روابط زناشویی

بررسی تاثیر موبایل بر روابط رمانتیک

کنترل بیش از حد با استفاده از تلفن همراه باعث ایجاد یک شیوه ارتباطی جدید می شود. در ادامه قصد بررسی موضوع تاثیر موبایل بر روابط رمانتیک را داریم.

با ویکی روان همراه باشید.

تاثیر موبایل بر روابط رمانتیک

تلفن های همراه همه جا هستند. تولان و بکرت  در مطالعه‌ای که انجام دادند پی بردند که ۹۰ درصد شرکت‌ کنندگان دانشگاهی و دبیرستانی صاحب گوشی همراه هستند. بعدها نظرسنجی تحقیقی پِو در سال ۲۰۱۵ نشان داد که ۹۲ درصد بزرگسالان آمریکایی صاحب گوشی موبایل هستند (با در نظر گرفتن گوشی های هوشمند).

با وجود منافع و کاربردهای زیاد گوشی های همراه، اکنون اثرات مضر آن ها در حال بررسی است. برای نمونه، لوپز- فرناندز و همکاران “کاربرد مشکل ساز گوشی موبایل” را به عنوان استفاده مکرر از یک گوشی همراه به میزانی که برای سلامتی و رفاه یک نفر زیان بخش باشد، توضیح دادند.

بخشی از ترسی که از تاثیر موبایل بر روابط رمانتیک بوجود می آید در واقع به نوعی اعتیاد مربوط می شود و به خوبی مشخص شده که اعتیاد بطور محرز و در عین حال به صورت اجتناب ناپذیری کسانی را که یک فرد معتاد آن ها را دوستشان دارد، تحت تاثیر قرار می دهد. در داخل خانواده ها، اعتیاد محدودیت های شدید، ارتباط ضعیف، سطوح بالای بدبینی و تعارض، خیانت و انزوای اجتماعی را باعث می شود.

 پیشنهاد ما: تهدیدات تلفن‌های همراه برای کودک شما

آیا استفاده از تلفن همراه می تواند نتایج مشابهی را به دنبال داشته باشد؟ ‌در حال حاضر، ما نمی دانیم، چون تحقیق در این زمینه بسیار کم صورت گرفته است. کاربونل و همکاران  تحقیقی در تایید مقالات توصیف کننده اعتیاد به اینترنت، بازی های ویدئویی یا تلفن ها انجام دادند. آن ها پی بردند که اعتیاد به اینترنت خیلی مورد مطالعه قرار گرفته و اعتیاد به تلفن همراه تنها ۲/۲ درصد از مقالات موجود را شامل می شود.

اهمیت تاثیر موبایل بر روابط رمانتیک

با این وجود، مطالعات درباره تاثیر موبایل بر روابط رمانتیک تا مدت ها بعد از تحقیق آن ها در مورد اینترنت و بازی افزایش نیافت و پایگاه تحقیقاتی به تدریج در حال گردآوری اطلاعات است. در چندسال اخیر مطالعات بیشتری در مجلات عمومی و اختصاصی اعتیاد با عناوینی نظیر “اخلاق و خصوصیات اعتیادآور و استفاده مشکل ساز از تلفن همراه”، “ارتباط بین استفاده مشکل آفرین از تلفن همراه و پارامترهای روان شناختی در افراد بالغ جوان” و “آیا ما به تلفن های همراهمان اعتیاد داریم؟”  مشاهده شده است.

استفاده مشکل ساز از تلفن همراه در تاثیر بر روابط رمانتیک به چه نحوی است؟ تحقیق در مورد تلفن های همراه و روابط رمانتیک در مراحل اولیه بررسی است. نوجوانان طبیعتا بخش اعظم افراد مورد مطالعه را شامل می شوند. سوبراهمانیام و گرینفیلد به این نتیجه رسیدند که مسائل رشدی نوجوانان شامل صمیمیت، جنسیت و شخصیت به طرق مختلف که می تواند مفید یا مضر باشد در حال تغییر هست.

پیکارد با ۶۱۵ نوجوان ۱۳ تا ۱۸ ساله مصاحبه کرد و مشخص کرد که تعداد باورنکردنی ای از نوجوانان تحت کنترل که درگیر روابط مربوط به دوستیابی و عشق بازی بودند با استفاده از تلفن های همراه و ارتباط پیامکی مورد آزار و تهدید قرار گرفته و اینکه این آزار از والدین و مراقبان آن ها مخفی مانده است.

به عنوان یک مثال از این مطالعه، یک سوم نوجوانانی که درگیر یک این نوع ارتباط بودند برای اینکه بدانند طرف مقابل کجا هست، چکار می کند یا با چه کسی هست، ۱۰، ۲۰ یا ۳۰ بار در یک ساعت پیام کوتاه به او می فرستادند  دراوکر و مارتسوف نیز دریافتند که ارتباط الکترونیکی یکی دیگر از مسائلی است که برای آگاهی از موقعیت طرف مقابل مورد استفاده قرار می گیرد.

تلفن

در نهایت، لوسرو و همکاران گروه های متمرکزی از نوجوانانی که درگیر روابط مربوط به دوستیابی و عشق بازی بودند را مورد بررسی قرار داده و مشخص کردند که زنان جوان مدت های زیادی را برای اطلاع از زندگی طرف مقابلشان صرف می کردند در حالی که شرکت کنندگان مرد متفقا نظرشان این بود که دخترانی که با آن ها رابطه دوستی داشتند دائما آن ها را با استفاده از پیامک و شبکه سازی اجتماعی تحت نظر می گرفتند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

قبول تاثیر موبایل بر روابط رمانتیک قدمی به سمت جلوست

هم مردها و هم زن ها پذیرفتند که تلفن های طرف مقابلشان را برای بررسی زمان های ارسال و دریافت پیامک کنترل می کردند. در این مطالعه شرکت کنندگان به دلیل مزیت خاص آن، این کنترل بیش از حد را چندان مشکل ساز تلقی نکردند بلکه یک اتفاق عادی درنظر گرفتند. برخی استدلال می کنند که حداقل در مورد نوجوانان کنترل بیش از حد در حال تبدیل شدن به یک هنجار جدید برای روابط دوستیابی و عشق بازی است.

بنابراین احتمالا یک نوجوان (دختر و پسر) در صورتی که دوست رومانتیکش کنترل نکند که او کجاست احساس بی اعتنایی کند. درحالی که بسیاری از بزرگسالان (از جمله خود من) چنین کنترلی را شکلی از آزار روان شناختی می دانند، نوجوانان امکان دارد و اغلب به آن خیلی متفاوت نگاه می کنند.

چه آینده ای برای روابط رمانتیک و تلفن های همراه متصور است؟ یک احتمال این هست که استفاده از تلفن همراه و ارسال پیامک توسط نوجوانان به مرور که آن ها بالغ می شوند تغییر پیدا می کند. در تایید این فرضیه تولان و بکرت کاهش در تعداد ارسال پیام کوتاه را در نوجوانان بالغ مشاهده کردند؛ در مطالعه آن ها بیشتر دانشجویان دانشگاه خودشان را به عنوان کسانی که کم یا در حد متوسط پیامک ارسال می کنند معرفی کردند، در حالی که دانش آموزان دبیرستانی بطور کاملا مشخصی در حد متوسط یا بسیار زیاد پیامک می فرستادند.

همین طور، لینگ اعلام کرد که آن ها به عنوان افراد بالغ سبکشان را برای ارسال پیام تغییر می دهند: کاربردهای بسیاری از این بستر ارتباطی برای اهداف سودمند وجود دارد. به عنوان مثال یک زن در این مطالعه چنین گفت: “ابدا دیگر پیام های خیلی احمقانه در گوشی من وجود ندارد، که این خوب است، اما من هنوز هم پیام های زیادی را می فرستم، همان طور که اطلاع دارید، برای کارهای سودمند” . هنوز هم امکان دارد که تحت کنترل قرار دادن مداوم شاید تبدیل به یک شیوه استاندارد شود. تنها زمان می تواند مشخص کند.

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا