هوش

تعریف هوش هیجانی چیست؟ (افزایش هوش عاطفی)

کاربرد هوش عاطفی چیست؟

هوش هیجانی یا همان هوش عاطفی (هوش عاطفی به انگلیسی = Emotional intelligence یا EQ) یکی از مهم ترین انواع هوش در انسان است که می تواند زمینه ساز پیشرفت و ترقی بسیار زیادی در او شود. به همین علت عده زیادی دنبال افزایش هوش عاطفی هستند تا بهره بری بیشتری در زندگی داشته باشند. استفاده از تکنیک های خاص و کمک گرفتن از مشاور روانشناس خوب بهترین اقدام برای آشنایی با اینکه تعریف هوش عاطفی چیست و چطور آن را افزایش دهیم می باشد. اگر شما هم می خواهید بدانید معنی هوش هیجانی چیست، این مقاله برای شماست.

تعریف هوش هیجانی چیست؟

با مطالب روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

همه ما در محل کار یا زندگی های خصوصیمان، آدم هایی با هوش هیجانی بالا را می شناسیم که به خوبی به ما گوش می کنند و به ما کمک می کنند که بیشتر امیدوار و خوشبین باشیم. شما هم مثل من، احتمالا آدم هایی را می شناسید که در مدیریت احساس شان استادند.

شما در تعجبید و آرزو دارید که ای کاش شما هم توانایی کنترل احساساتتان را داشتید. آگاهی احساسی شما و توانایی شما در کنترل احساساتتان می تواند میزان موفقیت و شادی شما را در همه جنبه های زندگی مشخص کند. بالا بردن هوش هیجانی تاثیر مستقیم بر سطح انرژی و آگاهی شما دارد.

اما پیش از آن باید بدانیم هوش هیجانی چیست و چه کاربردی در زندگی ما دارد؟

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان

تعریف هوش هیجانی

هوش هیجانی، توانایی تشخیص احساسات شما، فهم این که به شما چه میگویند و درک تاثیری است که بر انسان های اطرافتان می گذارد.

در واقع هوش هیجانی (EI) به توانایی درک، کنترل و ارزیابی احساسات اشاره دارد. برخی از پژوهشگران پیشنهاد کرده‌اند که هوش هیجانی را می توان یاد گرفت و تقویت کرد، در حالی که برخی دیگر ادعا می کنند که این یک ویژگی ذاتی است.

افرادی که عملکرد بهتری در هوش هیجانی دارند، می توانند رفتارهای خود را تعدیل کرده و در شناخت و مدیریت احساسات خود به اندازه شناخت احساسات دیگران موفق باشند

بنابراین، هوش هیجانی مساوی است با تاثیرگذاری بین فردی. در واقع هرچه بیشتر بر دیگران تاثیر بگذارید، موفق تر خواهید بود.

هوش هیجانی شامل توانایی شناسایی و مدیریت احساسات خود و عواطف دیگران است. به طور کلی گفته شده است که داشتن 3 مهارت،

  1. آگاهی عاطفی
  2. توانایی مهار کردن احساسات
  3. و بکار بستن آن ها به وظایفی مانند، تفکر و حل مشکل

منجر به ایجاد و افزایش هوش هیجانی می شود.

همچنین توانایی مدیریت احساساتی می باشد که می تواند شامل تنظیم احساسات خود و تشویق یا آرام کردن دیگر افراد باشد. هوش هیجانی (EQ) برای اکثریت افراد در دستیابی به موفقیت در زندگی و حرفه آن ها مهم تر از هوش خود (IQ) می باشد.

حتما بخوانید

بنابراین هر یک از ما باید مهارت های هوش عاطفی را که به منظور درک بهتر نیاز داریم، را توسعه بخشیم. بدین ترتیب هم دردی و مذاکره با دیگران به طور ویژه ای به عنوان علمی اقتصادی در جهانی شناخته شده است. در غیر این صورت موفقیت نمی تواند ما را به کامیابی برساند.

پرفسور هاروارد گارنر، نظریه پرداز دانشگاه هاروارد طی تحقیقاتی در این زمینه اظهار می دارد که با توجه به این که EQ یا همان هوش هیجانی، سطح توانایی شما برای درک و شناخت دیگران است، چه چیزی می تواند باعث انگیزه آن ها و نحوه همکاری با آن ها شود.

تاریخچه هوش هیجانی

هوش هیجانی به عنوان یک اصطلاح تا حدود سال 1990 وارد زبان عامیانه ما نشد. علیرغم اینکه یک اصطلاح نسبتا جدید است، علاقه به این مفهوم از آن زمان به شدت افزایش یافته است.

رشد اولیه هوش عاطفی در تاریخ

در اوایل دهه 1930، ادوارد تورندایک، روانشناس، مفهوم “هوش اجتماعی” را به عنوان توانایی کنار آمدن با افراد دیگر توصیف کرد. در طول دهه 1940، دیوید وکسلر روانشناس پیشنهاد کرد که مؤلفه های مختلف مؤثر هوش می توانند نقش مهمی در موفقیت افراد در زندگی داشته باشند.

تحولات بعدی

دهه ۱۹۵۰ شاهد ظهور مکتب فکری به نام روانشناسی اومانیستی بود و متفکرانی مانند آبراهام مزلو توجه بیشتری به روش های مختلف ایجاد قدرت عاطفی در افراد داشتند.

ضرورت هوش هیجانی

تا سال ۱۹۸۵ اصطلاح “هوش هیجانی” برای اولین بار توسط وین پین در رساله دکتری مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۸۷، مقاله ای که در مجله منسا منتشر شد، کیت بیزلی از اصطلاح ” ضریب عاطفی” استفاده می کند.

در سال 1990، روانشناسان پیتر سالوی و جان مایر مقاله برجسته خود را با عنوان “هوش عاطفی” در مجله تخیل، شناخت و شخصیت منتشر کردند. آنها هوش هیجانی را اینگونه تعریف کردند:

توانایی نظارت بر احساسات و عواطف خود و دیگران، تمایز قائل شدن بین آنها و استفاده از این اطلاعات برای هدایت افکار و اعمال خود

شاید این جامع ترین تعریف هوش هیجانی در روانشناسی باشد.

نشانه های هوش هیجانی بالا

تعریف هوش هیجانی چیست

برخی از نشانه ها و مثال های کلیدی هوش هیجانی بالا در افراد عبارتند از:

  • توانایی شناسایی و توصیف احساس افراد
  • آگاهی از نقاط قوت و محدودیت های شخصی
  • اعتماد به نفس و پذیرش خود
  • توانایی رها کردن اشتباهات
  • توانایی پذیرش و پذیرش تغییر
  • حس کنجکاوی شدید، به ویژه در مورد دیگران
  • احساس همدلی و نگرانی نسبت به دیگران
  • نشان دادن حساسیت نسبت به احساسات دیگران
  • پذیرش مسئولیت اشتباهات
  • توانایی مدیریت احساسات در شرایط دشوار

همانطور که می بینید علائم هوش عاطفی بالا می تواند در تمام زمینه های زندگی ما تاثیر داشته باشد.

نکاتی برای بهبود EI

در حالی که برخی از افراد ممکن است به طور طبیعی به مهارت های عاطفی خود دست یابند، برخی شواهد نشان می دهد که این توانایی را می توانید توسعه و بهبود دهید. به عنوان مثال، یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده در سال 2019 نشان داد که آموزش هوش هیجانی می تواند توانایی های عاطفی را در محیط های کار بهبود بخشد. اما بهترین راه افزایش هوش هیجانی چیست؟

1- آگاهانه گوش کنید

اگر می خواهید بدانید دیگران چه احساسی دارند، اولین قدم توجه کردن است. برای گوش دادن به چیزهایی که مردم سعی دارند به شما بگویند، هم به صورت کلامی و هم به صورت غیر کلامی زمان بگذارید.

2- همدل بودن برای بالا بردن هوش عاطفی مفید است

انتخاب احساسات بسیار مهم است، اما باید بتوانید خودتان را جای دیگران بگذارید تا بتوانید به درستی نقطه نظر آن ها را درک کنید. همدلی با دیگران را تمرین کنید.

3- واکنش نشان دادن

توانایی استدلال با احساسات بخش مهمی از هوش هیجانی است. در نظر داشته باشید که احساسات خودتان چگونه بر تصمیمات و رفتارهای شما تاثیر می گذارند. وقتی به این فکر می کنید که دیگران چگونه واکنش نشان می دهند، نقش احساسات آن ها را ارزیابی کنید.

4- دام های بالقوه

داشتن مهارت‌ های هوش هیجانی پایین‌ تر می‌ تواند منجر به تعدادی از دام‌ های بالقوه شود که می‌ تواند بر حوزه‌ های مختلف زندگی از جمله کار و روابط تأثیر بگذارد. افرادی که مهارت‌ های عاطفی کمتری دارند، بیشتر مشاجره می‌ کنند، روابط با کیفیت پایین‌ تری دارند و مهارت‌ های مقابله عاطفی ضعیفی دارند.

تاثیر هوش هیجانی چیست؟

علاقه به آموزش و یادگیری هوش اجتماعی و عاطفی در سال های اخیر افزایش یافته است. برنامه های یادگیری اجتماعی و عاطفی (SEL) به بخشی استاندارد از برنامه درسی برای بسیاری از مدارس تبدیل شده است.

1- فکر کردن قبل از نشان دادن واکنش نشانه هوش عاطفی بالا است

افراد باهوش عاطفی می دانند که احساسات می توانند قدرتمند، اما موقتی نیز باشند. هنگامی که یک رویداد احساسی به شدت پر بار اتفاق می افتد، مانند عصبانی شدن از یک همکار، پاسخ هوشمندانه احساسی این است که قبل از پاسخ دادن کمی صبر کنید.

به این ترتیب افراد می‌ توانند بر احساسات خود غلبه کرده و در مورد همه عوامل پیرامون بحث منطقی تر فکر کنند.

2- خودآگاهی بیشتر

افراد باهوش عاطفی نه تنها در درک احساسات دیگران خوب هستند، بلکه در درک احساسات خود نیز ماهر هستند. خودآگاهی به افراد اجازه می دهد عوامل مختلفی را که در احساسات آن ها نقش دارند، در نظر بگیرند.

در ادامه بیشتر در مورد تاثیر خودآگاهی بر افزایش هوش عاطفی توضیح می دهیم.

3- همدلی با دیگران

بخش بزرگی از هوش هیجانی توانایی فکر کردن و همدلی با احساس دیگران است. اغلب شامل در نظر گرفتن این مورد است که اگر شما در یک موقعیت بودید چگونه واکنش نشان می دادید.

۶ اصل هوش هیجانی عاطفی

اگر می خواهید هوش هیجانی خود را بالا ببرید، ۶ اصل هوش اجتماعی را به شما معرفی می کنیم تا به زندگیتان اضافه کنید:

  • خودآگاهی
  • همدلی
  • خودگردانی
  • انگیزش
  • مهارت های اجتماعی
  • شادی

۱- خودآگاهی و هوش عاطفی

خودآگاهی، توانایی تشخیص احساسات به عنوان اتفاقی است که رمز اصلی EQ یا هوش عاطفی شما محسوب می شود.

توسعه خود آگاهی نیاز به تنظیم احساسات واقعی شما نیز دارد. اگر احساساتتان را ارزیابی کنید، می توانید آن ها را مدیریت کنید. عوامل اصلی خود آگاهی عبارت اند از:

  • آگاهی احساسی. توانایی شما در شناخت احساسات و تاثیرات آن ها.
  • اعتماد به نفس. انعطاف پذیری در مورد ارزش ها و توانایی هایتان .

مرکزیت در هوش اجتماعی، توانایی تشخیص این که در طول روز چه احساسی دارید و این که چه کسی هستید به شما در تصمیم گیری های مهم زندگی کمک می کند.

یکی از راه های بالا بردن هوش هیجانی استفاده از زمان حال برای متمرکز شدن بیشتر بر روی زمان کنونی است. این یکی از بهترین راه ها برای بالا بردن بهره هوشی می باشد

احساسات، فکر و باورهایتان را روی کاغذ بیاورید. با این کار شما برای اتفاقات، چشم انداز ایجاد می کنید و این کار به شما کمک می کند تا بیشتر بدانید چه کسی هستید، چه می خواهید و چرا؟

دایره لغات احساساتتان را از طریق استفادهی آن برای توصیف کامل احساساتتان بالا ببرید

توانایی بیان احساسات اغلب میتواند به مدیریت آنها به روشی سالم و مناسب کمک کند. از آن که به خودتان نعمت سکوت و تفکر بدهید، نترسید. با خود درونتان دوباره ارتباط برقرار کنید و خواهید دید که چشمان انداز و زندگیتان چگونه تغییر خواهد کرد.

۲- همدلی از مهم ترین ارکان هوش عاطفی

همدلی، نیروی بسیار قوی و ضروری برای بالا بردن هوش هیجانی است.

بالا بردن توانایی شما برای همدلی با دیگران میتواند به شما برای نزدیک شدن به دیگران کمک کرده، حمایت آنها را برای زمانی که به آن نیاز دارید جلب کند و به طور بالقوه، ناسازگاری های شدید را در زندگی حرفهای و خصوصیتان از بین ببرد.

در واقع توانایی تشخیص چگونگی احساس مردم، برای رسیدن به موفقیت، در زندگی و حرفه شما نیز اهمیت دارد.

چنانچه بتوانید احساسات دیگران را تشخیص دهید، فردی ماهر هستید

همچنین اگر عکس العمل هایی را که در قبال رفتار های آن ها دارید، بتوانید کنترل کنید، جسورانه عمل کرده اید. چنین فردی در موارد فوق پیشرفت می کند.

  • جهت یابی وظایف. پیش بینی، شناخت و نیاز های مشتریان.
  • پیشرفت دیگران. احساس این که باید دیگران پیشرفت کنند و نیز توانای هایی خود را تقویت کنند.
  • تنوع در توانمندی. فرصت های رشد و توسعه توسط افراد گوناگون.
  • آگاهی سیاسی. خواندن و بررسی عواطف گروهی افراد و روابط قدرتمند.
  • درک دیگران. درک احساسات متضمن نیاز ها و خواسته های دیگران.

همدلی دومین احساس مهمی است که باید داشته باشیم چون با نمایش آن، شما میدانید یک نفر چگونه است و احترام آنها را به دست آورید.

آگاه باشید و با دقت به چیزی که به شما گفته می شود، گوش کنید. حتما می دانید که زمانی که بتوانید احساس دیگران را کشف کنید و بشناسید، همدلیتان بیشتر می شود.

تعریف هوش هیجانی و راه های افزایش آن

۳- خودگردانی با معنی هوش هیجانی عجین شده است

همه انسان ها دوست دارند که با تعداد کمی از افراد ارتباط نزدیک داشته باشند. به هر حال بخشی از پرورش هر فرد به عنوان یک انسان، به کسب مهارت های جدید هنگام تجربهی روابط نو، وابسته است.

این اتفاق به ویژه با کنترل و مدیریت احساسات و انگیزه ها اتفاق میافتد، از این راه شما می توانید خود را برای خودگردانی احساساتتان آماده کنید. کسانی که خودگردانی می کنند، قبل از عمل فکر می کنند. آنها می توانند “نه” بگویند و افکارشان را به سمتی هدایت کنند که مانع از تسلط احساسات بر خودشان بشوند.

آنها آن قدر آگاه هستند که نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و دوست دارند خودشان را صادقانه ارزیابی کنند.

کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند، باجرأت هستند و به طور صحیح احساسات و افکار و عقایدشان را با شخص مناسب و در زمان درست، به اشتراک میگذارند تا دیگران بدانند که چه شرایطی دارند

وقتی احساسات خود را تجربه می کنید، اغلب کنترل کمتری دارید. با این حال می توانید با بکارگیری چندین تکنیک برای کاهش احساسات منفی مانند، خشم، بیماری اضطراب و یا افسردگی برخی از احساسات خود را بیان کنید.

بعضی از این تکنیک ها عبارت اند از: اصلاح وضعیت در یک موج مثبت، پیاده روی طولانی ، مدیتیشن یا نماز، که خود تنظیمی مستلزم این ها می باشد.

  • خود کنترلی. مدیریت انگیزه های ناخوشایند.
  • اطمینان. حفظ استانداردهای صداقت و کمال.
  • آگاهی. بر عهده گرفتن مسولیت عملکرد خود.
  • سازگاری. تغییر و بررسی رفتار با انعطاف پذیری که در افزایش هوش عاطفی بسیار موثر است
  • نوآوری. باز شدن به ایده های جدید.

۴- انگیزه

قبلا در مقاله تعریف انگیزه در ویکی روان گفتیم که برای ایجاد انگیزه به منظور دستیابی به موفقیت، نیاز به اهدافی روشن و نگرشی مثبت می باشد. اگر چه ممکن است در معرض یک گرایش مثبت یا منفی باشید، ولی می توانید با تلاش و تمرین زیاد یاد بگیرید تا مثبت تر فکر کنید.

اگر چه به افکار منفی دست می یابید، اما می توانید آن ها را با شرایط مثبت تر تغییر دهید که در این صورت می تواند به نائل شدن اهدافتان کمک کند

انگیزه تشکیل شده است از:

  • تحریک انگیزه. تلاش خستگی نا پذیر و مستمر شما، برای بهبود و یافتن سطح استانداردی از برتری هاست.
  • تعهد. سازگاری با اهداف گروه یا سازمان.
  • ابتکار. آمادگی داشتن برای به کار گیری فرصت های خود.
  • خوش بینی. پیگیری اهداف به طور مداوم با وجود موانع و مشکلات که خود یکی از جنبه های مهارت هوش هیجانی می باشد

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، برای آن که نتایج فوری را به تعویق بیاندازند و موفقیت طولانی مدت بسازند، عموما افراد با انگیزهای هستند. مردم عموما توسط دانش هیجانیشان هدایت می شوند و این اتفاق منجر به تصمیمات ناگهانی اشتباه میشود.

افرادی که هوش هیجانی بالا دارند، تصمیم گیرنده های ماهری هستند و میدانند که چه زمانی به عزیزانشان و اعضای خانواده اعتماد کنند. آنها مستعد پذیرش انتقادند و انتقاد پذیرند. این افراد می دانند که چه زمانی از انتقاد استفاده کنند که عملکردشان بهتر شود.

حتما بخوانید

کسانی که هوش هیجانی بالا دارند می دانند که چه زمانی درگیر دل بستگیهای احساسی بشوند و چه زمانی آن را رها کنند. آنها برای برررسی مشکلات انگیزه دارند و با روشی آرام و منطقی برای آن راه حل پیدا می کنند.

وقتی بحث به شغل میرسد، انگیزه، افرادی که هوش هیجانی بالا دارند را، برای رسیدن به موفقیت، مؤثرتر و مشتاق تر میکند.

۵- مهارت‌های اجتماعی

از نظر روانشناسی یکی دیگر از راه‌های بالا بردن هوش اجتماعی این است که بتوانید به راحتی با دیگران صحبت و ارتباط برقرار کنید.

مسئولیت پذیری اجتماعی نشان می‌دهد که نه فقط به سود شخصی خود، بلکه واقعا به دیگران نیز اهمیت می‌دهید. افرادی که علاوه بر خود به رشد دیگران توجه می‌کنند، افزون بر هوش اجتماعی، تمرین فروتنی می کنند.

فروتنی می‌ تواند یک ویژگی خوب باشد، چون به دیگران نشان می‌ دهد که شما می‌ توانید مسئولیت رفتارهایتان را هم‌ زمان با تمرین کار گروهی به عهده بگیرید.

برخورداری از هوش اجتماعی بالا به شما مهارت اجتماعی مدیریت احساسات دیگران را نیز می‌دهد

توسعه مهارت های فردی خوب، به مثابه موفقیت در زندگی و حرفه شماست. در جهان امروزی، هر کسی دسترسی سریعی به دانش فنی دارد.

بنابراین مهارت های مردم در حال حاضر مهم ترین به شمار می آید. زیرا لازم است شما میزان EQ (هوش عاطفی) بالاتری برای درک بهتر، همدردی و مذاکره با دیگران در جهان داشته باشید.

در این میان مهارت های مفید تر عبارت اند از:

  • تاثیر استفاده از تاکتیک های موثر و کارآمد
  • ارتباطات. ارسال پیام های واضح.
  • رهبری . الهام بخشیدن و راهنمایی افراد و گروه های مردمی
  • تشکیلات را تغییر دهید. شروع کردن یا مدیریت تغییرات.
  • مدیریت برخورد ها. درک، مذاکره و حل اختلافات.
  • ایجاد سهام. روابط سودمند گسترش می یابد.
  • مشارکت و همکای. کار با دیگران برای دستیابی به اهداف مشترک.
  • بهبود قابلیت های گروهی. ایجاد تعاون و همکاری در گروه برای رسیدن به اهداف جمعی.

۶- شادی می تواند علت هیجان بالا باشد

برای بالا بردن هوش اجتماعی، شما باید بدانید که چه زمانی خوشحال، ناراحت، مضطرب یا حتی گوش به زنگ باشید.

متاسفانه افراد کمی می‌ دانند که چه‌ طور شادی خود را مدیریت کنند و علتش این است که خیلی اوقات شادیشان در گرو کالاها، هدایا، یا چیزهایی است که از دیگران می‌ گیرند

به طور کلی افرادی که هوش اجتماعی بالایی دارند، خوشحالند. افراد واقعا شاد کسانی هستند که همیشه می‌ بخشند.

شادی مثل یک حس نرم و یک لنگرگاه درخشان و استوار درون بدن شماست، زیرا افراد شاد فعالیت‌ های بیش‌ تری را نسبت به افرادی که ناراحت یا افسرده‌ اند به سرانجام می‌ رسانند.

حتما بخوانید

باید توجه داشته باشیم که افرادی که هوش هیجانی بالا دارند می توانند احساساتشان را در جهت انجام اهداف، برانگیختن و انگیزش برای پیداکردن راه‌ حل‌ های بیش‌ تر برای مشکلات، کنترل کنند.

به یاد داشته باشید، گسترش شادی هیچ هزینه‌ای ندارد و چیزی که در ازای آن به دست می‌ آورید، غیر قابل قیمت گذاری است. برای افزایش هوش عاطفی، لازم است که این ۶ اصل را در زندگی خود در هم بیامیزید.

در این صورت نه تنها دیگر احساس نمی‌کنید که برده احساساتتان هستید، بلکه توانایی ساختن و حفظ روابط پر معنی‌تر و صمیمی‌ تری را در در زندگی کاری و شخصیتان خواهید داشت.

هوش هیجانی چگونه اندازه‌گیری می شود؟

چندین ارزیابی مختلف برای اندازه‌ گیری سطوح هوش هیجانی وجود دارد. چنین تست هایی عموما در یکی از این دو نوع قرار می گیرند:

  • تست های خوداظهاری
  • تست های توانایی

تست های خوداظهاری رایج ترین تست ها در مورد سنجش میزان هوش عاطفی هستند، زیرا راحت ترین روش برای مدیریت و امتیازدهی هستند!

در چنین آزمون هایی، پاسخ دهندگان با رتبه بندی رفتارهای خود به سوالات یا اظهارات پاسخ می دهند. به عنوان مثال، در عبارتی مانند: “من اغلب احساس می کنم که احساس دیگران را درک می کنم”، یک مشاور روانشناس ممکن است این عبارت را به عنوان مخالف، تا حدی مخالف، موافق یا به شدت موافق توصیف کند.

از سوی دیگر، آزمون های توانایی شامل پاسخ دادن افراد به موقعیت ها و سپس ارزیابی مهارت هایشان است. چنین تست هایی اغلب نیازمند این هستند که افراد توانایی های خود را نشان دهند و سپس توسط شخص ثالث ارزیابی می شوند.

اگر در حال انجام یک تست هوش هیجانی هستید که توسط یک متخصص انجام می شود، 2 معیار وجود دارد که از آن ها استفاده می‌ شود:

  • تست هوش هیجانی مایر – سالووی – کاروسو (MSCEIT) ( Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test) یک آزمون مبتنی بر توانایی است که چهار شاخه مدل EI مایر و سالووی را اندازه گیری می کند. تست کنندگان وظایفی را انجام می دهند که برای ارزیابی توانایی آن ها در درک، شناسایی، درک و مدیریت احساسات طراحی شده است.
  • پرسشنامه شایستگی عاطفی و اجتماعی (ESCI) براساس یک ابزار قدیمی تر به نام پرسشنامه خود ارزیابی است و توانایی های فرد را در چندین سطح شایستگی عاطفی مختلف ارزیابی می کنند. این تست برای ارزیابی توانایی های اجتماعی و عاطفی طراحی شده که به تشخیص افراد به عنوان رهبران قوی کمک می کند.

همچنین منابع آنلاین غیررسمی زیادی وجود دارند که بسیاری از آن ها رایگان هستند تا هوش هیجانی شما را بررسی کنند. اما با این حال بهترین راه کمک گرفتن از مشاوره هوش هیجانی به صورت آنلاین یا حضوری می باشد.

چگونه از هوش هیجانی استفاده کنیم؟

هوش هیجانی می تواند به روش های مختلفی در زندگی روزمره شما مورد استفاده قرار گیرد. برخی از روش های مختلف برای تمرین هوش عاطفی عبارتند از:

  • توانایی پذیرش انتقاد و مسئولیت
  • توانایی حرکت پس از اشتباه
  • توانایی نه گفتن در زمان نیاز
  • توانایی به اشتراک گذاشتن احساسات خود با دیگران
  • توانایی حل مشکلات به شیوه ای که برای همه کارساز باشد
  • همدلی با دیگران
  • داشتن مهارت های شنیداری عالی
  • دانستن اینکه چرا کارهایی که انجام می دهید را انجام می دهید
  • قضاوت نکردن دیگران

هوش عاطفی برای ارتباط بین فردی خوب ضروری است. برخی از متخصصین در جلسه مشاوره هوش معتقدند که این توانایی در تعیین موفقیت زندگی مهمتر از IQ به تنهایی است. خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می توانید برای تقویت هوش اجتماعی و عاطفی خود انجام دهید.

چه عواملی باعث شکست یا موفقیت افراد دارای ضریب هوشی بالا می شود؟

لازم است بدانید که یک زندگی خوب و موفقیت آمیز، مستلزم به کارگیری ضریب هوشی و هوش هیجانی با یکدیگر است. ضریب هوشی بالا به تنهایی کافی نیست!

هوش هیجانی نیز تاثیر به سزایی در موفقیت دارد

در واقع روان شناسان معتقد اند که تاثیر ضریب هوشی در موفقیت ۱۰% (در بیشترین مقدار آن ۲۵%) بوده است و مابقی آن منوط به هوش هیجانی می باشد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که در تعریف هوش عاطفی گفتیم، بهره بری کافی از این نوع هوش باعث می شود در تمام جنبه های زندگی پیشرفت کنیم. پس باید برای ارتقای سطح هوش هیجانی عاطفی خود قدم برداریم.

استفاده از خدمات مشاوره آنلاین یا حضوری و کمک گرفتن از متخصص روانشناس کمک می کند به شیوه ای اصولی برای افزایش هوش عاطفی اقدام کنید.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی ویکی روان شرکت کرده و با بهترین مشاورین مشور به صورت صوتی و تصویری و حتی تایپی جلسه مشاوره برگزار نمائید. مشاور روانشناس راهکارهای اختصاصی برای بالا بردن میزان هوش هیجانی ارائه خواهد داد:

مشاوره روانشناسی اینترنتی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا