی می شود گاه کودک از نگهداشتن مدفوع و سپس دفع آن لذت می برد و شاید از آن به عنوان وسیله ای برای جلب توجه والدین استفاده کند زیرا اگر کودک برای چند روز دچار یبوست شود پدر و مادر نگران می شوند و به او توجه می کنند.

البته قابل ذکر است که نباید به کودک اجازه داد هر زمان و هر کجا که خواست تخلیه ادرار و مدفوع را انجام دهد زیرا افراط در این امر نیز باعث شکل گیری ویژگی هایی در بزرگسالی مانند: بی نظمی، شلختگی و …. در فرد می شود.

مسئله بعدی که در این مرحله و رشد جنسی کودک اهمیت دارد این است که محیط دستشویی را به مکانی دلچسب و قشنگ و با طراحی کودکانه برای فرزند تبدیل کنیم و از رنگ های شاد برای در و دیوار توالت استفاده کنیم.

نه یک محیط تاریک و کثیف که کودک را دچار ترس کند و برای فرار از آن مکان به سرعت و با استرس عمل تخلیه ادرار و مدفوع را انجام دهد که اینگونه باعث می شود فرزند به ارضای مناسب در این مرحله نرسد.

در ضمن ارضای نامناسب در این مرحله می تواند یکی از عوامل ابتلای کودک به بی اختیاری مدفوع و ادرار باشد.

در خاطر داشته باشید توجه و دقت در هر یک از مراحل رشد جنسی کودک میتواند در تربیت فرزند و راه های جلوگیری از تجاوز جنسی به کودکان بسیار موثر و کارا باشید

پس به عنوان والد فرزند خود کمال دقت را در نحوه پیاده سازی تربیت فرزند خود داشته باشید.

مرحله آلتی (۴ تا ۵ سالگی)

 در این سن کودک از بازی کردن با آلت تناسلی خود لذت می برد و ممکن است سؤال هایی در مورد اندام جنسی خود کند کودک سعی می کند خودش را کشف کند.

وظیفه والدین این است که به کودک اجازۀ این کار را بدهند، یعنی کودک به حمام برود و اندام خود را وارسی کند تا رشد جنسی کودک ناقص انجام نشود.

در این سن از رشد جنسی کودک از بازی کردن با آلت تناسلی خود لذت می برد و اگر از این کار منع شود ممکن است در ۱۴، ۱۵ سالگی  دچار خود ارضایی شود و یا به تماشای فیلم های جنسی بپردازدو

در همین سنین کودک با همسالان خود بازی های شبه جنسی می کند، بازی های مانند: آمپول بازی، این بازی ها جهت کشف کردن هویت جنسی خود و دیگران است.

کودک در این سن متوجّه آلت متناسب با جنسیت خود می شود وظیفه پدر و مادر در این مرحله این است که به هیچ وجه حساسیت نشان ندهند.

البته خانواده باید نظارت داشته باشد چون امکان دارد در این بازی های جنسی کسی به کودک آسیب برساند در این سن مخصوصاً باید مراقب بازی کودک با اعضای فامیل پسر خاله، پسر عمو و … که ممکن است چند سالی نیز از کودک بزرگتر باشند بود و نظارت لازم را در این زمینه به عمل آورد. در ضمن از رفتن کودک به تنهایی و بدون نظارت به کوچه برای بازی خودداری کنند.

در مرحله رشد جنسی کودک مدیریت را مخصوصاً در خواب کودکان باید رعایت کرد

پسر بچه ها در این سن نباید پیش هم بخوابند چون اگر دائم در یک محل بخوابند امکان دارد در آینده به همجنس گرایی متمایل شوند، خیلی از انحرافات جنسی مثل هم جنس گرایی از کودکی آغاز می شود.

تثبیت در این مرحله باعث شکل گیری شخصیت آلتی می شود.

فروید شخصیت آلتی مردانه را به صورت جسور، مغرور و از خود مطمئن توصیف کرد. مردان دارای این شخصیت سعی می کنند مردانگی خود را از طریق پیروزیهای جنسی مکرر ابراز کنند.

شخصیت آلتی زنانه که با حسادت آلت مردی برانگیخته می شود، در زنانگی خود اغراق کرده و از استعدادها و جذابیت خود برای چیره شدن بر مردان استفاده می کند.

مرحله نهفتگی (۵ سالگی تا بلوغ)

 در این مرحله از رشد جنسی کودک و نوجوان تمایلات و لذات جنسی موقتاً فروکش می کنند وکودک به ورزش، مطالعه و تحصیل می پردازد.

رشد جنسی

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان

مرحله تناسلی (بلوغ تا بزرگسالی، ۱۱ سالگی به بعد)

 این بخش از رشد جنسی کودک بعد از رسیدن فرد به بلوغ آغاز می شود، اگر فرد مراحل رشد روانی جنسی را به درستی طی کرده باشد به پختگی جنسی می رسد و فردی که به پختگی جنسی برسد خیلی راحت در آینده با همسرش رابطۀ جنسی برقرار می کند.

اشکال در شکل گیری مراحل رشد روانی جنسی باعث ایجاد مشکلات جنسی و تمایلات جنسی نا به نجار می شود، روابط جنسی بسیار وابسته به رویای جنسی است که از کودکی شکل گرفته است.

بحث رابطۀ جنسی ۱۰% فیزیکی و ۹۰% ذهنی است، رویای جنسی ما با دیدن فیلم های مبتذل می تواند تغییر کند و بر اساس الگوی نادرست این فیلم ها شکل بگیرد.

وقتی این فیلم ها را تماشا می کنیم الگو برداری براساس نظریه یادگیری بندورا  انجام می دهیم و ناخود آگاه هنگام رابطۀ جنسی به سمت آن الگو کشیده می شویم.

همچنین رابطۀ جنسی در بزرگسالی بسیار به تربیت والدین و شکل گیری درست هویت جنسی و رفتارهای مرتبط با جنسیت دارد و اشکال در این موارد باعث بروز مشکل می شود.

درواقع ۸۰% مشکلات زناشویی به علت مسائل جنسیت است نه مشکل و عملکرد جنسی.

به عنوان مثال: مردی که علاقه دارد زنش همیشه به عنوان پیشنهاد دهندۀ رابطۀ جنسی باشد یا زنی که همیشه خودش می خواهد به همسرش پیشنهاد رابطۀ جنسی را بدهد مشکل در شکل گیری رفتارهای جنسی متناسب با جنسیت دارد.

دکتر لوح موسوی

روانشناس بین المللی، کارشناس برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مشاور شخصیت ها و مدیران ،برتر، نویسنده کتابهای روانشناسی تلفن دفتر مشاوره ۲۲۸۸۹۴۴۸

‫2 دیدگاه ها

  1. یه سوال داشتم
    دخترم وخواهر کوچک ترم 1سال فاصله سنی دارند. یه بار که من خونه مامانم بودم سر زده وارد اتاق شدم دیدم که پشت پرده مشغول اند با ناحیه خصوصی هم بازی می‌کنند. من همون جا خودم رو کنترل کردم وهیچ چیزی نگفتم وخیلی خود خوری کردم تا اینکه با دختر 8ساله خودم درمورد ناحیه هایه خصوصی حرف زدم توجیهش کردم یجورایی از زیر زبونش به زور کشیدم که چرا اون کارو کردن. حالا من باید چکار کنم که دوباره اتفاق نیوفته.؟

  2. یه سوال داشتم
    دخترم وخواهر کوچک ترم 1سال فاصله سنی دارند. یه بار که من خونه مامانم بودم سر زده وارد اتاق شدم دیدم که پشت پرده مشغول اند با ناحیه خصوصی هم بازی می‌کنند. من همون جا خودم رو کنترل کردم وهیچ چیزی نگفتم وخیلی خود خوری کردم تا اینکه با دختر 8ساله خودم درمورد ناحیه هایه خصوصی حرف زدم توجیهش کردم یجورایی از زیر زبونش به زور کشیدم که چرا اون کارو کردن. حالا من باید چکار کنم که دوباره اتفاق نیوفته.؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا