تربیت فرزنداعتماد به نفس

راه های تقویت اعتماد به نفس فرزندان

تمام بچه ­ها، (همانند بزرگ­ترها) در موقعیت­های خاصی خجالت می­کشند و حرف نمی­زنند. دکتر «ویکتوریا ساموئل» (کارشناس کودک) توصیه­ های عملی برای تقویت اعتماد به نفس فرزندان ارائه می­دهد.

با ویکی روان همراه باشید.

راه های تقویت اعتماد به نفس بچه ها

  1. اگر نگران تقویت اعتماد به نفس فرزندان هستید، بسیار مهم و حیاتی است که از برچسب زدن به کودک­تان به عنوان “خجالتی” یا “عصبی” خودداری کنید. شما ممکن است این کار را به صورت مستقیم یا وقتی درباره آن­ها با دیگران صحبت می­کنید انجام دهید. برچسب­ها خیلی راحت به روان بچه می­چسبند و به عنوان پیشگویی­ هایی عمل می­کنند که معمولا درست از آب در می ­آیند.

شما ممکن است همه برچسب­ها را کنار گذاشته باشید، اما وقتی با اظهار نظراتی از سوی معلمان، دوستان یا اعضای خانواده رو به ­رو می­شوید که با اطمینان در حضور فرزندتان می­گویند: “بچه­تون خجالتیه؟” چه می­توان کرد؟

اطمینان حاصل کنید که فرزند­تان دید مثبتی نسبت به خودش پیدا می­کند. برای این کار، اظهار نظرات این چنینی را خونسرد و مطمئن این گونه با ظرافت تصحیح کنید: “بچه ­ام دوست دارد اول با شرایط کمی خو بگیرد بعد حرف بزند” یا “بچه من دوست داره که بیشتر شنونده باشه قبل از این بخواد نظرات خودش را با دیگران در میان بذاره.”

اگر فرزندتان ناراحت و هراسان است، برای تقویت اعتماد به نفس فرزندان این احساسات او را با لطافت و صمیمیت پذیرفته و چیزی شبیه به این بگویید: “به نظر می‌‌رسد قدری مضطرب هستی، و این قابل درک است.”

  1. با این که نپذیرفتن احساسات و عواطف فرزندتان گاهی ممکن است شما را وسوسه کند (برای مثال، “خنگ بازی در نیار، پسر که خجالت نمی­کشه!” این نوع اظهار نظرات باعث می­شود بچه­ ها احساس کنند که حالات و عواطف درونی آن­ها معتبر نیستند. این حالت می­تواند برای آن­ها گیج­ کننده باشد و به اضطراب منجر شود.

بچه­ هایی که احساسات­شان از سوی پدر و مادر پذیرفته می­شوند و مورد حمایت آنها قرار می­گیرند، اغلب به لحاظ هیجانی هوشمند می­شوند (emotionally literate). آن­ها تبدیل به افرادی مطمئن و دارای اعتماد­ به نفس می­شوند.

  1. با صحبت کردن درباره دیگران، تردیدهای فرزندتان را عادی جلوه دهید؛ چیزی شبیه این بگویید: “افراد همه گاه و بی­گاه ممکن است دچار تردید شوند” یا به موقعیتی اشاره کنید که آن را رعب­ انگیز می­دانستید و توضیح دهید چگونه تلاش کردید بر احساس­تان غلبه کنید: “گاهی اوقات وقتی می­خواهم سر کار با جمعی صحبت کنم، نگران و مضطرب می­شوم، اما همیشه سعی می­کنم حرفم را بزنم، و بعد معمولا احساس خوبی به من دست می­دهد.” از کتاب­های داستان استفاده کنید تا موضوعاتی همچون رو به ­رو شدن با ترس­ها یا غلبه کردن بر چالش­ها را معرفی کنید. این راه به منظور تقویت اعتماد به نفس فرزندان بسیار مفید است.راه های تقویت اعتماد به نفس فرزندان
  2. بچه ­ها مهارت­های اجتماعی را از نگاه کردن به دیگران یاد می­گیرند، بنابراین الگویی از تعاملاتی که می­خواهید تشویق کنید ارائه دهید: با دیگران و به‌ خصوص با غریبه­ ها گرم بگیرید. خودتان را به افراد جدید معرفی کنید؛ از دیگران آشکارا کمک بخواهید؛ ازدوستان­تان تعریف کنید؛ و از دیگران به خاطر کاری که کرده‌اند یا وقتی که گذاشتند، تشکر کنید.
  3. برای تقویت اعتماد به نفس فرزندان بهتر است به موقعیت­های بخصوصی که باعث می­شود فرزند دل­بندتان نیاز به حمایت داشته باشد فکر کنید و مهارت­هایی را که احتمالا باید به آن مجهز شوند را شناسایی کنید تا بهتر بتواند این سناریوهای دلهره ­آور را مدیریت کنند. از “ایفای نقش” (role play) استفاده کنید تا به آن­ها کمک کنید این مهارت­ها را تمرین کنند. برای مثال، چنانچه کودک‌ تان در مهمانی­های جشن تولد عادت دارد به گوشه­ای بخزد، یک صحنه مهمانی را طراحی کنید و از اسباب ­بازی­ها و عروسک­ های محبوب فرزندتان استفاده کنید و تعاملات مختلف را بازی کنید. دادن هدیه به فردی که تولدش است؛ سلام کردن به سایر بچه ­ها؛ پرسیدن این که دست­شویی کجا است؛ تشکر کردن موقع خداحافظی.
  4. وقتی از طریق نمایش مهارت­هایی را تمرین کردید، با وقار فعالیت­های جدیدی را تشویق کنید. فرصت­های قابل‌ مدیریتی را فراهم کنید که برای فرزندتان تجربه موفقی باشد. یک رویکرد تدریجی گام به گام را اتخاذ کنید. برای مثال، اگر فرزندتان به خاطر وارد شدن در گروه پیشتازان در مدرسه اضطراب دارد، برای تقویت اعتماد به نفس فرزندان هفته اول، او را برای تماشای گروهی که مدرسه دارد ببرید؛ سپس پیشنهاد کنید که او در ده دقیقه آخر برنامه به گروه بپیوندد؛ سپس، هفته بعد، پیشنهاد کنید که او در پایان برنامه برای ده دقیقه با گروه همراهی کند در حالی که شما در سالن حضور دارید؛ سپس برنامه­ریزی کنید که در فواصل کوتاه اتاق را ترک کنید. خیلی زود، عزیزتان قادر خواهد بود به راحتی با گروه بیامیزد و با رضایت خاطر در کل برنامه شرکت کنند.
  5. مهم است که تردیدها یا اضطراب­هایی که ممکن است در مورد توانایی فرزندتان برای مدیریت یک موقعیت داشته باشید را پنهان کنید. همدلی با احساسات فرزندتان به منظور تقویت اعتماد به نفس فرزندان را با اظهار نظرات مثبتی که نشان می­دهد به او ایمان دارید ترکیب کنید: “متوجه شدم که قدری نگران هستی، اما مطمئن هستم که تو حتما می­توانی این کار را انجام دهی.”بازی با کودک
  6. وقتی با فرزندبیش از حد محتاط و نگران­تان رو به­ رو می­شوید، ممکن است وسوسه شوید و بخواهید پا پیش گذاشته و کاری برای او انجام دهید؛ با این حال، این کار می­تواند اثر عکس داشته باشد. وقتی فرزندتان با یک موقعیت جدید رو به ­رو می­شود یا در حال یادگیری مطالب جدیدی است، تلاش کنید زیاد مزاحم او نشوید زیرا این کار ممکن است باعث شود او در موقعیت­های مشابه تردید پیدا کند و به شما متکی شود. اجازه دهید فرزندتان از طریق آزمایش و خطا (trial & error) و اکتشاف (exploration) درس­هایش را یاد بگیرد؛ این کار به او کمک خواهد کرد درک درستی از تسلط شخصی و اعتماد به نفس پیدا کند.
  7. با تعریف کردن­های واقع­ گرایانه و شناسایی آشکار رفتارهای خاصی که ارزشمند هستند، عزت­نفس فرزندان­تان را ارتقا دهید: “با این که قدری عصبی بودی، محکم سلام کردی. این نشون می­ده که تو بچه شجاعی هستی.” این کار به فرزندتان کمک خواهد کرد موفقیت و غرور را به صورت درونی درک کند.
  8. محبت فیزیکی خودتان را نشان دهید و مرتب و مکرر به فرزندتان بگویید که دوستش دارید. تعاملات محبت ­آمیز صمیمی و با‌ نشاط با فرزندتان باعث خواهد شد آن­ها به این درک برسند که ارزشمند بوده و مورد پذیرش هستند، موردی که برای تقویت اعتماد به نفس فرزندان اهمیت حیاتی دارد. عزت­ نفسی که هنگام برخورد با دیگران و تعامل با دیگران ضروری است.
  9. اگر فرزندتان معمولا غمگین و گوشه­ گیر است، به هیچ‌ وجه قادر نیست با موقعیت­ های اجتماعی روبه­رو شود، اخیرا ناگهان از یک فرد برون­گرا و اجتماعی به فردی ساکت و مضطرب تبدیل شده است، یا اگر به تعامل داشتن با دیگران هیچ علاقه­ مندی از خود نشان نمی­دهد، احتمالا باید از حمایت یک کارشناس حرفه­ ای بهره بگیرید. قبل از مراجعه به کارشناس حتما با افراد معتمد همچون پزشک فرزندتان مشورت کنید.

با توصیه­ هایی که در بالا دریافت کرده ­اید، مسلما قادر خواهید بود اعتماد به­ نفس فرزندتان را تقویت کنید. خود شما چه ترفند دیگری برای دادن اعتماد به­ نفس به فرزندتان دارید. آن را با خوانندگان ویکی‌ روان در میان بگذارید.

ترجمه سید مرتضی نظری

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا